Voorbereiden plaatsen zonnepaneel op buscamper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Kurt1967
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:40

Voorbereiden plaatsen zonnepaneel op buscamper



Bericht door Kurt1967 »

Ben mij aan het voorbereiden voor het plaatsen van een zonnepaneel op mijn buscamper met geribbeld dak.
Het paneel word enkel gelijmd zonder schroeven op het dak.
Het paneel is voorzien van 2 spoilers in de breedte die verlijmd dienen te worden.
Moet ik het metaal waar de spoilers komen eerst wat opschuren, dan ontvetten, primer opzetten en dan verlijmen?
Verlijmen zou ik doen met Sikaflex 252. Wat is het verschil tussen Sikaflex 252 en 252i?
Omdat het geribbeld is in de breedte kan het zijn dat 1 spoiler niet juist op een bovenribbel uitkomt maar verdeeld is op een boven en onder ribbel, hoe dik mag je Sikaflex aanbrengen om dit niveau verschil te overbruggen?
myway
Berichten: 15523
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Voorbereiden plaatsen zonnepaneel op buscamper.



Bericht door myway »

Sika heeft veeeeel te veeeeeel verschillende kitten.
Kijk ff op het datablad ivm de hechtingskracht.
Als het meer dan 6mm gaat worden zou ik het verschil overbruggen met een stukje Trespa
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Voorbereiden plaatsen zonnepaneel op buscamper.



Bericht door kampo »

Ben niet zeker of ik helemaal begrijp hoe je het paneel wilt plaatsen ?
Het dak heeft ribbels en staat bol.
Heb je een schets ?
- Voorzie plaats voor uitbreiding met een 2de paneel
- Sommige spoilerstukken zijn niet voor montage op een buscamper met ribbels. Hoe wil je dat precies doen en wat is de situatie ?
- Sika 252 en 252i zijn bijna hetzelfde en zeer geschikt mits 2 maal ontvetten, metaal niet opschuren. In bepaalde gevallen is een voorbehandeling wel noodzakelijk.
- kit dikte maximaal +/- 3 mm, minimaal 2mm, opvullen is slecht en echt te vermijden, tenzij je het goed doet...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Voorbereiden plaatsen zonnepaneel op buscamper.



Bericht door vmax »

voor de dikte gewoon een paar cocktail of luicifers stokjes er onder mee verlijmen :wink:
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Kurt1967
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:40

Re: Voorbereiden plaatsen zonnepaneel op buscamper.



Bericht door Kurt1967 »

Foto van het dak kan ik momenteel niet posten maar het dak is zo goed als vlak.
Ik wil daar een NDS zonnepaneel op plaatsen dat reeds voorzien is van 2 spoilers om te verlijmen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorbereiden plaatsen zonnepaneel op buscamper



Bericht door Aloys »

Op het dak van mijn Peugeot Boxer (busmodel) heb ik ook zonnepanelen liggen in de lengte, de 'spoilers'
liggen in de breedte. De spoiler ligt dan afwisselend over een opstaande ribbel en over een 'dalletje'. Op
de plaats van een dalletje hebben we gewoon een extra dikke laag kit opgebracht. Je moet er overigens wél
voor zorgen dat er ook op de ribbel voldoende kit onder zit, niet zó hard aandrukken dan de meeste kit er
weer onderuit komt.
Ik heb wel eens gelezen dat men dan luciferstokjes in de kit legt?

Overigens hebben we het dak gewoon goed schoongemaakt en daarna de boel erop gekit. Dat was in 2012,
ze zitten er nog steeds op! :D
(Dat had misschien beter gekund, maar de lak gaan opschuren...?? :DD )
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Voorbereiden plaatsen zonnepaneel op buscamper



Bericht door Kroppie »

plaatsen waar de lijm moet komen aftekenen, ontvetten, opruwen met scotch brite, ontvetten , lijmen, in de lijmlaag paar lucifertjes om een minimale lijmlaagdikte te garanderen.
waarom eerst ontvetten?, om te voorkomen dat je eventueel vet met opruwen in de laklaag werkt.

voor technische gegevens van de diverse lijmen
www.sika.com

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 11 apr 2019, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Kurt1967
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:40

Re: Voorbereiden plaatsen zonnepaneel op buscamper



Bericht door Kurt1967 »

Voor alle duidelijkheid, de dakribbels zijn in de breedte en het zonnepaneel komt in de lengte.
Dus 1 breedte v.h. paneel past volledig op een ribbel maar de andere breedte v.h. paneel kan bv. op de helft van een bovenribbel en de helft op een onderribbel liggen met als gevolg niveau verschil die ik moet overbruggen.
Kurt1967
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:40

Re: Voorbereiden plaatsen zonnepaneel op buscamper



Bericht door Kurt1967 »

Aloys, weet je nog welke lijm je gebruikt hebt i.v.m. de "dalletjes" op te vullen?
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Voorbereiden plaatsen zonnepaneel op buscamper



Bericht door AadenAnke »

Ik heb op onze nieuwe Ducato de plek van de lijm afgetekend. Ontvet en heel ligt geschuurd nogmaals ontvet en met Polymeerkit van de Action (all4one) gelijmd met in de lijm halve rubber ringen. Na 3 dagen er eens flink aan getrokken geen beweging en ben ermee gaan rijden! Intussen ruim 8.000km in bijna een jaar.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorbereiden plaatsen zonnepaneel op buscamper



Bericht door Aloys »

Kurt1967 schreef:
do 11 apr 2019, 10:47
Aloys, weet je nog welke lijm je gebruikt hebt i.v.m. de "dalletjes" op te vullen?
Nee, hoogstwaarschijnlijk was het 'gewoon' Sikaflex. Maar vraag me niet welk type... :(
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22837
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Voorbereiden plaatsen zonnepaneel op buscamper



Bericht door PaulBng »

Ribbels in de breedte? Zeker?
Paneel zo plaatsen dat beide spoilers zoveel mogelijk "vlees" hebben op de ribbels. Voorste mogenlijk iets meer.
Verder procédé van Jos (Kroppie) volgen.
Heb ik al twee keer (twee campers) gedaan. Als een huis.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Voorbereiden plaatsen zonnepaneel op buscamper



Bericht door veetee »

Ik heb Sikaflex 552AT gebruikt. Die is, evenals de 252 een constuctielijm/kit, maar de 552 is beter bestand tegen veroudering en weersinvloeden. En aangezien de panelen,liefst lang, buiten op het dak liggen... :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Voorbereiden plaatsen zonnepaneel op buscamper



Bericht door Kroppie »

in 2004 heb ik 4 zonnepanelen op dak gelijmd met lijmkit van de action, in 2018 heb ik die wegens andere zonnepanelen van het dak gehaald, de steunen welke ik toen gelijmd had moest ik er met een haakse slijper afhalen, waren anders zonder het dak te slopen niet te verwijderen.
de steunen met de slijper in smalle stroken geslepen en die met een schraapmes in de multitool losgesneden (smeren met wd40), met lostrekken kwam de dakplaat mee.
ging prima met de slijper, je voelt goed wanneer je door het aluminium van de steun heen bent en in de kit laag zit, heb maar op 2 plekjes de dakplaat geraakt :thumbup: , 2 klodders kit en ook weer dicht.

de nieuwe rails gelijmd met sika 552

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie