Achteruitrijcamera in Hymerbus

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Achteruitrijcamera in Hymerbus



Bericht door Zadowolony »

Ik wil een achteruitrijcamera in mijn Hymerbus fabriekscamper o.b.v. fiat ducato. Manlief heeft er geen behoefte aan, hij rijd prima op de spiegels, maar ik mis de binnenspiegel en zicht bij het parkeren.

Ik zie er tegenop om een bedrade aan te leggen omdat ik toch wel wat problemen las met boren en kabels wegwerken omdat je niet overal bij kan als de bus helemaal kant en klaar af is vanuit de fabriek.
Oude draadjes laten echter problemen horen met draadloos en ook met de connectie met de iPad als monitor ( oa uit 2012!)

Inmiddels is er technisch het e.e.a.verbeterd en ik ben benieuwd naar recente ervaringen met de draadloze camera evt icm met de iPad als monitor.

Ook tips van goede camera’s zijn welkom. (Die op het derde remlicht lijkt mij ook wel handig omdat er dan niet geboord hoeft te worden).

Iemand het al zelf ingebouwd in een hymerbus? Waar liep je tegenaan?
Uiteraard kunnen we het laten doen, vandaag geïnformeerd bij de garage, maar ik schok van de prijs. Eerst maar weer zelf proberen
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Achteruitrijcamera in hymerbus



Bericht door 't Busje »

Misschien is dit iets: https://www.youtube.com/watch?v=9zqRAAu05Fw
Als ik het goed begrijp gaat de kabel door een kokerbalk onder de bus en dan heb je geen "last" van het camper-interieur.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Achteruitrijcamera in Hymerbus



Bericht door Zadowolony »

Ik heb het nagevraagd bij de dealer, maar onder de bus was geen optie.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Achteruitrijcamera in Hymerbus



Bericht door Zadowolony »

Ook contact met een bedrijf gehad die binnenkort een remlichtcamera krijgt waarbij de bevestiging vanaf buitenkant kan ipv vanuit binnen. Te combineren met wifikastje en dan met de iPad. Kosten totaal ongeveer 150 euro buiten de ipad ( heb nog een oude liggen).
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Achteruitrijcamera in Hymerbus



Bericht door 't Busje »

Kijk dan dat filmpje toch even vanaf 6:28 en vanaf 8:15. Bij 6:28 heeft hij het over Wohnmobile, waar het onderlangs kan en bij 8:15 laat hij het zien bij de instap van de rechterdeur.
Heb je de Fiat-dealer of de Hymer-dealer gevraagd? En anders met dat filmpje naar de dealer. Die Duitsers zuigen zoiets toch niet uit hun duim.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Achteruitrijcamera in Hymerbus



Bericht door Zadowolony »

Was de hymer dealer, heb er twee gebeld.
Heb het filmpje gezien.

Lijkt dat draadloos momenteel goed stabiel is, zeker als je het scherm op continue laat staan. Vind dat zeker een serieuze optie . Wacht nu ff met welke oplossing men komt op dit gebied. Hij zou het over een paar weken binnen krijgen. Heb geen haast .
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Achteruitrijcamera in Hymerbus



Bericht door 't Busje »

Ook al is de camera draadloos met het scherm verbonden, hij heeft wel stroom nodig en die moet ergens vandaan komen. Ik betwijfel of er een permanente voeding bij het derde remlicht in de buurt is. Alleen maar achteruit kijken als je op de rem trapt, is het ook niet :-B .
Ik ben benieuwd naar de oplossing.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Achteruitrijcamera in Hymerbus



Bericht door Zadowolony »

Ik heb begrepen dat er vanaf derde remlicht continue stroom is te krijgen.

De camera, gemaakt voor bedrade aansluiting maar kan ook aan wifi zender worden verbonden volgens de leverancier:
https://www.spy-europe.nl/epages/616577 ... cts/CM031F

https://www.spy-europe.nl/epages/616577 ... ucts/WF012

En een ipad.
Laatst gewijzigd door Zadowolony op do 11 apr 2019, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Achteruitrijcamera in Hymerbus



Bericht door veetee »

Zadowolony schreef:
do 11 apr 2019, 11:32
Ik heb het nagevraagd bij de dealer, maar onder de bus was geen optie.
En heeft de dealer ook uitgelegd waarom? (Kannie bestaat nie...)
Zadowolony schreef:
do 11 apr 2019, 19:01
Ik heb begrepen dat er vanaf derde remlicht continue stroom is te krijgen.
Begrepen, van die zelfde dealer? Derde remlicht heeft toch alleen stroom als het brand, dus als je remt?
Permanente stroom is meestal wel weg te halen van de (voorbereide kabelboom voor de) aanhanger stekkerdoos. Of, als je toch bedraad gaat, stroomdraadje meetrekken naar achter.
N.B. Ik had het filmpje lang geleden al gezien en vond het een prima oplossing...
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Achteruitrijcamera in Hymerbus



Bericht door veetee »

Die is niet draadloos. 10 m lange kabel, krijgt spanning via autoradio of navigatie voeding.
En die heeft ook een 12 volt nodig: “universele 12 volt aansluiting”, is de rode plug.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Achteruitrijcamera in Hymerbus



Bericht door Zadowolony »

Moet zeggen dat de antwoorden van de dealers erg onbevredigend zijn en als ze het niet op die manier willen doen, houd het dus al snel op. Ikzelf kan het niet.
Geen een die b.v.heeft gevraagd of de bekabeling soms af fabriek al is aangelegd. Die mogelijkheid zou er ook nog kunnen zijn.
Ze willen gewoon 800 euro vangen om er een in te zetten en als de kabels er al liggen hebben ze het snel verdiend.
Onze hymerdealer is failliet (schaeffer) dus daar kunnen we niets navragen.
Die spy europe shop gaf wel serieus antwoord, dus ff afwachten wat hij aanbiedt.
Misschien moet ik eerst op zoek naar een handige “buurman” die ons kan adviseren of helpen
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Achteruitrijcamera in Hymerbus



Bericht door Zadowolony »

Klopt, veetee, had ik ook beschreven dat die niet draadloos is, maar met de wifi antenne wel zo wordt gemaakt.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Achteruitrijcamera in Hymerbus



Bericht door veetee »

Maar die Wifi antenne heeft toch ook 12V continue nodig? :shock:
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Achteruitrijcamera in Hymerbus



Bericht door Zadowolony »

Klopt, kon ook in dat achterlicht zei hij .
Wacht ff af wat voor voorstel hij komt, desnoods mag hij het werkend maken.
Plaats reactie