Brandmelder in camper?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
limarsah
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 mei 2003, 0:24
Locatie: DEN HELDER

Brandmelder in camper?



Bericht door limarsah »

Wat is nu de beste optie, een rookmelder of hittemelder in onze camper. Gasalarm heb ik al.

Ben benieuwd naar de reacties. BVD.
Wij reden in een rolstoelaangepaste Knaus Suntraveller TI-708. Inmiddels een rolstoelaangepaste Fiat Ducato XL L4H3/150PK Confortmatic met Braun cassettelift aan zijkant.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Brandmelder in camper



Bericht door TestCase »

De huis, tuin en keuken brandalarmen zijn allemaal rookmelders. Een sprinkler, die wil je niet, is een hitte melder (en blusser!).
Wij hebben een rookmelder, gewoon huis, .... ding.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Brandmelder in camper



Bericht door Janpinz »

Ho ho, een hittemelder is geen sprinkler! Ik heb zo’n ding boven de houtkachel en de kookplaat.
Omdat je niet bij iedere rook alarm wil! En het verschil met de bijbehorende rookmelders zie je nauwelijks.

Mijn voorkeur voor de camper zou een rookmelder zijn. Als ik een houtkacheltje had zoals laatst langskwam,
zou ik een hittemelder (erbij?) nemen. Of bij een andere vorm van vuur: olielamp
of kroonluchter met kaarsen :lol3: :cheers:
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door TestCase »

Ik zei niet dat een hittemelder altijd een sprinkler is! Een koe is een beest maar een beest is geen koe!

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door WimZ »

TestCase schreef:
za 30 mar 2019, 8:35
Ik zei niet dat een hittemelder altijd een sprinkler is!
Maar je suggereert dat wel. TS vraagt rookmelder of hittemelder en jij komt met sprinkler wil je niet is een hittemelder! Als je het niet bedoelde had je sprinkler en tussen haakjes blusser helemaal niet hoeven noemen.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door travelscout »

zucht.
Waren we maar net zo alert als met het monteren op de juiste plaats.
Ik zie vaak genoeg CO- melders ook maar ergens aan het plafond gemonteerd.
Paul.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door Hermes »

Ik heb al verschillende rookmelders gehad. Als je denkt dat de duurste de beste is kan ik je zeggen dat er niet veel verschil zit tussen de duurste en goedkoopste. Ik zou in ieder geval geen rookmelder nemen waarin de batterij niet te vervangen is. Op deze rookmelders staat na 10 jaar vervangen dat wil echter niet zeggen dat de batterij 10 jaar meegaat.
Als ik je een raad mag geven koop een goedkope met een blok batterij. Er wordt geschreven batterij na een jaar vervangen. Dat hoeft helemaal niet de mijne is al 4 jaar en doet het nog steeds goed. Goedkope batterij kost 99 cent. Vroeger was dat 9 euro.
Dus ga bijv. wat de Belgen zeggen naar A C tion. Deze werken goed. Let op kies wel de juiste plaats dus niet in de buurt van de kookplaats want rookmelders werken ook op waterdamp. Ik heb een Hymer en heb de rookmelder midden in de camper aan het plafond.
In de gebruiksaanwijzing van de camper staat raampje open boven kooktoestel . Als je het niet doet krijg je al gauw een waarschuwing van de rookmelder. Succes.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door TestCase »

Dat van die sprinkler was tongue in cheek. Moet ik blijkbaar vermelden. Prima.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door hurktoilet »

Hermes schreefEr wordt geschreven batterij na een jaar vervangen.
Na een jaar vervangen van batterij was tip die ik van de brandweer kreeg. Maar dat was odat ik klaagde dat ik er beetje gallisch van werd iedere keer te moeten zoeken welke van mijn drie rookmelders in huis piepte dat ie honger had. Want na dat ene piepje moet je weer tijd wachten tot je weer piept... Vervang je je batterij na een jaar, heb je dat probleem nooit meer.
Maar in een camper, althans in dat buscampertje van mij, lijkt één rookmeldertje me wel toereikend...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door camperdiksmuide »

Een rookmelder werkt met een optische sensor. Bij de goedkopere of oudere modellen kan je de batterij vervangen (9V blokbatterij). Bij de betere of nieuwere zit er vaak een batterij ingebouwd (lithium)die je niet meer kan vervangen/verwijderen. Deze is voorzien op een verwachte levensduur van 10 jaar. Zelf heb ik de Hager TG600AL geplaatst. In de handleiding staat duidelijk vermeld dat die ook geschikt is voor gebruik in camper.
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door camperdiksmuide »

En als je zo'n goedkoop toestelletje koopt, en elk jaar een nieuwe batterij in plaatst, ben je na 10 jaar duurder uit dan een kwalitatief beter toestel met ingebouwde lithium batterij.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door seth_space »

travelscout schreef:
za 30 mar 2019, 11:46
zucht.
Waren we maar net zo alert als met het monteren op de juiste plaats.
Ik zie vaak genoeg CO- melders ook maar ergens aan het plafond gemonteerd.
Zo maar ergens? Of op deze wijze.

https://www.brandweer.nl/brandveilighei ... -co-melder
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door jansloos »

Dus niet " zomaar ergens"

Of eigenlijk wel. In het artikel wordt gesproken over " vermenging" .
door het geringe gewichtsverschil mengt het zich makkelijk met omringende lucht.

Er wordt ook gesproken over " ademhoogte" en opstijgende warmte die CO meevoert.

Ook over een norm voor caravans. Ik schaar onze campers daar dan ook maar onder.

Zeker met een absorptie koelkast zou ik er een plaatsen. 1 Mtr, 1,2 Mtr boven de vloer. Of net ónder " ademhoogte".
Van belang blijkt dus ook het schoonhouden van de KK brander! Open vuur in de camper!

Koop een dure, of een goedkope. Melden doen ze allebei. Het is alleen de vraag, batterijwissel of na 10 jaar het hele ding weg.

Bruikbaar artikel. Waarvoor dank.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door TestCase »

CO is net zo zwaar als lucht en vermengt zich daarmee snel, bij het plafond heb je opstijgende lucht van de warmtebron. Ik heb onze ook hoog hangen.

Een absorptie kk heeft brander gedeelte toch geheel buiten het leefgedeelte, zie de redenatie van 1 meter hoog dan niet.

(Wilde eigenlijk niet reageren omdat zo'n discussie al eerder geweest is en sommigen het anders zien, prima.)


//Kees.


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie