Brandmelder in camper?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door KTManiac »

Om nog iets van je camper te kunnen redden zul je dan naast de brandweerkazerne moeten staan, en de mazzel hebben dat de brandweerlui toevallig net op de kazerne zijn als jij belt. 5 tot10 minuutjes later, vergeet het maar.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door veetee »

Zoiets bedoelde ik inderdaad...
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door hurktoilet »

Dat weet ik wel, heb ook ooit eens bij een uitgebrande camper gestaan, het gaat razendsnel, maar nooit geschoten is altijd mis.
Je zou het kunnen perfectioneren. Een rookmelder met een beveiligingscamera die de beelden op je mobieltje toont. En dan een sprinkler die je met je mobieltje aan kunt zetten, liefst per compartiment (motor, keuken, boiler, gasbun). Maar ja, dan heb je het perfect, zul je zien dat :bang: er een vliegtuig op je camper neerstort
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door veetee »

Camera op je dak, en met je mobiel op afstand wegrijden :lolno:
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1120
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door Karelkaywa »

mama schreef:
ma 25 nov 2019, 18:32
Zo een kleintje lijkt me toch méér .....
https://www.bol.com/nl/p/mini-rookmelde ... 075388500/
Wat heet kleintje? :lolno:
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (11.94 KiB) 429 keer bekeken
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door Navigator »

Altijd lastig het verschil tussen cm en mm :P .
Forum verlaten.
Gorfel

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door Gorfel »

9mm :lol3:
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Brandmelder in camper?



Bericht door Charm »

Onderstaand de reactie van het NKC op de geschiktheid van (standaard) brandmelders en koolmonoxidemelders in de camper. Mijn vraag betrof melders waarvan in de handleiding was opgenomen dat ze niet geschikt zijn voor toepassing in caravans, campers en tuinhuisjes.
Camperende brandweercommandant Henk Timmermans vertelde mij dat wat hem betreft elke rookmelder geschikt is voor een camper. Advies: hang hem niet direct boven je kooktoestel, ook niet in de luchtstroom tussen het kooktoestel en het ventilerende dakluik, maar in de buurt van de slaapruimte, tegen het plafond. Dat maakt de kans op vals alarm zo klein mogelijk.

Het concern dat rookmelders maakt van de merken Fire Angel en Angel Eye levert enkele rookmelders waar specifiek bijstaat dat ze geschikt zijn voor campers. Daarvoor hebben ze een aanvullende test moeten doen. Het is dus niet zo dat andere rookmelders ongeschikt zijn, maar wel dat ze een dure aanvullende test hebben laten doen. Voor alle rookmelders die verkocht worden op de EU-markt, moet er een verwijzing op de verpakking, handleiding en product staan naar de EU-norm. Voor rookmelders is dat: EN14604:2005 + AC:2008.

Als een fabrikant zijn rookmelders ook geschikt heeft gemaakt voor het gebruik in campers, caravans en vakantiehuisjes, is dat duidelijk aan de verpakking te zien. Dit betekent dat een fabrikant een aanvullende test heeft laten doen:
- Daar moet een logo opstaan met een caravan, camper en zeilboot en een kruis er doorheen als dit niet geschikt is.
- Er staat op de verpakking expliciet in het Nederlands dat de melder geschikt is voor campers, caravans en vakantiehuisjes.
- Bovenstaand is verplicht voor fabrikanten van rookmelders, als ze garanderen dat de producten geschikt zijn voor campers, caravans en vakantiehuisjes.

Maar wat is nu feitelijk het technische verschil tussen rookmelder voor in huis en rookmelders voor in huis EN campers, caravans en vakantiehuisjes. De fabrikant heeft een dure aanvullende test laten doen! Hij mag niet nooit zomaar beweren.

Als een fabrikant zijn rookmelders ook geschikt heeft gemaakt voor toepassing in campers, caravans en vakantiehuisjes, wordt deze melder naast de verplichte EN14604:2005 + AC:2008 test, ook onderworpen aan de ''normative Annex L''. Dat is altijd op vrijwillige basis. Tijdens de aanvullende test wordt er getest in een ruimte met wisselingen tussen hoge en lage temperaturen.

Tip van de fabrikant: haal rookmelders en co-melders buiten het seizoen, als er niet in geslapen wordt, uit de campers, caravans en vakantiehuisjes. En bewaar deze in huis. Zeker als er vaste lithium batterijen inzitten, die niet vervangbaar zijn, verlengt dit de levensduur van rook- en koolmonoxidemelders aanzienlijk! Te veel vocht/ condens is altijd slecht voor elektronische apparaten en batterijen.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    TestCase
    Berichten: 6041
    Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

    Re: Brandmelder in camper?



    Bericht door TestCase »

    Ik was na je melding gaan spitten en kon ook nergens een waarschuwing vinden. Heb het maar zo gelaten want ik kon ook nergens vinden dat de standaard melder prima voldoet. (Geen nee kunnen vinden betekend niet dat het dus ja is.)

    //Kees.

    AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
    EuraMobil ProfilaRS 720EB
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Brandmelder in camper?



    Bericht door Charm »

    In mijn geval stond het expliciet in de handleiding vermeld.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Will
      Berichten: 3550
      Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

      Re: Brandmelder in camper?



      Bericht door Will »

      Bij de Action gekocht rookmelders en koolmonoxide melders verschillende jaren in gebruik in de camper en thuis.
      Als wij langdurig van huis gaan haal ik de batterijen eruit thuis en als de camper de stalling in gaat ook die eruit.
      Het is een keer gebeurd dat thuis de rookmelder afging zonder reden dus dat wil je niet als je weg bent.

      Mvrgr.Wil
      Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
      Plaats reactie