Nieuwe camper en de schotel er maar af?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Dennis_
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 16 apr 2007, 18:54
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Nieuwe camper en de schotel er maar af?



Bericht door Dennis_ »

Afgelopen zaterdag was het dan zover.
Onze vertrouwde Frankia ingeruild op een maatje groter en 10 jaar jongere Rapido 9097F.
Man.... wát een verschil die 10 jaar zeg.
Ook qua motor.... de Rapido heeft de 3.0 diesel erin. Loopt echt heel anders.

Maar goed...
Op de Rapido zit dus een automatische schotel met sturingsunit van Maxview (als ik het merk goed heb hoor).
In de 14 jaar dat wij camperen, heb ik nooit schotel gehad. Sterker nog, we hebben we altijd een tv gehad, maar daar ging gewoon een USB stick in met een film, voor als het eens slecht weer was.

Nu zit ik met de keuze om de schotel echt aan te sluiten op een tv.
Maar dan moet ik een decoder hebben en een abbo ergens. Die ik denk ik héél weinig ga gebruiken.
Of ik laat alles eraf halen en kijk op een andere manier tv (via Mifi en Ziggo Go bijvoorbeeld)

Ik twijfel een beetje. Ik denk dat de extra kosten van een decoder en dergelijke niet opwegen tegen wat ik het ga gebruiken.
Wel vind ik het leuk om een scherm in de camper te hebben waarop films ofzo gespeeld kunnen worden. Maar daar is geen schotel voor nodig natuurlijk.

Daarnaast.... het kastje waar alle aansluitingen inzitten en waar de TV hoort te hangen hangt erg ver van de kijkpositie vandaan.
Er kan ook maar een hele kleine tv in, dus of het nut heeft en of het wel een beetje te 'kijken' is, vraag ik me ook af.

Daarom zou ik de TV op de tafel moeten zetten en na het kijken weer terug de kast in. Echter zit je dan met al die kabels die even rond hangen.
Poeh... ik heb eigenlijk zoveel vragen nog...
Dennis van Orsouw

Voorheen: Dethleffs i5252 Comfort 1998 | Hymer B564 J5 1991 | Frankia I620DL 1998 | Rapido 9097F 2007
Nu: Rapido 696F Premium 2018

Op ons Youtube kanaal vindt je allerlei leuke camperfilms. Check https://youtube.com/oppadmetdennisennancy
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5665
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Nieuwe camper en de schotel er maar af?



Bericht door Camperic »

Toen wij onze camper kochten zat er een automatische schotel op. We hebben er toen in de deal bij aankoop een decoder en tv bij gekocht. Naast het testen van de werking bleken we in de praktijk onderweg echter nooit tv te kijken :oops: en maakten we bovendien meerdere keren mee dat we ergens een minder mooie plaats kregen toegewezen. Vanwege de schotel op het dak werd er vanuit gegaan dat satellietontvangst belangrijk(er) was :roll: . We hebben de schotel laten verwijderen, samen met decoder verkocht en sindsdien nog nooit gemist. TV kijken we soms (F1) via wifi of 4G op tablet, net als gedownloade films op Netflix. Ik zou dus geen geld uitgeven aan decoder en abonnement als ik jou was :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nieuwe camper en de schotel er maar af?



Bericht door Cee Pee »

Als je de tv toch niet gebruikt is het zonde om extra geld uit te geven daaraan.
Maar als je wel tv wil kijken moet je je realiseren dat je op heel veel plaatsen in Europa geen tv kunt kijken middels WiFi of mobiel internet, of het signaal is er stomweg niet en als het er is is het vaak veel te traag.
Het signaal van Canaal Digitaal of Joyne is daaraan tegen wel bijna overal in Europa goed te ontvangen.
Dus de zaak er gelijk maar af slopen zou ik niet doen.
Je kunt altijd later nog besluiten wat je wil.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Dennis_
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 16 apr 2007, 18:54
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Nieuwe camper en de schotel er maar af?



Bericht door Dennis_ »

Dat is waar.

Wat ik eigenlijk graag wil gaan doen is het volgende:

In de TV een Chromecast stoppen. En dan dingen van mijn telefoon streamen naar de Chromecast.
Live tv kijken maakt me echt niet veel uit.

Maar wel leuk filmpjes van Youtube, of die ik zelf gemaakt heb op mijn telefoon, of films die op mijn telefoon staan naar de Chromecast streamen.
Dus ik hoef niet perse internet te hebben.

Wat heb ik dan wel nodig?
Een telefoon? Check!
Een tv met chromecast? Check!
Maar nu het koppelen. Daarvoor moet er een Wifi signaal zijn. En die is er vaak niet (en je wil ook niet het wifi signaal van de camping altijd gebruiken).

Moet ik dan zo'n Mifi ding kopen? Maar die zijn eigenlijk bedoeld om via Wifi op 4G te gaan.
Moet eigenlijk op de een of andere manier een Wifi hotspot kunnen maken die apparaten met elkaar kan verbinden.
Zijn die er ook op 12v? Of werken die dingen alleen maar als er ook daadwerkelijk een internet verbinding is.
Of werkt een Mifi router ook als Wifi hotspot als er geen 4G kaartje in zit?
Dennis van Orsouw

Voorheen: Dethleffs i5252 Comfort 1998 | Hymer B564 J5 1991 | Frankia I620DL 1998 | Rapido 9097F 2007
Nu: Rapido 696F Premium 2018

Op ons Youtube kanaal vindt je allerlei leuke camperfilms. Check https://youtube.com/oppadmetdennisennancy
Gebruikersavatar
lifeonwheels
Berichten: 61
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 19:09

Re: Nieuwe camper en de schotel er maar af?



Bericht door lifeonwheels »

Hoi Dennis,

Wij hebben min of meer dezelfde set-up als jij en hebben gekozen voor deze set:
https://www.wifishop.nl/ez-hotspot-exte ... /pid=55383
Komt goed uit de tests en je kunt je telefoon als hotspot gebruiken en versterken. Hoop dat je er iets aan hebt.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Nieuwe camper en de schotel er maar af?



Bericht door pepon »

Let er wel op dat niet iedere provider wil samenwerken met de chromecast.
Youtube gaat wel goed , maar bijvoorbeeld Ziggo uitzending gemist heeft geen link in beeld en kan je niet casten.

Dat is onze ervaring thuis tenminste.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5665
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Nieuwe camper en de schotel er maar af?



Bericht door Camperic »

Dennis_ schreef:
ma 25 mar 2019, 12:26
Wat ik eigenlijk graag wil gaan doen is het volgende:
In de TV een Chromecast stoppen. En dan dingen van mijn telefoon streamen naar de Chromecast.
Live tv kijken maakt me echt niet veel uit.

Maar wel leuk filmpjes van Youtube, of die ik zelf gemaakt heb op mijn telefoon, of films die op mijn telefoon staan naar de Chromecast streamen.
Dus ik hoef niet perse internet te hebben.
Ik heb onlangs een Chromecast gekocht en wil die samen met de tv die we toch nog hebben gaan gebruiken, op dezelfde manier als jij. Gelukkig heb ik bij aankoop ook meteen een Alfa R36 router laten plaatsen die ik wél gebruik (voor wifi op camping) en ook kan gebruiken voor het streamen naar naar tv via Chromecast.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuwe camper en de schotel er maar af?



Bericht door hathi »

Ik zou niet zo,n dicht gemaakt gat willen op mijn dak,v/d Camper de schotel heb je reeds,je hoeft enkel een tv te kopen,tegenwoordig zit de ontvanger reeds in de TV,en dikwijls ook nog een dvd player,heb je altijd beeld en hoef je niet te klooien op zo,n schermpje,maar ieder z,n meug,maar als je de helft al hebt?.
Hans
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2333
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe camper en de schotel er maar af?



Bericht door rbisdom »

Maar nu het koppelen. Daarvoor moet er een Wifi signaal zijn
Als er 2 gsm's in de camper zijn, kun je er eentje als hotspot dienst laten doen, dan heb je je eigen wifi netwerk......
Niets kopen, niets installeren, heel simpel
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
RaDaRpOsT

Re: Nieuwe camper en de schotel er maar af?



Bericht door RaDaRpOsT »

ten eerste heb je nu meer pk,s
ten tweed is je koppel beter
een versnelling meer
betere wegligging
maar waar ik je niet over hoor is; de distributie riem, dat is nu een ketting, heb je [ haast] geen onderhoud meer aan.
om die schotel er nu maar even af te slopen is een beetje kort door de bocht, moet je weer gaten dicht gaan maken.
hang er een receiver tussen en kijk je naar veel vrije kanalen zonder abonnement.
succes met je aankoop en veel veilige kilometers.
RaDaRpOsT
Gebruikersavatar
Dennis_
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 16 apr 2007, 18:54
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Nieuwe camper en de schotel er maar af?



Bericht door Dennis_ »

RaDaRpOsT schreef:
ma 25 mar 2019, 16:07
ten eerste heb je nu meer pk,s
ten tweed is je koppel beter
een versnelling meer
betere wegligging
maar waar ik je niet over hoor is; de distributie riem, dat is nu een ketting, heb je [ haast] geen onderhoud meer aan.
Dat zijn inderdaad erg goede punten. Is echt het rij-gedeelte zeg maar.
Toen ik zaterdag er voor het eerst in reed was het een compleet nieuwe beleving.
Wát een koppel en vermogen. Hoe licht alles rijdt, en hoe snel de auto eigenlijk is.
Ik schrok ervan hoe ik kon schakelen, de Frankia had al moeite met 50 in z'n 4... die zat liever wat hoger in de toeren en later schakelen.
Deze is lekker onderin, ik kan met 50 gerust al in z'n 5 rijden en op de snelweg loopt ie bijna stationair.

Nee, ik ben supertevreden hierover hoor.

Over de televisie.
Ik laat de schotel even zitten. Kan er altijd nog af.
Wel heb ik net een Mifi kastje gekocht (de Simkaart hoeft er niet in natuurlijk). En daarmee ga ik straks eens proberen een hotspot in de camper te maken waarmee de telefoon en de Chromecast kunnen verbinden. Dan ben ik er al als het goed is.

Dank voor de goede tips alvast. Zijn er nog meer? Ik hou me warm aanbevolen hoor.
Dennis van Orsouw

Voorheen: Dethleffs i5252 Comfort 1998 | Hymer B564 J5 1991 | Frankia I620DL 1998 | Rapido 9097F 2007
Nu: Rapido 696F Premium 2018

Op ons Youtube kanaal vindt je allerlei leuke camperfilms. Check https://youtube.com/oppadmetdennisennancy
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Nieuwe camper en de schotel er maar af?



Bericht door seth_space »

Zoek even op aliexpress naar freesat v7.
Dan heb voor 22 euro incl verzendkosten heel veel gratis FTA zenders. Werkt tevens als mediaserver voor je USB stick.
Daarnaast is er voor een paar euro nog wat leuks mogelijk 😇
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Nieuwe camper en de schotel er maar af?



Bericht door KTManiac »

Misschien begrijp ik iets niet hoor, maar waarom zou die schotel er af moeten als je 'm niet gaat gebruiken?
Zit op' t dak dus niet in de weg, vreet geen brood, kost niks want zit er toch al op.
En het klinkt ongelofelijk als je rondkijkt op de gemiddelde CP, maar het is voor zover ik weet overal wettelijk toegestaan om de schotel na aankomst niet onmiddellijk omhoog te zetten. :wink:

Heb de m'n Kathrein CAP900 er nu al minimaal 2 jaar ongebruikt op zitten en daar nog geen last van gehad.
De 3 jaar daarvoor een CD recreatieabbo gehad en in totaal welgeteld max. 2 of 3 uurtjes TV gekeken denk ik.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Nieuwe camper en de schotel er maar af?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie