Advies gevraagd: Schaudt MPPT of gewone laadregelaar?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Advies gevraagd: Schaudt MPPT of gewone laadregelaar?



Bericht door ChristiaanvB »

Ik heb een plan klaar voor zonnepanelen op de camper. Vanwege afmetingen worden het twee panelen, in totaal 175 watt.

Er zit een EBL99 in de camper. Deze heeft een aansluiting voor een laadregelaar. Dan kan ook de startaccu worden meegeladen.

De laatste keuze nu nog te maken is de laadregelaar. Wil deze graag ook van Schaudt, dan past het mooi op elkaar. Tussen de MPPT of gewone laadregelaar zit een prijsverschil van ca. 150 euro.

Kan iemand mij helpen bij deze keuze? Ik begrijp dat MPPT een x aantal % meer laadvermogen levert. Maar er van uitgaande dat ik vaak in landen ben met 4 en meer zonnen uren, heb ik die procenten wel nodig? Mijn verbruik schat ik in op ca. 600 watt op een gemiddelde dag.

Alvast dank.
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: Schaudt MPPT of gewone laadregelaar?



Bericht door Aloys »

Wat bedoel je met een "gewone laadregelaar"? Een 'analoge' regelaar of een MPPT-regelaar van
een ander merk dan Schaudt?

Toen ik in 2012 zonnepanelen kocht, was een MPPT-regelaar meer dan € 100 duurder dan een
'gewone', niet-MPPT-regelaar. Het zou dan circa 15-20% extra rendement opleveren. Wij hebben
toen gekozen voor een gewone regelaar en die € 100 geinvesteerd in een tweede zonnepaneel.
Die levert nu 100% extra rendement! :D

Maar tegenwoordig zijn MPPT-regelaars niet zo duur meer, is dat prijsverschil veel kleiner.

Ik koos ervoor om NIET de startaccu mee te laden: mijn huishoudaccu is een AGM, laadspanning
14,7V van de zonnepanelen. Dat leek me wat teveel voor de 'gewone' startaccu.
Sta ik een keer 'aan de paal' dan krijgt de startaccu 3A bij 14,3V van mijn intelligente lader...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Advies gevraagd: Schaudt MPPT of gewone laadregelaar?



Bericht door ChristiaanvB »

Dank!

De gewone laadregelaar is een Schaudt LR 1218 Solar Lader.

En jouw reactie zo lezende denk ik dat die voor mijn doel wel voldoende moet zijn.
Ik koos ervoor om NIET de startaccu mee te laden: mijn huishoudaccu is een AGM, laadspanning
14,7V van de zonnepanelen. Dat leek me wat teveel voor de 'gewone' startaccu.
Sta ik een keer 'aan de paal' dan krijgt de startaccu 3A bij 14,3V van mijn intelligente lader...
Ik heb wel begrepen dat op de EBL99 een aparte aansluiting zit voor het meeladen van de startaccu en ik vermoed dat het voltage daarop dan ook wordt aangepast in de EBL.
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2434
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: Schaudt MPPT of gewone laadregelaar?



Bericht door pepon »

Ter aanvulling.

De EBL99 geeft de startaccu alleen een onderhoudslading.
Dus is hij bijvoorbeeld gedeeltelijk leeggestart dan kan alleen de dynamo hem weer vullen.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Advies gevraagd: Schaudt MPPT of gewone laadregelaar?



Bericht door Cee Pee »

Normaliter ga je na het starten rijden, dus dat zou zichzelf in stand moeten houden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8477
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Advies gevraagd: Schaudt MPPT of gewone laadregelaar?



Bericht door EasyBee »

Nou geef je niet aan welke versie van de EBL99 er inzit.
Er zijn heel veel versies beschikbaar: https://www.schaudt.gmbh/de/service-sup ... nloads.php

Maar in de manual van de EBL99 G staat het volgende: https://www.gebruikershandleiding.com/S ... 58938.html

"Netzladung Starterbatterie: Diese Einrichtung sorgt für eine automatische Erhaltungsladung der Starter-batterie mit max. 2 A, wenn das 230-V-Netz an den Elektroblock angeschlossen ist."
"Batterie-Ladung durch Solar-Laderegler: Nur die Wohnraumbatterie wird geladen. Maximal zulässiger Ladestrom 14 A, abgesichert mit 15 A"
"Den Solar-Laderegler der Schaudt GmbH nicht ohne Batterie betreiben. Der Solar-Laderegler oder angeschlossene Verbraucher können sonst beschädigt werden. Wenn die Batterie gewechselt oder ausgebaut wird, den Stecker "+ Solarzelle" am Solar-Laderegler abziehen."
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Advies gevraagd: Schaudt MPPT of gewone laadregelaar?



Bericht door myway »

Ik zou een VictRon 75/15 nemen voor 75 € klaar.
Waarom een Schaudt regelaar mooi past op een Schaudt 99 ontgaat mij.
Als een 99 lading geeft aan de startaccu en je wil dat kun je de VictRon ook daar op aansluiten.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13428
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies gevraagd: Schaudt MPPT of gewone laadregelaar?



Bericht door hathi »

Myway :thumbup: .....weer zo,n geval veel geld uitgeven,dan zal het ook wel beter zijn?
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies gevraagd: Schaudt MPPT of gewone laadregelaar?



Bericht door Kroppie »

in zonnige landen mag je rekenen met een gemiddelde dagelijkse opbrengst per dag van 4x het Wp vermogen, je hebt 175 watt dat word dan dus gemiddeld zo,n 700watt per dag.(gedeeld door 14,4 volt laadspanning word dat 48Ah )wat er per dag weer IN de accu gaat.

en als je voor een (mppt zou ik altijd doen) regelaar gaat ,neem er dan 1 van victron, dan heb je een goede, redelijk geprijst en net zo goed passend bij de ebl als elke andere regelaar van welk merk ook, dat van hetzelfde merk zegt helemaal NIETS

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Advies gevraagd: Schaudt MPPT of gewone laadregelaar?



Bericht door ChristiaanvB »

Nou geef je niet aan welke versie van de EBL99 er inzit.
Het gaat om een EBL 99 K.

In handleiding staat niets over het meeladen van de startaccu als een laadregelaar is aangesloten. Echter een Schaudt laadregelaar heeft standaard de mogelijkheid de startaccu mee te laden.
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies gevraagd: Schaudt MPPT of gewone laadregelaar?



Bericht door Kroppie »

met een z,g standby lader van votronic tussen de 2 accu,s gebeurt hetzelfde, ook een onderhoudslading voor de startaccu

https://www.jasicamp.nl/votronic-standb ... r3065/p738

een diode en een 12volt 50watt halogeen lampje (+-2euro) werkt ook hetzelfde

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Advies gevraagd: Schaudt MPPT of gewone laadregelaar?



Bericht door veetee »

ChristiaanvB schreef:
ma 25 mar 2019, 19:01
In handleiding staat niets over het meeladen van de startaccu als een laadregelaar is aangesloten. Echter een Schaudt laadregelaar heeft standaard de mogelijkheid de startaccu mee te laden.
En waar staat dat dan in de handleiding? Ik heb het niet kunnen vinden. Tenminste als je bedoeld als er een externe laadregelaar op de EBL99 wordt aangesloten. De interne laadregelaar in de EBL99 laad de hh accu, en met een kleine onderhoudslading ook de start accu.
Maar een externe lader, of dat nou een 230V of solar exemplaar is, aangesloten op Block 6 of 7, laadt alleen de hh accu en niet de startaccu, althans volgens het elektrisch schema...
.
IMG_0748.JPG
IMG_0748.JPG (166.41 KiB) 1360 keer bekeken
.
fullsizeoutput_1b7b.jpeg
fullsizeoutput_1b7b.jpeg (179.26 KiB) 1337 keer bekeken
.
Het 'Laderelais B1' - aangegeven met de rode cirkel- wordt bekrachtigd door de interne lader LAS1216 als er netstroom is. Dit relais koppelt de startaccu via D9 en R2 met de interne lader. Is er geen netstroom (maar wel een externe of solar lader) dan is de startaccu niet verbonden en wordt die dus niet geladen...
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Advies gevraagd: Schaudt MPPT of gewone laadregelaar?



Bericht door ChristiaanvB »

Eerlijkheid gebied dat ik lang niet technisch genoeg ben om zo'n schema te lezen. Maar wel zie ik dat mijn schema (van een EBL 99 K) er anders uit ziet. Zou dat het verschil maken? Zegt het schema van een EBL 99 K wel dat de startaccu wordt meegeladen wanneer een solar laadregelaar is aangesloten?

Ik zie namelijk ook drie ingangen op Block 6. Is er dan niet één voor HH accu, één voor de startaccu, één massa?

Zie ook het plaatje van een Schaudt laadregelaar. Daar staat het zelfs op!
schaudt-solar-lader-voor-ebl-electroblok.jpg
schaudt-solar-lader-voor-ebl-electroblok.jpg (44.06 KiB) 1270 keer bekeken
811_419_EBL99K_EBL99K+OVP_BA_DE_20_01_2010-1.jpg
811_419_EBL99K_EBL99K+OVP_BA_DE_20_01_2010-1.jpg (88.86 KiB) 1270 keer bekeken
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Advies gevraagd: Schaudt MPPT of gewone laadregelaar?



Bericht door veetee »

Nee, geen verschil wat laden van de start accu betreft. Ik had het schema van de EBL99 geupload, maar als je naar het schema van de EBL99K kijkt, zie datzelfde relais zitten. Het enige verschil bij de K uitvoering is dat die voorzien is van OVP, ‘over voltage protection’.

Wil je ook de start accu laden met de zonnepanelen, dan kun je een solar regelaar met een extra uitgang nemen voor de start accu. Ik heb de Votronic Duo MPPT, die heeft dat. En dan gewoon rechtstreeks op hh accu en start accu aansluiten, buiten de EBL om.
Plaats reactie