Elektra schema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
lottesophie
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 16:36

Elektra schema



Bericht door lottesophie »

Hoi :wave: :wave: :wave:

Ik ben Lotte, nieuw op dit forum, en momenteel bezig met het ombouwen van een T5. Het is elke dag een bijzondere verassing vol leermomenten, eindelijk-het-werkt-momenten, en uiteraard frustratie!

Nu ben ik bezig met het elektrische schema en er gaat een wereld voor mij open. Inmiddels zo'n 1000 uur op het internet gelezen en een schema in elkaar kunnen zetten. Nu is mijn vraag aan jullie, is het oké zo, snap ik het goed, heb je feedback? Leg het me vooral uit, ik wil graag leren :).

Er zijn twee onduidelijkheden in mijn schema (denk ik).
1. In de gekochte bus staat een tweede accu waarvan we na meermaals testen 99% zeker weten via een relais gevoed wordt door de startaccu. Enkel met een positieve kabel. Echter kunnen we de relais niet vinden, en lijkt het niet zo makkelijk geschakeld te zijn. Ik wilde gewoon mijn nieuwe accu omschakelen en opnieuw testen. Volgende week gaat mijn bus naar de monteur en die vraag ik ook nog even goed te zoeken.
2. In de gekochte bus stond een Eberspacher kachel. Hij werkt (soms), echter weet ik niet of hij op de startaccu of huishoudaccu zit. Ik denk op de huishoudaccu, want die accu is binnen 1 minuut leeg en de kachel doet het dus ook maar 1 minuut vaak. Dat wil ik ook gaan testen met een multimeter. De huishoudaccu heeft maar één kabel op de plus en die komt volgens mij van de startaccu. Iemand enig idee hoe die kachel dan gevoed kan worden?

Alvast bedankt voor je feedback :).
Bijlagen
Electra tekening.jpg
Electra tekening.jpg (47.78 KiB) 1156 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektra schema



Bericht door Kroppie »

lees in zelfbouw eens het stuk van Hadiejohn

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Elektra schema



Bericht door JTG »

Hi lottesophie,

Er zijn meerdere topics hierover, lees die zeker ook.

Het lijkt alsof je de 'min' busbars via de laadregelaar met elkaar verbindt. Waarom doe je dat niet op 1 busbar?
Je omvormer (kast) moet misschien ook nog met een eigen kabel naar massa.

Volgens jouw schema komt er geen 230V aansluiting van buitenaf. Dat mag natuurlijk, maak je die wel, dan ook daar een aarde draad naar massa.
-> Geen aardedraad naar massa van 230V wandcontactdozen die 'achter' de omvormer hangen leggen, die hou je best 'zwevend'.

Je zekeringkast in 12V gedeeltje linksonderin zekert 'niets'. Ik snap wel wat je bedoeld denk ik, maar je kunt die als afbeelding eruit laten.

De Eberspacher heeft voeding nodig voor de ventilator. Als deze ermee stopt omdat de accu zo snel leeg is, dan stopt de kachel omdat die te heet wordt (beveiliging). Als je dan nog wel je motor kunt starten weet je waar de kachel aan 'hangt' en weet je ook dat de huishoudaccu is overleden of in elk geval niet geladen wordt. Ik vermoed het eerste omdat de kachel het 'steeds' even doet :wink:


Ik zou in jouw geval proberen om een puur bedradingsschema te tekenen, dat is het makkelijkst voor jou om toe te passen ook omdat je dat letterlijk kunt overnemen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Elektra schema



Bericht door 't Busje »

Die 1000 uur zal ik maar met een korreltje zout nemen, want dat is een half jaar werken in een full-time baan.

Het schema wordt er niet duidelijker op door vier aansluitingen aan de HH-accu te tekenen. Een accu heeft één pluspool en één minpool en daar moet alles op aangesloten worden. Datzelfde geldt voor de accu-kant van de laadregelaar. Ook daar zit maar één plus-aansluiting. Nu lijkt het net of de verbruikers via de laadregelaar met de accu verbonden zijn en dat is, lijkt mij, niet de bedoeling.
De bekabeling tussen de accu en de omvormer lijkt mij te dun. Bij 600 watt + 10% verlies loopt er bij 12 volt een stroom van rond 55 A en dan is 8 (bestaat dat?) qmm erg dun. 25 qmm zou beter zijn.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektra schema



Bericht door Kroppie »

8mm2 bestaat niet, 1,0 1,5 2,5 4, 6, 10, 16, 25, 35, 50mm2 zijn gebruikelijke draaddiktes.

voor draaddiktes

http://www.polz.info/leitungsrechner/

wat bij een normale camperlengte ook werkt

3 ampere per mm2 draad.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Elektra schema



Bericht door 't Busje »

Die Polz is aan de voorzichtige kant. Die gaat uit van een specifieke weerstand van koper van 1,79 x 10E-8 Ohm.meter, terwijl ik elders 1,75 of 1,72 x 10E-8 vind. Met Polz heb je dus wat speling.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektra schema



Bericht door Kroppie »

beter veel te dik dan iets te dun.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
lottesophie
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 16:36

Re: Elektra schema



Bericht door lottesophie »

Hoi!

Super bedankt voor alle reacties!
En uiteraard 1000 uur met een korreltje zou nemen, geschreven staat het zo letterlijk ;).

1. Ik zal het draadje van Hadiejohn lezen
2. Het is dus beter om alle verbruikers direct op de accu te plaatsen. Ik had hem inderdaad aan de laadregelaar gelegd. Dat zie je ook veel online.
3. Ik zal 25mm draad bij de omvormer gebruiken, top!
4. Fijn, die polz.info voor draaddiktes
5. Klopt dat zekeringskastje was voor mezelf :)
6. Ik heb nu geen walstroom aansluiting, vond ik te ingewikkeld om direct te plaatsen. Wellicht bedenk ik me nog, er is een plek voor gereserveerd.

:wave:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektra schema



Bericht door Kroppie »

de verbruikers worden meestal niet op de regelaar aangesloten omdat het totale vermogen het vermogen van de regelaar meestal te boven gaat, b.v. bij een victron 75/15 is dat max 15 ampere dat is een 12 volt vermogen van 12 x 15 = 180 watt.
daarom dus

blijf je er ruim onder dan kan dat wel, dan schakelt de regelaar bij een minimale accuspanning die aansluiting af.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektra schema



Bericht door gsm »

lottesophie schreef:
zo 17 mar 2019, 13:16
6. Ik heb nu geen walstroom aansluiting, vond ik te ingewikkeld om direct te plaatsen. Wellicht bedenk ik me nog, er is een plek voor gereserveerd.
Je heb wel een omvormer opgenomen dus wil je wel 230 in de camper hebben dan zou ik gelijk de wal aansluiting plaatsen, kan je ook een acculader plaatsen.
Je heb dan wel een omschakelkastje nodig maar daar kan Jos je wel mee adviseren.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
lottesophie
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 16:36

Re: Elektra schema



Bericht door lottesophie »

Ik heb vandaag weer veel gelezen en het voorbeeld van Marcus1972 genomen.

Daar is het volgende nieuwe schema uit voort gekomen.

Ik heb een aantal vragen:
1. Is het oké dat ik de shunt via de zekering distributie laat lopen?
2. Heeft de acculader een zekering nodig? Ik gebruik een Victron acculader.
3. Voor walstroom wil ik een CEE invoerdoos gebruiken. Ik heb nog een CEE stekkerdoos liggen. Dus ik dacht, als ik nou een CEE-CEE aardlekschakelaar koop ben ik klaar. Is dit oké?

Andere feedback?
elektra.001.jpeg
elektra.001.jpeg (59.39 KiB) 997 keer bekeken
:bow:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektra schema



Bericht door gsm »

1) Perfect zelfs maar volgens mij zit er in de aansluitdraad al een zwevende zekering.
2) Ja en die kan je op de zekeringhouder zetten
3) Dat is mogelijk maar dan heb je geen zekering in je camper en ben je afhankelijk van de paal zekering

Plaats een zekering bij de start accu en bij de HHaccu
Ik neem aan dat de ? een Cyrix is ?
Waarom zet je de laadregelaar ook niet op de zekering houder ? Scheelt een aansluiting op de accu.
En vergeet de aarde van de CEE stekkerdoos niet aan het chassis te verbinden
Zet ook een schakelaar in de leiding tussen het PV paneel en de laadregelaar
Als de zekering distributie en zekering houder bij elkaar komen te staan waarom dan niet één zekeringhouder ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
lottesophie
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 16:36

Re: Elektra schema



Bericht door lottesophie »

Ik heb je advies ter harte genomen.
Ik wist niet dat alles via 1 zekering houder mocht. Ik had het opgesplitst in verbruikers en 'gevers' (hoe noem je dit?).

1. Dus ik hoef niet een losse zekering te hebben van 0,1A. Die zit al in de draad. Ik snapte dit al niet goed. Die haal ik dan nog uit de tekening.
2. Toegevoegd!
3. Ik ga dit kopen:
p2693943_552_376.jpg
p2693943_552_376.jpg (9.83 KiB) 967 keer bekeken
Hier zit een aardlekschakelaar in. Zou dat niet voldoende zijn?

Die ik ga aansluiten op dit:
campingstekker-lengte-3-meter.jpg
campingstekker-lengte-3-meter.jpg (14.6 KiB) 967 keer bekeken
Hoe kan ik de stekkerdoos aarden aan de chassis?
elektra2.001.jpeg
elektra2.001.jpeg (62.94 KiB) 967 keer bekeken
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Elektra schema



Bericht door 't Busje »

lottesophie schreef:
zo 17 mar 2019, 21:40
Hoe kan ik de stekkerdoos aarden aan de chassis?
Het is net andersom: je wilt het chassis aan de stekkerdoos aarden, maar dat terzijde.
Dat gaat niet zo gemakkelijk met zo'n los stekkerblok. Normaal gesproken zit er een CEE contrastekkerdoos in de zijwand van de camper, waar de verdere 230 volt installatie op aan is gesloten.
Als dat stekkerblok op een vaste plaats komt te liggen en vastgemaakt is zou je een aarddraad (geel-groen) naar buiten kunnen voeren bij het aansluitsnoer en die aarddraad op de carrosserie kunnen aansluiten.

Ik zie bij de 2e foto "lengte 3 meter" staan. Dat is erg kort, want je staat meestal niet zo dicht bij een stroompaal. Wij hebben een 15 en een 25 meter kabel mee. Meestal is een van de twee genoeg, maar soms heb je die 40 meter echt nodig.

Nog wat anders: de zekering tussen de HH-accu en de zekeringhouder is 60 A, terwijl er in de zekeringhouder in totaal voor ruim 100 A zekeringen zitten. Dat kan wel, maar dan moeten niet alle 12 volt gebruikers tegelijk aan staan.
Laatst gewijzigd door 't Busje op zo 17 mar 2019, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie