Elektra schema
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 16:36
Elektra schema
Hoi
Ik ben Lotte, nieuw op dit forum, en momenteel bezig met het ombouwen van een T5. Het is elke dag een bijzondere verassing vol leermomenten, eindelijk-het-werkt-momenten, en uiteraard frustratie!
Nu ben ik bezig met het elektrische schema en er gaat een wereld voor mij open. Inmiddels zo'n 1000 uur op het internet gelezen en een schema in elkaar kunnen zetten. Nu is mijn vraag aan jullie, is het oké zo, snap ik het goed, heb je feedback? Leg het me vooral uit, ik wil graag leren .
Er zijn twee onduidelijkheden in mijn schema (denk ik).
1. In de gekochte bus staat een tweede accu waarvan we na meermaals testen 99% zeker weten via een relais gevoed wordt door de startaccu. Enkel met een positieve kabel. Echter kunnen we de relais niet vinden, en lijkt het niet zo makkelijk geschakeld te zijn. Ik wilde gewoon mijn nieuwe accu omschakelen en opnieuw testen. Volgende week gaat mijn bus naar de monteur en die vraag ik ook nog even goed te zoeken.
2. In de gekochte bus stond een Eberspacher kachel. Hij werkt (soms), echter weet ik niet of hij op de startaccu of huishoudaccu zit. Ik denk op de huishoudaccu, want die accu is binnen 1 minuut leeg en de kachel doet het dus ook maar 1 minuut vaak. Dat wil ik ook gaan testen met een multimeter. De huishoudaccu heeft maar één kabel op de plus en die komt volgens mij van de startaccu. Iemand enig idee hoe die kachel dan gevoed kan worden?
Alvast bedankt voor je feedback .
Ik ben Lotte, nieuw op dit forum, en momenteel bezig met het ombouwen van een T5. Het is elke dag een bijzondere verassing vol leermomenten, eindelijk-het-werkt-momenten, en uiteraard frustratie!
Nu ben ik bezig met het elektrische schema en er gaat een wereld voor mij open. Inmiddels zo'n 1000 uur op het internet gelezen en een schema in elkaar kunnen zetten. Nu is mijn vraag aan jullie, is het oké zo, snap ik het goed, heb je feedback? Leg het me vooral uit, ik wil graag leren .
Er zijn twee onduidelijkheden in mijn schema (denk ik).
1. In de gekochte bus staat een tweede accu waarvan we na meermaals testen 99% zeker weten via een relais gevoed wordt door de startaccu. Enkel met een positieve kabel. Echter kunnen we de relais niet vinden, en lijkt het niet zo makkelijk geschakeld te zijn. Ik wilde gewoon mijn nieuwe accu omschakelen en opnieuw testen. Volgende week gaat mijn bus naar de monteur en die vraag ik ook nog even goed te zoeken.
2. In de gekochte bus stond een Eberspacher kachel. Hij werkt (soms), echter weet ik niet of hij op de startaccu of huishoudaccu zit. Ik denk op de huishoudaccu, want die accu is binnen 1 minuut leeg en de kachel doet het dus ook maar 1 minuut vaak. Dat wil ik ook gaan testen met een multimeter. De huishoudaccu heeft maar één kabel op de plus en die komt volgens mij van de startaccu. Iemand enig idee hoe die kachel dan gevoed kan worden?
Alvast bedankt voor je feedback .
- Bijlagen
-
- Electra tekening.jpg (47.78 KiB) 1156 keer bekeken
Re: Elektra schema
lees in zelfbouw eens het stuk van Hadiejohn
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektra schema
Hi lottesophie,
Er zijn meerdere topics hierover, lees die zeker ook.
Het lijkt alsof je de 'min' busbars via de laadregelaar met elkaar verbindt. Waarom doe je dat niet op 1 busbar?
Je omvormer (kast) moet misschien ook nog met een eigen kabel naar massa.
Volgens jouw schema komt er geen 230V aansluiting van buitenaf. Dat mag natuurlijk, maak je die wel, dan ook daar een aarde draad naar massa.
-> Geen aardedraad naar massa van 230V wandcontactdozen die 'achter' de omvormer hangen leggen, die hou je best 'zwevend'.
Je zekeringkast in 12V gedeeltje linksonderin zekert 'niets'. Ik snap wel wat je bedoeld denk ik, maar je kunt die als afbeelding eruit laten.
De Eberspacher heeft voeding nodig voor de ventilator. Als deze ermee stopt omdat de accu zo snel leeg is, dan stopt de kachel omdat die te heet wordt (beveiliging). Als je dan nog wel je motor kunt starten weet je waar de kachel aan 'hangt' en weet je ook dat de huishoudaccu is overleden of in elk geval niet geladen wordt. Ik vermoed het eerste omdat de kachel het 'steeds' even doet
Ik zou in jouw geval proberen om een puur bedradingsschema te tekenen, dat is het makkelijkst voor jou om toe te passen ook omdat je dat letterlijk kunt overnemen.
Er zijn meerdere topics hierover, lees die zeker ook.
Het lijkt alsof je de 'min' busbars via de laadregelaar met elkaar verbindt. Waarom doe je dat niet op 1 busbar?
Je omvormer (kast) moet misschien ook nog met een eigen kabel naar massa.
Volgens jouw schema komt er geen 230V aansluiting van buitenaf. Dat mag natuurlijk, maak je die wel, dan ook daar een aarde draad naar massa.
-> Geen aardedraad naar massa van 230V wandcontactdozen die 'achter' de omvormer hangen leggen, die hou je best 'zwevend'.
Je zekeringkast in 12V gedeeltje linksonderin zekert 'niets'. Ik snap wel wat je bedoeld denk ik, maar je kunt die als afbeelding eruit laten.
De Eberspacher heeft voeding nodig voor de ventilator. Als deze ermee stopt omdat de accu zo snel leeg is, dan stopt de kachel omdat die te heet wordt (beveiliging). Als je dan nog wel je motor kunt starten weet je waar de kachel aan 'hangt' en weet je ook dat de huishoudaccu is overleden of in elk geval niet geladen wordt. Ik vermoed het eerste omdat de kachel het 'steeds' even doet
Ik zou in jouw geval proberen om een puur bedradingsschema te tekenen, dat is het makkelijkst voor jou om toe te passen ook omdat je dat letterlijk kunt overnemen.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Elektra schema
Die 1000 uur zal ik maar met een korreltje zout nemen, want dat is een half jaar werken in een full-time baan.
Het schema wordt er niet duidelijker op door vier aansluitingen aan de HH-accu te tekenen. Een accu heeft één pluspool en één minpool en daar moet alles op aangesloten worden. Datzelfde geldt voor de accu-kant van de laadregelaar. Ook daar zit maar één plus-aansluiting. Nu lijkt het net of de verbruikers via de laadregelaar met de accu verbonden zijn en dat is, lijkt mij, niet de bedoeling.
De bekabeling tussen de accu en de omvormer lijkt mij te dun. Bij 600 watt + 10% verlies loopt er bij 12 volt een stroom van rond 55 A en dan is 8 (bestaat dat?) qmm erg dun. 25 qmm zou beter zijn.
Het schema wordt er niet duidelijker op door vier aansluitingen aan de HH-accu te tekenen. Een accu heeft één pluspool en één minpool en daar moet alles op aangesloten worden. Datzelfde geldt voor de accu-kant van de laadregelaar. Ook daar zit maar één plus-aansluiting. Nu lijkt het net of de verbruikers via de laadregelaar met de accu verbonden zijn en dat is, lijkt mij, niet de bedoeling.
De bekabeling tussen de accu en de omvormer lijkt mij te dun. Bij 600 watt + 10% verlies loopt er bij 12 volt een stroom van rond 55 A en dan is 8 (bestaat dat?) qmm erg dun. 25 qmm zou beter zijn.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Elektra schema
8mm2 bestaat niet, 1,0 1,5 2,5 4, 6, 10, 16, 25, 35, 50mm2 zijn gebruikelijke draaddiktes.
voor draaddiktes
http://www.polz.info/leitungsrechner/
wat bij een normale camperlengte ook werkt
3 ampere per mm2 draad.
jos
voor draaddiktes
http://www.polz.info/leitungsrechner/
wat bij een normale camperlengte ook werkt
3 ampere per mm2 draad.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektra schema
Die Polz is aan de voorzichtige kant. Die gaat uit van een specifieke weerstand van koper van 1,79 x 10E-8 Ohm.meter, terwijl ik elders 1,75 of 1,72 x 10E-8 vind. Met Polz heb je dus wat speling.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Elektra schema
beter veel te dik dan iets te dun.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 16:36
Re: Elektra schema
Hoi!
Super bedankt voor alle reacties!
En uiteraard 1000 uur met een korreltje zou nemen, geschreven staat het zo letterlijk .
1. Ik zal het draadje van Hadiejohn lezen
2. Het is dus beter om alle verbruikers direct op de accu te plaatsen. Ik had hem inderdaad aan de laadregelaar gelegd. Dat zie je ook veel online.
3. Ik zal 25mm draad bij de omvormer gebruiken, top!
4. Fijn, die polz.info voor draaddiktes
5. Klopt dat zekeringskastje was voor mezelf
6. Ik heb nu geen walstroom aansluiting, vond ik te ingewikkeld om direct te plaatsen. Wellicht bedenk ik me nog, er is een plek voor gereserveerd.
Super bedankt voor alle reacties!
En uiteraard 1000 uur met een korreltje zou nemen, geschreven staat het zo letterlijk .
1. Ik zal het draadje van Hadiejohn lezen
2. Het is dus beter om alle verbruikers direct op de accu te plaatsen. Ik had hem inderdaad aan de laadregelaar gelegd. Dat zie je ook veel online.
3. Ik zal 25mm draad bij de omvormer gebruiken, top!
4. Fijn, die polz.info voor draaddiktes
5. Klopt dat zekeringskastje was voor mezelf
6. Ik heb nu geen walstroom aansluiting, vond ik te ingewikkeld om direct te plaatsen. Wellicht bedenk ik me nog, er is een plek voor gereserveerd.
Re: Elektra schema
de verbruikers worden meestal niet op de regelaar aangesloten omdat het totale vermogen het vermogen van de regelaar meestal te boven gaat, b.v. bij een victron 75/15 is dat max 15 ampere dat is een 12 volt vermogen van 12 x 15 = 180 watt.
daarom dus
blijf je er ruim onder dan kan dat wel, dan schakelt de regelaar bij een minimale accuspanning die aansluiting af.
jos
daarom dus
blijf je er ruim onder dan kan dat wel, dan schakelt de regelaar bij een minimale accuspanning die aansluiting af.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektra schema
Je heb wel een omvormer opgenomen dus wil je wel 230 in de camper hebben dan zou ik gelijk de wal aansluiting plaatsen, kan je ook een acculader plaatsen.lottesophie schreef: ↑zo 17 mar 2019, 13:166. Ik heb nu geen walstroom aansluiting, vond ik te ingewikkeld om direct te plaatsen. Wellicht bedenk ik me nog, er is een plek voor gereserveerd.
Je heb dan wel een omschakelkastje nodig maar daar kan Jos je wel mee adviseren.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 16:36
Re: Elektra schema
Ik heb vandaag weer veel gelezen en het voorbeeld van Marcus1972 genomen.
Daar is het volgende nieuwe schema uit voort gekomen.
Ik heb een aantal vragen:
1. Is het oké dat ik de shunt via de zekering distributie laat lopen?
2. Heeft de acculader een zekering nodig? Ik gebruik een Victron acculader.
3. Voor walstroom wil ik een CEE invoerdoos gebruiken. Ik heb nog een CEE stekkerdoos liggen. Dus ik dacht, als ik nou een CEE-CEE aardlekschakelaar koop ben ik klaar. Is dit oké?
Andere feedback?
Daar is het volgende nieuwe schema uit voort gekomen.
Ik heb een aantal vragen:
1. Is het oké dat ik de shunt via de zekering distributie laat lopen?
2. Heeft de acculader een zekering nodig? Ik gebruik een Victron acculader.
3. Voor walstroom wil ik een CEE invoerdoos gebruiken. Ik heb nog een CEE stekkerdoos liggen. Dus ik dacht, als ik nou een CEE-CEE aardlekschakelaar koop ben ik klaar. Is dit oké?
Andere feedback?
Re: Elektra schema
1) Perfect zelfs maar volgens mij zit er in de aansluitdraad al een zwevende zekering.
2) Ja en die kan je op de zekeringhouder zetten
3) Dat is mogelijk maar dan heb je geen zekering in je camper en ben je afhankelijk van de paal zekering
Plaats een zekering bij de start accu en bij de HHaccu
Ik neem aan dat de ? een Cyrix is ?
Waarom zet je de laadregelaar ook niet op de zekering houder ? Scheelt een aansluiting op de accu.
En vergeet de aarde van de CEE stekkerdoos niet aan het chassis te verbinden
Zet ook een schakelaar in de leiding tussen het PV paneel en de laadregelaar
Als de zekering distributie en zekering houder bij elkaar komen te staan waarom dan niet één zekeringhouder ?
2) Ja en die kan je op de zekeringhouder zetten
3) Dat is mogelijk maar dan heb je geen zekering in je camper en ben je afhankelijk van de paal zekering
Plaats een zekering bij de start accu en bij de HHaccu
Ik neem aan dat de ? een Cyrix is ?
Waarom zet je de laadregelaar ook niet op de zekering houder ? Scheelt een aansluiting op de accu.
En vergeet de aarde van de CEE stekkerdoos niet aan het chassis te verbinden
Zet ook een schakelaar in de leiding tussen het PV paneel en de laadregelaar
Als de zekering distributie en zekering houder bij elkaar komen te staan waarom dan niet één zekeringhouder ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 16:36
Re: Elektra schema
Ik heb je advies ter harte genomen.
Ik wist niet dat alles via 1 zekering houder mocht. Ik had het opgesplitst in verbruikers en 'gevers' (hoe noem je dit?).
1. Dus ik hoef niet een losse zekering te hebben van 0,1A. Die zit al in de draad. Ik snapte dit al niet goed. Die haal ik dan nog uit de tekening.
2. Toegevoegd!
3. Ik ga dit kopen: Hier zit een aardlekschakelaar in. Zou dat niet voldoende zijn?
Die ik ga aansluiten op dit: Hoe kan ik de stekkerdoos aarden aan de chassis?
Ik wist niet dat alles via 1 zekering houder mocht. Ik had het opgesplitst in verbruikers en 'gevers' (hoe noem je dit?).
1. Dus ik hoef niet een losse zekering te hebben van 0,1A. Die zit al in de draad. Ik snapte dit al niet goed. Die haal ik dan nog uit de tekening.
2. Toegevoegd!
3. Ik ga dit kopen: Hier zit een aardlekschakelaar in. Zou dat niet voldoende zijn?
Die ik ga aansluiten op dit: Hoe kan ik de stekkerdoos aarden aan de chassis?
Re: Elektra schema
Het is net andersom: je wilt het chassis aan de stekkerdoos aarden, maar dat terzijde.
Dat gaat niet zo gemakkelijk met zo'n los stekkerblok. Normaal gesproken zit er een CEE contrastekkerdoos in de zijwand van de camper, waar de verdere 230 volt installatie op aan is gesloten.
Als dat stekkerblok op een vaste plaats komt te liggen en vastgemaakt is zou je een aarddraad (geel-groen) naar buiten kunnen voeren bij het aansluitsnoer en die aarddraad op de carrosserie kunnen aansluiten.
Ik zie bij de 2e foto "lengte 3 meter" staan. Dat is erg kort, want je staat meestal niet zo dicht bij een stroompaal. Wij hebben een 15 en een 25 meter kabel mee. Meestal is een van de twee genoeg, maar soms heb je die 40 meter echt nodig.
Nog wat anders: de zekering tussen de HH-accu en de zekeringhouder is 60 A, terwijl er in de zekeringhouder in totaal voor ruim 100 A zekeringen zitten. Dat kan wel, maar dan moeten niet alle 12 volt gebruikers tegelijk aan staan.
Laatst gewijzigd door 't Busje op zo 17 mar 2019, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)