Laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Kurt1967
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:40

Laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15



Bericht door Kurt1967 »

Ik wil de laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15 met bluetooth kopen in combinatie met een NDS 120Wp zonnepaneel.
Nu kom ik op een verkoopsite waar de Victron te koop staat de volgende tekst tegen:
"LET OP, Deze regelaar werkt niet met 1 paneel met 36 cellen!"
Het NDS zonnepaneel heeft 36 cellen, wil dit dan zeggen dat deze er niet kan op werken?
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15.



Bericht door vmax »

is al eerder aan de orde geweest en werd gezegd dat het wel werkte. zoekfunctie gebruiken

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15



Bericht door Aloys »

Bijv. dit topic, deze pagina: viewtopic.php?f=10&t=8465970&start=42
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Kurt1967
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:40

Re: Laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15



Bericht door Kurt1967 »

Topic gelezen en blijkbaar zou het wel werken maar nog niet 100% zeker.
Zo moeilijk zou het toch niet mogen zijn, wil gewoon 1 zonnepaneel met een lader. MPPT zou meer opbrengst hebben dan PWM. De Victron smartsolar MPPT 75/15 Bluetooth leek mij een goede keuze samen met een NDS 120Wp paneel.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15



Bericht door 't Busje »

NDS heeft ook een MPPT regelaar: https://www.bombeeck-digital.nl/nds-sc3 ... elaar-mppt . Die is er ook in een setje met diverse zonnepanelen en een dakdoorvoer, bijv: https://www.bombeeck-digital.nl/nds-sol ... t-kp120scm

Dat NDS 120 Wp paneel heeft trouwens 40 cellen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15



Bericht door Kroppie »

als je voor een 36 cellen paneel en een mppt regelaar met een in dat geval zeer geringe meeropbrengst ,de meerprijs t.o.v. een pwm regelaar over hebt, gewoon doen, en de uitvoering smart wil enkel zeggen dat er een bluetooth ingebouwd is en dus met de telefoon o.i.d.in te stellen is naar je eigen wensen.

en dat ie iets later zou beginnen met laden maakt ook niet veel uit want als er in het licht nog zo weinig energie zit, dan is er sowieso weinig om te laden, een zonnepaneel geeft al bij weinig licht de volle spanning, maar nog geen energie want daar zijn amperes voor nodig, maar die komen pas met de zon.

daarom heten het ook ZONNE panelen, en helaas licht/daglicht panelen bestaan niet, voor amperes is zon nodig en geen reclame praatjes.
en vermogen (ook wel watt genaamd)is de uitkomst van volt(spanning) maal ampere (stroomsterkte), b.v. 18 volt maal 0 amperes is 0 watt, en 18 volt maal 3 ampere is 54 watt.

ja ja watt da,s pas wat, :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Kurt1967
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:40

Re: Laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15



Bericht door Kurt1967 »

't Busje,
Het 120Wp paneel heeft 36 cellen of bezie ik dit als leek verkeerd.
https://www.ndsbenelux.eu/product/nds-z ... -140-watt/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15



Bericht door Kroppie »

dat 120 watt paneel heeft ook 36 cellen volgens dat blad (maar ik denk een typfout want 1 cel levert +-0,5 volt), maar heeft ook een hogere nullastspanning en een hogere nominale werkspanning.
nu is het zo dat een pwm regelaar alle volts van de paneelspanning boven de laadspanning(14,4 volt) van de accu gewoon afkapt, die ben je dus gewoon kwijt, een mppt regelaar maakt van het verschil tussen accu laadspanning en werkspanning van het paneel bruikbaar vermogen, en dus hoe groter het verschil tussen beiden hoe meer er in de accu gaat.

b.v. dat 120Wp paneel levert met een pwm regelaar dus 5,58 ampere maal 14,4 volt maakt 80,35 watt
met een mppt regelaar 21,51 maal 5,58 ampere maakt 120,02watt, daar gaan nog een paar procent regelaar verlies vanaf zeg 10 % blijft over +_108 watt.

mss wat duidelijker zo de invloed van pwm en mppt op de opbrengst van een paneel

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Kurt1967
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:40

Re: Laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15



Bericht door Kurt1967 »

Kroppie dus met andere woorden is mijn voorgestelde combinatie goed?
Indien er betere zijn hoor ik het graag.
NDS verkoopt ook een kit met een MPPT suncontrol regelaar, hoe is deze kwalitatief t.o.v. de Victron regelaar?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15



Bericht door Kroppie »

jouw idee prima, en ook nds heeft een goede kwaliteit, eventuele verschillen daarin met victron heb ik geen ervaring mee (heb zelf enkel victron), dus ook geen oordeel over.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15



Bericht door 't Busje »

Kurt1967 schreef:
vr 15 mar 2019, 14:43
't Busje,
Het 120Wp paneel heeft 36 cellen of bezie ik dit als leek verkeerd.
https://www.ndsbenelux.eu/product/nds-z ... -140-watt/
Het NDS programma voor 2019 is vernieuwd. De link van dat setje die ik hierboven gegeven heb, is actueel. Zie ook: http://bombeeck-digital.nl/pdf/nds-brochure-2019-nl.pdf

Zowel de site van NDS zelf als die van NDS Benelux lopen achter. Bombeeck is een groothandel. Voor zover ik weet geeft de website van Bombeeck een volledig en actueel overzicht van alle NDS producten. Ik heb NDS producten gekocht bij https://www.deschotelshop.nl/schotel-ac ... nnepanelen : 2 x Lightsolar 105 Wp met een Suncontrol 300 MPPT laadregelaar (1 setje en 1 los paneel) en een 100 Ah 3Lion accu.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Kurt1967
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:40

Re: Laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15



Bericht door Kurt1967 »

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Een vraag over NDS zonnepanelen : deze hebben ook Blacksolar panelen.
Zijn deze beter dan de gewone, en wat is het verschil eigenlijk?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15



Bericht door 't Busje »

Volgens mij is het puur een esthetische kwestie, want x Wp is x Wp, ongeacht de kleur. Ik heb gewone Lighsolar panelen gekocht omdat ze op de alkoof uit het zicht liggen. Op een hefdak zoals bij Mickel Moen is een helemaal zwart paneel wel veel mooier.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadregelaar Victron Smartsolar MPPT 75/15



Bericht door Kroppie »

die black solar panelen hebben een celconstructie die heet backcontact, dwz dat de contactstrippen op de cel deels aan de achterkant van de cel liggen waardoor er meer licht op de cel zelf valt en daardoor het rendement een ietsepietsie hoger is, en dat betekent dat een 120Wp backcontact paneel een iets kleiner formaat kan hebben dan een 120Wp gewoon paneel, en voor wie dat net nodig heeft wellicht een uitkomst, maar ik denk ook dat het cosmetisch effect het grootst is op de mensen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie