zonnepanelen: serie/parallel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2335
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

zonnepanelen: serie/parallel



Bericht door rbisdom »

Ik ga binnenkort 4x100 Wp zonnepanelen plaatsen. (het waarom staat elders in dit forum)
Dat kan in serie, maar ook parallel.
Nu is het advies: 2x2 serie/parallel.

Wie durft zich hierover uit te laten?
Bekabeling wordt dan 6 kwadraat?
Het is ongeveer 6 meter naar de accu's
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: zonnepanelen: serie/parallel



Bericht door Cee Pee »

Met 2x2 heb je het voordeel van serie, namelijk het eerder laden bij weinig zon.
En het voordeel van parallel, namelijk het blijven laden als er een gedeelte in de schaduw komt.
Alles in de juiste verhouding natuurlijk.
Ik zou voor deze optie gaan tenminste.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: zonnepanelen: serie/parallel



Bericht door blizard »

Ik denk dat 2x2 een goede optie is.
Daarbij ga ik er vanuit dat je 2 voor en 2 achter legt.
Je bouwt dan voldoende spanning op door de serie en bij slagschaduw hou je werkspanning voor de regelaar.
Ik neem aan dat je MPPT neemt?
Die regelaar zit tussen de panelen en accu's
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2335
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: zonnepanelen: serie/parallel



Bericht door rbisdom »

Elders op het forum staat een tekening van de indeling. Ik wil ze niet op de alkoof en daarachter moet ik rekening houden met 2 dakluiken en de ventilatie van de badkamer. Ik heb zowat alle ruimte benut, 3 aan de linkerkant en 1 rechts . De mppt komt dicht bij de accu's
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepanelen: serie/parallel



Bericht door Kroppie »

waarom geen panelen op de alkoof ?, van mijn 3x 275Wp ligt er ook 1 op de alkoof, volgens mij geeft dat geen probleem en hoogte is slechts 50mm hoger geworden .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: zonnepanelen: serie/parallel



Bericht door 't Busje »

Ik monteer de zonnepanelen juist op de alkoof. Dat is recht boven de huishoudaccu onder de rechtervoorstoel en op het lage deel van het dak zitten de dakramen zo ongelukkig dat er geen fatsoenlijke plaats is voor zonnepanelen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2335
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: zonnepanelen: serie/parallel



Bericht door rbisdom »

Ook op de alkoof heb ik een dakraam, precies in het midden, op het rechte stuk zou ik 2 hele kleine paneeltjes kwijt kunnen, op het schuine stuk niets. Op de alkoof zou hij wel vol in de wind liggen. Ik vind dat ik een mooi plan heb voor die 4 panelen op een vlak waar geen andere bestemming voor heb.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepanelen: serie/parallel



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2335
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: zonnepanelen: serie/parallel



Bericht door rbisdom »

Dank je Jos :cheers:
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2335
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: zonnepanelen: serie/parallel



Bericht door rbisdom »

dak camper4.jpg
dak camper4.jpg (66.12 KiB) 820 keer bekeken
Ik heb de tekening nog maar eens bijgevoegd, nu met de panelen genummerd.
Voor de kijker zit aan de onderkant, bij de stippellijn, de alkoof.
Welke panelen zal ik nu in serie en welke parallel schakelen?
En neem ik 4 of 6 kwadraat?
Het is ongeveer 6 meter naar de accu's, de regelaar komt dicht bij de accu's
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepanelen: serie/parallel



Bericht door Kroppie »

welke in serie en welke parallel kan ik niet zeggen, daar ik de schaduw werking niet kan zien, en dat kan niemand denk ik want elke keer dat je anders in de zon staat is het anders.

denk je veel last van schaduw te hebben (veel in noordelijke landen met lage zonstand) dan doe je toch de 4 panelen parallel, schat je dat minder in, dan 2 om 2 in serie en parallel.

en zoals al eerder genoemd bij panelen in serie hoort een mppt regelaar om niet veel energie van de panelen ongebruikt te laten

tussen de panelen onderling en tussen de panelen en de regelaar zou ik 4mm2 nemen en van de panelen naar de regelaar 6mm2.

van regelaar naar accu zou ik ook 6mm2 nemen 400Wp x 80% gedeeld door 14,4 volt acculaadspanning is 22 ampere en dan geeft 2 meter(door mij geschat) 6mm2 toch al 0,20 volt spanning verlies , nog net acceptabel vind ik

en ik neem aan dat er aan de panelen kabels zitten met mc 4 stekkers, wel dan is het simpel omstekkeren als je eens wat anders wil ,na je ervaring met schaduw in de praktijk .

ik had vroeger ook 4 panelen op dak en die kon ik met een schakelaar omschakelen van parallel naar in parallel/serie om voldoende spanning te krijgen voor de netomvormer, om bij stilstand terug te leveren aan het 230 volt net.
dus met rijden 4x parallel en thuis 2 aan 2 in serie en parallel

zo maar mijn gedachten
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2335
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: zonnepanelen: serie/parallel



Bericht door rbisdom »

De enige schaduw zou komen van de alkoof bij laagstaande zon, verder is het maar net hoe je staat. Geen schotel meer, dus die geeft geen schaduw.
tussen de panelen onderling en tussen de panelen en de regelaar zou ik 4mm2 nemen en van de panelen naar de regelaar 6mm2.
Hier lees ik iets dubbel. de panelen gaan aan elkaar worden verbonden met de bij het paneel aanwezige bekabeling. Vandaar naar de regelaar met 6 kwadraat 6 meter naar de regelaar en accu's
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: zonnepanelen: serie/parallel



Bericht door Aloys »

Tussen dak (panelen) en regelaar is 4mm2 in principe voldoende. Jos wil van de regelaar naar de accu met 6mm2.
Kroppie schreef:
do 21 mar 2019, 11:37
Van regelaar naar accu zou ik ook 6mm2 nemen 400Wp x 80% gedeeld door 14,4 volt acculaadspanning is 22 ampere en dan geeft 2 meter (door mij geschat) 6mm2 toch al 0,20 volt spanning verlies, nog net acceptabel vind ik.
Met 2 in serie en 2 parallel heb je circa 35V bij 400Wp. Dan gaat er vanaf het dak richting MPPT volgens mij
(400Wp x 80%) = 320Wp / 35V = max 9A. Dan is 4mm2 inderdaad wel genoeg. Maar als je voldoende 6mm2
hebt ingekocht kun je die natuurlijk ook prima gebruiken.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepanelen: serie/parallel



Bericht door Kroppie »

de panelen van 100Wp elk leveren 100 gedeeld door +-17 volt max 5,8 ampere dat kan met die meter draad van 4mm2 die aan de panelen zit makkelijk door een kabel van 4mm2 zonder teveel verlies.
komen ze bij elkaar in een parallel situatie dan word het maximum aan amperes groter plus dat de afstand groter word en dus bij een te dunne kabel ook de verliezen vandaar de 6mm2, het allemaal geen halszaak, maar die dikkere kabel is nu niet zoveel duurder dat je daarvoor meer verlies zou nemen, ik niet tenminste .

te dikke kabel heeft enkel je portemonnee last van, te dunne geeft verlies op de opbrengst van je dure panelen, voor electra is een kabel nooit te dik wel kan die te dun zijn .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie