Elektra in de camper: advies gevraagd

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
jochemvans
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 18:41

Elektra in de camper: advies gevraagd



Bericht door jochemvans »

Hallo allemaal,

Samen met mijn vader zijn we een Ducato uit 2012 L2H2 aan het ombouwem naar een camper. Nu zijn we bij het punt van de elektra aangekomen en willen we dit graag gaan aansluiten.

Ik heb alleen een vraag over de battery protector. (Votronic Battery Protector 40) deze heeft 10mm2 aansluitingen. deze hoort direct na de accu in de plus te zitten, voor de verdeelstrip.

Naar mijn mening zou dit goed moeten gaan, de zwaarste verbruiker is 1,8A per uur en dat is de koelkast. voor de rest hebben we alleen verlichting, een dompelpompje, ontsteking van de kookplaat en een paar USB stopcontactjes. Moet deze kabel 35mm2 zijn, zoals we origineel hebben bedacht? dit zou dan uiteraard betekenen dat we alle kabel diktes aanpassen natuurlijk:).

Graag jullie mening, alvast bedankt!

Jochem
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (304.88 KiB) 687 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Elektra in de camper advies gevraagd



Bericht door JTG »

Euh, keuze maken; bij 35mm2 kabel zou je hier beter de Battery Protect 100 gebruiken. De 100A versie heeft geen moeite met 35mm2 volgens de handleiding. Echter, je omvormer maakt in potentie de zwaarste/grootste belasting lijkt me met 375VA, wat dat betreft zit je met 40A in mijn ogen wel goed. Waarom gebruik je 35mm2 met een afstand van 0,5 meter en ga je niet dunner, bijvoorbeeld naar 10mm2 dan past het in je huidige plan. Komt dat door de afstand van de min leiding naar de shunt?
jochemvans
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 18:41

Re: Elektra in de camper advies gevraagd



Bericht door jochemvans »

Hi JTG, bedankt voor je reactie :-B

Ik heb het schema van iemand anders gepakt en overgenomen voor mijn eigen situatie, alleen diegene had ook nog eens 2 accus van 140aH geloof ik..
Dit was alleen de bevestiging die ik nodig had:) ik ben er blij mee, bedankt! n weet ik ook zeker dat onze gedachtegang goed is :-B
jochemvans
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 18:41

Re: Elektra in de camper advies gevraagd



Bericht door jochemvans »

JTG schreef:
vr 15 mar 2019, 11:22
Waarom gebruik je 35mm2 met een afstand van 0,5 meter en ga je niet dunner, bijvoorbeeld naar 10mm2 dan past het in je huidige plan. Komt dat door de afstand van de min leiding naar de shunt?
Oja en de shunt zit ook maar heel kort op de accu, hier zit ook maar maximaal een halve meter tussen
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Elektra in de camper: advies gevraagd



Bericht door JTG »

:thumbup:
(ik hoop nu wel dat je ook inderdaad die omvormer hebt zoals op het plaatje)

Overigens, als de koelkast op het plaatje ook de koelkast is die je gaat gebruiken is 16mm2 veel en maak je het jezelf erg moeilijk (2x 16mm2 door een standaard buis zal niet passen) Bij een totale lengte van 15 meter (dat is heen en terug; dus rood en zwart bij elkaar opgeteld) ben je in een L2H2 toch een keer zowat rond gegaan.
In elk geval zou ik de kabels tussen accu en verdeelstrips al dan niet onderbroken door shunts, schakelaar en wat dies meer zij uitrusten met dezelfde diameter.
jochemvans
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 18:41

Re: Elektra in de camper: advies gevraagd



Bericht door jochemvans »

JTG schreef:
vr 15 mar 2019, 15:00
:thumbup:
(ik hoop nu wel dat je ook inderdaad die omvormer hebt zoals op het plaatje)

Overigens, als de koelkast op het plaatje ook de koelkast is die je gaat gebruiken is 16mm2 veel en maak je het jezelf erg moeilijk (2x 16mm2 door een standaard buis zal niet passen) Bij een totale lengte van 15 meter (dat is heen en terug; dus rood en zwart bij elkaar opgeteld) ben je in een L2H2 toch een keer zowat rond gegaan.
In elk geval zou ik de kabels tussen accu en verdeelstrips al dan niet onderbroken door shunts, schakelaar en wat dies meer zij uitrusten met dezelfde diameter.
Top dankjewel voor de reactie, De omvormer is inderdaad die op de foto staat ja,(in de aanbieding scheelt een hoop:) )De koelkast is inmiddels veranderd naar een Dometic Coolfreeze CRX110 Compressor koelkast, alleen nog niet doorgevoerd op schema, dat is de volgende stap weer.

Kabeldiktes worden ook veranderd,dikste kabels worden allemaal 10mm2. morgen zien we of alles naar behoren werkt, en dan laten we de elektra keuren:)
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Elektra in de camper: advies gevraagd



Bericht door JTG »

Inmiddels zijn we een paar maanden verder, heb je nog aanpassingen gedaan en het geheel laten keuren?
Plaats reactie