zonnepaneel/accu vraagjes

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Borinoco »

Wij willen een zonnepaneel op het dak van onze fiat ducato x250 (zelfbouw) buscamper gaan plaatsen en heb daar al enige antwoorden in een ander topic over gekregen, waarvoor mijn dank maar heb nog enige andere vraagjes waar jullie mij vast mee kunnen helpen.

Ik heb een Epever Tracer 3210AN Mppt laadregelaar van 30 amp. met een apart MT 50 remote display bedieningspaneel wat ik ergens in de woonruimte van de camper ga plaatsen omdat de Tracer een behoorlijk grote unit is om in het zicht te plaatsen.

We willen een zonnepaneel gaan plaatsen van zo'n 300 watt en aangezien dit een behoorlijk groot paneel is heb ik gelezen dat deze het best in het midden onder steunt wordt door een aluminium profiel met daarop een rubber wat tegen de onderkant van het paneel rust om doorbuigen van het paneel te voorkomen.(z.g. Hardschuim wordt ook gebruikt?)
Ik lees dat aan de lange zijden van het zonnepaneel het best een aluminium L of hoekprofiel kan worden bevestigd m.b.v parkers of popnagels en dat deze als ze bevestigd zitten aan het zonnepaneel dan met byvoorbeeld Sikaflex 252 na goed ontvetten van het dak, op het dak geplaatst kan worden.
Mijn gevoel zegt dat ik het alu profiel ook nog met een paar extra parkers aan het dak moet vastschroeven zodat het extra goed vastzit als bijvoorbeeld de wind onder het paneel slaat, of is dit niet nodig en is de kit sterk genoeg.

Verders lees ik dat 6 mm2 UV bestendige kabel van de zonnepanelen naar de laadregelaar tot een lengte van 5 meter dik genoeg is (klopt dit?). In de laadregelaar kan max. 10 mm2 kabel worden vastgeschroefd.

Verders heb ik onder het bed een vak gemaakt om een grote HH accu (200/230 amp.) te plaatsen en wil hier ook de Epever 3210 AN unit zo dicht mogelijk bij de HH accu plaatsen. (dit schijnt het beste te zijn).
Nu wil ik op 1 of andere manier ook de startaccu m.b.v. de zonnepanelen laden, alleen zit die zo'n 4-5 meter naar voren toe namelijk in een luikje in de vloer voor de bestuurderstoel.
Moet ik daar nu een hele dikke kabel (50mm2) van de huishoud accu naar de startaccu laten lopen of is er een andere mogelijkheid?
De Epever laadregelaar heeft geen extra aansluiting om de start accu op aan te sluiten.

Nog een heel verhaal maar ik hoop dat jullie met de nodige antwoorden of tips komen zodat wij deze zomer lekker vaak vrijstaand kunnen genieten.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Peter LMC »

Borinoco schreef:
wo 13 mar 2019, 14:15
De Epever laadregelaar heeft geen extra aansluiting om de start accu op aan te sluiten.
Klopt.
Maar deze regelaar heeft wel een Load aansluiting.
En deze is helemaal in te stellen.
Zekering er tussen en dan bv iedere dag 1 uur de startaccu mee laten laden.
Lees de gebruiksaanwijzing eens goed door.
Er kan heel veel met deze Epever.
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door AadenAnke »

Waarom zou de startaccu elke dag mee geladen moeten worden? Als er zoveel spannigverlies is dan is of de accu niet best of er staan dingen op aangesloten die op de HH accu thuis horen. Het laden van de startaccu is dan toch een nood oplossing die gewoon met een kabel met schakelaar en zekering gedaan kan worden?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Peter LMC »

Is inderdaad zo Aad.
Maar ieder wil het weer anders.
Wel laden , niet laden etc etc.
Ik geef alleen de mogelijkheid om het wel te doen met deze lader.
Dan mag TS zelf weten hoe en of hij het doet.
Ik ga niet de discussie (weer opnieuw) beginnen over het wel of niet bijladen. :-B
Is ook de vraag niet.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door 't Busje »

Borinoco schreef:
wo 13 mar 2019, 14:15
Verders lees ik dat 6 mm2 UV bestendige kabel van de zonnepanelen naar de laadregelaar tot een lengte van 5 meter dik genoeg is (klopt dit?). In de laadregelaar kan max. 10 mm2 kabel worden vastgeschroefd.
Een 300 Wp paneel geeft bij 12 volt een stroom van maximaal 25A. Bij 6 qmm kabel heb je bij die stroom en 5 meter lengte een spanningsval van 0,72 volt ofwel een verlies van 6%. Bij 10 qmm kabel heb je een spanningsval van 0,43 volt ofwel een verlies van 3,5%.

De laadstroom van het zonnepaneel naar de startaccu zal in het algemeen niet meer dan een paar ampère zijn. Daar heb je geen 50 qmm kabel voor nodig, zelfs niet van achter in je bus naar voren. Dat wordt anders indien de huishoudaccu ook met de dynamo geladen moet worden. Dan lopen er wel flinke stromen van tientallen ampères en is een stevige kabel nodig met een flinke zekering aan de kant van startaccu. Tussen de start- en de huishoudaccu is een scheidingsrelais of -diode vereist.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Borinoco »

Hallo Aad,
Ik heb een fiat ducato 160 multijet uit bj. 2008 en heb 2 jaar geleden een nieuwe accu geplaatst maar merkte al gauw dat na een aantal weken als ik de auto wilde starten, de startmotor minder snel rond draaide dan zeg 3 weken daarvoor. Zodoende heb ik de startaccu vaak aan de druppellader hangen.
Ik heb zelf geen verbruikers op de startaccu aangesloten maar denk wel eens dat de startmoter op 1 of andere manier slecht is.Soms pakt hij zelfs niet en als ik dan de contactsleutel weer omdraait dan doet hij het weer wel.
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Borinoco »

Goede tip van die load aansluiting Peter lmc, ik ga me daar een in verdiepen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Kroppie »

en NIET gaan schroeven in je dak , goed gelijmd zit het vast genoeg, en wat denk je dat die schroeven toevoegen?, die zitten in 0,5mm aluminiumplaat en pur, dat brengt geen enkel voordeel wat vastzitten betreft en geeft alleen maar kans op lekkage.
lijmen met een goede kit, en voor het lijmen beide delen goed ontvetten en opruwen met een schuurspons.

de meeste kitten voor deze toepassing hebben een treksterkte van meer dan 2Nm per mm2, dus op een vlak van b.v. 60x100mm(maat 1 steun), zijnde dus 6000mm2, kun je dus theoretisch al 1200kg hangen (10Nm =1kg), stel dat je slecht lijmt en dat er maar 1Nm trekkracht over is en dat je 4 steunen gebruikt, dan kun je aan elk paneel met 2400kg (6000mm2 x1Nm x 4 = 2400kg) hangen, lijkt me genoeg.
niet gaan schroeven wel opp goed voorbereiden en goede kit (b.v.sika 552), en zorg d.m.v een paar lucifer houtjes in de lijmlaag voor een minimale laagdikte van +-2mm

p.s sika521 veranderd in sika552, geen 521 voor dit doel gebruike!!

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 13 mar 2019, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door rbisdom »

bijvoorbeeld sika 521, maar wat is het beste?
Mij is ook al eens 252 verteld.
En hoe maak je nu een driehoeksrups?
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Kroppie »

252 en 552 zijn de beste voor dit doel , en hoe je een driehoeks rups maakt?, door de spuitmond eerst afsnijden tot een mooi rondje van gewenste grootte en er dan aan een kant een driehoek uitsnijden, en dan met spuiten in de goede richting houden(driehoek achter de trekrichting).

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 13 mar 2019, 19:43, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door rbisdom »

jammer dat daar geen filmpjes van zijn. Nou ja, proberen maar, als het beter weer is.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Kroppie »

loop eens bij een carglass of garage naar binnen en vraag of je zo,n oud tuitje mag zien/hebben.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door rbisdom »

Top idee
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Borinoco »

bedankt voor de tips Jos, mijn buscamper heeft een plaatstalen dak maar als ik zo lees hoe sterk die kit is dan hoef ik daar ook niet in te schroeven.
Plaats reactie