Accu uitleg vraagje

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
pieterpos
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 21:39
Locatie: Midden-Limburg

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door pieterpos »

Zoals al opgemerkt download en lees nou eerst even de handleiding van het Hymer display. Zoals gezegd geeft dit display niet de werkelijke accucapaciteit weer, maar 80 % hiervan! Of een andere opties is de weergave in % van gebruik. Dus voor 2 een accu's van 90Ah (totaal 180 Ah) komt op het display bij vol (100%) dan 144 Ah te staan (en geen Ah meer!).
jievie
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 19:13

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door jievie »

Meen in de handleiding ook gelezen te hebben dat je de capaciteit van je accu's eerst moet instellen.

Dus idd eerst even de handleiding lezen
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door Maranopreis »

pieterpos schreef:
di 12 mar 2019, 15:55
Zoals al opgemerkt download en lees nou eerst even de handleiding van het Hymer display. Zoals gezegd geeft dit display niet de werkelijke accucapaciteit weer, maar 80 % hiervan! Of een andere opties is de weergave in % van gebruik. Dus voor 2 een accu's van 90Ah (totaal 180 Ah) komt op het display bij vol (100%) dan 144 Ah te staan (en geen Ah meer!).
Onzin. Ik heb dezelfde monitor en deze hoort aan te geven wat de accucapaciteit is, dus niet 80%. Bij twee accu’s van 70 Ah hoort er dus 140 Ah aangegeven te worden als de accu’s volledig zijn opgeladen.
Wel is het voltage laag wat TS vermeld deze behoort afhankelijk van het soort accu toch wel minimaal 13,7 te bedragen bij volle lading. Dus ik vermoed dat of deze accu’s niet zijn volgeladen, of er is er een kapot.
Als laatste mogelijkheid, soms hapert de weergave en wordt deze niet correct vermeld, bijvoorbeeld bij gelijktijdig gebruik van en 220v stroomkabelaansluiting en onnodig inschakelen van een omvormer. De monitor kan dan kuren krijgen en een verkeerd beeld geven. Restten doe je door opnieuw aan de 220v te gaan staan voor bv een dag. Dan herstelt de monitorfunctie zichzelf weer.
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door Metor »

TS meldt dat het display 180A en 44A weergeeft en geen 180Ah of 44Ah.
De accu capaciteit wordt op het display in Ah weergegeven of in %.
180A en 44A moet dus de laadstroom indicatie zijn. Als het -180A of -44A was het ontlaadstroom.
Als laadstroom indicatie is dit veel te hoog en wisselt te veel, dus moet er iets mis zijn.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door henk en lila »

In feite is de rustspanning in een goed geladen batterij tenminste 12,6 V tot 12,72 V. Rustspanning wil zeggen tenminste 6 tot 12 uren niet geladen of ontladen. Bron: amt.nl
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
pieterpos
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 21:39
Locatie: Midden-Limburg

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door pieterpos »

Nogmaals, lees aub de handleiding van dit display! Je moet inderdaad de capaciteit van je accu ingeven. Het display geeft dan de "bruikbare" capaciteit aan. Dit is 80% van de ingegeven capaciteit. De handleiding is hier klip en klaar over. Ook dat je die 80% niet kunt veranderen. De praktijk: ik heb 2 accus van 90 Ah is 180 Ah, bij mij komt op het display 144 Ah te staan. Ik zou het systeem natuurlijk kunnen bedriegen door 225 Ah in te voeren als accucapaciteit, dan komt op het display 180 Ah te staan.
Plaats reactie