Accu uitleg vraagje

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Accu uitleg vraagje



Bericht door hymer66 »

Hallo,

ik heb even een vraagje over de huishoudaccu, ik heb hier eigenlijk geen verstand van en kan iemand het mij uitleggen. Heb geprobeerd om het te begrijpen en te lezen op het forum maar kom er niet aan uit :oops: .

Wij hebben 2 Gel accu's in de camper
IMG_3008.JPG
IMG_3008.JPG (18.62 KiB) 814 keer bekeken
3 weken geleden heb ik de camper in de stalling gezet en heb de accu's gemeten met een spanningsmeter, 12.90 volt.
Vandaag heb ik ze wederom gemeten en ze gaven beide 12.74 volt aan.
Wanneer ik aan de paal sta met stroom erop dan geeft het display in de camper, Hymer b514 SL, ook 140A aan, ik neem aan dat dit ampere's bedoeld zijn.
Echter wanneer ik nu op het display kijk dan geeft het display 44A aan.

Nu is mijn vraag, zijn de accu's leeg terwijl ze toch 12.74 volt aangeven, of waar moet ik op letten op volt of ampere ? :crazy:

Alvast weer bedankt !
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door Kroppie »

12.9 - 12,74 volt betekent accu 100%vol, op het display staat 140a, nu heb je 2 accu,s a 70Ah, geeft dat display de totale capaciteit van de accu,s soms aan? (2x 70Ah = 140), en hoe leger ze worden hoe minder dat display zal aangeven.

het is in ieder geval niet de laadstroom die 140a, want dat redt jouw laadapparaat niet, en ik denk dat geen enkel laad apparaat in een camper hoe groot ook dat redt, en in ieder geval overleven die 2 accu,s van je zo,n laadstroom niet.

lees de gebruiksaanwijzing van dat display eens goed door, ik ken dat display niet , dus meer kan ik je helaas niet vertellen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door hymer66 »

Bedankt voor de reactie.
Maar is het dan zo dat wanneer de accu's nu vol zijn, volgens die 12.74 volt gemeten. Dat dan ook het display moet aangeven dat de accu's nog 140 A zijn samen, als capaciteit. Of kan de capaciteit laag zijn en de accu's toch vol ?
Wanneer ik nu op het display de knop indruk dan komt er op te staan 12.7V en druk ik nogmaals op het knopje dan komt er 44 A te staan.
81EF2D7F-7FFF-4BA9-8390-4B0EF030AE01.JPG
81EF2D7F-7FFF-4BA9-8390-4B0EF030AE01.JPG (14.19 KiB) 748 keer bekeken
Of is het dat het display niet klopt en dat de accu's vol zijn wanneer ik met de spanningsmeter meet ?
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door Kroppie »

dat kan een accu kan vol zijn en nog maar een gedeelte van zijn oorspronkelijke capaciteit hebben.

ik ken dat display van hymer niet, en wat er nu staat laat temperaturen zien , staat een graden celsius teken achter het getal.

lees eerst de gebruiksaanwijzing eens door, heb je er geen ?, vraag dan even op het forum wie er wel een heeft en een kopie wil sturen, zo schiet je niet op

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door hymer66 »

Klopt er staat ook de temperatuur, ik heb even geen andere foto van het display.

bedankt voor jullie reacties en de link .
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door Kroppie »

kijk eens aan , perfect boys. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pieterpos
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 21:39
Locatie: Midden-Limburg

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door pieterpos »

Volgens mij geeft het Hymer display op het moment dat de accus vol zijn 80% van de accucapciteit aan. Dit zou dan min of meer de maximale "bruikbare" capaciteit van de accus zijn (zie gebruiksaanwijzing display). Die 80% is vast ingesteld.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door kampo »

Kroppie schreef:
ma 11 mar 2019, 19:02
12.9 - 12,74 volt betekent accu 100%vol, op het display staat 140a, nu heb je 2 accu,s a 70Ah, geeft dat display de totale capaciteit van de accu,s soms aan? (2x 70Ah = 140), en hoe leger ze worden hoe minder dat display zal aangeven....
Volgens de foto heeft hij 2x80Ah : 160Ah GEL aan boord
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door Kroppie »

een gel accu is ook vol bij dat voltage, en idd ik keek op het tabelletje onder de dikketekst maar dat scheelt niet zoveel die 20Ah

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door hathi »

Zo zie je maar ,voor heel veel mensen ,geven veel meters ook dikwijls veel overbodige vragen en twijfels,,terwijl je dat bij rode en groene zones niet hebt ! Ieder weet dat in het groen oké is ,wil je het exact weten ,kun je zelf alsnog meten,maar eigenlijk overbodige luxe ,en is de leus van Jos weer van toepassing......
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door 't Busje »

kampo schreef:
di 12 mar 2019, 8:07
Volgens de foto heeft hij 2x80Ah : 160Ah GEL aan boord
Betekent 80B dan 80 Ah?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door myway »

Nee, wel 80 Ah c20
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Accu uitleg vraagje



Bericht door myway »

Of je zelf rijk rekenen 95 Ah bij c100
Plaats reactie