Zonnepaneel direct op Arsilicii al320?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Hemmo
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 17:29
Locatie: Coimbra, Portugal

Zonnepaneel direct op Arsilicii al320?



Bericht door Hemmo »

In mijn Rimor sailor 645, zit een arsilicii al320 rc groepenkast. Hierop zit een aansluiting voor zonnecellen. Heel mooi. Maar daar de kast van 2006 is en de huidige zonnepanelen nogal wat power leveren, twijfel ik of het nog wel mogelijk is.
Er zit een ingebouwde regulator in.
In de handleiding geen technische gegevens over deze input groep.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft.

Het is uiteraard de bedoeling om een zonnepaneel te plaatsen.
Groet Hemmo

Nog steeds zoekende naar de ideale Camper... als deze al bestaat....
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Zonnepaneel direct op Arsilicii al320?



Bericht door dedruivenplukker »

The AL310/AL320 all have an inbuilt Solar regulator that will handle a 100watt Solar Panel. Just plug the Panel cabling into the centre front 2 pin connector. MAKE SURE THE POLARITY IS CORRECT OR YOU WILL DESTROY THE UNIT. The polarity is marked on the front of the Arsilicii box.

Staat hier: KLIK .

Staan ook gebruiksaanwijzingen op die site.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel direct op Arsilicii al320?



Bericht door Kroppie »

die arsilicii regelaar kan een paneel van 100 watt (+-5 ampere)verwerken volgens de tekst, leveren uw panelen meer, dan simpelweg de regelaar van de panelen direkt op de accu aansluiten, is sowieso beter, minder verliezen over de div verbindingen en aansluitingen in zo,n ding.
en wil u het maximum uit uw arsilicii halen, dan een paneel van max 100Wp op de arsilicii en de rest direkt op de hh accu.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hemmo
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 17:29
Locatie: Coimbra, Portugal

Re: Zonnepaneel direct op Arsilicii al320?



Bericht door Hemmo »

Dank je druivenplukkr en Jos.
Dat ik niet boven de 100 watt paneel moest komen had ik ook al gevonden op de site die Druivenplukker voorstelde. Ik had deze site gevonden toen ik een 2e accu van 100 ah wilde plaatsen. (Wat niet geadvizeerd word).

Dat de groepenkast ongeveer maar 5 amp aan kan is nieuw voor me. Ik zal hier rekening mee moeten houden met de aankoop zonnepaneel. Geen idee hoeveel dit bij een 100 w paneel zal zijn. Ga ik nu uitzoeken.
Groet Hemmo

Nog steeds zoekende naar de ideale Camper... als deze al bestaat....
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel direct op Arsilicii al320?



Bericht door Kroppie »

een 100 watt paneel heeft een werkspanning van 17 volt, 100 watt gedeeld door 17 volt is 5,9 ampere, dat levert het paneel in het uiterste maximum, plat op een camperdak levert het zo,n 80% van zijn max vermogen, 80% van 5,9ampere is 4,7 ampere dus aanvaardbaar voor jouw arsilicii.

wil je meer vermogen aan panelen dan zal daar een regelaar bij moeten en die dan direkt op je hh accu aansluiten buiten de arsilicii om, dan is er niets aan het handje voor de arsilicii en heb je toch profijt van meer zonneenergie.

en enkel die AANSLUITING voor dat 100watt paneel is +- 5ampere (max 100 watt gedeeld door 17 volt van het paneel) niet dat de hele kast maar 5 ampere kan hebben

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hemmo
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 17:29
Locatie: Coimbra, Portugal

Re: Zonnepaneel direct op Arsilicii al320?



Bericht door Hemmo »

Dat is duidelijke taal. De 100 w paneel kan ik gewoon zonder problemen plaatsen.. nu nog wachten op een paar dagen droog weer :wink:
Voor mijn toekomstige wensen om accu bij te plaatsen en tweede zonnepaneel, regelaar buiten de arsilicii om.
Dank je groet

Hemmo
Groet Hemmo

Nog steeds zoekende naar de ideale Camper... als deze al bestaat....
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel direct op Arsilicii al320?



Bericht door Kroppie »

succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
mathieuvissers
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 12:22

Re: Zonnepaneel direct op Arsilicii al320?



Bericht door mathieuvissers »

Hallo,

Ik heb ook een AL320 module in onze Rimor Sailor 670 en wil hier een zonnepaneel op aansluiten.
In bovenstaande discussie kan ik niet lezen of het uiteindelijk gelukt is om een paneel rechtstreeks te koppelen aan de AL320?

In een online manual (https://www.manualslib.com/manual/23652 ... =20#manual) lees ik overigens dat bij de AL320 een paneel tot 300 Wp aangesloten kan worden?

<<<>>>
The power unit is therefore capable of charging the batteries, performing the charging cycle chosenby the user, depending on the source available.no further devices are neededIn the particular case of the solar panel,between the solarpanel and the power supply unit because, as mentioned, the charge adjustment functions are alreadycarried out by the power supply unit itself.The power supply unit supports panels also up to 300W, unlike the previous version that wasindicated for 120W
<<>>

Alvast bedankt,

Mathieu
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zonnepaneel direct op Arsilicii al320?



Bericht door DJSmiley »

Ik kan weinig vinden over het type controller en de maximale spanning

In de handleiding wordt alleen gesproken over 'parallel', en ik kom ook tegen dat eventuele diode's een 20V moeten aankunnen. Dat alles bij elkaar doet mij sterk vermoeden dat er een lichte PWM regelaar in zit.

Nu heb ik geen idee wat voor paneel je wilt aansluiten, maar de meeste grotere panelen hebben een hogere spanning en zijn een stuk efficienter met een MPPT regelaar.

Persoonlijk zou ik zeker voor een externe (goede) regelaar gaan en die eventuele interne laten voor wat het is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
sgsdebruijn
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 19:07

Re: Zonnepaneel direct op Arsilicii al320?



Bericht door sgsdebruijn »

Ik heb 2x 100w, heb de huishoudaccu Victron AGM 165ah op een Victron mppt gezet en de aansluitingen van de ebl op de 'load' uitgang op de mppt geplaatst. Dit voorkomt dat je ebl teveel spanning vanuit het paneel krijgt. Op deze manier kan je ook een grotere accu plaatsen. Als je de accu vanuit de dynamo wil laden zal je daar wel een aparte voorziening voor moeten maken.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel direct op Arsilicii al320?



Bericht door Peter LMC »

Heb je dan de accu aansluitingen van je Victron regelaar niet aangesloten :?:
En de Load aansluiting naar de EBL. :?:
sgsdebruijn
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 19:07

Re: Zonnepaneel direct op Arsilicii al320?



Bericht door sgsdebruijn »

Uiteraard is de accu op de accu aansluiting aangesloten en de uitgang + en - van de ebl naar de load aansluiting op de mppt
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel direct op Arsilicii al320?



Bericht door Peter LMC »

Dus je hebt een aansluiting van de regelaar rechtstreeks naar de accu. :?:
En de load via de EBL naar de accu. :?:
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zonnepaneel direct op Arsilicii al320?



Bericht door DJSmiley »

De EBL achter de MPPT zou niet mijn voorkeur zijn. Zoiezo heb je dan niets meer aan de lader van de EBL, als het al goed gaat dient ie alleen als voeding (de MPPT mag eigenlijk geen spanning op zn uitgang hebben - zou goed zijn dat ie dat nieteens overleeft) en je bent beperkt tot maar 30A

Je moet ook nog eens creatief doen met scheidingsrelais enz. Ook is de load output niet geschikt voor inductieve lasten of dingen met hogere inschakelstromen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie