oplader 230V-12V
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01
oplader 230V-12V
Even jullie gedacht graag.
Ik heb een Nordelttronica NE 287 21A batterijlader. Deze is aangesloten op Nordelettronica NE196-T verdeeldoos/zekeringslast. Hierop zit mijn huishoudbatterij en startbatterij aangesloten. Mijn huishoudbatterij is een AGM-batterij, mijn startbatterij de originele fiat startbatterij (loodbatterij).
Bij aansluiten van de walstroom en dus werking van de batterijlader zorgt de verdeeldoos/zekering kast er via een relais voor dat de startbatterij mee oplaad.
Ik zag dat de batterijlader ingesteld staat op Pb Flooded, dus loodbatterij stand denk ik dan? Kan ik die, via 2 dipswitchen, niet beter instellen op AGM.
Of kan de startbatterij beschadigd geraken van deze AGM stand? Of zet ik die beter wel op AGM stand om de huishoudbatterij correct op te laden en volle capaciteit te hebben van de batterij. Of dien ik hiervoor een afkoppeling maken van de startbatterij? Of de startbatterij ook vervangen door een AGM? Of nog andere mogelijkheden?
Ik heb een Nordelttronica NE 287 21A batterijlader. Deze is aangesloten op Nordelettronica NE196-T verdeeldoos/zekeringslast. Hierop zit mijn huishoudbatterij en startbatterij aangesloten. Mijn huishoudbatterij is een AGM-batterij, mijn startbatterij de originele fiat startbatterij (loodbatterij).
Bij aansluiten van de walstroom en dus werking van de batterijlader zorgt de verdeeldoos/zekering kast er via een relais voor dat de startbatterij mee oplaad.
Ik zag dat de batterijlader ingesteld staat op Pb Flooded, dus loodbatterij stand denk ik dan? Kan ik die, via 2 dipswitchen, niet beter instellen op AGM.
Of kan de startbatterij beschadigd geraken van deze AGM stand? Of zet ik die beter wel op AGM stand om de huishoudbatterij correct op te laden en volle capaciteit te hebben van de batterij. Of dien ik hiervoor een afkoppeling maken van de startbatterij? Of de startbatterij ook vervangen door een AGM? Of nog andere mogelijkheden?
- vmax
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
- Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân
Re: oplader 230V-12V
daar gaan we weer met 2 accu' s die verschillende laadspanningen nodig hebben
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Re: oplader 230V-12V
Volgens mij een normale situatie..
Hh accu, kan van alles zijn, plus een startaccu, meestal gewoon een ouderwetse loodzuur.
Lader instellen op de de soort hh accu, voor de startaccu zijn er geen instellingen.
Als ik er ver naast zit, komt t commentaar vanzelf..
Hh accu, kan van alles zijn, plus een startaccu, meestal gewoon een ouderwetse loodzuur.
Lader instellen op de de soort hh accu, voor de startaccu zijn er geen instellingen.
Als ik er ver naast zit, komt t commentaar vanzelf..
- vmax
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
- Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân
Re: oplader 230V-12V
wel zoals in dit geval beide geladen worden door de hetzelfde lader
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Re: oplader 230V-12V
of gewoon op agm zetten als de startaccu al een aantal jaren oud is, en gaat ie dan eens naar de eeuwige accuvelden, dan een nieuwe agm startaccu.
MAAR is dan je auto dynamo wel geschikt voor die agm startaccu??.
Dus gewoon die start accu niet meeladen als je aan de paal staat, waarom moet dat nu altijd?
en wil je perse die startaccu bij houden tijdens aan de paal zet dan tussen de plus van de hh accu en de plus van de startaccu ,een z,g standbylader van votronic(+- 30 euro jasicamp).
en er zijn nog meer mogelijkheden, maar dat gaat hier tever denk ik
succes
jos
MAAR is dan je auto dynamo wel geschikt voor die agm startaccu??.
Dus gewoon die start accu niet meeladen als je aan de paal staat, waarom moet dat nu altijd?
en wil je perse die startaccu bij houden tijdens aan de paal zet dan tussen de plus van de hh accu en de plus van de startaccu ,een z,g standbylader van votronic(+- 30 euro jasicamp).
en er zijn nog meer mogelijkheden, maar dat gaat hier tever denk ik
succes
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: oplader 230V-12V
Bij onze CBE-installatie moet je de acculader instellen op het type van de huishoudaccu (nat,gel of AGM). De startaccu wordt zo nodig via de "verdeeldoos" bijgedruppeld met maximaal 2 A en hangt dus niet direct aan de acculader. Het lijkt erop dat de elektronica in de verdeeldoos zorgt voor de correcte laadspanning van de startaccu, hoewel daar in de gebruiksaanwijzing niets over staat. Bij ons gaat het in ieder geval al vijf jaar goed met een AGM huishoudaccu en de originele Fiat startaccu.
Uit de omschrijving van TS maak ik op dat het bij hem eigenlijk net zo zit en dat hij de acculader moet instellen op de huishoudaccu.
Uit de omschrijving van TS maak ik op dat het bij hem eigenlijk net zo zit en dat hij de acculader moet instellen op de huishoudaccu.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: oplader 230V-12V
die standby lader laad ook met max 2ampere.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- vmax
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
- Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân
Re: oplader 230V-12V
met de bijbehorende hogere laadspanning
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Re: oplader 230V-12V
nee, want daar zit een diode ingebouwd en die heeft een spannings val van +-0,7 volt, er zit nog meer in (vdr) en de totale spanningsval bij max 2 ampere is meer dan 1 volt
is enkel bedoeld om een accu bij te houden(druppelen), en 14,7 voor agm en dan min >1,0 van de standby lader is 13,5-13,7 mooi voor een natte loodzuur accu om te druppelen.
perfect ding, ik heb zoiets nagebouwd met een dikke diode in doorlaatrichting naar startaccu en in serie met een halogeen lampje werkt ook prima, maar geen mooi kassie.
jos
is enkel bedoeld om een accu bij te houden(druppelen), en 14,7 voor agm en dan min >1,0 van de standby lader is 13,5-13,7 mooi voor een natte loodzuur accu om te druppelen.
perfect ding, ik heb zoiets nagebouwd met een dikke diode in doorlaatrichting naar startaccu en in serie met een halogeen lampje werkt ook prima, maar geen mooi kassie.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: oplader 230V-12V
Is dat deze vette diode?
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: oplader 230V-12V
ik heb het over een diode in een zelf gebouwd apparaatje , maar hij lijkt er wel op , bij mij een 6 ampere 60 volt diode.
diode als beveiliging dat de hh accu niet stroom uit de startaccu kan trekken, en lampje als stroombegrenzer, een lamp is een koud geleider.
en dat werkt prima als stroombegrenzer, hoe meer stroom door het lampje gaat hoe heter de gloeidraad word, en dus hoe hoger de weerstand van die gloeidraad dus ook word, en zo hou je de laadstroom binnen de grens, beetje uitproberen.
jos
diode als beveiliging dat de hh accu niet stroom uit de startaccu kan trekken, en lampje als stroombegrenzer, een lamp is een koud geleider.
en dat werkt prima als stroombegrenzer, hoe meer stroom door het lampje gaat hoe heter de gloeidraad word, en dus hoe hoger de weerstand van die gloeidraad dus ook word, en zo hou je de laadstroom binnen de grens, beetje uitproberen.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything