Zekering gesmolten!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zekering gesmolten!



Bericht door Metor »

- de koelkast juist hoger moet zetten;
Dat lijkt me in dit geval niet nodig, omdat de koelkast al 90% v.d. tijd brandt en dat er niet vermeld wordt dat de temperatuur in de koelkast te hoog is.
- de roosters af moet dichten.
Dit is het goede advies. De omgevingstemperatuur achter de koelkast moet omhoog, om de ammoniak vh koelaggregaat te kunnen laten verdampen. Rudy (Hoofdnoorman) heeft ooit gesteld dat de aanvoer temperatuur van de ammoniak net voor de brander 35 graden moet zijn, om na de brander heet genoeg te worden om te kunnen verdampen. Denk dat dit een juiste inschatting is. In de winter da je dit niet halen in de geventileerde open ruimte achter de koelkast. Roosters afdekken helpt dan zeker.
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Zekering gesmolten!



Bericht door AbelWei »

Sandor Gora schreef:
AbelWei schreef:
do 07 mar 2019, 19:27
- de koelkast juist hoger moet zetten;
Ik heb temperatuur in de koelkast niet gemeten maar de spullen in de diepvries zijn niet ontdooid en in de koelkast niet lauw aanvoelend.

[/quote]
- de roosters af moet dichten.
[/quote]

Dit heb ik uiteraard gedaan. Er zit een winterafdichtingsplaat op de onderste rooster.


Volgende week ga ik met de camper naar de dealer voor diagnostiek en reparatie. Maar als dit door een defect 12v element komt, is dit niet brandgevaarlijk voor ons allemaal? Zou ik niet een lichter zekering gebruiken, bijv 15A i.p.v. 20A?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zekering gesmolten!



Bericht door Metor »

Dit heb ik uiteraard gedaan. Er zit een winterafdichtingsplaat op de onderste rooster.
Dan is er niets aan de hand met de koelkast op gas. De cyclus 25min aan, 5 min uit is dan normaal. Het koel-rendement van de koekast is erg laag in de winter en kun je niet verderverbeteren met eenvoudige ingrepen.
Maar als dit door een defect 12v element komt, is dit niet brandgevaarlijk voor ons allemaal? Zou ik niet een lichter zekering gebruiken, bijv 15A i.p.v. 20A?
Nee, altijd de voorgeschreven zekering gebruiken. De zekering gaat er echt wel uit als er iets brand-gevaarlijks ontstaat door een defect element. In jouw situatie is een slecht contact in de zekeringhouder de waarschijnlijke oorzaak van het smelten hiervan. Als er echt iets mis zou zijn in het element of de bedrading zou de zekering zeker eruit gaan.
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Zekering gesmolten!



Bericht door AbelWei »

De camper is terug van de dealer. De koelkast is doorgemeten en er is niets aan de hand (datis goed nieuws). Volgens de dealer zit er een zekering in de EBL 208 SE die daar niet thuis hoort! Namelijk op de rood gekleurd plaats op de foto.

Afbeelding

Volgens de dealer dat de zekering mag alleen gebruikt worden icm AES koelkast. Anders loopt er veel stroom door de kabel waardoor de boel gesmolten is.

Logisch, dacht ik. Behalve dat.....
- mijn koelkast, Thetford N3104 IS een absorptie koelkast met automatische bron select!
- ik heb een foto van de EBL op die avond gemaakt voordat ik alles uitgebouwd heb om het probleem zelf op te lossen. Op die foto zit er geen zekering in die stekker!

In ieder geval, ben naar thuis gereden met de koelkast op 12v gezet. Niets is gesmolten. We zullen zien.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Plaats reactie