Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Paula en Niek
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 25 jan 2019, 11:21
Locatie: Orvelte

Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Paula en Niek »

We hebben een monokristallijn zonnepaneel gekocht van 295Wp, maar lazen vandaag ineens dat het beter is om 2 panelen van 150Wp te plaatsen dan 1 van 295 of 300Wp. Heeft iemand hier ervaring mee?
We hebben een Citroën Jumper L3H2 omgebouwd tot camper!
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter 2 van 150Wp



Bericht door veetee »

En wat was de reden dan dat 2 beter zou zijn dan 1?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter 2 van 150Wp



Bericht door 't Busje »

Paula en Niek schreef:
zo 03 mar 2019, 23:04
lazen vandaag ineens dat het beter is om 2 panelen van 150Wp te plaatsen dan 1 van 295 of 300Wp.
Graag een link of verwijzing, zodat wij het ook kunnen lezen.

Afgezien van de beschikbare ruimte op het dak zou ik geen reden kunnen verzinnen dat een gelijk vermogen opgewekt met twee panelen beter zou zijn dan met één paneel.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter 2 van 150Wp



Bericht door lazise1973 »

Een paneel van 250/300 wp is vaak een paneel dat meer cellen heeft en daarom een hogere spanning afgeeft , niet erg maar je solarregelaar moet die spanning aankunnen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door kampo »

Een nadeel van zo een groot 300Wp paneel is dat het oppervlak zo groot is dat je glasplaat op en neer wipt tijdens het rijden.
Je moet er maar eens met je hand op duwen in het centrum dan kan je zien dat je die glasplaat zo een 10mm kan bewegen naar binnen en naar buiten. Doe eens de test.
Op de duur gaan die daar van stuk, maar dat hangt natuurlijk van meer factoren af.
… Misschien rij je als een slak om iedere verkeersdrempel heen :-B

Dus ja 2 "kleine" 150Wp zijn beter als 1 groot 300Wp
Mijn ervaring is dat de beste panelen een breedte hebben van slechts ongeveer 60cm (150Wp)
80cm breed (200Wp) is erg veel en een breedte van 100cm (300Wp) is echt te breed voor toepassing op een doorsnee voertuig.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door JoopBrekken »

Er zijn er vele, waaronder wij, die met een z.g. "huispaneel" van 100 x 160 cm op hun camper rondrijden, en ik heb nog niet gehoord van een gebroken glasplaat.
Voordelen groot paneel: veel goedkoper en eenvoudiger montage en aansluiten. Wel een MPPT regelaar nemen en het paneel ook haverwege de 160 cm een ondersteuning geven.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door 't Busje »

kampo schreef:
ma 04 mar 2019, 8:36
Mijn ervaring is dat de beste panelen ......
Hoeveel verschillende panelen met verschillende breedte heb je getest?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Kroppie »

ik heb de lange zijden van mijn panelen (170x99cm)in het midden ondersteunt , En ik heb in het midden van het paneel een blok hardschuim van 20x20cm gelegd 5mm hoger dan de onderzijde paneel, de glasplaat staat dus iets op spanning en beweegt niets meer als ik er in het midden op druk, dat blok schuim heb ik in het midden uitgehold zodat de glas op 4 punten van +- 2cm vierkant steunt, i.v.m. warmte ontwikkeling tpv de plaat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door blizard »

JoopBrekken schreef:
ma 04 mar 2019, 9:27
Er zijn er vele, waaronder wij, die met een z.g. "huispaneel" van 100 x 160 cm op hun camper rondrijden, en ik heb nog niet gehoord van een gebroken glasplaat.
Voordelen groot paneel: veel goedkoper en eenvoudiger montage en aansluiten. Wel een MPPT regelaar nemen en het paneel ook haverwege de 160 cm een ondersteuning geven.
De platen breken ook niet, maar de verbindingen kunnen breken, waardoor hij slechter gaat presteren.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Atoz »

Mijn 100 wp panelen zijn ongeveer een meter lang, gaan bijna 50.000 km mee en breken ook niet in de lengte.
Een huispaneel moet je volgens mij zoals Kroppie hierboven schrijft 'beveiligen' tegen breuk.

Anderzijds stormt het hier momenteel in België en er zijn voor zover ik weet ook geen panelen in de buurt gebroken. En voor zover ik weet hebben ze er ook geen 'beveiliging' onder gemonteerd.

Maar... Voorzichtigheid is de moeder van de porcelijn-kast.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door kampo »

't Busje schreef:
ma 04 mar 2019, 10:19
...Hoeveel verschillende panelen met verschillende breedte heb je getest?
Toch al meer dan een paar. Gewoon met je hand indrukken geeft je een eerste idee.
Het glas breekt niet zo snel. Plat op de grond kan je op de kleinere meestal zelfs lopen.
Afhankelijk van de kwaliteit en de dikte van het glas. Er is verschil tussen de merken.
Er rijden campers rond met brede 300Wp panelen die niet stuk gegaan zijn. Dat is daarom nog geen aanbeveling om het na te doen.
Het probleem met die vibraties is dat de lagen waaruit zo een paneel opgebouwd is op termijn van elkaar kunnen loskomen.
Ik volg het al jaren en stel algemeen vast dat solar panelen op campers sneller stuk gaan als op woningen.


...Je kan ook eens een destructieve test uitvoeren :-B

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Paula en Niek
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 25 jan 2019, 11:21
Locatie: Orvelte

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Paula en Niek »

https://www.mobilenergy.nl/Weblog/Zonne ... en-grootte


Waarom geen groot paneel van 250 watt?


Het lijkt erg aanlokkelijk om een zonnepaneel te kiezen van 250 watt. Dit zijn de panelen die ook op woonhuizen worden gelegd.
Het probleem is echter dat deze panelen een hoge gelijkspanning genereren, meestal bijna 40 volt. Deze gelijkspanning is eigenlijk te hoog om efficiënt te kunnen converteren naar 12 volt. De panelen werken feitelijk onder hun optimale werkpunt. Om die reden kiezen we in 12 volt systemen voor kleinere panelen van 100 of 150 watt. De grote panelen kunnen wel worden gebruikt in autonome installaties van 24 volt. Maar die hebben een aantal eigenaardigheden die we in een ander artikel zullen gaan beschijven.
We hebben een Citroën Jumper L3H2 omgebouwd tot camper!
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door veetee »

Paula en Niek schreef:
ma 04 mar 2019, 21:46
https://www.mobilenergy.nl/Weblog/Zonne ... en-grootte


Waarom geen groot paneel van 250 watt?


Het lijkt erg aanlokkelijk om een zonnepaneel te kiezen van 250 watt. Dit zijn de panelen die ook op woonhuizen worden gelegd.
Het probleem is echter dat deze panelen een hoge gelijkspanning genereren, meestal bijna 40 volt. Deze gelijkspanning is eigenlijk te hoog om efficiënt te kunnen converteren naar 12 volt. De panelen werken feitelijk onder hun optimale werkpunt. Om die reden kiezen we in 12 volt systemen voor kleinere panelen van 100 of 150 watt. De grote panelen kunnen wel worden gebruikt in autonome installaties van 24 volt. Maar die hebben een aantal eigenaardigheden die we in een ander artikel zullen gaan beschijven.
Dat geldt voor een pwm regelaar. Bij gebruik van een mppt regelaar is er juist voordeel:
Een MPPT laadregelaar zal vrijwel altijd meer rendement kunnen leveren dan een PWM laadregelaar. Het verschil tussen MPPT en PWM laadregelaars wordt groter naar mate het spanningsverschil tussen zonnepaneel en accu groter wordt. Bij grote zonnepanelen en bij in serie-geschakelde zonnepanelen is het daarom zeer verstandig om voor een MPPT laadregelaar te kiezen. Bij kleinere zonnepanelen (onder de 100Wp) is het de afweging of de meerprijs van de MPPT regelaar het waard is t.o.v. de extra hoeveelheid gegenereerde vermogen uit het zonnepaneel.
Bron: https://zonnepanelenopdeboot.nl/kennisb ... dregelaars
Gebruikersavatar
Paula en Niek
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 25 jan 2019, 11:21
Locatie: Orvelte

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Paula en Niek »

Ben blij om bovenstaande te lezen, want we wilden al een MPPT laadregelaar aanschaffen van 30A.
Het zonnepaneel 295Wp kostte maar 105 euro.... We waren al bang dat we nu 2x 150 wp moesten aanschaffen tegen een veel hogere prijs.
We hebben een Citroën Jumper L3H2 omgebouwd tot camper!
Plaats reactie