Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door ChristiaanvB »

Ik had begrepen dat in een 12 volt systeem één groot paneel minder efficiënt zou zijn dan 2 kleinere. En dat zou komen door de hogere uitgangsspanning van een groot paneel (zeg 40 volt) die vervolgens moet worden afgeschakeld en dit het verlies geeft. Bij twee kleinere panelen is die uitgangsspanning lager en hoeft dit niet of veel minder, waardoor efficiënter. Maar eh, ik begeef me op glad ijs want een echte expert ben ik niet. Het is meer de voorlichting die ik er over gehad heb.
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Charles Franconi »

Kroppie schreef:
za 09 mar 2019, 9:23
ik adviseer niemand wat, net als jij denk ik, ik beschrijf hoe IK dingen doe en wat een ander daarvan meeneemt wel prima.

nieuw paneel kost 130 euro en is met het systeem wat ik heb in 10 minuten gewisseld, (6 boutjes los, en 2 stekkers) en zijn zo geschakeld dat mocht het onderweg gebeuren dat ik dan de nog goede gewoon kan gebruiken , power zat.

en mijn systeem voldoet zelfs grotendeels aan jouw eisen :-B , veel stroom , lage prijs , alleen hoelang gaat het mee?, dat gaan we ervaren, tot nu toe na 10.000km nog steeds :thumbup: :thumbup:

:wave: :wave:

jos
👍👍
Bij mij inmiddels 800 Watt ruim 7 jaar op dak, in de winter gekanteld, ook bij storm. En sinds vorig jaar 400 Watt extra op de aanhanger.

Gewoon logisch nadenken bij wat je construeert.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door albertrietjens »

ChristiaanvB schreef:
za 09 mar 2019, 9:58
Ik had begrepen dat in een 12 volt systeem één groot paneel minder efficiënt zou zijn dan 2 kleinere. En dat zou komen door de hogere uitgangsspanning van een groot paneel (zeg 40 volt) die vervolgens moet worden afgeschakeld en dit het verlies geeft. Bij twee kleinere panelen is die uitgangsspanning lager en hoeft dit niet of veel minder, waardoor efficiënter. Maar eh, ik begeef me op glad ijs want een echte expert ben ik niet. Het is meer de voorlichting die ik er over gehad heb.

Eigenlijk is het andersom, bij "12V" panelen wordt in het algemeen PWM toegepast en die regeling gooit net juist het teveel aan vermogen (lees overspanning) weg. Bij panelen met een hogere uitgangsspanning moet altijd een MPPT regelaar gebruikt worden en die kan net juist heel efficiënt het laatste beetje extra vermogen uit het paneel halen.

Twee panelen, ongeacht werkspanning, kan wel efficiënter zijn omdat je die parallel kunt gebruiken waardoor het toelaatbaar is dat een helft in de schaduw ligt en de de andere helft daardoor niet beïnvloed wordt.

Ik heb overigens ook al twee jaar (30.000 km) een groot paneel op mijn dak tot volle tevredenheid. Bij mij is het paneel rondom ondersteund. Ventilatie alleen aan de zijkant via de profielen van het dak.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Huub56 »

Jos krijg net door dat de 275 Watt panelen nu te verkrijgen zijn voor 79 euro dus nog meer voordeel Zal maandag eens navraag doe is uitverkoop omdat iedereen voor thuis de 300 of 330 Watt panelen wil.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Kroppie »

bedankt goed bericht :thumbup: , zijn ze vast nog slechter en eerder stuk dan dat ze al waren en gingen, :-B , ik wacht het rustig af en zie het wel als er een stuk gaat , 1 voordeel, hoef ik niet meer zo lang te sparen voor een nieuwe. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Huub56 »

Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Borinoco »

Wij zijn ook bezig met het uitzoeken van welke zonnepanelen we op onze camperbus gaan monteren en nu lees ik vaak dat 1 groot paneel van zeg 275 wat ongeveer 8-9 ampere max. levert terwijl ik heb begrepen dat als je 2 kleinere panelen van zeg 150 watt die zo'n 7 ampere leveren plaatst, je accu dan met 2x 7 ampere oftewel 14 ampere max.wordt geladen.
Klopt dit?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Kroppie »

dan moet je goed kijken waar je het over hebt, en vooral welke regelaar gebruik je bij welk paneel

bij een paneel van 295 Watt is de werkspanning van dat paneel vaak 36 volt dan word het dus 295 gedeeld door 36 is 8,2 ampere, MAAR in de camper hebben we 12 volt systeem spanning en een 14 volt laadspanning, dus die 295 delen we dan door 14 en dan komen we op 21 ampere.

echter bij een hoge paneel spanning is een mppt regelaar nodig om van die hogere spanning gebruik te kunnen maken en die zijn duurder.

bij de 150 watt panelen is de werkspanning vaak 17 a 18 volt en dan krijgen we dus 150 gedeeld door 18 is 8,3 ampere, maar dan is een pwm regelaar voldoende, al is daar ook wat (+-15%) winst te behalen met een mppt

bij een hogere werkspanning van een paneel dan 17 a 18 volt is een pwm regelaar zonde om te gebruiken omdat die alles wat boven de laadspanning van de accu uitkomt(14volt) gewoon afkapt en ben je dus gewoon kwijt.

een mppt regelaar daarentegen zet het verschil tussen werkspanning van het paneel en laadspanning van de accu om in bruikbare amperes, dus laadvermogen

dus met de goede regelaar bij een 295Wp paneel maak je gebruik van dat vermogen, zet je die pwm regelaar op een 295 Wp paneel dan zal die max 8,2 ampere laden(= dus 8,2 x 14 volt is 115 watt leveren), met de mppt regelaar levert dat paneel 295 watt(min een paar % regelaar verlies

dus uiteindelijk maakt het weinig uit, en kun je kiezen op ander kriteria zoals plaats e.d watt blijft watt, ligt er aan met welke spullen je gaat gebruiken of je het max er uit haalt of wat minder.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Borinoco »

Het is me alweer iets duidelijker, fijn zo'n forum.
Nu heb ik al een 30 ampere mppt regelaar van epever, als ik hier 2 panelen van 150 watt aanhang, dan is de regelaar waarschijnlijk te zwaar. Kan dit kwaad of kan een beetje reserve (overkill) geen kwaad.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Kroppie »

een te zware regelaar heeft alleen een nadelig effect op het gewicht van de camper :) niet op het laden van de accu,s.

een te lichte heeft een positief effect op het gewicht, maar een negatief effect op de levensduur van de regelaar.

en reken met een zonnepaneelinstallatie plat op het dak van een camper op max 80% van de max Wp van het paneel, want dat is wat de fabrikant gemeten heeft onder laboratorium condities, die ws niet op jouw panelen op de camper van toepassing zijn.

dus een regelaar van 30 ampere op panelen van 300Wp (300 watt gedeeld door 14 volt acculaadspanning is 21 ampere) is perfect, kan er in de toekomst zelfs nog een paneel bij

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Borinoco »

Oke, duidelijk verhaal. Bedankt Jos. Nu nog op zoek naar een goed en betaalbaar paneel/panelen, iemand nog tips?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Kroppie »

bij voorbeeld is een bekend merk , leverancier weet ik verder niets van.

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... b_XbsdxjC4

of deze daar heb ik er zelf 3 van op dak liggen, perfect, snel geleverd keurig verpakt op pallet, waren wel iets(18 euro) duurder toen(sept 2018)

https://www.warmteservice.nl/Elektra/Zo ... medium=cpc

de specs:
https://www.warmteservice.nl/medias/roo ... zU5ODZmYzQ


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Borinoco »

Nog even checken of ik het goed begrijp Jos,

Als ik 1 paneel neem van 295 watt dan zorgt mijn mppt regelaar van 30 ampere ervoor dat de HH accu geladen wordt met 21 ampere per uur, of zie ik dat verkeerd?
Is 21 ampere per uur niet erg veel voor de HH accu, of is dat niet per uur.

P.s De link van marktplaats werkt helaas niet
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel 295Wp of beter twee van 150Wp?



Bericht door Kroppie »

die 21 ampere is wat het paneel bij maximum vermogen!! ( zon en max condities) zou kunnen leveren en dat is per uur, heb je 4 uur zon en de max condities, dan heb je 4 uur 21 ampere, MAAR de accu bepaalt hoeveel die opneemt, heb je een grote lege accu, dan kan die b.v. wel 80 ampere willen, maar het paneel kan dan niet meer leveren, is de accu minder groot of minder leeg dan vraagt ie maar 10 ampere bijvoorbeeld, al kan het paneel op dat moment b.v. wel 15 ampere leveren, en ook hoe voller een accu word hoe minder amperes hij op zal nemen, en hoelanger het gaat duren voor de accu geheel vol is, van +- 80% vol naar 100% duurt het langst, en kan bij sommige soorten accu,s wel meer dan 6 a 8 uur duren..

en die 30 ampere van de regelaar is wat die regelaar maximaal van de panelen kan doorgeven, heb je een goede dan beperkt ie zelf het doortegeven vermogen, tot het maximum, anderen gaan gewoon stuk als er teveel doorgaat.
dus een regelaar altijd een iets zwaarder dan het max vermogen van de panelen kan geen kwaad, of je moet in de toekomst meer panelen willen dan gelijk 1 nemen die voor het toekomstige totale vermogen genoeg is, scheelt een extra aanschaf, en voor niets zijn die dingen nu ook weer niet

vanmiddag had ik de link geprobeerd en deed het, maar idd nu niet meer, maar indien nodig zoeken op marktplaats naar zonnepaneel, en die van de andere link van de panelen die ik zelf heb, die komt ook van marktplaats

en voor een goed begrip 300watt van 1 paneel met een goede mppt regelaar is evenveel als 300 watt van 2 panelen van elk 150watt op dezelfde regelaar, of 4 van 75Watt maar net wat kwa plaatsing beter uitkomt, let op met schaduw! van schoorsteen of dakluik

en houd in gedachten de opbrengst is zeer afhankelijk van de stand van de zon, de zon staat in de winter en in de noordelijker landen stukken lager en evenredig is dan de opbrengst, de fabrieksopgaven zijn altijd onder laboratorium condities: instraling 1000kw/m2 loodrecht op het paneel bij 25 gr celsius en een airmass(luchtdikte) van 1,5

en een paneel wat warmer word dan die 25 graden levert per graad warmer een 0,4-0,5% van zijn max vermogen in, en 50 graden word zo,n paneel in de zon zomaar dan ben je al 12,5 % kwijt.

daarom !reken je niet rijk vooral niet s,winters en in de noordelijker regionen.

zo weer een hele aanslag op het server geheugen sorry, Aloys. :cheers:


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie