Nog een keer de omvormer en 230v...

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Nog een keer de omvormer en 230v...



Bericht door Oliviervier »

Na alle postings te hebben doorgelezen over bovenstaand (en voor mijn gevoel steeds dommer geworden...), toch nog een laatste vraag:
ik heb een zonnepaneel, een 375 w Victron omvormer, en ik wil aan de paal kunnen staan. Als ik nu 2 stopcontacten plaats, een met tekst "omvormer" en een met de tekst "paal", kan ik dan op ieder stopcontact deze https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/ ... 60002.html aansluiten? Want dan heb ik dus altijd 2 stopcontacten en een paar usb's tot m'n beschikking.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51260
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nog een keer de omvormer en 230v....



Bericht door Kroppie »

ja dat kan heel goed, alleen uit het stopcontact met de tekst omvormer kun je nooit meer dan 375 watt halen, en hoelang je dat stopcontact kunt gebruiken is afhankelijk van het verbruik via dat stopcontact(en dus via de omvormer), EN, ook afhankelijk van de capaciteit van de accu!!

wat je uit het stopcontact met het opschrift paal kunt gebruiken is afhankelijk van het amperage van de paal.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nog een keer de omvormer en 230v....



Bericht door Oliviervier »

Duidelijk Jos, bedankt. Ik gebruik het stopcontact voornamelijk in de nacht voor het apneu apparaat (zonder bevochtiger); de usb's zijn dan alleen voor het opladen van bv telefoon, tablet en reader. De paal zal voornamelijk in de winter gebruikt worden.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Nog een keer de omvormer en 230v....



Bericht door myway »

Oliviervier schreef:Na alle postings te hebben doorgelezen over bovenstaand (en voor mijn gevoel steeds dommer geworden...), toch nog een laatste vraag:
ik heb een zonnepaneel, een 375 w Victron omvormer, en ik wil aan de paal kunnen staan. Als ik nu 2 stopcontacten plaats, een met tekst "omvormer" en een met de tekst "paal", kan ik dan op ieder stopcontact deze https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/ ... 60002.html aansluiten? Want dan heb ik dus altijd 2 stopcontacten en een paar usb's tot m'n beschikking.
Die Victron omvormer is geen 375 watt maar 375 VA
Deze mag met 300 watt continu belast worden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nog een keer de omvormer en 230v...



Bericht door Aloys »

En het (kortstondig) piekvermogen is 700W.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Nog een keer de omvormer en 230v...



Bericht door vmax »

sluit alles gewoon met een omschakelautomaat aan dan heb je op alles 230v net zoals aan de paal
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Nog een keer de omvormer en 230v...



Bericht door gsm »

Mijn omschakelapparaat is een simpel magneetrelais die bekrachtigd wordt als de paalstroom aangesloten wordt.
Het relais schakelt de omvormer uit en de druppellader in en op alle stopcontacten blijft gewoon stroom.
Kosten ±€10 en wat hobby werk
ry.jpg
ry.jpg (13.36 KiB) 527 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Nog een keer de omvormer en 230v...



Bericht door Zwerfsteen »

Hier idem, ook met een simpel ABB relais wat ik nog had.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51260
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nog een keer de omvormer en 230v...



Bericht door Kroppie »

en als zo,n relais een keer blijft kleven of anderszins weigerd dan is de omvormer omzeep.
die omschakel automaten schakelen eerst het een uit, controleren dat en schakelen dan pas de andere in, met een gewoon relais gaat het in 99% van de gevallen een tijd goed .
maar het voordeel van een gewoon relais is dat je geen of heel korte levertijd hebt en dat je 50 euro bespaart,

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nog een keer de omvormer en 230v...



Bericht door Cee Pee »

Hier gewoon twee stopcontacten en één stekker.
Idioot proef en werkt altijd goed. :thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Nog een keer de omvormer en 230v...



Bericht door Becosemsaida »

En het kan nog makkelijker, wel een beetje "je hoofd" er bij houden.......

Gewoon een dubbele schakelaar (2 standen) waarvan een stand je omvormer is en de ander de paal. Labeltje erop en dan ben je klaar. De uitgang van de schakelaar op je hoofdzekering zetten en is het probleem opgelosd. Vergeet je de schakelaar om te doen naar de "paal zetting" hou je de omvormer aan dus een leuk rood en groen ledje is er makkelijk in te bouwen.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Plaats reactie