Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie



Bericht door Kaatjeka »

Op zoek naar mijn eerste camper, kom ik ook een aantal campers tegen die me wel interessant lijken, maar waar geen zonnepaneel op zit. Iets wat ik wel heel graag wil. Dus ben ik aan het bekijken wat het me zou kosten om zelf een zonnepaneel te (laten) plaatsen, om te zien wat het me extra kost als ik een camper aanschaf zonder zonnepaneel.

Nu heb ik niet enorm veel kaas gegeten van die materie. Ik ben wel handig, en zou het gebeuren ook best zelf kunnen plaatsen (al overweeg ik ook om het aan een bedrijf over te laten), maar hoe nou goed genoeg te berekenen wat ik 'nodig' heb, ik vind het lastig.

Natuurlijk heb ik al uitgebreid op dit forum gezocht, en deze site ( https://www.campertravels.nl/zonnepanelen-op-camper/ ) geeft me ook wel een beeld, maar voor de zekerheid graag reacties van mensen die er verstand van hebben.

En als ik dan kijk naar zo'n 130 watt set: https://www.vctrade.nl/zonnepaneel-set-130watt.html , dan vraag ik me af, wát exact is een Laadregelaar PWM 10A en wat een Laadregelaar duo 10 Ampere, en wat is de beste keuze?
En als ik dan hier ( http://www.venturacarservice.nl/zonnepa ... stalleren/ ) kijk, (zelfde bedrijf als ik naar het adres kijk) dan lees ik daar wel wat de verschillen zijn tussen een Victron PWM- laadregelaar, een Victron MPPT- laadregelaar en een Victron MPPT- laadregelaar met Bluetooth functie, maar wat zou de beste keuze zijn?

Natuurlijk ook handig om te weten, wat wil ik ermee?
Het zou super zijn als ik er 3 nachten vrij mee kan staan, geen idee of dat te veel gevraagd is...
Wat doe ik ermee?
- verlichting (als er geen ledverlichting in zit, dan maak ik dat er waarschijnlijk zelf wel in)
- pompje van de kranen
- opladen telefoon
- opladen laptop (was is handiger, gewoon de stekker in het 230 V stopcontact (waar dan een omvormer tussen moet zitten), of een aparte omvormer van 12 V naar 19 V kopen?)

Het zou geweldig zijn als m'n Nespresso á 1400 watt er ook op kan, maar dat zal wel niet lukken gok ik?
Koelkast gaat op gas.
Tv hoef ik niet, ik kijk via de laptop (die wordt bij minder goed weer dus wel veel gebruikt).

Alvast heel erg bedankt!
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepaneel plaatsen, vragen van een dummie



Bericht door 't Busje »

Kaatjeka schreef:
wo 06 feb 2019, 15:04
Het zou super zijn als ik er 3 nachten vrij mee kan staan, geen idee of dat te veel gevraagd is...
Wat doe ik ermee?
- verlichting (als er geen ledverlichting in zit, dan maak ik dat er waarschijnlijk zelf wel in)
- pompje van de kranen
- opladen telefoon
- opladen laptop (was is handiger, gewoon de stekker in het 230 V stopcontact (waar dan een omvormer tussen moet zitten), of een aparte omvormer van 12 V naar 19 V kopen?)
Met dat verbruik kun je drie nachten vrij staan zonder zonepanelen.
Voor het opladen van de laptop is het wat efficienter (minder verlies) om direct van 12 naar 19 volt te gaan in plaats van via 230 volt.

Het gebruik van de Nespresso is meer afhankelijk van de accu dan van de zonnepanelen. 1.400 watt bij 12 volt is 120 A en dat is een ontlaadstroom die de meeste accu's niet lekker vinden en die de levensduur van de accu sterk bekort.

Ik zou zeggen ga eerst een seizoen met je (nog te kopen?) camper op weg. Daarna heb je ervaring wat je (elektrische) behoefte is en kun je de aanschaf van zonnepanelen beter doordenken.

Wij hebben nu na vier seizoenen pas zonnepanelen gekocht, maar dat vooral om de fietsaccu's zonder walstroom op te kunnen laden. Voor ons normale gebruik kunnen wij met een 92 Ah huishoudaccu gemakkelijk 4 dagen vrij staan, ook in het naseizoen met wat langere donkere avonden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Zonnepaneel plaatsen, vragen van een dummie



Bericht door Kaatjeka »

Oh, dat valt me dan heel erg mee eigenlijk. Dus voor een lang weekend weg (of tussen 2 campings / camperplaatsen met stroom in) is aan de paal (of thuis) opladen waarschijnlijk wel genoeg?

Ik moet de camper inderdaad nog aanschaffen. Het gaat een probeerfase worden, en als het bevalt ga ik 'm waarschijnlijk inruilen voor een grotere / luxere / duurdere. Maar dat is wel erg ver vooruit kijken. ;-)

Ruime ervaring met kamperen (hangmat, tenten, vouwwagens, caravans), maar een camper is nieuw voor me.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Zonnepaneel plaatsen, vragen van een dummie



Bericht door javanes »

't Busje schreef:
wo 06 feb 2019, 15:35

Met dat verbruik kun je drie nachten vrij staan zonder zonepanelen.
Er wordt volgens mij nergens vermeld wat de capaciteit is van de HH accu, dus die 3 nachten begrijp ik niet zo goed.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Zonnepaneel plaatsen, vragen van een dummie



Bericht door Kaatjeka »

Wat zou die capaciteit dan minstens moeten zijn? Dan kan ik daar ook op letten, aangezien ik de camper nog moet kopen. Een nieuwe accu moeten kopen is ook geen goedkoop grapje, heb ik al in de gaten. (en ja, ik weet dat ze niet het eeuwige leven hebben, en dat ik de pech kan hebben dat ik een camper koop met een accu die bijna overleden is)
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Zonnepaneel plaatsen, vragen van een dummie



Bericht door Geert Huizing »

Ik heb een 90Ah accu.
Geen expressomachine of iets dergelijks, wat wij aan stroom verbruiken is:
'Savonds wat ledverlichting,
Waterpompje,
Opladen smartphone en ipad.
Soms opladen laptop of drone.
Af en toe de tv.
Op onze camper ligt 110Wp aan zonnepaneel met een Votronic mppt lader.
Afgelopen jaar rondreis gemaakt van ongeveer 3 1/2 week. Geen een keer aan de stroompaal gestaan.
Wel een zonnige trip gehad. :-B
Laatst gewijzigd door Geert Huizing op wo 06 feb 2019, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepaneel plaatsen, vragen van een dummie



Bericht door 't Busje »

javanes schreef:
wo 06 feb 2019, 16:46
Er wordt volgens mij nergens vermeld wat de capaciteit is van de HH accu, dus die 3 nachten begrijp ik niet zo goed.
Dat staat inderdaad nergens, maar je mag toch uitgaan van een huishoudaccu van 90 Ah of meer en dan kun je met het bescheiden verbruik van wat LED-verlichting, de waterpomp en het opladen van de telefoon best drie dagen zonder opladen. 's Zomers met lange avonden gebruik je so wie so niet veel verlichting. De waterpomp draait geen uren.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Zonnepaneel plaatsen, vragen van een dummie



Bericht door javanes »

Kaatjeka schreef:
wo 06 feb 2019, 17:23
Wat zou die capaciteit dan minstens moeten zijn? Dan kan ik daar ook op letten, aangezien ik de camper nog moet kopen. Een nieuwe accu moeten kopen is ook geen goedkoop grapje, heb ik al in de gaten. (en ja, ik weet dat ze niet het eeuwige leven hebben, en dat ik de pech kan hebben dat ik een camper koop met een accu die bijna overleden is)
Kwestie van een energiebalans maken.
Dus het verbruik van de apparaten opzoeken en berekenen hoe lang je die wilt gebruiken.
En dan rekening houden met het feit dat je een accu over het algemeen maar 50% mag ontladen.
Dus met een accu van 90Ah heb je maar een capaciteit van 45Ah.

Een hulpmiddel voor de berekening zie je o.a. bij de NKC
https://www.nkc.nl/advies/techniek/stro ... ?fromsso=1

Nog wat leesvoer:
https://www.nkc.nl/media/2693163/2016-9 ... ?fromsso=1
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Zonnepaneel plaatsen, vragen van een dummie



Bericht door dedruivenplukker »

Hier krijg je twee keer zo veel Wp voor je geld: https://www.sun-solar.nl/index.php/prod ... g5GWOlM68A

Zelf heb ik lang gedaan met een 90Wp paneel icm een 110ah semitractie accu. Ook met ongeveer jouw verbruik. Sta nooit aan de paal, maar ook nooit een week in donker weer in de winter.

Senseo lukt dan niet, zelf plaatsen wel, dat is zeer simpel. :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Zonnepaneel plaatsen, vragen van een dummie



Bericht door Kaatjeka »

Bedankt voor de linkjes javanes en dedruivenplukker.
Maar om niet nog verder in de war te raken... is Wp hetzelfde als watt?
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepaneel plaatsen, vragen van een dummie



Bericht door 't Busje »

Niet helemaal. Wp is Watt Piek, het vermogen in watts dat het zonnepaneel maximaal kan leveren bij een onbewolkte hemel en als de zonnestralen loodrecht op het paneel vallen. Als het paneel plat op het dak ligt, haal je dat piekvermogen in principe nooit. Alleen in de tropen met de zon recht boven je hoofd, maak je een kans.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel plaatsen, vragen van een dummie



Bericht door Kroppie »

reken normaal gesproken met panelen plat op een camperdak , bij volle zon en onbewolkt op een opbrengst van max 80% van de Wp opgave, en in europa, op een hele dag ongeveer 4x de watt opbrengst, dus een 100Wp paneel zal op een gemiddelde dag opleveren (80% van 100Wp = 80watt x 4 is 320 watt, dat is bij 12 volt installatie, 320 gedeeld door 12 is 26 Ah wat er ongeveer weer in de accu geladen word gedurende de dag.
dus reken je niet al te rijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Zonnepaneel plaatsen, vragen van een dummie



Bericht door Kaatjeka »

Gelukkig weet ik ook hoe google werkt... Wp is dus Wattpiek. En hier ( https://www.vctrade.nl/zonnepaneel-set-130watt.html ) zie ik dat ze het verderop ook Watpiek noemen, dus ik heb m'n eigen vraag al beantwoord. :D

*edit - inmiddels staan er alweer 2 nieuwe antwoorden. Enorm bedankt, ben ik weer wat wijzer!
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepaneel plaatsen, vragen van een dummie



Bericht door 't Busje »

Ik dacht dat die 80% al in die factor 4 verwerkt was, want ik lees overal dat een 100 Wp paneel op een zomerse dag in Nederland ongeveer 4 x 100 Wh opbrengt. Of is dat optimisme van leveranciers? Blijft staan dat je je niet rijk moet rekenen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie