Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie



Bericht door kampo »

Besef dat het gebruik van een "gaskoelkast" (absorptie) in een compact voertuig als een Vivaro moeilijk zal worden.
De meest logische en veel gemaakte keuze is volgens mij een compressorkoelbox van 30 à 40 liter inhoud.
Die koelen veel beter en je moet geen gaten maken in de flank.

Wat het dagelijks stroomverbruik betreft is deze koelbox samen met de evenuele dieselverwarming de hoofdverbruiker.
Met een accu van +/- 140Ah schat ik je winterse autonomie op iets meer als 24h.
Hoe kleiner de huishoudaccu hoe beter de kwaliteit (deepcycle) zal moeten zijn.
Met een solarpaneel van ongeveer 140-160Wp zal je in de zomer eindeloos autonoom zijn.
Alles bij benadering, je kan het ook berekenen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie



Bericht door Kroppie »

Kaatjeka schreef:
za 30 mar 2019, 22:01

En als ik die hh-accu eenmaal heb, en ik sluit 'm zoals jij beschrijft aan op de start-accu, is het dan nog nodig om de accu minstens om de x-tijd (eens per maand ofzo) aan de paal (of dus gewoon thuis via een kabeltje) op te laden?
om t eweten of je hh accu opgeladen moet worden heb je een indicatie nodig, dat kan een bmv wezen maar in jouw geval lijkt me dat te overdreven, een simpele voltmeter zou al genoeg zijn, b.v.

https://www.ebay.com/itm/DC-12V-24V-Mot ... d8ff2401ef

opladen is nodig als de spanning op die voltmeter beneden de 12,2 volt komt ( met wat ervaring leer je wanneer het echt nodig is), en bedenk dat met rijden de accu ook weer geladen word, en thuis als je stilstaat is 1x in de 4 a 6 weken 24h aan de lader genoeg om de accu in goede conditie te houden, en in geval van een cyrix als relais word dan ook de startaccu bijgehouden, en ook als je eens op een camping staat dan kan je de accu gewoon met je lader laden.

succes
jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie



Bericht door Kaatjeka »

Hartelijk dank weer.
Voltmetertje besteld, nu nog de accu. :-B Maar daarvoor heb ik inmiddels genoeg informatie, dus dat moet gaan lukken.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie



Bericht door Kaatjeka »

Toch nog een vraag:
Kaatjeka schreef:
za 30 mar 2019, 18:37
Ik bedacht me dat ik nog een acculader heb liggen van een caravan die ik ooit had. Het is een LBC200, 10 ah Nu heb ik ooit eens ergens opgevangen dat de accu die je daarop aansluit niet groter mag zijn dan 10 x het amperage, dus in dit geval maximaal 100 ah Ik zat te denken aan een accu van 90 tot 100 ah, dus dat is dan helemaal prima (als mijn informatie klopt).
Klopt bovenstaande? En zo ja, is dat heel strak? Of zou ik ook best een accu van 105 of 120 Ah kunnen nemen, als dat zo uitkomt?
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie



Bericht door Kroppie »

10 of 20% is een richtlijn, de accu zal het je niet kwalijk nemen als er een paar % aan mankeert, niet indien wat minder en niet indien wat meer.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie



Bericht door Vertrokken2 »

Ik heb een accu van 95 aH. Er ligt 230Wp op het dak en -afgezien van de winter- ben ik volledig autonoom.
Koelkastje, dieselverwarming, tig ladertjes, maar helaas geen Nespressoapparaat.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie



Bericht door Kaatjeka »

Gobert schreef:
zo 31 mar 2019, 13:35
maar helaas geen Nespressoapparaat.
Achja, bij kamperen hoort (in mijn beleving) ook wel een beetje klooien met oploskoffie, of een pruttelpotje op de brander. Dus ik overleef het heus wel zonder Nespressoapparaat. ;)
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie



Bericht door Kaatjeka »

Inmiddels heb ik de Cyrix in huis, en ook een 100Ah accu, en de dikke kabels (35 mm) die tussen de startaccu en de hh-accu moeten komen.

Nu staat er helaas niet in de handleiding van de Cyrix (en ze wisten het bij AWaccu ook niet, waar ik de accu en kabel kocht) hoe dik de (op de afbeelding dunne grijze en dunne rode) draden moeten zijn die vanaf 86 en 85 op de Cyrix moeten komen.
Dus vraag 1 is: hoe dik moeten die kabels zijn?

En vraag 2: moet ik dan nog een schakelaar (Start assist) in die rode draad maken?

Afbeelding
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie



Bericht door 't Busje »

Voor die hulpkabeltjes is 2,5 mm2 voldoende. Die zijn er alleen voor de voeding van het relais. Met die schakelaar kun je de huishoud-accu als starthulp gebruiken. De schakelaar schakelt het scheidingsrelais in zonder dat de motor loopt. Die schakelaar samen het rode kabeltje kun je ook weglaten.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie



Bericht door veetee »

Die Cyrix trekt maar 120 mA in gesloten toestand, dus 0.75 mm2 is al ruim voldoende.
Gebruikersavatar
CrniB
Berichten: 58
Lid geworden op: di 07 aug 2018, 14:59
Locatie: EU
Contacteer:

Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie



Bericht door CrniB »

Borinoco schreef:
zo 10 feb 2019, 15:41
Wij hebben even mee gelezen en vragen ons af of iemand de Sun Solar aanbieding (van Dedruivenplukker) ervaring mee heeft.
We lezen helaas alleen geen opbrengst van het paneel. Daar gaan we even achteraan.
Tenzij iemand anders nog een leuke aanbieding heeft en er ervaring mee heeft dan horen we het graag.
De genoemde zonnepanelen zijn van het merk Csun. Csun is een grote speler op de zonnepanelen markt, de zonnepanelen zijn afkomstig uit China (zoals zoveel dingen). Het is qua kwaliteit een beetje een middensegment. De reviews erover zijn ook best prima, zie deze Australische website: https://www.solarquotes.com.au/panels/csun-review.html

Volgens een test van Zonnepaneelwijzer is de opbrengst van Csun zonnepanelen + 0,2% hoger in hun testopstelling.
Wilt graag de Adria Sonic, houdt wel van een wijntje
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie



Bericht door Kaatjeka »

't Busje schreef:
wo 10 apr 2019, 12:00
Die schakelaar samen het rode kabeltje kun je ook weglaten.
Dat vermoeden had ik al, bedankt voor het bevestigen.
Maar die grijze vanaf de 86 moet dus wel, als ik het goed begrijp.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie



Bericht door 't Busje »

Ja, die heb je wel nodig, want het spoeltje van het relais en de verdere elektronica hebben plus (van die dikke accukabels) en min (van dat dunne grijze kabeltje) nodig.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie



Bericht door Kroppie »

en als je die start assist ooit wilt gebruiken zorg dan dat de 2 dikke kabels naar de cyrix minstens NET zo dik zijn als de kabel die origineel naar de startmotor gaat, in ieder geval niet dunner.
sluit je de startassist NIET aan dan is wat dunner geen probleem.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie