Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie
Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie
Besef dat het gebruik van een "gaskoelkast" (absorptie) in een compact voertuig als een Vivaro moeilijk zal worden.
De meest logische en veel gemaakte keuze is volgens mij een compressorkoelbox van 30 à 40 liter inhoud.
Die koelen veel beter en je moet geen gaten maken in de flank.
Wat het dagelijks stroomverbruik betreft is deze koelbox samen met de evenuele dieselverwarming de hoofdverbruiker.
Met een accu van +/- 140Ah schat ik je winterse autonomie op iets meer als 24h.
Hoe kleiner de huishoudaccu hoe beter de kwaliteit (deepcycle) zal moeten zijn.
Met een solarpaneel van ongeveer 140-160Wp zal je in de zomer eindeloos autonoom zijn.
Alles bij benadering, je kan het ook berekenen.
De meest logische en veel gemaakte keuze is volgens mij een compressorkoelbox van 30 à 40 liter inhoud.
Die koelen veel beter en je moet geen gaten maken in de flank.
Wat het dagelijks stroomverbruik betreft is deze koelbox samen met de evenuele dieselverwarming de hoofdverbruiker.
Met een accu van +/- 140Ah schat ik je winterse autonomie op iets meer als 24h.
Hoe kleiner de huishoudaccu hoe beter de kwaliteit (deepcycle) zal moeten zijn.
Met een solarpaneel van ongeveer 140-160Wp zal je in de zomer eindeloos autonoom zijn.
Alles bij benadering, je kan het ook berekenen.
Groeten Kampo
Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie
om t eweten of je hh accu opgeladen moet worden heb je een indicatie nodig, dat kan een bmv wezen maar in jouw geval lijkt me dat te overdreven, een simpele voltmeter zou al genoeg zijn, b.v.
https://www.ebay.com/itm/DC-12V-24V-Mot ... d8ff2401ef
opladen is nodig als de spanning op die voltmeter beneden de 12,2 volt komt ( met wat ervaring leer je wanneer het echt nodig is), en bedenk dat met rijden de accu ook weer geladen word, en thuis als je stilstaat is 1x in de 4 a 6 weken 24h aan de lader genoeg om de accu in goede conditie te houden, en in geval van een cyrix als relais word dan ook de startaccu bijgehouden, en ook als je eens op een camping staat dan kan je de accu gewoon met je lader laden.
succes
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie
Hartelijk dank weer.
Voltmetertje besteld, nu nog de accu. Maar daarvoor heb ik inmiddels genoeg informatie, dus dat moet gaan lukken.
Voltmetertje besteld, nu nog de accu. Maar daarvoor heb ik inmiddels genoeg informatie, dus dat moet gaan lukken.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie
Toch nog een vraag:
Klopt bovenstaande? En zo ja, is dat heel strak? Of zou ik ook best een accu van 105 of 120 Ah kunnen nemen, als dat zo uitkomt?Kaatjeka schreef: ↑za 30 mar 2019, 18:37Ik bedacht me dat ik nog een acculader heb liggen van een caravan die ik ooit had. Het is een LBC200, 10 ah Nu heb ik ooit eens ergens opgevangen dat de accu die je daarop aansluit niet groter mag zijn dan 10 x het amperage, dus in dit geval maximaal 100 ah Ik zat te denken aan een accu van 90 tot 100 ah, dus dat is dan helemaal prima (als mijn informatie klopt).
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie
10 of 20% is een richtlijn, de accu zal het je niet kwalijk nemen als er een paar % aan mankeert, niet indien wat minder en niet indien wat meer.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie
Ik heb een accu van 95 aH. Er ligt 230Wp op het dak en -afgezien van de winter- ben ik volledig autonoom.
Koelkastje, dieselverwarming, tig ladertjes, maar helaas geen Nespressoapparaat.
Koelkastje, dieselverwarming, tig ladertjes, maar helaas geen Nespressoapparaat.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie
Achja, bij kamperen hoort (in mijn beleving) ook wel een beetje klooien met oploskoffie, of een pruttelpotje op de brander. Dus ik overleef het heus wel zonder Nespressoapparaat.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie
Inmiddels heb ik de Cyrix in huis, en ook een 100Ah accu, en de dikke kabels (35 mm) die tussen de startaccu en de hh-accu moeten komen.
Nu staat er helaas niet in de handleiding van de Cyrix (en ze wisten het bij AWaccu ook niet, waar ik de accu en kabel kocht) hoe dik de (op de afbeelding dunne grijze en dunne rode) draden moeten zijn die vanaf 86 en 85 op de Cyrix moeten komen.
Dus vraag 1 is: hoe dik moeten die kabels zijn?
En vraag 2: moet ik dan nog een schakelaar (Start assist) in die rode draad maken?
Nu staat er helaas niet in de handleiding van de Cyrix (en ze wisten het bij AWaccu ook niet, waar ik de accu en kabel kocht) hoe dik de (op de afbeelding dunne grijze en dunne rode) draden moeten zijn die vanaf 86 en 85 op de Cyrix moeten komen.
Dus vraag 1 is: hoe dik moeten die kabels zijn?
En vraag 2: moet ik dan nog een schakelaar (Start assist) in die rode draad maken?
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie
Voor die hulpkabeltjes is 2,5 mm2 voldoende. Die zijn er alleen voor de voeding van het relais. Met die schakelaar kun je de huishoud-accu als starthulp gebruiken. De schakelaar schakelt het scheidingsrelais in zonder dat de motor loopt. Die schakelaar samen het rode kabeltje kun je ook weglaten.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie
Die Cyrix trekt maar 120 mA in gesloten toestand, dus 0.75 mm2 is al ruim voldoende.
Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie
De genoemde zonnepanelen zijn van het merk Csun. Csun is een grote speler op de zonnepanelen markt, de zonnepanelen zijn afkomstig uit China (zoals zoveel dingen). Het is qua kwaliteit een beetje een middensegment. De reviews erover zijn ook best prima, zie deze Australische website: https://www.solarquotes.com.au/panels/csun-review.htmlBorinoco schreef: ↑zo 10 feb 2019, 15:41Wij hebben even mee gelezen en vragen ons af of iemand de Sun Solar aanbieding (van Dedruivenplukker) ervaring mee heeft.
We lezen helaas alleen geen opbrengst van het paneel. Daar gaan we even achteraan.
Tenzij iemand anders nog een leuke aanbieding heeft en er ervaring mee heeft dan horen we het graag.
Volgens een test van Zonnepaneelwijzer is de opbrengst van Csun zonnepanelen + 0,2% hoger in hun testopstelling.
Wilt graag de Adria Sonic, houdt wel van een wijntje
Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie
Dat vermoeden had ik al, bedankt voor het bevestigen.
Maar die grijze vanaf de 86 moet dus wel, als ik het goed begrijp.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie
Ja, die heb je wel nodig, want het spoeltje van het relais en de verdere elektronica hebben plus (van die dikke accukabels) en min (van dat dunne grijze kabeltje) nodig.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Zonnepaneel plaatsen: vragen van een dummie
en als je die start assist ooit wilt gebruiken zorg dan dat de 2 dikke kabels naar de cyrix minstens NET zo dik zijn als de kabel die origineel naar de startmotor gaat, in ieder geval niet dunner.
sluit je de startassist NIET aan dan is wat dunner geen probleem.
jos
sluit je de startassist NIET aan dan is wat dunner geen probleem.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything