Aantal Lifepo4 accus om 300Ah te maken?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Aantal Lifepo4 accus om 300Ah te maken?



Bericht door Going »

Als TS dacht ik met de vraag een heleboel weinig zeggende antwoorden te krijgen.
Help ik krijg een totale cursus lithium accutechniek.
And best van alles goed leek leesbaar. :bow:
Ik ga het nu voor mijn slapen gaan nog eens bestuderen. Morgen vroeg komt de tow car onze campervan ophalen naar een garage. De koppakking opgeblazen. :bang:
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Aantal Lifepo4 accus om 300Ah te maken?



Bericht door Hoofdnoorman »

Inderdaad, het is een mooi en leerzaam topic. Het kan dus wel. :cheers: :thumbup:

@ Kampo, wat bedoel je met een extra externe BMS? Heb je een link?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aantal Lifepo4 accus om 300Ah te maken?



Bericht door kampo »

Afbeelding

Een externe BMS is bv zo een zwart kastje.
Bij een goed BMS (Battery Management Systeem) zijn alle laders en verbruikers aangesloten op een centrale. Als de zonneregelaar faalt, de dynamo, de verbruikers overbelasten, … zal de BMS centrale daar op reageren.

Als voorbeeld. Bij een lege LFP accu staan de verbruikers uitgeschakeld en is laden niet mogelijk. Er moet dus een AC detector aanwezig zijn om de acculader weer te kunnen inschakelen. Hier zit een spoeltje in de inverter/charger gestoken om vast te stellen dat de paalstroom weer aanwezig is. Een goede BMS heeft die voorziening. Bij andere eenvoudige BMS systemen zal je ofwel manueel een resetknop moeten induwen ofwel zelfs een externe acculader dienen te gebruiken. Er zijn dus BMS van eenvoudig tot uitgebreid. Het prijsverschil tussen alles voorgekauwd in de LFP accu gestoken of alles extern zelf monteren en bekabelen is eigenlijk niet zo groot. Het beste systeem is het veiligste en het meest complete. Het goedkoopste voorziet minder veiligheid bij calamiteiten.

Omdat een BMS centrale kan stukgaan hoort die eigenlijk beter niet in de accu te zitten. Enkel de balancers in de accubak. Dan kan je de BMS herstellen zonder de gehele accu te moeten vervangen. Je begrijpt dat dit zeker van belang is als je met 3 of meerdere accu’s in parallel/serie gaat werken. De accu’s moeten dan met elkaar kunnen communiceren.

Hier wat uitgebreidere lectuur over de verschillende BMS ideen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_management_system

en nog een ander schematisch voorbeeld van een voertuig met BMS:
https://static1.squarespace.com/static/ ... VT3000.pdf
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Aantal Lifepo4 accus om 300Ah te maken?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik begrijp, denk ik, wat je bedoelt.
Nu heb ik zelf accu's gerepareerd voor de fiets. Enkele merken hebben een BMS welke rechtstreeks ook via de uitgang op te laden zijn. D.w.z. de load en last zaten op dezelfde aansluiting. Met de Phylion accu van mijn fiets waren ze gescheiden.

Volgens mij, hebben ook de units waar ik interesse in heb een gescheiden load ingang en een schakelaar om de volledige BMS uit te schakelen.
Ondertussen heb ik mij al weer in zitten lezen op de LTO cellen. Ik ben nogal wispelturig maar ook dat kan een optie gaan worden, temeer omdat het schijnt dat mijn huidige accu's toch in orde zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Ben54
Berichten: 14
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 10:18

Re: Aantal Lifepo4 accus om 300Ah te maken?



Bericht door Ben54 »

ik pleit bij lifepo4 accus voor een accubank samengesteld met meerdere accus parallel. dit omdat:
a.bij goed beveiligde accu's prima kan en
b. omdat in het geval er een uit valt om een of andere reden er dan nog de nodige capaciteit overblijft
ik heb voor een prima prijs 3 accu's (valence U1-12XP) kunnen kopen van een 48V toepassing waarvan er een stuk was....(el. scooter)
bij capaciteitstest (per accu) met 10A belasting bleek na 8 jaar de nominale capaciteit nog aanwezig
Plaats reactie