Evenredigheid accuspanning en -ontlading

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Evenredigheid accuspanning en -ontlading



Bericht door gsm »

Is er een evenredigheid tussen de accu spanning en de accu ontlading ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8448
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading



Bericht door EasyBee »

Bedoel je zoiets?
Afbeelding
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading



Bericht door gsm »

Ja inderdaad maar ik lees meerdere varianten dus is dit schema goed om te hanteren ?
Want als de accu 10,5v aangeeft is die dus leeg maar als de stroomafnemer los gekoppeld word en de spanning gelijk omhoog gaat naar 12,6v is die dan toch echt 0% ?
Ik ben namelijk bezig om een alarmmelder te maken om de accu te beschermen tegen te diep ontlading dus in het geval van het tabel wil ik rekening houden met 12,2v
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading



Bericht door myway »

Tja dat is het probleem met een battery-protector, als hij zwaar belast wordt wordt hij te vroeg uitgeschakeld.
Er zijn van die protectors die je op 10 verschillende standen kunt instellen.
Stel je die laag in en er is maar een kleine belasting is de accu al veel te ver leeg.
Stel je hem hoog in wordt de accu al veel te vroeg afgesloten bij een zware belasting.
Een en ander is ook nog afhankelijk van wat voor accu type er wordt gebruikt.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading



Bericht door kampo »

Je gaat meten op een elastiek in beweging.
Dus voor iedere meting is een stabilisatieperiode van 20 tot 30 minuten noodzakelijk.
Koelkast en zonnepanelen 20 minuten uitzetten voor ieder meting...

In goede accumonitors zoals BMV700 zit standaard 3 alarmmelders in.
- State of charge (dit is de beste)
- Onderspanning (tja die moet je te laag instellen want anders gaat hij vaak af)
- Overspanning (zelden nodig behalve bij defect aan de dynamo)
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading



Bericht door travelscout »

Uiteraard maar de capaciteit van de accu neemt af naarmate de veroudering toeneemt.
Of anders gezegd, als de accu ouder wordt of is mishandeld daalt de resterende capaciteit.
Derhalve wordt de SOC-waarde ook in procenten aangegeven.
Helaas gaat die daling van de capaciteit minder lineair, naarmate de veroudering toeneemt.
Of anders gezegd, bij een bepaalde spanning kan na een diepontlading de resterende capaciteit anders zijn dan je verwacht.

Afhankelijk van het soort accu die je gebruikt is vaak ook een hoge laadspanning gedurende een te lange tijd een factor
die, net zoals onderspanning, tot het dalen van de capaciteit leidt.

Mijn advies: houdt je vooral aan de grenzen die in de specs staan die specifiek horen bij jouw accu.
Wil je investeren, doe dat dan vooral in een iets zwaardere uitvoering van je accu.
Dat rendeert gewoon verreweg het beste...
Paul.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading



Bericht door Peter LMC »

Ja, wanneer doe je het nu goed. :?:
Gewoon zorgen voor voldoende accucapaciteit. :?:
Dus een grote hh accu er in.
Heb ik wel gedaan en dat werkt nog maar het beste lijkt me.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading



Bericht door kampo »

Als alles in balans is. De tering naar de nering zetten.
HH accu groot genoeg en met reserve.
Nooit te diep ontladen. Altijd weer zo snel mogelijk opladen.

Als je een klein systeem hebt mag je dus weinig stroom verbruiken of het gaat snel mis en je maakt de accu stuk.
Een systeem met een betere soort maar wel duurdere accu mag je iets dieper ontladen. Bij gelijk gebruik ga je
die minder vaak moeten vervangen.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading



Bericht door myway »

Om maar ff een bekende Nederlander te citeren, das logisch.

Maar................. daar ging de vraag niet over.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading



Bericht door Kroppie »

om met de spanning (voltage) de laadtoestand (dus niet de capaciteit!) enigzins nauwkeurig te bepalen, is het van belang om pas na minstens 1 uur rust van de accu te meten, en rust wil zeggen niks geladen of ontladen.

om het heel simpel te zeggen:dan weet je ongeveer hoe vol je stroomemmertje is, MAAR je weet dan nog steeds niet hoe groot dat emmertje nog is, enkel hoevol .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading



Bericht door gsm »

Dank allemaal.
De accu bewaker die ik wil gaan maken moet mij een sms sturen wanneer die nog net de 50%DOD niet heeft bereikt en dat moet die meten op de spanning dus vandaar dat ik de evenredigheid wil weten.
De spanning meet die in ruststand van de accu zoals in de stalling en de accu is een natte accu van 225-250Ah vergelijkbaar met de LFD230
Onderweg zal het moeilijker zijn maar wel handig om je accu te beschermen tegen te diepe ontlading en om een indicatie te geven van de verbruikers, de kk is de grootste verbruiker van 440w/dag en die staat constant aan.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading



Bericht door Kroppie »

misschien kan de bmv van victron een relais schakelen als een bepaald percentage bereikt is , misschien eens informeren bij bijvoorbeeld een victrondealer, bij voorbeeld :www.stroomwinkel.nl

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading



Bericht door myway »

Hoe lang wil je hem in de stalling laten staan dat er meer dat 100 Ah uit een niet belaste accu verbruikt is?
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading



Bericht door blizard »

Kroppie schreef:
ma 21 jan 2019, 11:06
misschien kan de bmv van victron een relais schakelen als een bepaald percentage bereikt is , misschien eens informeren bij bijvoorbeeld een victrondealer, bij voorbeeld :www.stroomwinkel.nl

jos
Dat kan, er zit een relaisschakeling op om bv een generator te starten, hoe hij die SMS gaat sturen, gaat buiten de BMV om
Plaats reactie