Evenredigheid accuspanning en -ontlading
Evenredigheid accuspanning en -ontlading
Is er een evenredigheid tussen de accu spanning en de accu ontlading ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading
Bedoel je zoiets?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading
Ja inderdaad maar ik lees meerdere varianten dus is dit schema goed om te hanteren ?
Want als de accu 10,5v aangeeft is die dus leeg maar als de stroomafnemer los gekoppeld word en de spanning gelijk omhoog gaat naar 12,6v is die dan toch echt 0% ?
Ik ben namelijk bezig om een alarmmelder te maken om de accu te beschermen tegen te diep ontlading dus in het geval van het tabel wil ik rekening houden met 12,2v
Want als de accu 10,5v aangeeft is die dus leeg maar als de stroomafnemer los gekoppeld word en de spanning gelijk omhoog gaat naar 12,6v is die dan toch echt 0% ?
Ik ben namelijk bezig om een alarmmelder te maken om de accu te beschermen tegen te diep ontlading dus in het geval van het tabel wil ik rekening houden met 12,2v
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading
Tja dat is het probleem met een battery-protector, als hij zwaar belast wordt wordt hij te vroeg uitgeschakeld.
Er zijn van die protectors die je op 10 verschillende standen kunt instellen.
Stel je die laag in en er is maar een kleine belasting is de accu al veel te ver leeg.
Stel je hem hoog in wordt de accu al veel te vroeg afgesloten bij een zware belasting.
Een en ander is ook nog afhankelijk van wat voor accu type er wordt gebruikt.
Er zijn van die protectors die je op 10 verschillende standen kunt instellen.
Stel je die laag in en er is maar een kleine belasting is de accu al veel te ver leeg.
Stel je hem hoog in wordt de accu al veel te vroeg afgesloten bij een zware belasting.
Een en ander is ook nog afhankelijk van wat voor accu type er wordt gebruikt.
Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading
Je gaat meten op een elastiek in beweging.
Dus voor iedere meting is een stabilisatieperiode van 20 tot 30 minuten noodzakelijk.
Koelkast en zonnepanelen 20 minuten uitzetten voor ieder meting...
In goede accumonitors zoals BMV700 zit standaard 3 alarmmelders in.
- State of charge (dit is de beste)
- Onderspanning (tja die moet je te laag instellen want anders gaat hij vaak af)
- Overspanning (zelden nodig behalve bij defect aan de dynamo)
Dus voor iedere meting is een stabilisatieperiode van 20 tot 30 minuten noodzakelijk.
Koelkast en zonnepanelen 20 minuten uitzetten voor ieder meting...
In goede accumonitors zoals BMV700 zit standaard 3 alarmmelders in.
- State of charge (dit is de beste)
- Onderspanning (tja die moet je te laag instellen want anders gaat hij vaak af)
- Overspanning (zelden nodig behalve bij defect aan de dynamo)
Groeten Kampo
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading
Uiteraard maar de capaciteit van de accu neemt af naarmate de veroudering toeneemt.
Of anders gezegd, als de accu ouder wordt of is mishandeld daalt de resterende capaciteit.
Derhalve wordt de SOC-waarde ook in procenten aangegeven.
Helaas gaat die daling van de capaciteit minder lineair, naarmate de veroudering toeneemt.
Of anders gezegd, bij een bepaalde spanning kan na een diepontlading de resterende capaciteit anders zijn dan je verwacht.
Afhankelijk van het soort accu die je gebruikt is vaak ook een hoge laadspanning gedurende een te lange tijd een factor
die, net zoals onderspanning, tot het dalen van de capaciteit leidt.
Mijn advies: houdt je vooral aan de grenzen die in de specs staan die specifiek horen bij jouw accu.
Wil je investeren, doe dat dan vooral in een iets zwaardere uitvoering van je accu.
Dat rendeert gewoon verreweg het beste...
Of anders gezegd, als de accu ouder wordt of is mishandeld daalt de resterende capaciteit.
Derhalve wordt de SOC-waarde ook in procenten aangegeven.
Helaas gaat die daling van de capaciteit minder lineair, naarmate de veroudering toeneemt.
Of anders gezegd, bij een bepaalde spanning kan na een diepontlading de resterende capaciteit anders zijn dan je verwacht.
Afhankelijk van het soort accu die je gebruikt is vaak ook een hoge laadspanning gedurende een te lange tijd een factor
die, net zoals onderspanning, tot het dalen van de capaciteit leidt.
Mijn advies: houdt je vooral aan de grenzen die in de specs staan die specifiek horen bij jouw accu.
Wil je investeren, doe dat dan vooral in een iets zwaardere uitvoering van je accu.
Dat rendeert gewoon verreweg het beste...
Paul.
- Peter LMC
- Berichten: 10186
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading
Ja, wanneer doe je het nu goed.
Gewoon zorgen voor voldoende accucapaciteit.
Dus een grote hh accu er in.
Heb ik wel gedaan en dat werkt nog maar het beste lijkt me.
Gewoon zorgen voor voldoende accucapaciteit.
Dus een grote hh accu er in.
Heb ik wel gedaan en dat werkt nog maar het beste lijkt me.
Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading
Als alles in balans is. De tering naar de nering zetten.
HH accu groot genoeg en met reserve.
Nooit te diep ontladen. Altijd weer zo snel mogelijk opladen.
Als je een klein systeem hebt mag je dus weinig stroom verbruiken of het gaat snel mis en je maakt de accu stuk.
Een systeem met een betere soort maar wel duurdere accu mag je iets dieper ontladen. Bij gelijk gebruik ga je
die minder vaak moeten vervangen.
HH accu groot genoeg en met reserve.
Nooit te diep ontladen. Altijd weer zo snel mogelijk opladen.
Als je een klein systeem hebt mag je dus weinig stroom verbruiken of het gaat snel mis en je maakt de accu stuk.
Een systeem met een betere soort maar wel duurdere accu mag je iets dieper ontladen. Bij gelijk gebruik ga je
die minder vaak moeten vervangen.
Groeten Kampo
Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading
Om maar ff een bekende Nederlander te citeren, das logisch.
Maar................. daar ging de vraag niet over.
Maar................. daar ging de vraag niet over.
Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading
om met de spanning (voltage) de laadtoestand (dus niet de capaciteit!) enigzins nauwkeurig te bepalen, is het van belang om pas na minstens 1 uur rust van de accu te meten, en rust wil zeggen niks geladen of ontladen.
om het heel simpel te zeggen:dan weet je ongeveer hoe vol je stroomemmertje is, MAAR je weet dan nog steeds niet hoe groot dat emmertje nog is, enkel hoevol .
jos
om het heel simpel te zeggen:dan weet je ongeveer hoe vol je stroomemmertje is, MAAR je weet dan nog steeds niet hoe groot dat emmertje nog is, enkel hoevol .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading
Dank allemaal.
De accu bewaker die ik wil gaan maken moet mij een sms sturen wanneer die nog net de 50%DOD niet heeft bereikt en dat moet die meten op de spanning dus vandaar dat ik de evenredigheid wil weten.
De spanning meet die in ruststand van de accu zoals in de stalling en de accu is een natte accu van 225-250Ah vergelijkbaar met de LFD230
Onderweg zal het moeilijker zijn maar wel handig om je accu te beschermen tegen te diepe ontlading en om een indicatie te geven van de verbruikers, de kk is de grootste verbruiker van 440w/dag en die staat constant aan.
De accu bewaker die ik wil gaan maken moet mij een sms sturen wanneer die nog net de 50%DOD niet heeft bereikt en dat moet die meten op de spanning dus vandaar dat ik de evenredigheid wil weten.
De spanning meet die in ruststand van de accu zoals in de stalling en de accu is een natte accu van 225-250Ah vergelijkbaar met de LFD230
Onderweg zal het moeilijker zijn maar wel handig om je accu te beschermen tegen te diepe ontlading en om een indicatie te geven van de verbruikers, de kk is de grootste verbruiker van 440w/dag en die staat constant aan.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading
misschien kan de bmv van victron een relais schakelen als een bepaald percentage bereikt is , misschien eens informeren bij bijvoorbeeld een victrondealer, bij voorbeeld :www.stroomwinkel.nl
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading
Hoe lang wil je hem in de stalling laten staan dat er meer dat 100 Ah uit een niet belaste accu verbruikt is?
Re: Evenredigheid accu spanning en ontlading
Dat kan, er zit een relaisschakeling op om bv een generator te starten, hoe hij die SMS gaat sturen, gaat buiten de BMV omKroppie schreef: ↑ma 21 jan 2019, 11:06misschien kan de bmv van victron een relais schakelen als een bepaald percentage bereikt is , misschien eens informeren bij bijvoorbeeld een victrondealer, bij voorbeeld :www.stroomwinkel.nl
jos