Zelfbouw 12V fietsaccu-lader

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader



Bericht door Hoofdnoorman »

Aloys schreef:
za 19 jan 2019, 14:22
Vraagje: wordt die originele lader ook zo heet tijdens het laden?
Zo niet, dan denk ik dat de originele lader plus omvormer misschien wel minder stroom gebruikt dan deze laadconstructie...
Helaas heb ik de gegevens niet allemaal paraat hier, op locatie in Spanje.
Ik heb in augustus 2013 de verbruikstest gedaan met mijn 12>42 lader t.o.v. de 220>42 lader. De resultaten liggen ergens opgeschreven op een papiertje thuis in de kast en ik kan het dus nu niet nazien.
Het was een thuisopstelling. De accu dus geladen met stroom uit het lichtnet omdat ik dan het totale verbruik voor het opladen van die accu kon meten.
Ik heb een Varta SemiTractie accu van 180 Amp gebruikt, een HQ 1200 Watt gemodificeerde sinusomvormer en de originele lader. De reislader was het eerste exemplaar QSKJ welke ik in handen kreeg. De accu was een Phylion XH370-10. Deze is nog steeds in gebruik. De accuconditiemeter zit in de Sun motortester en was van Sun. Deze is aan het VMBO in Deventer geschonken. De W/h meter was zo'n stekkerapparaat van de Gamma. (Elro?)
De Phylion accu had ik beide keren ontladen tot de BMS afsloeg.
En nu, ik weet het niet helemaal zeker meer maar dacht het resultaat wel ergens hier op het forum vermeldt te hebben, meen ik dat er 160 Watt meer nodig was om de Varta weer op dezelfde eindspanning te brengen. Wel duurde het laden via de QSKJ dik 2 uur langer.

Omdat ik destijds nog een beginner was in dit soort gevogel met de laders, is er dus gemeten met de mogelijkheden die ik destijds had. Er zal vast ook mogelijk nog wat van dit verschil in de 12 Volt Telwin Sprint (acculader) hebben gezeten, maar dat weet ik niet.

Desalniettemin heeft de man achter "Powerbutler", Georg Tief, heel veel interesse getoond toe ik op de camperplaats in Bebra een lader in een camper aansloot bij een Duitse vriend. Een jaar later kwam hij met de Powerbutler op de markt.


Mijn conclusies zijn als volgt:
Als je bijna altijd walstroom hebt of voldoende panelen en een overschot aan energie in de zomer, heeft het inderdaad niet zo veel nut om zo'n reislader aan te schaffen.
Moet je echter die fietsaccu's laden en moet je speciaal daarvoor een extra omvormer kopen, is het erg aan te bevelen.
In de winterperiode waar men niet zoveel laad via de panelen en geen walstroom beschikbaar hebben, is ook de 12>42 lader aantrekkelijk. Op dit moment staan in Albir mijn laders in werking in drie campers (twee duo laders en ik zelf een solo). Het voordeligst zijn de mensen die naar de Wasserij "La Colina" rijden en de fietsaccu's daar aan het, aldaar aanwezige stopcontact, opladen.
En dan zijn er nog de mensen die dan het aggregaat opstarten en een 4 à 5 uur laten draaien totdat de fietsaccu's weer vol zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader



Bericht door Knutselsmurf »

Heb dit topic gevonden omdat ik natuurlijk met dezelfde uitdaging zit. Ik weet niet of de bouwmaterialen van Alie al binnen zijn, er gebouwd of getest/gemeten is. Maar mijn zoon had het over een DC booster.
ben op zoek gegaan en vond deze schakeling. Nu ben ik geen electronica-specialist, maar als ik de specificaties lees zou het in de buurt komen.
https://www.banggood.com/nl/1500W-30A-D ... 1IQAvD_BwE

Ben benieuwd naar de reacties.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader



Bericht door Charm »

Ook het device dat de TS heeft toegepast, is een booster alleen met een (veel) lager vermogen. Die van jou is zeker mogelijk maar nogal overkill. Met 30A ga jij niet laden, max 4A per ebike accu is voldoende (de meeste standaard laders laden met 2A). Met twee schottky diodes kan je twee van deze accu's (max totaal 8A) tegelijk laden; dat kan handig zijn. Voordeel van deze booster is dat hij standaard is voorzien van automatische, temperatuur gestuurde ventilator. Bovendien zit er een instelbare HH-accu under-voltage bewaking (vanaf 10V) op. Houd er rekening mee dat dit systeem heel zenuwachtig gaat reageren wanneer de spanning van de HH-accu dit niveau heeft bereikt.

Zelf heb ik de bijgaande 250W booster (onderste foto) gebruikt om twee accu's te laden met in totaal max 4A. Het ding zit in een kastje met ventilator want dat is wel nodig! Voor onze nieuwe fietsen gebruik ik nu de 7210A lader.

Nog even voor de beeldvorming: wanneer je met 8A laadt bij een 42V ebike accu, zal je 12V HH-accu met max 30A worden belast (8*42/12)! Wel iets om je bewust van te zijn.
Bijlagen
HTB1Smz_aHus3KVjSZKbq6xqkFXab.jpg
HTB1Smz_aHus3KVjSZKbq6xqkFXab.jpg (63.54 KiB) 442 keer bekeken
IMG_20210327_173944.jpg
IMG_20210327_173944.jpg (123.2 KiB) 451 keer bekeken
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Knutselsmurf
    Berichten: 128
    Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
    Locatie: Biddinghuizen

    Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader



    Bericht door Knutselsmurf »

    De 7210A is een solar laad-conroler die normaal de solar opgewekte stroom naar de HH accu stuurt, zie ook de symbolen op de charger. Die kun je dus zodanig afregelen dat je er aan de "solar kant" de HH accu aansluit en aan de accu zijde je fiets accu?
    Ik zet er bewust een vraagteken achter, want dat is het ook. :lol3:
    Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
    Gebruikersavatar
    Hoofdnoorman
    Berichten: 15351
    Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
    Locatie: Deventer

    Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader



    Bericht door Hoofdnoorman »

    Daar staat dan tegenover dat het een compleet af te regelen regelaar is. Zolang de aanvoer constant is, zal men er wel op kunnen bouwen. Ik heb de specificaties gelezen, vind het jammer dat de aanschafprijs te hoog is om hem te testen, maar verwacht van Charm dat hij weet wat hij doet.

    Wel moet er aangetekend worden dat er een paar, erg negatieve, bevindingen waren in een paar reviews. Onder andere één van iemand die vertelde dat hij op hol was geslagen.
    Hoe dan ook, mij lijkt het het testen waard, maar dat doet Egbert dus al.
    Vriendelijke campergroet,
    Rudy en Hockey.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader



    Bericht door Charm »

    Knutselsmurf schreef:
    do 01 apr 2021, 0:31
    Ik zet er bewust een vraagteken achter, want dat is het ook. :lol3:
    De 7210A is een controller die zowel in MPPT mode als DC-DC mode kan werken om een aangesloten voeding (zoals een accu) te 'boosten'. Zo staat het in het manual beschreven. Het was aanvankelijk lastig te achterhalen hoe je hem in DC-DC mode of MPPT mode zou moeten zetten want dat staat niet expliciet vermeld. Voor de gangbare MPPT regelaars is het namelijk niet echt mogelijk een accu als bron aan te sluiten omdat dit het gebruikte MPPT algoritme frustreert. In deze 7210A blijkt echter het meest eenvoudig algoritme te zijn gebruikt, het Fixed Voltage MPPT algoritme en dat schept mogelijkheden. De Vmp is dan hard in de software geprogrammeerd en de software zal deze Vmp proberen te handhaven (met een ruime marge). In de 7210A is deze Vmp handmatig instelbaar en dat brengt de gewenste flexibiliteit. Worden er zonnepanelen aangesloten, dan is de in te stellen Vmp duidelijk. Wordt er een accu aangesloten als voeding en wordt de Vmp ingesteld op de nominale accuspanning dan werkt de controller praktisch gezien als DC-DC booster. Zo zie je maar dat het soms handig kan zijn niet zondermeer af te gaan op de symbolen op het apparaat; er kan zo maar een hele wereld achter verscholen zitten :lol3:
    Hoofdnoorman schreef:
    do 01 apr 2021, 1:04
    Wel moet er aangetekend worden dat er een paar, erg negatieve, bevindingen waren in een paar reviews. Onder andere één van iemand die vertelde dat hij op hol was geslagen.
    De snelheid van de ventilator in deze controller kan handmatig worden ingesteld via het menu. Dat gaat ongetwijfeld met PWM. Bij een bepaalde snelheid komt het voor dat de waardes op de display heel instabiel worden. Dit wordt ongetwijfeld veroorzaakt door interferentie met het PWM signaal. Ik heb dit zelf ook waargenomen. Er zijn inmiddels controllers op de markt waarbij het niet meer mogelijk is de snelheid handmatig in te stellen. Ik heb er pas twee besteld en bij één werkte die instelling inderdaad niet meer. Dan zal je op een andere manier de ventilatorsnelheid terug moeten schroeven als je dat zou willen.
    Instabiliteit kan ook optreden wanneer de ingangsspanning heel veel afwijkt van de ingestelde Vmp. Ik heb dat een keer gezien en er verder nog geen onderzoek naar gedaan.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Knutselsmurf
      Berichten: 128
      Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
      Locatie: Biddinghuizen

      Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader



      Bericht door Knutselsmurf »

      Inmiddels, na wat nadere studie omtrent de voor mij onbekende termen, een duidelijk verhaal. Gelukkig glimlacht mijn zoon als ik de betekenis van een bepaalde term verifieer.
      Eindconclusie voor mij is dat ik met deze controller op een nieuwe AGM accu van 160Ah, een zeer laag verbruik van de installatie(koelkast, kraanpomp, LED lamp, toiletspoeling) met een zonnepaneel, die op een dag met wat zon en bewolking mijn accu op gemiddeld 80 % lading houd best een fietsaccu laden. Ik ga nog meten wat de installatie "neemt" aan stroom met een multimeter. Dat wordt naarmate we de zomer ingaan misschien iets meer(koelkaststroom) maar we hebben dan weer geen licht nodig.
      En wederom ontvankelijk voor adviezen en de eventuele valkuilen die ik door onwetendheid over het hoofd heb gezien.
      Bij het afregelen van de 7210a zal mijn zoon over de schouder meekijken. :D :lol3:
      Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
      Gebruikersavatar
      Hoofdnoorman
      Berichten: 15351
      Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
      Locatie: Deventer

      Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader



      Bericht door Hoofdnoorman »

      Bijna duidelijk, Egbert.

      Hou jij rekening met oplopende Vmp als er lading van de accu is dmv zonnepanelen of lopende motor? Wat voor ingestelde waarde gebruik je?

      Omdat ik de QSKJ niet meer vertrouw (clones) ben ik onlangs verder gegaan met de alom bekende DC-DC 900W van Mhinstek. Tegenwoordig zit daar een keurig display op om in te stellen, echter gebruiksaanwijzing ontbreekt.
      Omdat deze tot 120 Volt was in te stellen, gebruik ik deze al bijna 4 jaar voor de Hybride accu van mijn Honda Insight en dat werkt perfect.
      Nu dus net een nieuwe ingesteld op 42 Volt en 3 Amp voor de fietsaccu. Ook dit werkt perfect. Helaas echter heeft hij geen auto shutoff. Bij boosting staat er de ingaande spanning op de uitgang, totdat de belasting komt.
      Nu is dit geen probleem, maar fraai is dit niet. Nu schijnt er een 400Watt versie te zijn die wel keurig afschakelt en start. Die moet ik nog bestellen. Helaas moet ik eerst mijn fietsaccu reviseren. Nu, na 8 jaar trouw gebruik, is deze aan het eind van zijn latijn. De BMS slaat af bij afname boven de 8 Amp (200W), dus als ik de hondenkar er achter heb, zegt hij : "Doe het zelf maar!"
      Ik gebruik deze fietsaccu ook voor testen. Na het opladen gebruik ik een weerstand om de accu weer leeg te maken. Deze weerstand is nu te groot geworden voor de slechtere fietsaccu, of te kritische BMS daarin.
      Vriendelijke campergroet,
      Rudy en Hockey.
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader



      Bericht door Charm »

      De Vmp heb ik op 12.5V ingesteld. Dat werkt tot nu toe goed. Er wordt geen rekening gehouden met een wisselende accuspanning. De controller lijkt daar geen probleem mee te hebben.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        Hoofdnoorman
        Berichten: 15351
        Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
        Locatie: Deventer

        Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader



        Bericht door Hoofdnoorman »

        :thumbup:
        Vriendelijke campergroet,
        Rudy en Hockey.
        Plaats reactie