Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Na langdurig googlen en zoeken naar een lader voor onze E-bike accu’s die rechtstreeks (zonder omvormer) op het 12V boordnet zou moeten gaan werken, heb ik besloten er een zelf te gaan bouwen.
Een kant-en-klare, die direct past, voor onze fietsen heb ik niet kunnen vinden, wel enkele ‘algemene’ 42V / 2A CC laders, waarvan ik dan de aansluitingen zou moeten aanpassen. De Powerbutler Dual vond ik wel mooi, maar pas medio dit jaar leverbaar, en kost ca. € 250. Een enkele universele lader, willekeurig merk, zo ongeveer € 150, en dan daarvan dus 2 nodig.
Na uitvoerig het draadje van Hoofdnoorman over zijn zelfbouw laders gelezen te hebben, dacht ik: dat gokje wil ik ook wel eens wagen. Via Ali twee DC/DC stepup converters constant current gekocht, daar kun je je geen buil aan vallen met die prijs (€ 4,51 per st. incl verzenden), wat aansluitmateriaal en een mooi zwarte alu case... Nu maar wachten. Ik ben redelijk handig met de soldeerbout, heb al eens eerder wat printjes in elkaar gezet, maar dat is hier niet eens nodig, kant-en-klare module, dus volgens mij alleen een kwestie van afregelen op de juiste uitgangsspanning en constante stroom.
Dus, Hoofdnoorman, mocht je nog tips etc.hebben, dan houd ik mij aanbevolen!
Ik zal hier tzt verslag doen van het vervolg...
.
Een kant-en-klare, die direct past, voor onze fietsen heb ik niet kunnen vinden, wel enkele ‘algemene’ 42V / 2A CC laders, waarvan ik dan de aansluitingen zou moeten aanpassen. De Powerbutler Dual vond ik wel mooi, maar pas medio dit jaar leverbaar, en kost ca. € 250. Een enkele universele lader, willekeurig merk, zo ongeveer € 150, en dan daarvan dus 2 nodig.
Na uitvoerig het draadje van Hoofdnoorman over zijn zelfbouw laders gelezen te hebben, dacht ik: dat gokje wil ik ook wel eens wagen. Via Ali twee DC/DC stepup converters constant current gekocht, daar kun je je geen buil aan vallen met die prijs (€ 4,51 per st. incl verzenden), wat aansluitmateriaal en een mooi zwarte alu case... Nu maar wachten. Ik ben redelijk handig met de soldeerbout, heb al eens eerder wat printjes in elkaar gezet, maar dat is hier niet eens nodig, kant-en-klare module, dus volgens mij alleen een kwestie van afregelen op de juiste uitgangsspanning en constante stroom.
Dus, Hoofdnoorman, mocht je nog tips etc.hebben, dan houd ik mij aanbevolen!
Ik zal hier tzt verslag doen van het vervolg...
.
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
houd de afgeregelde spanning een paar tiende volt lager dan de maximale van 42 volt, geeft geen merkbaar verlies in actieradius en heeft een positief effect op de levensduur.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Bedankt voor de tip.
Nog een tip om op een juiste manier de constante stroom in te regelen? Ik neem aan onder belasting (wat?) Amperemeter in serie met de belasting?
Nog een tip om op een juiste manier de constante stroom in te regelen? Ik neem aan onder belasting (wat?) Amperemeter in serie met de belasting?
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15350
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Ik heb er 4 liggen en in de test en het ziet er goed uit, echter,
Er zijn twee types. Één waar de heatsink met een soort parker is vastgezet vanaf de onderzijde printplaat en eentje waar dit met een boutje is gedaan. Bij één van deze twee, laat de heatsink los van de print.
Ze moeten koeling hebben want ze worden heel heet. Je kunt gaatjes boren tussen de heatsinkribben. Er zit daaronder geen printbanen. Je kunt ook de heatsink er even afhalen en het hele vlak even weghalen. Natuurlijk niet bij de uiterste lipjes waar ze mee vast zitten.
Het tweede nadeel is de aanvangspanning. Hij gaat al werken vanaf 8,5 volt! Dit betekent dus dat als je vergeet ze op tijd af te zetten hij jouw HH accu volledig plat kan trekken, zeker als je twee accu's tegelijkertijd gaat laden.
Stel als eerste gewoon de laadspanning in. Je kunt inderdaad hem iets lager zetten maar ik stel ze gewoon op 42 volt exact af. Leg hem een uurtje aan de kant. Zet weer de voltmeter er op en controleer of de print, bij het aansluiten van de voeding, naar de goede spanning gaat die je hebt ingesteld. Niet? Dan op de grond leggen, en met de rechtervoet er op gaan staan en het ding in de prullenbak. Ik ad er ééntje die op hol sloeg.
Daarna het afstellen van de CC. Heel belangrijk! Zorg dat de accu leeg is!!!!! (Ik heb speciale vermogensweerstanden waar ik het mee doe en gebruik geen accu).
Zorg dat je amp meter netjes tussen de uitgang en de accu zit. Schakel de voeding in en regel de uitgang op ongeveer 1,75 amp, dan trekt hij net niet meer dan 6 amp bij de ingang. Toch wordt hij dan zelfs al erg warm.
Meteen na het afstellen loskoppelen en een poosje later nogmaals controleren. Weer eerst de spanning. Dan aansluiten en daarna de stroom. Als dit goed is, dan even de stelschroeven aflakken en in een doosje bouwen. Graag met een klein ventilatortje direct achter de schakelaar. Ik gebruik clixon tussen de schakelaar en ventilator.
Allerbelangrijkst met deze print: Zorg er voor dat die accu echt leeg is, dus een spanning van 35 Volt of lager!
Daarna zal het wel lukken. Succes.
Voorbeeld de gele stipjes is boren.
EDIT: Inderdaad onder belasting afstellen van de stroom zoals ik schrijf. Nooit d.m.v. afstellen door de ampmeter rechtstreeks op de print aan te sluiten. Hij gaat gelijk kapot en met een beetje geluk de zekering in je meter ook. (Ervaringsdeskundige )
Ondertussen gebruik ik alweer andere die netter werken en een stuk stabieler zijn. Tevens zit daar ook een laadcontrole led op en ze schakelen uit als de spanning onder de 10 volt komt. Ze zijn iets duurder maar het geld meer dan waard.
Zo bouw ik de dubbele lader. https://www.ebay.com/itm/DC-DC-10-32V-t ... 2869eacdb1
Er zijn twee types. Één waar de heatsink met een soort parker is vastgezet vanaf de onderzijde printplaat en eentje waar dit met een boutje is gedaan. Bij één van deze twee, laat de heatsink los van de print.
Ze moeten koeling hebben want ze worden heel heet. Je kunt gaatjes boren tussen de heatsinkribben. Er zit daaronder geen printbanen. Je kunt ook de heatsink er even afhalen en het hele vlak even weghalen. Natuurlijk niet bij de uiterste lipjes waar ze mee vast zitten.
Het tweede nadeel is de aanvangspanning. Hij gaat al werken vanaf 8,5 volt! Dit betekent dus dat als je vergeet ze op tijd af te zetten hij jouw HH accu volledig plat kan trekken, zeker als je twee accu's tegelijkertijd gaat laden.
Stel als eerste gewoon de laadspanning in. Je kunt inderdaad hem iets lager zetten maar ik stel ze gewoon op 42 volt exact af. Leg hem een uurtje aan de kant. Zet weer de voltmeter er op en controleer of de print, bij het aansluiten van de voeding, naar de goede spanning gaat die je hebt ingesteld. Niet? Dan op de grond leggen, en met de rechtervoet er op gaan staan en het ding in de prullenbak. Ik ad er ééntje die op hol sloeg.
Daarna het afstellen van de CC. Heel belangrijk! Zorg dat de accu leeg is!!!!! (Ik heb speciale vermogensweerstanden waar ik het mee doe en gebruik geen accu).
Zorg dat je amp meter netjes tussen de uitgang en de accu zit. Schakel de voeding in en regel de uitgang op ongeveer 1,75 amp, dan trekt hij net niet meer dan 6 amp bij de ingang. Toch wordt hij dan zelfs al erg warm.
Meteen na het afstellen loskoppelen en een poosje later nogmaals controleren. Weer eerst de spanning. Dan aansluiten en daarna de stroom. Als dit goed is, dan even de stelschroeven aflakken en in een doosje bouwen. Graag met een klein ventilatortje direct achter de schakelaar. Ik gebruik clixon tussen de schakelaar en ventilator.
Allerbelangrijkst met deze print: Zorg er voor dat die accu echt leeg is, dus een spanning van 35 Volt of lager!
Daarna zal het wel lukken. Succes.
Voorbeeld de gele stipjes is boren.
EDIT: Inderdaad onder belasting afstellen van de stroom zoals ik schrijf. Nooit d.m.v. afstellen door de ampmeter rechtstreeks op de print aan te sluiten. Hij gaat gelijk kapot en met een beetje geluk de zekering in je meter ook. (Ervaringsdeskundige )
Ondertussen gebruik ik alweer andere die netter werken en een stuk stabieler zijn. Tevens zit daar ook een laadcontrole led op en ze schakelen uit als de spanning onder de 10 volt komt. Ze zijn iets duurder maar het geld meer dan waard.
Zo bouw ik de dubbele lader. https://www.ebay.com/itm/DC-DC-10-32V-t ... 2869eacdb1
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Deze zitten met parkertjes vast aan de uiteinden. Ik neem aan dat de gaatje in de print bedoeld zijn voor een betere luchtcirculatie tussen de ribben?
Het lijkt me dan makkelijker en effectiever om het hele koellichaam even los te halen, een nieuw gaatje in het midden te boren waarmee die transistor vast zit, en het koellichaam dan weer met afstandsbusje vast te zetten. Ik heb een alu behuizing erbij gekocht, misschien kan ik dan de koellichamen wel direct op het huis monteren met wat warmtegeleidende pasta.
Ik had er al een ventilatortje bij gekocht, vermoedde al dat de boel warm zou worden.
Welke vermogensweerstanden gebruik je bij het afregelen?
Het lijkt me dan makkelijker en effectiever om het hele koellichaam even los te halen, een nieuw gaatje in het midden te boren waarmee die transistor vast zit, en het koellichaam dan weer met afstandsbusje vast te zetten. Ik heb een alu behuizing erbij gekocht, misschien kan ik dan de koellichamen wel direct op het huis monteren met wat warmtegeleidende pasta.
Ik had er al een ventilatortje bij gekocht, vermoedde al dat de boel warm zou worden.
Welke vermogensweerstanden gebruik je bij het afregelen?
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Wat is de rede waarom je geen omvormer en de orginele lader gebruik ?
Ik gebruik de omvormer en lader ook onder het rijden.
Balou
Ik gebruik de omvormer en lader ook onder het rijden.
Balou
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Wat moet je anders doen de hele dag
Hobbies zijn leuk!
En leerzaam voor de rest!
Hobbies zijn leuk!
En leerzaam voor de rest!
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Met een omvormer en de originele lader heb je twee keer verlies. Met zo'n step-up lader maar één keer. Ik doe het ook op de omslachtige manier, want ik ben geen elektronica-knutselaar en kan zulke step-up laders niet maken.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Ik heb eigenlijk tot nog toe nooit een omvormer nodig gehad, alle telefoon/laptopladers etc zitten al op 12V.
En inderdaad, ik vindt het wel ‘sport’/hobby om dat zo te houden. En als het lukt ben ik voor weinig geld klaar.
Als ik ga laden onder het rijden of als de zon flink schijnt (300 Wp op het dak) lijdt de HH accu er ook niet onder...
En inderdaad, ik vindt het wel ‘sport’/hobby om dat zo te houden. En als het lukt ben ik voor weinig geld klaar.
Als ik ga laden onder het rijden of als de zon flink schijnt (300 Wp op het dak) lijdt de HH accu er ook niet onder...
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15350
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Weet ik zo even niet uit het hoofd. Ik heb ze niet bij mij. Forumlid Blizard kan het misschien vertellen. Het zijn keramieken weerstanden van 30 cm lang en 3 cm dik.veetee schreef: ↑vr 18 jan 2019, 6:30Deze zitten met parkertjes vast aan de uiteinden. Ik neem aan dat de gaatje in de print bedoeld zijn voor een betere luchtcirculatie tussen de ribben?
Het lijkt me dan makkelijker en effectiever om het hele koellichaam even los te halen, een nieuw gaatje in het midden te boren waarmee die transistor vast zit, en het koellichaam dan weer met afstandsbusje vast te zetten. Ik heb een alu behuizing erbij gekocht, misschien kan ik dan de koellichamen wel direct op het huis monteren met wat warmtegeleidende pasta.
Ik had er al een ventilatortje bij gekocht, vermoedde al dat de boel warm zou worden.
Welke vermogensweerstanden gebruik je bij het afregelen?
Ik heb de prints gewoon aan de slijpsteen gezet. Eerst natuurlijk even de heatsink weggehaald.
Van de onderkant af gezien krijg je dus onderstaand.
Zoals gezegd ben ik dus over gegaan op andere prints die stabieler zijn. Van de vier (ik dacht eerst dat ik er 10 had), was er één kapot die telkens andere waardes gaf. Een tweede ging tijdens een laad test kapot.
Zelf was ik altijd erg blij met een type van QSKJ, maar die zijn bijna niet meer leverbaar. Wel heb ik er nog een paar kunnen krijgen maar die waren gelijk om zeep en bleken een imitatie te zijn. Dat was dus een Chinese imitatie van een imitatie.
Vanaf medio april krijg ik complete 42 volt laders binnen. Het enige wat ik er dan nog aan moet doen is de juiste kabel er aan te maken voor de fietsaccu. Deze kunnen ook gebruikt worden voor de dure accu's van Bosch etc. Dan moet er nog een extra printje in gezet worden.
Als een ander forumlid zich aan zijn woord houd, heb ik dan ook de laadkabels/stekkers voor de Bosch accu's.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Acculader Butler, met zelf gemaakte twee aansluitsnoer voor een tweede accu met andere andere aansluiting. Dus geen twee laders nodig.
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Rudy: Je hebt meerdere gehad, de gladde zijn over van een buizenversterker project.
De dikke komt uit een liftschacht, ik heb een stuk of 10 in serie gezet om de HH accu te testen, ziet er zo uit
Zijn geloof ik 100W perstuk, en de weerstand is regelbaar
De dikke komt uit een liftschacht, ik heb een stuk of 10 in serie gezet om de HH accu te testen, ziet er zo uit
Zijn geloof ik 100W perstuk, en de weerstand is regelbaar
Re: Zelfbouw 12V fietsaccu-lader
Ik ga er een kleine spanningsbewakingsmodule bij plaatsen die de voeding onderbreekt dmv een relais als de HH-accuspanning zakt onder een bepaalde instelbare waarde.Hoofdnoorman schreef: ↑do 17 jan 2019, 22:59Het tweede nadeel is de aanvangspanning. Hij gaat al werken vanaf 8,5 volt! Dit betekent dus dat als je vergeet ze op tijd af te zetten hij jouw HH accu volledig plat kan trekken, zeker als je twee accu's tegelijkertijd gaat laden.
Welke waarde zou hiervoor aan te bevelen zijn?
Ook denk ik de koellichamen rechtstreeks op alu behuizing te monteren, samen met een klein ventilatortje moet het met de koeling dan wel goed komen.
Afregelen: zo’n dikke vermogensweerstand zit niet in mijn rommelbak, maar met een testopstelling met bijvoorbeeld een 25 W halogeenlamp (~ 2 A) moet het ook wel lukken denk ik.
Laatst gewijzigd door veetee op vr 18 jan 2019, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.