Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij Euro 6 norm

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm



Bericht door jan- »

limarsah schreef:
wo 16 jan 2019, 13:22
Voor alle duidelijkheid: lader, zonnepaneel en D+ simulator zijn gemonteerd in Eur6 Ducato. D+simulator krijgt te weinig spanning van dynamo waardoor huishoudaccu niet optimaal geladen wordt. Dynamospanning bij Eur6 motoren aanzienlijk lager waardoor D+ simulator niet in komt.
Wil nu Samlex Elogic 12-12/30A monteren, die dit probleem oplost. D+simulator vervalt dan natuurlijk.
O sorry, ik dacht dat het laden het probleem was, maar het gaat dus al mis bij de D+ simulator. Ik heb niet zo'n slimme dynamo maar ik gebruik een 12V signaal via het contact en dan een relais die vertraagd inschakeld. Zoiets als https://www.aliexpress.com/item/WS16-DC ... 89313.html en dat bevalt mij prima. Dat moet bij een slimme dynamo volgens mij ook goed gaan. Je kan dan een booster gebruiken of een 12v/230v omvormer met een gewone 230V loodacculader. Met 2 extra relais kan je die omvormer en lader ook als je ergens staat nuttig gebruiken. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Als je een voltmeter op b.v. je sigarette plug aansluit en je ziet aan de spanning dat vooral bij afremmen op de motor de accu geladen wordt, zal je vast met een slimme dynamo te maken hebben.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm



Bericht door veetee »

Aha, zo’n metertje voor in het aanstekerstopcontact heb ik geloof ik nog ergens liggen, ik zal hem volgende rit eens gebruiken - nog niet aan gedacht. :thumbup:
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm



Bericht door travelscout »

Het is toch betrekkelijk eenvoudig te controleren of je al dan niet een intelligente dynamo hebt.

Ongeveer als volgt:
Sluit een simpele universeelmeter aan op je startaccupolen (of op een andere plaats waar je goed bij kan - sigaretteaansteker?)
Zorg er ook voor dat je tijdens het rijden kunt zien wat er met de spanning gebeurd.
Blijft die tijdens een rit soms minder dan 13V, dan zal er zeker sprake zijn van intelligentie.
Of er is gewoon iets stuk natuurlijk :-) maar dan zie je ook nooit hogere spanningen (14,4 of meer volts).
Paul.
Gebruikersavatar
limarsah
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 mei 2003, 0:24
Locatie: DEN HELDER

Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm



Bericht door limarsah »

Ik ga er maar van uit, dat mijn dynamo(200A) in mijn splinternieuwe Ducato Heavy XL/EUR6 een "slimme" uitvoering is en derhalve een te lage spanning levert om tweede batterij middels een D+simulator optimaal te laden. Ga maar een Samlex Elogic 1230 in laten bouwen. Probleem opgelost, hoop ik.
Wij reden in een rolstoelaangepaste Knaus Suntraveller TI-708. Inmiddels een rolstoelaangepaste Fiat Ducato XL L4H3/150PK Confortmatic met Braun cassettelift aan zijkant.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm



Bericht door travelscout »

Ik zou het op prijs stellen als je na de inbouw een verslagje hier zou kunnen doen.
Kan ik zelf zo toch ook weer wat leren....
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm



Bericht door kampo »

Hmm …
hier worden veel zaken bijgehaald die niet to the point zijn.
Niet iedere €5 of €6 Ducato heeft een intelligente dynamo.
Standaard is daar bij mijn weten geen D+ signaal voorhanden


@Limarsah
Jij bent de enige die ons kan vertellen of je 200A Dynamo een intelligente is.
Ik zal je op weg helpen. (foto hieronder)
Kijk naar je startaccu minpool. Als daar een meetshunt op staat dan heb je een slimme dynamo
en een bijbehorend laadprobleem voor je huishoudaccu.

Dan die D+ simulator.
Als je een echte goed werkende D+ simulator hebt dan is dat perfect.
Het signaal kan je gebruiken om een B2B lader al rijdende aan te zetten en in stilstand uit.
Echter als er geen juist signaal D+ uitkomt dan is het geen D+ simulator !

Dan die B2B lader van Samlex of de goedkope versie van Votronic.
Die hebben geen trillingssensor en als er geen D+ signaal voorhanden is zal je het moeten doen met het +15 signaal.
Dat is + na kontakt. Dan een beetje opletten dat je je sleutel kontaktslot nooit laat aanstaan.
Alternatief is de Kroppieschakeling :P vanuit de oliedruk. Maar daarmee even opletten bij een canbus voertuig.

foto meetshunt op Ducato

Afbeelding
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm



Bericht door myway »

De samlex gaat ook aan als de start accu boven de 12.5 volt komt maar ook pas uit als het minder is.
Of dat handig is om te doen, zeker in de winter weet ik niet.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm



Bericht door travelscout »

"De samlex gaat ook aan als de start accu boven de 12.5 volt komt maar ook pas uit als het minder is"

Zulke apparatuur scheidt ook beide accu´s op basis van het verschil in spanning tussen beiden.
En zoals ik al eerder schreef:
als de motor NIET draait kan die samlex best nog eens ervoor zorgen dat de huishoudaccu geladen wordt.

Wat willen jullie toch alsmaar met die D+ ??
Wat zou je daarmee willen doen dan?
Het enige zinvolle zou zijn om daarmee die samlex helemaal uit te zetten.
Voor langdurige stilstand van het voertuig.
Maar ik vermoed dat de ruststroom stroom erg klein is...

Ik ben toch erg benieuwd of het bedrijf dat de boel inbouwt voor ts dit ook begrepen heeft.
Paul.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm



Bericht door myway »

travelscout schreef:
Zulke apparatuur scheidt ook beide accu´s op basis van het verschil in spanning tussen beiden.
En zoals ik al eerder schreef:
als de motor NIET draait kan die samlex best nog eens ervoor zorgen dat de huishoudaccu geladen wordt.
Volgens het filmpje van Samlex niet.
Hij gaat aan als de spanning boven de 12.5 volt komt en uit daar onder.
Als de startaccu na stop zetten van de motor nog boven die spanning is wordt er uit de startaccu geladen.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm



Bericht door travelscout »

In ieder geval moet je de huishoudaccu zo uiteindelijk veel voller krijgen dan je startaccu.

Jammer alleen dat die apparaten maar 30A aan kunnen
Met één veel goedkopere diode, en een flinke dynamo kun je al meer bereiken.
Zeker als je huishoudaccu, minder dan halfvol is.

Maar ook dat heeft nadelen (zoals het helemaal vol pompen van je hh-accu).
Paul.
Gebruikersavatar
limarsah
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 mei 2003, 0:24
Locatie: DEN HELDER

Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm



Bericht door limarsah »

travelscout schreef:
vr 18 jan 2019, 15:30
"De samlex gaat ook aan als de start accu boven de 12.5 volt komt maar ook pas uit als het minder is"

Zulke apparatuur scheidt ook beide accu´s op basis van het verschil in spanning tussen beiden.
En zoals ik al eerder schreef:
als de motor NIET draait kan die samlex best nog eens ervoor zorgen dat de huishoudaccu geladen wordt.

Wat willen jullie toch alsmaar met die D+ ??
Wat zou je daarmee willen doen dan?
Het enige zinvolle zou zijn om daarmee die samlex helemaal uit te zetten.
Voor langdurige stilstand van het voertuig.
Maar ik vermoed dat de ruststroom stroom erg klein is...

Ik ben toch erg benieuwd of het bedrijf dat de boel inbouwt voor ts dit ook begrepen heeft.

Die Votronic D+ Simulator gaat er natuurlijk uit, is abusievelijk gemonteerd en functioneert alleen bij "oude" dynamo's.
Wij reden in een rolstoelaangepaste Knaus Suntraveller TI-708. Inmiddels een rolstoelaangepaste Fiat Ducato XL L4H3/150PK Confortmatic met Braun cassettelift aan zijkant.
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm



Bericht door mama »

Jammer alleen dat die apparaten maar 30A aan kunnen
Is niet zo hoor , er zijn er die méér aan kunnen (geven) , zijn alléén andere merken.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm



Bericht door myway »

De accu die ermee geladen moet worden is 100ah dan is 30 AMP meer dan voldoende.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm



Bericht door travelscout »

In een nieuwe euro-6 camper een huishoudaccu van 100Ah?
Ik ben benieuwd hoe lang ts dat voldoende vind....

Daarnaast kunnen moderne accu´s vaak met veel hogere stromen bulk laden dan die samlex verwerken kan (ook een 100Ah!).
Mij lijkt het verstandig te investeren in een zwaardere accu in plaats van een samlex.
En te accepteren dat die niet helemaal vol zal komen, so what?
Paul.
Plaats reactie