Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij Euro 6 norm
Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij Euro 6 norm
Gebleken is dat mijn nieuwe bus camper (nieuwste Fiat-Ducato XL) is voorzien van een D+simulator. Dit werkt niet!
Vraag: of we dit simpel kunnen oplossen door inbouw van Samlex Elogic EL12-12/30A ipv die D+simulator.
Heeft eea consequenties voor aangebrachte acculader 220/12volt?
Vraag: of we dit simpel kunnen oplossen door inbouw van Samlex Elogic EL12-12/30A ipv die D+simulator.
Heeft eea consequenties voor aangebrachte acculader 220/12volt?
Wij reden in een rolstoelaangepaste Knaus Suntraveller TI-708. Inmiddels een rolstoelaangepaste Fiat Ducato XL L4H3/150PK Confortmatic met Braun cassettelift aan zijkant.
Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm
Kan je niet een 12V/230 omvormer op je dynamo aansluiten en met die 230V met een gewone acculader je huishoudaccu laden?
Ik had hier ooit eens een relaisschakeling voor verzonnnen zodat je de omvormer ook kon gebruiken als je stil staat. Uiteindelijk niet gebruikt omdat met een scheidingsrelais mijn huishoudaccu ook prima werd geladen.
Ik had hier ooit eens een relaisschakeling voor verzonnnen zodat je de omvormer ook kon gebruiken als je stil staat. Uiteindelijk niet gebruikt omdat met een scheidingsrelais mijn huishoudaccu ook prima werd geladen.
Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm
Geen persoonlijke ervaring mee, maar uit de beschrijving van de Samlex blijkt dat die precies daarvoor bedoeld is. Wellicht afspraken maken over even uittesten en terug indien hij niet doet wat ‘ie beloofd?
Ik zie niet welke invloed die Samlex zou kunnen hebben op de acculader, die werkt immers niet tijdens het rijden maar alleen als je aan de paal staat?
Ik zie niet welke invloed die Samlex zou kunnen hebben op de acculader, die werkt immers niet tijdens het rijden maar alleen als je aan de paal staat?
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm
Waarom zou je dan die D+ simulator dan nog willen gebruiken?
Heb je al eens gezocht op ons forum?
Heb je al eens gezocht op ons forum?
Paul.
Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm
Een D+ simulator is er voor om een apparaat te laten weten dat de motor loopt.limarsah schreef:Gebleken is dat mijn nieuwe bus camper(nieuwste Fiat-Ducato XL)is voorzien van een D+simulator. Dit werkt niet!
Vraag: of we dit simpel kunnen oplossen door inbouw van Samlex Elogic EL12-12/30A ipv die D+simulator.
Heeft eea consequenties voor aangebrachte acculader 220/12volt?
De vraag is dus wat moet hij bij jou aansturen.
Als dat een relais, om welk relais gaat dat dan?
De Samlex lijkt mij een zelfde soort apparaat als de Votronic VCC1212 lader die bedoeld zou zijn voor euro 5/6 motoren.
De Samlex heeft er nog iets extra opzitten om hem aan te sturen.
Heb je echter een intelligente dynamo gaat het volgens mij met die apparaten niet werken.
Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm
Voor alle duidelijkheid: lader, zonnepaneel en D+ simulator zijn gemonteerd in Eur6 Ducato. D+simulator krijgt te weinig spanning van dynamo waardoor huishoudaccu niet optimaal geladen wordt. Dynamospanning bij Eur6 motoren aanzienlijk lager waardoor D+ simulator niet in komt.
Wil nu Samlex Elogic 12-12/30A monteren, die dit probleem oplost. D+simulator vervalt dan natuurlijk.
Wil nu Samlex Elogic 12-12/30A monteren, die dit probleem oplost. D+simulator vervalt dan natuurlijk.
Wij reden in een rolstoelaangepaste Knaus Suntraveller TI-708. Inmiddels een rolstoelaangepaste Fiat Ducato XL L4H3/150PK Confortmatic met Braun cassettelift aan zijkant.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm
"Heb je echter een intelligente dynamo gaat het volgens mij met die apparaten niet werken."
Eg wel. Maar mijn bescheiden portomonnee staat mij niet toe zulke campers aan te schaffen.
Dus nee, ik heb er geen persoonlijk ervaring mee. Ook niet met andere campers.
Maar inderdaad in ieder geval géén scheidingsrelais.
Die gesimuleerde D+ is vast alléén voor andere andere apparatuur (bijvoorbeeld; koelkast, trapje, schotel etc.).
Als die samlex in deze versie (2) nu slim genoeg is, zorgt die er ook voor dat de startaccuspanning voldoende laag blijft om ervoor te zorgen dat de dynamo blijft laden en daarmee dus weer de samlex van stroom blijft voorzien.
Daarna regelt de samlex het wel. Soms dus zelfs, als de motor juist helemaal niet draait.
Nog slimmer zou die zijn als die samlex geintergreerd wordt met de voertuigeigen electronica.
In plaats van een los staand apparaat.
Ik vrees dat dat nog wel even zal duren. Het wordt er allemaal niet eenvoudiger op.
Die 30A vind ik persoonlijk een belachelijk voor zulke dure apparatuur.
Die dynamo´s in deze motoren kunnen met veel grotere stromen laden....
Eg wel. Maar mijn bescheiden portomonnee staat mij niet toe zulke campers aan te schaffen.
Dus nee, ik heb er geen persoonlijk ervaring mee. Ook niet met andere campers.
Maar inderdaad in ieder geval géén scheidingsrelais.
Die gesimuleerde D+ is vast alléén voor andere andere apparatuur (bijvoorbeeld; koelkast, trapje, schotel etc.).
Als die samlex in deze versie (2) nu slim genoeg is, zorgt die er ook voor dat de startaccuspanning voldoende laag blijft om ervoor te zorgen dat de dynamo blijft laden en daarmee dus weer de samlex van stroom blijft voorzien.
Daarna regelt de samlex het wel. Soms dus zelfs, als de motor juist helemaal niet draait.
Nog slimmer zou die zijn als die samlex geintergreerd wordt met de voertuigeigen electronica.
In plaats van een los staand apparaat.
Ik vrees dat dat nog wel even zal duren. Het wordt er allemaal niet eenvoudiger op.
Die 30A vind ik persoonlijk een belachelijk voor zulke dure apparatuur.
Die dynamo´s in deze motoren kunnen met veel grotere stromen laden....
Paul.
Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm
In onze Ducato van 2018 zit ook een slimme dynamo alhoewel slim als de accu's redelijk vol zijn wordt er niet of nauwelijks meer geladen. Als je een Dplus gesimuleerd wil hebben kan je dat ook doen via een oliedruk sensor dat een relay schakelt. Was tip van Jos/Kroppie en werkt goed.
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm
Ja dat is een probleem, die “slimme” dynamo’s: dan heeft het dus geen zin om met een gesimuleerde D+ een Cyrix (of navenant) scheidingsrelais aan te sturen, want dan zijn er genoeg momenten tijdens rijden dat het relais dus wél geschakeld is maar de laadspanning te laag is, dan worden de accu’s dus alleen maar genivelleerd ipv geladen - je zou dan dus een B2B lader of Booster er bij moeten gebruiken.
Begrijp ik dit goed zo of zit het anders?
N.B. Naar mijn weten is mijn Ducato Euro5, dus ‘slimme’ dynamo. De HH accu is standaard fabriekswege via de EBL99 aangesloten. We hebben de camper nog niet zo lang, dus ik heb nog geen zicht op het laadproces tijdens het rijden, maar ben daar wel benieuwd naar...
Begrijp ik dit goed zo of zit het anders?
N.B. Naar mijn weten is mijn Ducato Euro5, dus ‘slimme’ dynamo. De HH accu is standaard fabriekswege via de EBL99 aangesloten. We hebben de camper nog niet zo lang, dus ik heb nog geen zicht op het laadproces tijdens het rijden, maar ben daar wel benieuwd naar...
Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm
Onze Ducato van 2014 is zeker Euro5 (kijk eens op je kentekenkaartje of op rdw.nl), maar heeft vrijwel zeker geen intelligente dynamo, want onze huishoudaccu is altijd vol en als de motor draait is de spanning van de start- en de huishoudaccu gelijk. Een B2B lader o.i.d. heb ik nooit kunnen ontdekken.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm
Een Ducato euro 5 heeft zeker geen slimme dynamo.
Bij een Ducato kan het zelfs met een euro 6 nog steeds niet slim zijn.
Bij een Ducato kan het zelfs met een euro 6 nog steeds niet slim zijn.
Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm
Ik weet dat mijn Ducato Euro5 is, maar kun je ook ergens zien of er wel of niet een slimme dynamo in zit?
Re: Aansluiten/laden huishoudaccu 100Ah bij EUR 6 norm
Er heeft hier onlangs iets gestaan over een voltmeter in het stopcontact op het dashboard, maar waar precies weet ik niet meer. Er was ook iets over een accumonitor (klein kastje) op de minpool van de startaccu. Dat heb ik niet in de Ducato, maar wel in onze Fiat 500L benzine Euro6. Die 500L heeft een start-stop systeem en de Ducato niet.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)