Kroppie schreef:ff een gedachten gang, als je die meetshunt nu eens verplaatst van de startaccu naar de hh accu?
jos
Die gedachten heb ik ook al eens gehad.
Maar als het zo makkelijk zou zijn, waarom hebben bv. Victron en Whisperpower apparaten op de markt gebracht die idd wel werken maar helaas best duur zijn.
Die van Votronic schaar ik daar niet echt onder en Samlex, tja ??
die apparaten brengen ws genoeg op, en mensen die niet willen of kunnen experimenteren kopen zuks dan, en zijn dan geholpen, mooi toch beiden tevreden.
maar ik heb het nog niet geprobeerd (heb geen euro 6 camper. ), dus mss wel niet mogelijk, omdat dan mss de startaccu te weinig krijgt(of beiden)
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
Kroppie schreef:ff een gedachten gang, als je die meetshunt nu eens verplaatst van de startaccu naar de hh accu?
jos
Die gedachten heb ik ook al eens gehad.
Maar als het zo makkelijk zou zijn, waarom hebben bv. Victron en Whisperpower apparaten op de markt gebracht die idd wel werken maar helaas best duur zijn.
Die van Votronic schaar ik daar niet echt onder en Samlex, tja ??
Ik denk dat dat niet gaat werken: je wilt de HH accu altijd zo vol mogelijk hebben, dus opladen zodra en met zoveel als het kan. Dat is in tegenspraak met de start-stop-hybride manier: de startaccu wordt wel geladen, maar niet op voornoemde manier: volgenoeg om tijdens het rijden stroom aan de diverse gebruikers te leveren, maar bij optrekken wordt de dynamo bijvoorbeeld uitgeschakeld zodat alle energie daarvoor gebruikt wordt - bij het remmen wordt juist de dynamo extra belast.
Als je de shunt op de HH accu plaatst, wordt die dus cyclisch belast tijdens het rijden, en komt nooit mooi maximaal vol.
Kroppie schreef:ff een gedachten gang, als je die meetshunt nu eens verplaatst van de startaccu naar de hh accu?
jos
Jos, zie mijn opmerking daar nog ruim boven, bijna identiek. Kampo geeft aan dat dit niet gaat helpen vanwege vele andere meetgegevens etc.
Ik weet er te weinig van.
//Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
als ik eens de beschikking heb over een euro 6 auto ga ik het eens proberen, wat een ander zegt over wel of niet gaan is zijn ervaring met zijn experimenten.
ik wil altijd mijn ervaringen, ben nogal eigenwijs angelegen.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
veetee schreef:
Ik denk dat dat niet gaat werken: je wilt de HH accu altijd zo vol mogelijk hebben, dus opladen zodra en met zoveel als het kan. Dat is in tegenspraak met de start-stop-hybride manier: de startaccu wordt wel geladen, maar niet op voornoemde manier: volgenoeg om tijdens het rijden stroom aan de diverse gebruikers te leveren, maar bij optrekken wordt de dynamo bijvoorbeeld uitgeschakeld zodat alle energie daarvoor gebruikt wordt - bij het remmen wordt juist de dynamo extra belast.
Als je de shunt op de HH accu plaatst, wordt die dus cyclisch belast tijdens het rijden, en komt nooit mooi maximaal vol.
Of het handig is om een hh-accu te laden met zoveel als het kan.
Ja wat kan is afhankelijk van de accu en over het algemeen wordt er met een flinke dynamo en dikke draden, vaak gewoon met te veel geladen voor die accu.
Ik denk dat je de laadstroom moet beperken op 20/25% van de accu capaciteit.
"Daarna vraag ik mij af of je nou werkelijk verstand hebt van een systeem met een intelligente dynamoregeling of dat de boven vermelde oplossing een gissing is"
Tja, dat zijn nu eenmaal de problemen hier op het forum.
Slecht lezen en niet in staat zijn de theorie te weerleggen.
We draaien liever in rondjes om bestaande misverstanden.
Zo lees ik ook keer op keer dat alle accu´s ervan houden helemaal vol te zitten.
Of dat je alle accu´s maar mag laden met een stroom tot 25% van zijn accucapaciteit.
Zucht.
Nergens heb ik geschreven persoonlijke ervaring met euro-6 systemen te hebben.
Maar zeer zeker wel met accu´s en het vinden van niet alleen de beste oplossing maar zeer zeker ook de voordeligste.
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
Ik zou het op prijs stellen als je na de inbouw een verslagje hier zou kunnen doen.
Kan ik zelf zo toch ook weer wat leren....
Hallo,morgen wordt de Elogic 1230 bij camperbouwer ingebouwd. Ben benieuwd of het allemaal werkt. Voor ons heel belangrijk ivm rolstoellift Braun.
Wij reden in een rolstoelaangepaste Knaus Suntraveller TI-708. Inmiddels een rolstoelaangepaste Fiat Ducato XL L4H3/150PK Confortmatic met Braun cassettelift aan zijkant.
Inmiddels aangepast. Dikke kabel van startaccu naar huishoudaccu, scheidingsrelais, Elogic 1230 plus bijbehorende zekeringen.
Meet nu bij stationair draaien voor en achter 14,4 volt. Nu maar hopen dat het goed gaat met onze lift. Tot nu toe alles ok!
Wij reden in een rolstoelaangepaste Knaus Suntraveller TI-708. Inmiddels een rolstoelaangepaste Fiat Ducato XL L4H3/150PK Confortmatic met Braun cassettelift aan zijkant.
Nu ben ik wel benieuwd wat er met de laadspanning (bij voorkeur ook de laadstroom) gebeurd op de polen van je huishoudaccu. Zou je die eens kunnen meten maar dan tijdens een rit?
Het meest interessant daarbij is of die laadspanning constant aanwezig blijft tijdens die rit (en gedurende een uur na die rit).
Bovendien zou, als de huishoudaccu theoretisch leeg is, bij het herladen middels de dynamo vooral;
- de laadstroom maar eventueel ook de laadspanning hoger moeten zijn.
Nu ben ik wel benieuwd wat er met de laadspanning (bij voorkeur ook de laadstroom) gebeurd op de polen van je huishoudaccu. Zou je die eens kunnen meten maar dan tijdens een rit?
Het meest interessant daarbij is of die laadspanning constant aanwezig blijft tijdens die rit (en gedurende een uur na die rit).
Bovendien zou, als de huishoudaccu theoretisch leeg is, bij het herladen middels de dynamo vooral;
- de laadstroom maar eventueel ook de laadspanning hoger moeten zijn.
Hallo Paul,
Het noemen van een scheidingsrelai is een foutje van mij. Werd wel genoemd bij leverancier maar niet ingebouwd. Kan het nergens vinden en volgens mij hoeft ook niet. Bij eerste lange rit ga ik zeker de accuspanning aan huishoudaccu meten, stroom is wat lastiger.
Wij reden in een rolstoelaangepaste Knaus Suntraveller TI-708. Inmiddels een rolstoelaangepaste Fiat Ducato XL L4H3/150PK Confortmatic met Braun cassettelift aan zijkant.