Denkfout aflezen amperage?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Denkfout aflezen amperage?



Bericht door Charles Franconi »

Hoeveel Amp moet ik aflezen van mijn BMV bij het opladen van de accu’s?
- 12 x 100 Watt, op 24 volt geschakeld
- Victron Blue solar 50 Amp MPPT regelaar
- 2x 220 Amp AGM accu’s, op 24 volt geschakeld.

Zeg dat ik 80% vol ben volgens BMV. De zon komt overdag plotseling achter zware bewolking vandaan en het laden begint. Wat zou ik moeten aflezen?

Mijn theorie: 12 panelen leveren per stuk naar beneden afgerond 5 Amp per uur. Is 60 Amp op 12 Volt, is 30 Amp op 24 volt.
Ik kom momenteel op mijn BMV op ca. 20 Amp op die 24 Volt, (niet alle panelen staan gericht naar de zon, een deel staat naar het zuiden en een deel staat naar het Westen), dus niet de meest ideale situatie, wat het verschil kan verklaren en evt. verlies door ouderdomspensioen de panelen.

Anderen zeggen: 1200 Watt : 24 volt = 50 Amp.

Wat is de waarheid?

Groeten Charles






(
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Denkfout?



Bericht door Kroppie »

ook de laadtoestand van de accu , dus de inwendige weerstand bepaald wat de accu sowieso op WIL nemen, die vreet niet alles wat aangeboden word als ie wat voller raakt, dat word steeds minder, naarmate ie voller word.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Denkfout?



Bericht door Charles Franconi »

Dat is mij bekend, hoe voller hoe minder hij laadt.

Het gaat mij er om in theorie: zou ik 30 of 50 Amp moeten hebben?

Ik laat mijn accu’s in principe nooit onder de 80 % komen, dus hoeft er altijd maar 20 % bijgeladen te worden.

Groeten Charles
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Denkfout?



Bericht door blizard »

Die 1200w is de theoretische productie, zal hij nooit halen, dus 30A is reëel
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Denkfout?



Bericht door Charles Franconi »

Dan is mijn vraag beantwoord. Dank jullie wel voor de inbreng.

Groet Charles
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19158
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Denkfout?



Bericht door Aloys »

Je zou dus eigenlijk eens moeten kijken wat er loopt als je de accu's redelijk ontladen hebt en er is volop zon!

Met 2 x 100W-panelen aan mijn 12V-installatie heb ik dan wel eens, in Zuid-Duitsland in de sneeuw en mét zon,
zo'n 8A stroom zien lopen!
Mijn theoretisch maximum is dacht ik een Ampere of 15, 16. Maar ik zie zelden meer dan 10A stroom 'voorbijkomen'! :D

Groeten Charles!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Denkfout?



Bericht door 't Busje »

Dat was dan inderdaad rond 50% van het piekvermogen. 2 x 100 /12 = 16,6666...
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Denkfout?



Bericht door Kroppie »

klein denkfoutje Evert , om het maximum amperage van een paneel te weten moet je het wattage delen door de Vmp of te wel de werkspanning en deze is meestal zo,n 17 volt, en niet door de nominale accuspanning.!!

dus 2x 100Wp is 200 gedeeld door 17 is 11,75 ampere wat er maximaal onder laboratorium condities uit kan komen, in de praktijk plat op een camperdak kom je maximaal meestal niet verder dan zo,n 80% (9,4 ampere) .

het maximale amperage staat ook achterop het paneel op de sticker, Isc is de maximale kortsluitstroom en Imp is het maximale leverbare amperage, tijdens de werking.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 15 jan 2019, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Denkfout?



Bericht door 't Busje »

Dat hangt er toch van af of je vóór of na de regelaar meet. Vóór de regelaar is het het vermogen gedeeld door de belaste spanning van de panelen, na de regelaar is het het vermogen gedeeld door de accuspanning, die tijdens het laadproces overigens wel wat hoger dan 12 volt zal zijn.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Denkfout?



Bericht door Kroppie »

het maximale amperage van een PANEEL is de WP gedeeld door de Vmp (het watt/piek vermogen gedeeld door de spanning op het optimale werkpunt en heeft niets te maken met wat er uit de regelaar komt), dat zijn de amperes welke het paneel maximaal kan leveren.(de Imp)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Denkfout?



Bericht door 't Busje »

Het ging niet om het maximale amperage, maar om het gemeten amperage en dan maakt het naar mijn mening wel degelijk uit of je voor of na de regelaar meet. Dat is precies hetzelfde als bij een omvormer aan de 12 volt kant meet je bijv. 20 ampere en dan meet je aan 230 volt kant ruim 1 ampere.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Denkfout?



Bericht door Kroppie »

dan zitten we niet op het zelfdespoor :!: , natuurlijk is het vermogen aan de accu kant amperes maal het momentele amperage, sorry voor het misverstand .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Denkfout?



Bericht door myway »

Aloys schreef:Je zou dus eigenlijk eens moeten kijken wat er loopt als je de accu's redelijk ontladen hebt en er is volop zon!

Met 2 x 100W-panelen aan mijn 12V-installatie heb ik dan wel eens, in Zuid-Duitsland in de sneeuw en mét zon,
zo'n 8A stroom zien lopen!
Mijn theoretisch maximum is dacht ik een Ampere of 15, 16. Maar ik zie zelden meer dan 10A stroom 'voorbijkomen'! :D

Groeten Charles!
In het voor en na jaar staat de zon erg laag en is de invalshoek bij een plat liggend paneel erg scherp.
Je bent dan zomaar de helft van het vermogen kwijt.
Dus dat klopt wel aardig.
Als jou accu in de zomer onder de 80% zit en de zon rond het middaguur vol schijnt zal dat zeker richting de 13/14 AMP gaan.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Denkfout?



Bericht door myway »

Kleine aanpassing 2-100 watt
Zou met een pwm regelaar max 11.8 AMP zijn
Met een mppt 14.3 AMP.
Plaats reactie