MPPT voor Lithium accu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Arie55 »

:sick: :silent: :crazy:

kan er geen woorden voor vinden, dat ik het met emojis moet doen
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Kroppie »

alternatieve energie is en blijft mijn hobby, als jochie van 10 had ik bij mijn opa in de schuur al eens uit een stuk hout een 2 bladige propeller gemaakt (tenminste iets waarvan ik vond dat het op een propeller leek) die op een fietsdynamo geknutseld en dan op straat hardhollend proberend het lampje brandend te krijgen, (nooit gelukt trouwens :-B ) maar wel basis voor latere activiteiten op dat vlak.
later eind jaren 70 met een vriend samen 20 stuks 600 watt windmolens gebouwd behalve de wieken alles zelf gedaan ook het wikkelen, zijn naar mongolie in china geexporteerd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik vond gisterenavond toevallig nog een restje Whisky dus is er weinig actie gekomen vandaag.

Ik meende gelezen te hebben dat er geen grotere vermogens op de Smartsolar aangesloten mochten worden. Nu ben ik niet van plan naar Kenia te gaan met de camper en zal het inderdaad wel meevallen met de maximale opbrengst, maar toch.

Nog steeds vat ik niet precies de opmerking die gemaakt wordt over het starten van het laadproces. Victron energie verwijst mij voor verdere hulp naar een installateur. :(

Afbeelding

Er staat hier, mijns inziens, duidelijk dat de regelaar pas gaat werken als de ingangsspanning 5 volt boven de accuwaarde is.
Gisteren dus niet de SD kaart in mijn IVT gedaan, maar dat doe ik straks.
Wel even gekeken vandaag. Om half elf was de paneelspanning (onbelast) 17,2 volt. De kortsluitstroom was iets meer dan 5 amp.
Na aansluiten van de regelaar ging hij laden met 14,2 volt en 6,4 Amp. De klemspanning van mijn accu's waren vanochtend 12,4 volt. (1 decimaal!).
Pas rond 13.00 uur zag ik de paneelspanning boven de 18 volt komen.

Ik kan mij nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat de Victron dus pas zou gaan laden als de ingangsspanning van de panelen hoger dan 17,4 volt zou zijn. Ik vermoed dan ook dat ik dan al een aantal uren mogelijk laden heb misgelopen.
Maar goed, ik doe zo de SD kaart in de IVT en morgenavond zet ik de file wel hier in het topic.


De regelaar moet bij mij in een kist onder tegen de camper komen. Daar staan ook de accu's. De kist is ongeveer 42 cm diep. Ik heb eigenlijk geweldig graag de Epsolar Triron, maar de afmetingen zijn zodanig dat ik dan veel kunstgrepen moet uithalen voor een goede koeling. De Victron is echter beter te monteren en ik kan dan zorgen voor een goede airflow.


De panelen heb ik in vier verschillende formaten. 2 x 140, 2 x 80, 1 x 150 en 1 x 100. Daarom liggen ze allemaal parallel.
Ik zou een combinatie serie parallel kunnen gaan maken. Dwz. 2 x 140 en 1 x 80 alsmede 150 + 100 + 80 parallel. Deze beiden in serie zetten. Goed beschouwd zal mijn fictieve vermogen dan terug gaan naar de zwakste string tw. 660 Wp. Dat is te overzien, maar betekent ook dat ik alles los moet halen en opnieuw bedraden.
En Arie, zoals Kampo al opmerkte, het is geen nieuwe installatie. Dat zou het simpeler maken. Ik heb nu eenmaal te gebruiken wat er nu is. Ik ga een paar duizend euro aan accu's uitgeven. Daar komt dan ook nog een regelaar bij en een BMV. Ik heb al een omvormer van dik 500 euro. De camper opgeknapt voor bijna 1500 euro en de bak gereviseerd onderweg wat ook nog eens 1500 kostte. Er is een grens aan mijn investeringscapaciteit temeer omdat ik echt aan het overwegen ben om een andere camper te kopen. Deze gaat dan naar mijn zusje en brengt niets meer op. Als het zover is, dan gaat er een gewone grote HH accu op de plaats met een eenvoudige regelaar en een enkel zonnepaneel. Daar zal ze het mee moeten doen. Een gegeven paard zal zij niet in de bek gaan kijken.

Het alles is een overweging van de directe kosten. Gezien alle, mogelijke, beren op de weg, denk ik er nu sterk over om nog gewoon even te wachten met al die investeringen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door kampo »

De MPPT start pas op als de spanning van de zon hoger is als die van de accu. Logisch.
In het geval van deze Victron 50A MPPT moet dat 5V hoger zijn. De eerste keer en vervolgens mag die spanning weer zakken tot 1V hoger als de accuspanning. De MPPT is namelijk in een diepe slaap gebracht om zo weinig mogelijk ruststroom te verbruiken. Ze willen niet dat de MPPT bij ieder kleinste straaltje zon wakker schiet en opstart om een slechte laadcyclus te beginnen die dan weer snel onderbroken te worden bij het wegvallen van dat straaltje zon. Het opstarten van een onnodige cyclus kost alleen maar levensduur aan de AGM/GEL accupack.
Bij een LFP is dat minder erg want die heeft geen last van tussenladingen.
Bij andere merken met goede MPPT's is dat net zo een principe, met kleine verschillen.
Er bestaat ook wel een zeldzame solar regelaar die stroom kan verhogen, maar dat is vooral een marketingkreet want uit heel weinig kan je niet veel maken...

Anderzijds bereik je ook bij panelen met "slechts" 36 cellen die accuspanning +5Volt vrij snel aan de ingang.
Een straaltje zon is voldoende.
Het betreft hier wel de open klemspanning van het paneel en volgens mij ben jij de belaste spanning aan het meten.
Natuurlijk is het beter om meerdere DEZELFDE 36 cel panelen in serie te zetten. Dat wordt door Victron aangeraden.
De nadelen zijn beperkt tov de voordelen.

Bij een dergelijke mengelmoes van zoveel verschillende panelen ga je natuurlijk veel verliezen hebben.
Hoeveel maakt in dit geval niet uit want je hebt toch genoeg.
Maar bij een setup met "slechts" 120 of 140Wp moet je dit niet doen. Daar heb je werkelijk iedere ampère nodig.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Hoofdnoorman »

Om half elf was de paneelspanning (onbelast) 17,2 volt. De kortsluitstroom was iets meer dan 5 amp.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door kampo »

Dat is niet veel.
Ik zal bij mij eens nameten om half elf. :-B
Groeten Kampo
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Vertrokken4 »

Ik zou die panelen maar eens los van elkaar halen en ieder op zich meten, het lijkt er op dat er een of meerdere niet meer zo lekker is.

Verder...zijn ze allemaal schoon? Liggen ze allemaal in dezelfde positie? Blijft op 1 of meerdere langer water liggen dan op de andere? Ik weet dat het allemaal niet veel uit mag maken maar de praktijk leert dat als je de boel samenknoopt, onderlinge verschillen niet echt helpen. Er zijn panelen met maar ook zonder diodebrug.....maar daar zal je naar ik aanneem wel op gelet hebben.


JP
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door albertrietjens »

Hoofdnoorman schreef:
ma 14 jan 2019, 20:59

De panelen heb ik in vier verschillende formaten. 2 x 140, 2 x 80, 1 x 150 en 1 x 100. Daarom liggen ze allemaal parallel.
Ik zou een combinatie serie parallel kunnen gaan maken. Dwz. 2 x 140 en 1 x 80 alsmede 150 + 100 + 80 parallel.
In theorie verlies je hier 30 Wp maar ik zou eerder gelijke panelen in serie plaatsen en die sets weer parallel. Dus 2 x 140 in serie, 2 x 80 in serie en 150 +100 in serie. En dan deze drie sets parallel. Verlies 50 Wp. Voordeel is dat je 2 x 140 Wp en de 2 x 80 niet beïnvloed worden door de rest. Ik neem tenminste aan dat onderstaande foto nog de actuele situatie weergeeft; voorop 2x140Wp en 2x 80 Wp, achterop 150 en 100 Wp. De twee achterste panelen op de foto hebben sowieso wat last van schaduw (schotel). Wanneer je deze in serie opneemt met andere panelen zonder schaduw dan hebben deze een grote invloed op het totaal.

Afbeelding
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door tijdverdrijver »

Bij serie parallel schakeling van 330 en 360 watt...
Zie ik geen verlies van 30 watt, als het tenminste allemaal 36 cel panelen zijn.

Henk
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb hier even de log van vandaag neergezet. Let niet op de datum want het toetsje kwam tegen het deurtje aan.
Je kunt precies zien wanneer ik koffie heb gedronken :-B

NB: Deze link is 7 dagen geldig.

Vanzelfsprekend zijn de panelen schoon en afgelopen zomer nog getest. Desalniettemin is het hoogste laadstroom vandaag ongeveer 15 amp. Dat is inclusief een extra 80 watt paneel wat pal in de zon ligt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door myway »

Het lijkt er op dat niet alleen de laadstroom laag is maar ook de laadspanning is volgens mij te laag.
Weet je op hoeveel procent de accu staat in de ochtend.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door kampo »

albertrietjens schreef:
di 15 jan 2019, 11:09
Afbeelding
Wat een prachtige foto ! :thumbup:
Ben nog altijd onder de indruk van de mooie bedrukking van dat zeil.
Ook zie je een duidelijk gelukkige eigenaar zitten met zijn hond en het opstapsysteem :-B

Als je de situatie op het dak bekijkt moet je toegeven dat hier heel wat minder nauwkeurig werd omgegaan.
Ook nog wat schaduw. Werkelijk alles door elkaar. :eh: Dat is iets wat je een ander niet mag gaan aanraden.
Er zijn namelijk te veel verliezen.
Hoeveel moet je narekenen of opmeten.
In het geval dat je zoals hier teveel stroom hebt maakt het allemaal niet zoveel uit dat er veel verliezen zijn.


PS: Met je solarpark van in het totaal 690Wp zou je op een zonnige dag ongeveer 40A stroom moeten zien binnenkomen.
Gisteren had je met jou opstelling als ik het goed begrijp nooit 15A ???
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door blizard »

@Rudy: wie heb je zo gek gekregen dat ie op een ladder gaat staan voor een foto? :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Kroppie »

:shh: ,Rudy heeft vast een leuk speeltje met een cameraatje aan boord, drone genaamd :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie