MPPT voor Lithium accu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door jepebe »

Uit nieuwsgierigheid: je hebt nu een ivt. Ik ook, vind dat een geweldig ding

Ik zie dat ze ook laders maken voor lithium accus. Waarom dat niet?
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Hoofdnoorman »

@Blizard en Kroppie.

De opname is inderdaad van een drone. Ik heb ze gekregen van een medewerker van afdeling tourisme in Bebra die een documentaire maakte over de "Breitenbacher See".

@Jepebe
Voor wat betreft de IVT, Ik wilde graag een zwaardere hebben. Ik heb nu een 30 Amp en wil minimaal naar 40 Amp.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door myway »

myway schreef:Het lijkt er op dat niet alleen de laadstroom laag is maar ook de laadspanning is volgens mij te laag.
Weet je op hoeveel procent de accu staat in de ochtend.
Wel reactie over een drone maar niet op bovenstaand bericht.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Kroppie »

als de laadstroom zo laag is heb je ten 1e geen zwaardere regelaar nodig, ten 2e zou ik dan eerst eens kijken waardoor dat komt dat de laadstroomstroom zo laag is (per paneel de Voc en de Isc meten), en pas als die stroom in verhouding staat tot het geplaatste paneelvermogen gaan zoeken naar een andere regelaar, want met enkel een andere regelaar boek je geen enkele winst, wat er niet ingaat, komt er ook niet uit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door jepebe »

Mijn ivt 20 amp had een zekering binnenin van 25 amp. Ik weet niet of de resterende 5 verdwijnen, of dat die ook nog in laadstroom worden omgetoverd.

Heb dr nu een van 30. Andere camper, paneel extra
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Hoofdnoorman »

Sorry dat ik enkele berichten heb gemist.

Inderdaad vind ik zowel laadstroom als spanning aan de lage kant. Panelen zijn afgelopen zomer helemaal nagekeken. Maar goed, ik sta in Spanje nu.
In de zomer komt de laadspanning op de 33 Amp. Dat is zonder de laatste 2 flex 80 watt.

Morgen ga ik eens alle panelen afzonderlijk opnieuw meten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Metor »

Heb je log file uitgebreid bestudeerd en kom tot de volgende bevindingen:
A). Je hebt last van schaduwwerking op 1 of meerdere van de parallel geplaatste panelen. Dit komt tot uiting in het feit dat de Us (=Vmp) zakt bij hogere Is(=Imp). Dit is goed te zien rond 13h en 16h. Om 13h is Vmp=16.1V en Imp=14A en om 16h is Vmp=19.3V en Imp=4.2A. Om 13h heb je schaduw op 1 of meerdere van de parallel geplaatste panelen en om 16h is er geen of weinig schaduw. Als je geen schaduw om 13h zou hebben zou de Is nog flink hoger zijn.
B). De IVT heeft een boost functie te zien rond 8h30 en rond 18h waarbij de Vmp lager is dan de accu spanning U1. De laadstroom I1 komt hierbij niet boven de 0.3A en het is maar gedurende een korte tijd van maximaal 15min. Dus deze ingebouwde boost functie geeft niet veel winst, maar alla.. alle beetjes helpen. Het andere (mijns inziens veel grotere) voordeel van de IVT is dat de Vmp zeer dicht tegen de accuspanning kan liggen. Ik zie b.v. actieve conversie bij Vmp=12.6V en U1=12.4V, een verschil van maar 0.2V. Dit zou b.v. de Victron niet kunnen converteren zoals de IVT dat wel kan. De Victron heeft minimaal 1V verschil nodig en zou onder die condities in standby gaan.
C). Overweging van een andere regelaar. Door de schaduwwerking heb je in ieder geval een regelaar nodig die opstart en werkt bij lage Vmp/Voc. Als je een lithium accu overweegt geldt dit nog sterker omdat de gemiddelde accuspanning bij het laden hoger is dan een lood accu. Het beste zou echter zijn om per paneel een aparte regelaar te gebruiken, dan kun je nog wel behoorlijk wat winnen bij schaduw werking.
D) Met je zonnepanelen is niets mis, ze werken prima.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Hoofdnoorman »

@ Metor.

Bedankt voor het lezen, ik krijg de duizelingen van al dit soort cijfertjes. Begrijp niet dat IVT er niet een eenvoudig programmaatje bij heeft gedaan zodat alles in een curve/grafiek kan gepresenteerd worden.

Ik heb de schotel overeind staan en de schaduw daarvan ligt op het 150 Watt paneel. Daarna draait de zon naar de voorkant van de auto. Op de voorruit ligt een 80 Watt paneel. Die gaat net zo'n beetje meedoen rond 13.00 uur.
Ik ga morgen toch nog even alle panelen afzonderlijk meten (moment) en het paneel op de voorruit afsluiten. Dan kan ik overmorgen nog eens een log maken met ingeklapte schotel. Ik heb dan beslist geen schaduw over de panelen lopen en dan moet er een zuiver beeld komen.
Dus, als jij, later in de week nog eens wil kijken, ben ik zeer dankbaar.

De twee voorste panelen kan ik niet afzonderlijk meten. Daar ligt de koppeling onder de panelen en zijn dus niet snel te scheiden.

Maar ik ben wel blij met wat ondersteuning. Het facet zonnepanelen is niet helemaal abracadabra voor mij, maar zo heel erg perfect beheers ik die materie nu ook weer niet. Ik ben inderdaad pas gaan twijfelen toen ik de gegevens van de Victron las en dacht: Hé, ik ga een aantal laaduren missen als ik die Victron koop.
Overigens heb ik nog nooit zonder stroom gezeten en ik verbruik heel wat op een dag.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Hoofdnoorman »

Vandaag even niet verder gegaan, ik kreeg visite.
Het is nu ook erg bewolkt dus is er slecht te controleren.
Dus, zo gauw de mogelijkheid er is ga ik aan de gang.
Tot dan moet het maar even rusten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Arie55 »

in grafiek vorm ziet je data er zo uit. Rode tekst heb ik erin gezet.
Bijlagen
Grafiek.jpg
Grafiek.jpg (50.69 KiB) 458 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Hoofdnoorman »

:thumbup: :thumbup:
Potverdikkie Arie,

Hoe heb je dat gedaan?
Is dat een programma en kan je dan misschien de veldnummers ook veranderen door de tijdsaanduiding?
Je kunt nu precies zien dat ik 4 keer koffie heb gemaakt met de Dolce Gusto en welke tijden.

Ik wil er graag meer van weten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Hoofdnoorman »

Vooralsnog heb ik even een Epsolar 40 A regelaar gekocht. Een ouder type, dus niet met die alu behuizing. Wel incl de MT50 voor een "Chinese" prijs.
Deze kan niet d.m.v. de MT50 of de knopjes op Lithium gezet worden, doch enkel met de wifi module en, althans dat had ik gelezen, met de PC.

Ik heb echter besloten om de aankoop van de nieuwe LFP accu's uit te stellen. De Epsolar laadt naar een hogere spanning van de accu. Deze kan 14,8 aan en de IVT (die ik nu heb) gaat maar tot 14,5 Volt.

Wanneer ik toch die accu's ga kopen, dan ook maar gelijk compleet nieuwe panelen en met een goede regelaar. Mijn dakluik ging kapot, dus dan gaat daar een Lexan plaat op en kunnen de panelen mooi gerangschikt worden op het dak zonder dat ik nog rekening moet houden met maten. Het oude spul gaat dan in mijn tuin. Misschien met een microinverter of gewoon off grid.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Hoofdnoorman »

Metor schreef:
wo 16 jan 2019, 22:15
Heb je log file uitgebreid bestudeerd en kom tot de volgende bevindingen:
A). Je hebt last van schaduwwerking op 1 of meerdere van de parallel geplaatste panelen. Dit komt tot uiting in het feit dat de Us (=Vmp) zakt bij hogere Is(=Imp). Dit is goed te zien rond 13h en 16h. Om 13h is Vmp=16.1V en Imp=14A en om 16h is Vmp=19.3V en Imp=4.2A. Om 13h heb je schaduw op 1 of meerdere van de parallel geplaatste panelen en om 16h is er geen of weinig schaduw. Als je geen schaduw om 13h zou hebben zou de Is nog flink hoger zijn.
B). De IVT heeft een boost functie te zien rond 8h30 en rond 18h waarbij de Vmp lager is dan de accu spanning U1. De laadstroom I1 komt hierbij niet boven de 0.3A en het is maar gedurende een korte tijd van maximaal 15min. Dus deze ingebouwde boost functie geeft niet veel winst, maar alla.. alle beetjes helpen. Het andere (mijns inziens veel grotere) voordeel van de IVT is dat de Vmp zeer dicht tegen de accuspanning kan liggen. Ik zie b.v. actieve conversie bij Vmp=12.6V en U1=12.4V, een verschil van maar 0.2V. Dit zou b.v. de Victron niet kunnen converteren zoals de IVT dat wel kan. De Victron heeft minimaal 1V verschil nodig en zou onder die condities in standby gaan.
C). Overweging van een andere regelaar. Door de schaduwwerking heb je in ieder geval een regelaar nodig die opstart en werkt bij lage Vmp/Voc. Als je een lithium accu overweegt geldt dit nog sterker omdat de gemiddelde accuspanning bij het laden hoger is dan een lood accu. Het beste zou echter zijn om per paneel een aparte regelaar te gebruiken, dan kun je nog wel behoorlijk wat winnen bij schaduw werking.
D) Met je zonnepanelen is niets mis, ze werken prima.

Al eerder heb ik eigenlijk een beetje mijn twijfels gehad aan het gebruik van meerdere regelaars op 1 HH systeem.
Wat is er aan de hand?

Gisterenavond zat ik te lezen en mijn LED verlichting knipperde ietsje. Ik kijken op de monitor. Accuspanning 11,9 Volt!! Dit betekent dus dat er twee 190 Ah accu's op "low" gekomen zijn. :-?
Aangezien ik net een andere regelaar heb besteld, heb ik de laatste dagen niet meer op mijn laadstroom gelet. Straks thuis alles in orde maken dacht ik.
Sinds een paar dagen, wanneer weet ik niet, is er dus (volgens mij) geen of erg slechte lading geweest terwijl de weersomstandigheden subliem waren. Het is dus even niet te rijmen wat de oorzaak is. Dus maar even de motor laten lopen om te kijken of ik er een paar tienden bij kon krijgen. Hoewel ik van de bewoonde wereld sta, heb ik dit 10 minuten gedaan. Tot mijn verbazing stond de spanning na 10 minuten op 12,9 volt. Twee uur later op 12,7 volt na nog wat stroomgebruik. Vanmorgen om 05.00 uur was de meter nog op 12,5 volt. Heel vreemd.

Dus ik denk vanochtend, ik moet de accu's maar eens even goed gaan doorladen. De panelen laden al met 15 Amp en dus nog een beetje sap van de lopende motor er bij gedurende een uurtje. Ik mijn cruisecontrol in de controlestand gezet en de motor gestart. Even het toerental met de cruisecontrol omhoog gebracht zodat de motor verhoogd stationair en gelijkmatig liep.
Loop ik het woongedeelte in en kijk op de meter van de regelaar. 13,5 V 0.00 A. doorgeschakeld naar de ingangsaanduiding en daar stond 19,3 V 0.00 A.
Motor uit en ja hoor, daar was de lading van de panelen weer terug.

Om het korte verhaal lang te maken: In mijn opstelling (IVT MPPT met StepUp functie) blijkt dus de IVT de panelen kort te sluiten als ik de motor start en de laadspanning van de motor boven de regelspanning van de IVT uit gaat komen.

Hierdoor zet ik dus vraagtekens of het gebruik van meerdere regelaars wel nuttig is.

Vraag hierbij is: Is het toevallig alleen mijn regelaar die hierop reageert en doen andere regelaars deze controle niet en blijven dus laden? Of, blokkeren alle regelaars de panelen als er een hogere celspanning aanwezig is als wat de regelaar op dat moment kan leveren.
In dat geval heeft het dus weinig nut om meerdere regelaars te gebruiken want dan zal toch inderdaad die regelaar die het hoogst staat afgesteld de spanning gaan leveren en de anderen zullen niets doen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Kroppie »

om de accuspanning op een bepaalde waarde te houden sluiten veel regelaars de panelen periodiek met een hoge frequentie kort.

en inderdaad de regelaar met de hoogst afgestelde spanning wint, maar tijdens de bulklading zal dat weinig voorkomen enkel tijdens de absorptie periode (constante maximale spanning bij afnemende amperes) als 1 van de regelaars zijn hoogste spanning ziet, maar dan zitten de accu,s al bijna vol, dus veel maakt dat bij vrijwel gelijk ingestelde regelaars niet uit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie