Automatische zekering van binnen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Automatische zekering van binnen



Bericht door jansloos »

============================================

Ik dacht het handig zou zijn, (is het ook) om zekeringen in de laad- en HH accu kabels te plaatsen. Wordt veel over gesproken hier :-B
Zitten en zaten er vanaf de fabriek niet in.
1 dikke 16mm2 vanaf de "cirix" hier gewoon een Bosch relais geschakeld met D+
en 2 x 4mm2 naar het zekeringblok echter de bestuurder. Ja 2, want ik denk dat het zekeringblok gescheiden is. Mogelijk de wat zwaardere afnemers gescheiden. Zal dat bij gelegenheid nog eens bekijken.
Leek mij ook makkelijk om daar automaten voor te nemen. Niet zo duur immers bij onze China vrienden?

Drie besteld. 2x 20 en 1x 50A.

een is er binnen nu. 20A. bij de eerste beoordeling mmm lijkt wel wat.
Goudkleurige contacten. Inbus schroeven. Een forse aansluitbus, met daarin een kleiner busje?waar doorheen de inbus.

Indrukken van de schakelaar? gaf toch geen zeker gevoel. Alsof je het contact zelf uitdrukt. Er is geen -wat je zou verwachten- specifiek snel schakelmoment.

Zoals er hier op het forum wel meer zijn: WAT ZIT ER IN.

Dus hoe gaat hij open. Dat was makkelijk. dekseltje zit dicht met 4 pennetjes. Die waren er rap uit.
.
Pennen omhoog (Small).jpg
Pennen omhoog (Small).jpg (55.39 KiB) 462 keer bekeken
Het binnenwerk:
Plaatje er voor (Small).jpg
Plaatje er voor (Small).jpg (79.72 KiB) 462 keer bekeken
Er in zit een gestreept plaatje, een metalen brugje en een doorzichtig plastic stukje, wat ik vanaf hier "de scheider" noem. Deze rust in normaal bedrijf,tegen de zijkant van de contacten aan.
Aan het plaatje zit het contact, wat bij normaal bedrijf op het onderliggende contact rust. Het plastic gevalletje de scheider dus, zit er naast.
Het gestreepte plaatje heeft een soort ronde "knik". Verderop blijkt dit het "hart" van de werking te zijn.

Dat gestreepte plaatje, is een soort clixon, zoals ook in andere apparaten voor het starten of beveiligen gemonteerd zit.

Hoe werkt het:

Is het systeem in bedrijf, loopt de stroom door het plaatje, door de contacten, naar de uitgang.
Bij een te hoge stroom, die ook door het plaatje loopt, wordt deze warm en "klikt" de andere kant op. -o ik dacht eerst even dat dit langzaam zou gebeuren, maar door die knik, klikt hij snel-
Die plastic "scheider" -die continu tegen de contacten aandrukt, springt nu door de veerwerking tussen de contacten en voorkomt dat door afkoelen (waardoor het plaatje terugklikt) er weer contact gemaakt kan worden.

Waar ik dacht dat er niet snel geschakeld zou worden, komt dat door de handmatige bediening. Mogelijk dat door het warm worden het plaatje sneller schakelt.
Ook heb ik aan de scheider een schuine kant gemaakt, waardoor hij eerder tussen de contacten belandt.

Duidelijk is dit geen " snelle" zekering. Door dat thermische, het opwarmen van de " clikson" val de zekering traag af.
Een klein korte overbelasting kan hij daardoor makkelijk aan. Houdt hiermee met de kabeldikte rekening. Liever een te dikke kabel dan.

Al met al, ben ik er nog niet uit. Werkt het goed of??
Want met de universeelmeter er op, onderbreekt hij bij aanraken van de uitknop. kennelijk til je met dat mechaniek toch de contacten oomhoog, en heb je hier geen schakelmoment.

Edit.
Inmiddels hal ik net de 50A uit de brievenbus. Ziet er hetzelfde uit, de drukknop en schakelaar reageren identiek. Denk dan ook dat alleen het binnenwerk wat zwaarder is.

Wie gebruikt / heeft ervaring met deze, of de europese.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie