Displayproject voor onze camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

Nog wat aanvullingen / wijzigingen op het schema.
Bijlagen
Camperschema.jpg
Camperschema
Camperschema.jpg (82.3 KiB) 1030 keer bekeken
Groet,
Geert
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Arie55 »

Geert, lees deze site ook even. https://www.rugged-circuits.com/10-ways ... n-arduino/ Het meten van spanningen met een arduino zal een hele tijd goed gaan... Ik breng steevast een diode in de aangevoerde bronspanning. Om het even of er 1 in de buck converter zit. De te meten hh en start accu spanning een zenerdiode inzetten, maar dat kan je in de verwijzing lezen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

Arie,

Bedankt voor de tip. :thumbup:
Ik ga nog even op de site lezen die je aangeeft, en mijn maatregelen nemen.
Gelijk maar een paar zenerdiodes besteld en er eerdaags in zetten.
Ben al aardig onderweg met mijn printje, maar de diodes kan ik er nog wel bij plaatsen.
Groet,
Geert
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door johan1950 »

Geert,

Bekijk je project met veel belangstelling en heb een paar vraagjes.
* Hoe ga je de koelkast fans aansturen. Ik zie geen temp.sensors voor de koelkast condensor.
* Ga je de PWM frequentie voor pin D11 nog wijzigen ? In de standaard configuratie is dit 490 Hz waardoor bij lage toerentallen de fan(s) een irritant geluid produceren.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

Johan,

Ik heb in het schema 2 st temperatuursensor voor de koelkastventilatie, boven in mijn schema zie je 2 st LM35, dit zijn ze.
1 sensor komt op de condensor van de koelkast, de andere plaats ik ergens achter het onderste ventilatierooster om min of meer de omgevingstemperatuur te meten.
Ik heb er bewust voor gekozen om de BMP11 sensor buitentemperatuur hier buiten te laten, ik wilde voor de regeling 2 dezelfde analoge sensoren gebruiken.
Mijn uitgangspunt is het volgende, gebaseerd op de trip die we afgelopen zomer hebben gemaakt door Denemarken:
Zolang de buitentemperatuur beneden de 25 / 26 graden blijft doet de koelkast het prima, het wordt minder als de temperatuur hoger gaat worden.
Nu is de regeling zo gebouwd dat als het temperatuursverschil tussen de omgevings,- en condensortemperatuur kleiner wordt dan 20 graden, de ventilatortjes gaan draaien, hoe kleiner het verschil hoe sneller de ventilatortjes gaan draaien, waarbij wel als voorwaarde is ingesteld dat de koelkast aan moet staan, condersortemperatuur minimaal 45 graden.
Om een beetje rust in het systeem te houden wordt er een gemiddelde van de temperaturen genomen na 60 metingen (voortschrijdend gemiddelde), dan pas wordt als nodig de sturing bijgesteld, dit houdt en de praktijk in, 1 x per minuut.
De sturing van de ventilatortjes is gebaseerd op een PID regeling, ik had hier eerder al een paar linkjes over geplaatst. Het is best een hele puzzel geweest maar nu heb ik wel het gevoel dat het werkt. Ben hier thuis mee bezig geweest om de 2 LM35's op te warmen met 2 fohn's en dan de temperaturen in de gaten houden en kijken wat de PID regeling doet.
Nu is deze regeling best wel een overkill hiervoor, maar ik heb de tijd om e.e.a. uit te vogelen, en de arduino kan het makkelijk aan.
Voor de PWM frequentie van 490Hz ben ik niet bang, ik heb ze hier op mijn proefopstelling PWM gestuurd laten draaien, ik hoor ze echt niet.

De praktijk zal moet uitwijzen of mijn instellingen naar wens werken, en anders kan ik het simpel aanpassen. Ik heb op reis mijn laptop met de arduinocode bij me, dus kan het aanpassen en aangepaste code in de arduino zetten via BT.

Mijn display kan meerdere pagina's aan. Ik heb een 2e pagina gemaakt waar de temperaturen van de 2 LM35's te zien zijn en wat de sturing doet.
Ik kan makkelijk via het touche gedeelte van het scherm naar een andere pagina gaan. Het touche gedeelte is niet opvallend zichtbaar op het scherm, het gedeelte is het plaatje van de camper.
Groet,
Geert
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door johan1950 »

Leuk te lezen dat bijna iedereen zijn eigen ideeën heeft over de koelkast regeling.
Ik gebruik de condensor temperatuur als uitgangspunt. Mijn fans starten bij 35 graden en bereiken bij 45 de max snelheid.
De buitentemperatuur gebruik ik om het regelgebied te verhogen bij een buiten temp > 35 graden.
Daarnaast kan ik het regelgebied ook handmatig instellen.

Als fans gebruik ik 2x Artic f8, die nu al twee jaar probleemloos draaien. Deze fans zijn bij de standaard PWM frequentie duidelijk hoorbaar.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

Johan,

Dan heb ik dezelfde ventilatortjes, ze hebben best al wel een tijdje gedraaid hier thuis, ook met pwm sturing uit de arduino.
Ik heb de arduino mega 2560, wel een clone, misschien dat dit wat uitmaakt in de pwm sturing.
Bij mij hoor ik alleen het ventilatorgeluid van de verplaatste lucht, de pwm sturing is niet hoorbaar.
Ik heb ook jouw regeling bestudeerd, maar kon niet vinden waar jouw sensor buitentemperatuur zijn bijdrage levert aan je regeling.
Wellicht zie ik iets over het hoofd. :think:
Groet,
Geert
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door johan1950 »

De buitensensor grijpt alleen in als de buiten temp hoger wordt als de min. condensor temp. De min condensor temp loopt dan mee met de buiten temp waardoor zinloos draaien van de fans wordt voorkomen.
Johan en Ina Gols
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Arie55 »

programmeer dan ook als de buitentemp. < 7 graden wordt, dat je dan een melding krijgt dat je die 'kleppen' op de roosters dient te plaatsen. Dat kan je natuurlijk ook automatiseren :lol3:

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door johan1950 »

Ik heb nog nooit die kleppen gebruikt. Bij 0 graden werkt mijn koelkast nog steeds goed

Ik vraag me af of het wel zo goed is om de ventilatie roosters af te dekken bij moderne koelkasten waar de rookgas uitlaat niet meer naar buiten gaat.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

johan1950 schreef:
za 09 feb 2019, 17:47
De buitensensor grijpt alleen in als de buiten temp hoger wordt als de min. condensor temp. De min condensor temp loopt dan mee met de buiten temp waardoor zinloos draaien van de fans wordt voorkomen.
Johan,
Ik heb dit nog eens aandachtig gelezen:
viewtopic.php?f=3&t=8464608&p=1737209&h ... o#p1737209
Maar kan jouw 2e sensor hier niet in ontdekken.
Groet,
Geert
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door johan1950 »

Tweede pagina
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

Johan,
Die had ik gelezen.
Groet,
Geert
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door johan1950 »

En niet gelezen dat ik twee sensors gebruik ?
Johan en Ina Gols
Plaats reactie