Displayproject voor onze camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

Ik heb in je verhaal wel gelezen, echter ik kan het niet terug vinden in het stukje code wat je hebt geplaatst.
Groet,
Geert
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door johan1950 »

Geert,

In mijn verhaal staat ook duidelijk dat het niet de hele code is, maar slecht een paar specifieke delen. Daarom kun je de tweede sensor ook niet vinden omdat deze ook nog voor andere dingen wordt gebruikt
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

Ah, duidelijk Johan.
Groet,
Geert
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Arie55 »

johan1950 schreef:
zo 10 feb 2019, 9:38
Ik heb nog nooit die kleppen gebruikt. Bij 0 graden werkt mijn koelkast nog steeds goed

Ik vraag me af of het wel zo goed is om de ventilatie roosters af te dekken bij moderne koelkasten waar de rookgas uitlaat niet meer naar buiten gaat.
Het is mij bekend dat de koelkast het dan ook doet. Met de kleppen erop, werkt de kast beter EN je creëert een warmte 'buffer'. Daarmee komt de warmtestroom opgang.
De te plaatsen roosters/kleppen sluiten niet geheel af. Er blijft altijd nog onder en boven een kier open. De rookgassen hebben hun eigen kanaal.

Omdat je de kleppen hebt, probeer het eens.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door johan1950 »

Arie,

Ik heb ondervonden dat mijn koelkast zonder kleppen perfect werkt bij buitentemperaturen tot -3 °C.
Wij houden helemaal niet van wintersport dus is de kans heel klein dat we bij lagere temperaturen met de camper op stap zijn.
Ik laat mijn roosters dus mooi open. In noodgeval kan ik nog altijd een stuk afplakken.
Johan en Ina Gols
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Arie55 »

Ik was heel lang van dezelfde mening toegedaan. Totdat ik de roosters vervangen heb, omdat de rooster vergrendelingen afbraken en niet meer reparabel waren. Zo zat er bij het nieuwe setje, ook die kleppen erbij. Nadien merkte ik dat het binnen net even wat comfortabeler was. Kan natuurlijk tussen de oren hebben plaats gevonden hebben, maar toch.

Als ik ze niet zou hebben, zou ik er ook niet echt om malen. Het was omdat de fabrikant met een handleiding??? daarover repte. Heb er toen over nagedacht en vond er wel wat in zitten.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door johan1950 »

Arie,

Bij mij heeft de ruimte achter de koelkast absoluut geen verbinding met de leefruimte. Het plaatsen van kleppen op de roosters kan dan ook helemaal geen invloed hebben op de binnenruimte.
Het lijkt mij niet goed als er verbinding zou bestaan i.v.m. het binnendringen van verbrandingsgassen van de koelkast.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Charm »

Geert Huizing schreef:
wo 06 feb 2019, 16:16
Nog wat aanvullingen / wijzigingen op het schema.
Wat tips ten aanzien van het ontwerp:
1) breng op gevoelige plekken ontkoppelcondensatoren aan. Bijvoorbeeld bij de analoge ingangen en direct over de voedingslijnen van ic's. Ik zie nu helemaal niets aan
ontstoringsmaatregelen.100nF wordt vaak gebruikt.
2) Plaats over de relaisspoel een flyback diode. Nu sloop je de i/o poort op den duur door de back EMF.
3) gebruik een externe voltage referentie zoals de LM35 of TL431. Interne voltage referenties van de Arduino zijn doorgaans niet stabiel genoeg voor nauwkeurige spanningsmetingen. Ook de 5V is als referentie niet stabiel genoeg.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Geert Huizing
    Berichten: 591
    Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
    Locatie: Noord-Holland

    Re: Displayproject voor onze camper



    Bericht door Geert Huizing »

    Hallo Egbert,

    1 - Ontkoppelcondensatoren zegt me niet zoveel, waar zou jij ze plaatsen dan ?
    2 - Diode over het relais is al voorzien, staat nog niet op het schema.
    3 - De buck stepdown converter geeft een stabiele spanning af, 5.1V. Dit is ook de werkspanning van de arduino, hij wordt buiten de USB aansluiting om gevoedt. In de code is voor spanningsmeting hier rekening mee gehouden.

    Thnxxx voor je meedenken.
    Groet,
    Geert
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Displayproject voor onze camper



    Bericht door Charm »

    Geert,
    In ieder geval bij de analoge ingangen van de Arduino om de hoogfrequente vervuiling naar ground kort te sluiten. Daarnaast direct over de Vcc en de ground pin van ic's om korte stroompieken op te vangen. Ook daar waar signalen via relatief lange leidingen de print binnenkomen, is het zinvol te ontstoren. Het gebruik van afgeschermd leidingen is al een goed begin.
    Verder is het aan te bevelen de application notes van de gebruikte onderdelen te raadplegen over te nemen maatregelen. Je moet in het algemeen nog wel een slag maken, denk ik, om de betrouwbaarheid van de schakeling te verhogen.

    De stabiliteit van de 5V van de Buck converter is doorgaans niet erg hoog en vaak onvoldoende om nauwkeurige metingen te kunnen doen met de AD converter. Bovendien hebben schakelende voedingen door hun techniek een niet te negeren rimpel. Als je de 5V al als referentie zou willen gebruiken dan zal je je toevlucht moeten nemen tot een analoge dc-dc converter met een hoge nauwkeurigheid en (temperatuur) stabiliteit. Beter is mijn eerdere voorstel.

    Wat is de nauwkeurigheid van de gebruikte weerstanden en hoeveel stroom trekt het relais?
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Atoz
      Berichten: 5451
      Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
      Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

      Re: Displayproject voor onze camper



      Bericht door Atoz »

      Eigenlijk is een koppelcondensator niet het juiste woord....

      Ontstoorcondensator https://hackerstore.nl/Artikel/4

      Niet zuinig op zijn.

      Mijn Arduino pompschakeling werkt perfect buiten maar niet in de camper. Eigenlijk een tijdschakelaar, die drie seconden wacht voor hij water pompt gedurende twee seconden.

      Maar sinds er enkele van deze condensators op gemonteerd zijn blijkt dat nu ook in een camper foutloos te blijven werken.
      Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
      740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
      TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
      4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Displayproject voor onze camper



      Bericht door Charm »

      Klopt, daarom staat er ook 'ontkoppelcondensator'... :wink:
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        Geert Huizing
        Berichten: 591
        Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
        Locatie: Noord-Holland

        Re: Displayproject voor onze camper



        Bericht door Geert Huizing »

        Egbert,
        Voor ontstoring ga ik nog wat condensatoren plaatsen bij de analoge ingangen.

        Het relais gebruikt 20mA bij 5V.

        Ik zal het schema nog gaan bijwerken, dan plaats ik het nog een keer.

        Deze 12 > 5V voeding gebruik ik in het systeem.

        Bedankt voor het meekijken / meedenken. :clap:
        Bijlagen
        Voeding.jpg
        Voeding.jpg (32.93 KiB) 1098 keer bekeken
        Groet,
        Geert
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: Displayproject voor onze camper



        Bericht door Charm »

        Als je de specs van de LM2596 leest, zie je dat de uitgangsspanning een tolerantie heeft van 4%. Daarnaast heb je nog te maken met de rimpelspanning die dc-dc converters op de uitgang produceren. Al met al is daardoor deze 5V minder geschikt als referentie voor de AD converter. Natuurlijk hangt het ervan af welke nauwkeurigheid je nastreeft.

        Een PID-regeling voor de fan is inderdaad een zwaar middel. Ik heb voor dezelfde keuze gestaan voor bij mijn12V e-bike charger. Uiteindelijk heb ik de regelaar als volgt geïmplementeerd:
        Zodra de ingestelde temperatuur (ong 50°C) wordt bereikt , start de fan op een laag toerental (PWM=60). Vervolgens wordt elke 10s de temperatuur gemeten. Is die hoger dan de vorige meting+bandbreedte dan wordt PWM wat verhoogd. Is die lager, wat verlaagd. Als de temperatuur een aantal keren achter elkaar lager is dan de ingestelde temperatuur, kan de fan zo nodig worden uitgeschakeld. Als de temperatuur blijft oplopen en de maximale AD-uitlezing voor de sensor wordt bereikt, is er een probleem zoals: fan kan kapot zijn, fan kan niet harder draaien.

        Ik maak gebruik van een tweedraads fan. Om de fan op te starten, wordt deze eerst maximaal aangestuurd en daarna teruggeregeld naar de gewenste waarde.
        Laatst gewijzigd door Charm op wo 20 feb 2019, 0:19, 2 keer totaal gewijzigd.
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          Plaats reactie