Displayproject voor onze camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Kroppie »

ON4BGC - Guido schreef:
vr 11 jan 2019, 19:28

@jos
Ik loop met het idee rond om via een Google home eens iets uit te proberen, moet je alleen nog luisteren en bevelen uitdelen. Hey Google ... Doe het licht in de eethoek uit EN geef hier verder geen commentaar op in dit topic :-B
???

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Arie55 »

Over de lpg meting; je kan die meter er zo afschroeven (dacht dat het twee M3 schroefjes waren) en er zo een electrische opnemer eropzetten. Het is een contactloze sturing vanuit de tank. Twee draden op het metertje solderen en je hebt een getrapte weerstandsreeks. Zo ziet het printje ervan aan de achterkant uit.

Afbeelding

Op de eerste pagina van het draadje: Statuspanelen - http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8450597 vind je de code die ik nog steeds gebruik voor het uitlezen van de lpg tank. Intussen gebruik ik al jaren een nextion schermpje. Verder dan drie regels tekst met de status van het water, grijswater en lpg tank ben ik niet gekomen. Geen zin, puf en ander dingen die een hogere prioriteit kregen. Vergeet die schema's die ik geplaatst heb, daar blijken nog flink wat gebreken in te zitten.

Het schema wat ik nog steeds gebruik is hier te downloaden: https://www.pdf-archive.com/2018/01/03/water-lpg2/
In het deel waarin je de drempelwaarden kan vinden is de weerstand van 330 ohm en 470k niet kritisch wel dat de weerstand van 470k minstens 220k dient te zijn.

Hiervan heb ik nog een aantal printjes liggen, waar je zo op de kopse kant van de print een SUB-D stekker kan solderen. Vond dat makkelijk om gemakkelijker zo verbinding te maken, temeer ik zat van die stekkers heb. Als je zo'n printje, stuur dan effe een pb'tje.


Ik bedoelde dat de ultrasoon sensor niet tegen water kan. Dus wees daar alert op.

Dat het scherm niet direct in het zicht is, maakt niet uit. Zelfs 1 ledje kan heel je camper verlichten. Je ogen wennen zo goed aan het echte donker (dat kennen we niet meer in onze drukke gebieden) dat ik me aan elk lichtje ging storen. Ik kom zelfs m'n bed uit om nog elk ledje uit te doen die ik vergeten ben.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

@ Arie,

Ik heb vandaag even gekeken bij mijn lpg fles. Er zit idd een meter op die ik met 2 schroefjes los kan maken denk ik.
Is het dan de meter er af halen en het printje er op zetten en aansluiten ?

Ik snap het idee van de getrapte weerstandbank.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja, de meter kan er uit en de elektronische kan er voor in de plaats.

Als je verder niets nodig hebt, kun je dit bestellen bij http://www.schramifa.com/

Ze kunnen hem zelfs voor jou bestukken in de gewenste weerstanden.

Ik heb vroeger veel installaties ingebouwd in personenauto's. Toen de elektronische schakelaar met inhoudaanduiding kwam leverde ik, tegen meerprijs, de aanwijzing via de benzinemeter op het dashboard van de desbetreffende auto.
Even uit mijn geheugen: Normaal is de weerstand (standaard) 0 Ohm bij volle tank en 90 Ohm als hij leeg is. Dit gaat bij veel automerken helemaal prima en kan de benzinemeter worden aangestuurd.
Echter waren wij ook Honda Dealer en daar werkte veel tankmeters precies andersom. Dus 90 Ohm bij volle tank en 0 Ohm bij leeg.
Ze willen 5 waardes hebben bij het samenstellen. bij leeg, kwart vol, halfvol, driekwart en vol. De vier weerstanden daartussen rekenen zij zelf uit.

Afbeelding

Het voordeel is dus dat je dus vol aan kan geven als de tank 80% gevuld is. Op de print is ook nog een mogelijkheid om een extra draad aan te sluiten die signaal geeft voor een (bijna leeg) led o.i.d.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

Arie en Rudy,

Bedankt voor de tip, ik wist niet dat dit soort printjes bestaan, lijkt me inderdaad een prima plan om dit ook mee te nemen in mijn project.
Ik heb nog voldoende i/o over op mijn arduino.
Groet,
Geert
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Arie55 »

Als je op de verwijzing van Rudy klikt en de plaatjes van de Livello LPG niveaumeter bekijkt, dan blijft het messing deel op de tank zitten en met de twee schroefjes komt het metertje eruit. Dat wat Rudy beschrijft hebben veel meer weerstand stapjes dan de 'originele' Livello LPG niveaumeter.
Als de dit gaat programmeren, hou dan er rekening mee dat temperatuur er wat invloed op uitoefend. Het is niet veel, maar toch. Stel dat je 10 ohm meet, controleer dan of die waarde tussen bijv. 8 en 12 ohm ligt. Oftewel digitaal in een waarde gebiedje valt.

Het addertje is deze; soms geeft de meter geen goede waarde af. Het is en blijft een fragiel opnemertje.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat ligt dan aan jouw meter Arie.

Ik heb er zo'n 20 stuks gemonteerd en altijd prima in orde. Wel moet je voor de spanning zorgen dat deze gestabiliseerd is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

Hierbij het schema zoals het nu met de proefopstelling draait.
Zo wil ik het ook in de camper gaan inbouwen.

De code is ook helemaal klaar nu.
Deze week nog wat kleine aanpassingen gedaan.

Het relais "grijswater" meting komt een keer per uur 2 seconden op om het nivo te meten, hierdoor staand de meetpenning niet constant onder spanning.
Het relais "ventilator kk" stuurt de 2 ventilatortjes die achter het bovenste rooster van de koelkast zitten, dit om de koeling in warme perioden wat te verbeteren.

De voltsensor is niks anders dan een simpele spanningsdeler op een printje.

Meting van de LPG tank heb ik er nog niet in getekend, eerst even in de camper kijken of ik op een fatsoenslijke manier vanaf de gaskast met een kabeltje bij het controle paneel kan komen.
Bijlagen
Camperschema.jpg
Schema
Camperschema.jpg (65.29 KiB) 907 keer bekeken
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door jan- »

Is het ook al getest? Is die MAX4377 wel goed aangesloten om bidirectioneel te kunnen meten? Ik denk dat 5 en 6 omgewisseld moeten worden
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

Hoi Jan,

Thnxx dat je meekijkt,
Volgens de datasheet horen, 2-6 en 5-3 bij elkaar.
Ja, het syteem draait hier thuis op een proefopstelling en alles werkt.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door jan- »

Volgens datasheet Figure 2. "Bidirectional Current Monitor" moet RS1+ en RS2- aan elkaar. Op blz 7 "Pin configuration" is dit 3 en 6.
Is de stroom alleen maar 1 kant op getest?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

Jan,

Ik heb gekeken naar naar de PinDescriptions op pagina 6 van het datasheet.
Dit zou dan afwijken van het schema.
Ik heb de ingangen van de Arduino getest met het aanbieden van een kleine verschilspanningen, om te controleren of de software doet wat het moet doen. De MAX4377 heb ik nog niet binnen.
Als ik naar het schema van Remon kijk, doet hij hetzelfde als ik.
viewtopic.php?f=10&t=8460113&hilit=Arduino&start=28
Op blad 3 staat zijn schema.

Maar bedankt voor de tip, je hebt gelijk, ik ga het aanpassen. Thnxx :-B
Groet,
Geert
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Arie55 »

Neem voor het meten van de waterhoeveelheden m.b.v. meetpennen de volgende weerstandswaarden: een kleine weerstand (220-470 ohm) naar +5V en een 'zware' weerstand van 220k-470k naar gnd. Je maakt als het ware een spanningsdeler met de twee weerstanden aan de input poort van de arduino.
Je zal vermoedelijk niet een relais (zoals je nu getekend hebt) aan de arduino hangen. Dat gaat niet werken.

Arie
Bijlagen
Water.jpg
Water.jpg (13.4 KiB) 810 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

@Arie,

Bedoel je om het zo te gaan bouwen ??
Ik heb in mijn proefopstelling het gemaakt volgens mijn tekening, dat werkt.
Ik sta graag open voor betere oplossingen hoor, maar deze van jou kan ik even niet helemaal doorgronden.

Groet
Geert
Groet,
Geert
Plaats reactie