Displayproject voor onze camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

Egbert,
Er zit inderdaad een kleine tolerantie in de LM2596. Om de analoge metingen toch redelijk nauwkeurig te krijgen is het mogelijk om gebruik te maken van:
a - een interne referentiespanning van de arduino, deze blijft bij wisselende spanning aan de voeding wel steeds gelijk.
b - externe referentiespanning op de AREF pin.
Door toepassing van een van beide kan je een redelijk nauwkeurige meting krijgen op de analoge ingangen.

De analoge ingangen zijn ondertussen voorzien van ontstorings condensatoren, thnxx voor de tip.

Ik was begonnen met een simpele aan/uit schakeling voor de ventilatoren achter de koelkast, op basis van een in-, en uitschakeltemperatuur.
Gaandeweg het project ben ik gaan nadenken over een PWM regeling, de mogelijkheid is er immers. Verder lezen op internet en informatie die ik van anderen kreeg ben ik me gaan verdiepen in een PID regeling. Voor arduino is een complete library te downloaden hiervoor.
Aangezien ik niet echt haast heb om het project het z.s.m. in de camper in te bouwen, ben ik met deze regeling aan de gang gegaan, ook omdat ik er de tijd voor heb en het is leuk om uit te vogelen. Wat ik al eerder opmerkte, het is overkill, maar ach, ik ben er lekker mee bezig. :-B
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Charm »

Ik gebruik standaard AREF met tot nu toe de LM4040-4.1 als voltage referentie. De interne referentie van 1.1V vind ik meestal niet geschikt voor nauwkeurige metingen met een groot bereik omdat je de resolutie enorm terug moet schroeven. Oftewel 12V mappen op 1.1V.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Geert Huizing
    Berichten: 591
    Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
    Locatie: Noord-Holland

    Re: Displayproject voor onze camper



    Bericht door Geert Huizing »

    Egbert,

    Ik wil ook de AREF gebruiken als referentie.
    Groet,
    Geert
    johan1950
    Berichten: 1377
    Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
    Locatie: Oosten des lands

    Re: Displayproject voor onze camper



    Bericht door johan1950 »

    Tot nu toe heb ik in de camper nog geen gebruik gemaakt van de AREF functie.
    Bij de toepassingen waar ik Arduino voor gebruik in de camper heb ik niet zo'n hoge nauwkeurigheid nodig.
    Dan betekend het gebruik van AREF toename van componenten dus toename op storingskans terwijl de functionaliteit niet stijgt.
    Johan en Ina Gols
    Gebruikersavatar
    Geert Huizing
    Berichten: 591
    Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
    Locatie: Noord-Holland

    Re: Displayproject voor onze camper



    Bericht door Geert Huizing »

    Johan,
    Door gebruik te maken van de AREF verhoog ik de funcionaliteit van het systeem niet, maar wel de nauwkeurigheid van de spannings-, en stroommetingen.
    Ik wil wel graag dat de aangegeven waardes een beetje de waarheid benaderen.
    Groet,
    Geert
    Gebruikersavatar
    Geert Huizing
    Berichten: 591
    Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
    Locatie: Noord-Holland

    Re: Displayproject voor onze camper



    Bericht door Geert Huizing »

    Even een update van mijn project.

    De onderdelen die ik bij onze verre oosterburen had besteld zijn niet aangekomen. Gelukkig heb ik wel mijn geld terug gekregen.
    Ik heb de onderdelen nu maar in NL besteld, en zijn wel aangekomen.
    Het printje is nu geheel klaar met alle componenten er op. Voor de meting van het niveau van de drinkwatertank ga ik geen gebruik maken van de ultrasoon meting vanwege de vochtigheid en ik er ook niet de mogelijkheid voor heb om het in te bouwen in de tank, ik ga nu gebruik maken van een capacitieve meetelektrode van het fabrikaat Votronic, de tankelekrode 15-50K. Deze is op lengte te maken voor de tank, en geeft een lineair signaal van 0 - 2.2V, leeg tot vol. De elektrode is met een potmeter af te regelen.

    Echter op dit moment kan ik door vervangingswerkzaamheden van de riolering in onze wijk de camper niet achter het huis kwijt, en kan ik er niet aan klussen. Deze werkzaamheden zullen nog een week of 7 duren en dan zijn wij op reis in Kroatië. Pas na onze reis kan ik dan alles gaan inbouwen.

    Zodra alles ingebouwd is zal ik nog wat foto's plaatsen van het eindresultaat.
    Groet,
    Geert
    Gebruikersavatar
    Geert Huizing
    Berichten: 591
    Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
    Locatie: Noord-Holland

    Re: Displayproject voor onze camper



    Bericht door Geert Huizing »

    Het inbouwen van mijn arduino project gaat niet meer door.
    Sinds een paar weken hebben we een andere camper.
    Komende winter ga ik wat anders bedenken voor mijn arduino, of het dan nog in onze "nieuwe" camper komt heb ik nu nog geen idee van.
    Groet,
    Geert
    Plaats reactie