batterij weeral kapot na 10 maanden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Atoz »

Ach Dirk.... Gelet op je gezondheid zijn er wel ergere dingen in het leven dan de manier hoe je water wil warmen of je eten wil koelen.
Maar ik zou gewoon die accu vervangen door dezelfde accu. Die Litium is veel duurder en gaat misschien ook evengoed snel defect.

dus ik bestelde dezelfde accu en zou die 12 volt boiler op een aparte 12 volt voeding zetten als je thuis aan de stekker hangt.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Frank1954 »

Dirk Pauwels schreef:
wo 09 jan 2019, 14:25
Ik had in maart een nieuwe batterij gekocht van 225 ah en deze blijkt weeral versleten te zijn. Na 38 Ah is ze al leeg. Ik denk dat het komt doordat ze te lang op 14.4 Volt aangesloten is. De camper wordt vaak in het weekend gebruikt en daarna thuis aan het stopkontakt gehangen. Ik heb een omvormer die automatisch de verbruikers (koelkast) op het net schakelt, en dan als batterijlader (20A) fungeert.
De lading gebeurt met 14.4V en als de batterij vol is wordt de spanning verlaagd naar 13.65V. Maar zodra er een verbruik op de batterij komt gaat de spanning weer naar 14.4V. Nu heb ik een boiler van 12V 10A die wel vele uren per dag aanstaat en dus de spanning op 14.4V houdt. Ik denk dat daarmee het water uit de batterij verdwijnt en tegenwoordig kun je die niet meer zelf opvullen.
Ik ga nu een lithium batterij kopen en een boiler op 220V en hoop dat daarmee het probleem opgelost is. Of zie ik nog iets over het hoofd. De laadstroom van de alternator was bij mijn semi tractie loodbatterij de eerste 10 minuten zo'n 90A, dan een kwartier 70A en verder 50A. Dit was misschien ook al teveel.
De grootste verbruiker is een waterkoker 1000W voor enkele minuten (88A).
Hi Dirk
Al eens gekeken met je grote stroomverbruikers of de batterijspanning niet te vaak onder de 12,3v is gedaald...
12,3 volt is +/- de max. ontlading van elke batterij (uitgezonderd Lifepo4)
Batterijen gaan per definitie niet stuk als de camper steeds aan de stroom hangt
Eens een batterij "vol" is stopt de lader en gaat over in "druppel-modus"
En dan moet de spanning weer dalen wil de lader opnieuw beginnen laden
Hetgeen je ziet dat de spanning na de "uitschakel-spanning" van 14,4v metten weer daalt naar 13,6 is normaal
Volgens mij ontlaad je ze steeds (ongecontroleerd )veel te diep en dat betekend korte levensduur
Versleten betekend dat de batterij door te diepe ontladingen gat sulfateren en dat betekend een onomkeerbare schade
Een boiler op 230V en een Lifepo4....naar mijn mening zal de Lifepo4 binnen een jaar ook om zeep zijn
Dat je je camperbus nodig hebt wegens ziekte is een reden te meer je goed te laten adviseren alvorens een Lifepo4 aan te schaffen
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door de Jonckheer »

travelscout schreef:
do 10 jan 2019, 17:00
"Accu's blijft een lastig vraagstuk."

Wel nee, we willen teveel en lezen te weinig.
En zoals als ik al eerder hierboven schreef, als je de ontlaadstroom gelijktijdig weer aanvult met dezelfde stroom, wordt er helemaal niets, niets van je accu gevraagd. Dus: het gaat dan ook niet ten koste van het aantal laadcylci m.b.t. de levensduur.

Daarnaast circuleren er veel misverstanden die alleen maar goed zijn voor de accuboeren.
Maar goed, moet iedereen zelf verder maar weten.

Ik hoop alleen dat de leverancier waar ts garantie zou kunnen proberen te claimen hier maar niet meeleest...
Die hoeft niet mee te lezen want die maakt op zeker de accu open en dan ziet hij de kromgetrokken platen en dus....eigen schuld dus geen garantie.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door hathi »

travelscout schreef:
do 10 jan 2019, 17:00
"Accu's blijft een lastig vraagstuk."

Wel nee, we willen teveel en lezen te weinig.
En zoals als ik al eerder hierboven schreef, als je de ontlaadstroom gelijktijdig weer aanvult met dezelfde stroom, wordt er helemaal niets, niets van je accu gevraagd. Dus: het gaat dan ook niet ten koste van het aantal laadcylci m.b.t. de levensduur.

Daarnaast circuleren er veel misverstanden die alleen maar goed zijn voor de accuboeren.
Maar goed, moet iedereen zelf verder maar weten.

Juist Paul.
Een waarheid als een huis,de mijne zijn na 12 jaar nog steeds voldoende voor Mijn gebruik... :thumbup:
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Kroppie »

Frank1954 schreef:
do 10 jan 2019, 21:44
Dirk Pauwels schreef:
wo 09 jan 2019, 14:25
Ik had in maart een nieuwe batterij gekocht van 225 ah en deze blijkt weeral versleten te zijn. Na 38 Ah is ze al leeg. Ik denk dat het komt doordat ze te lang op 14.4 Volt aangesloten is. De camper wordt vaak in het weekend gebruikt en daarna thuis aan het stopkontakt gehangen. Ik heb een omvormer die automatisch de verbruikers (koelkast) op het net schakelt, en dan als batterijlader (20A) fungeert.
De lading gebeurt met 14.4V en als de batterij vol is wordt de spanning verlaagd naar 13.65V. Maar zodra er een verbruik op de batterij komt gaat de spanning weer naar 14.4V. Nu heb ik een boiler van 12V 10A die wel vele uren per dag aanstaat en dus de spanning op 14.4V houdt. Ik denk dat daarmee het water uit de batterij verdwijnt en tegenwoordig kun je die niet meer zelf opvullen.
Ik ga nu een lithium batterij kopen en een boiler op 220V en hoop dat daarmee het probleem opgelost is. Of zie ik nog iets over het hoofd. De laadstroom van de alternator was bij mijn semi tractie loodbatterij de eerste 10 minuten zo'n 90A, dan een kwartier 70A en verder 50A. Dit was misschien ook al teveel.
De grootste verbruiker is een waterkoker 1000W voor enkele minuten (88A).
Hi Dirk
Batterijen gaan per definitie niet stuk als de camper steeds aan de stroom hangt
Eens een batterij "vol" is stopt de lader en gaat over in "druppel-modus"
Volgens mij ontlaad je ze steeds (ongecontroleerd )veel te diep en dat betekend korte levensduur
Versleten betekend dat de batterij door te diepe ontladingen gat sulfateren en dat betekend een onomkeerbare schade
het diep ontladen zorgt niet voor het sulfateren.
een geladen accu heeft 2 platen een met zuiver lood en een met loodoxide, met ontladen word op beide platen loodsulfaat afgezet wat met laden weer in loodoxide word omgezet, en als dat weer opladen te lang op zich laat wachten, worden die sulfaatkristallen te hard en kan dan niet meer omgezet worden, dus altijd een ontladen accu DIREKT weer laden.

wat met te diep ontladen gebeurt is dat de actievemassa door het omzetten in loodsulfaat een groter volume krijgt waardoor het als dat diep ontladen te vaak te diep gebeurt, er actieve massa uit de roosters gedrukt word waardoor er dus onderaan de platen sluiting kan ontstaan.

dus wil je lang met een accu doen?, niet diep ontladen, en direkt na ontladen weer opladen, een accu gaat het langst mee als ie zo vol mogelijk blijft.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Kroppie »

hathi schreef:
do 10 jan 2019, 22:38
travelscout schreef:
do 10 jan 2019, 17:00
"Accu's blijft een lastig vraagstuk."

Wel nee, we willen teveel en lezen te weinig.
En zoals als ik al eerder hierboven schreef, als je de ontlaadstroom gelijktijdig weer aanvult met dezelfde stroom, wordt er helemaal niets, niets van je accu gevraagd. Dus: het gaat dan ook niet ten koste van het aantal laadcylci m.b.t. de levensduur.

Daarnaast circuleren er veel misverstanden die alleen maar goed zijn voor de accuboeren.
Maar goed, moet iedereen zelf verder maar weten.

Juist Paul.
Een waarheid als een huis,de mijne zijn na 12 jaar nog steeds voldoende voor Mijn gebruik... :thumbup:
mijn vorige set accu, s heeft het ook 11 jaar uitgehouden, dus bij mij kon het ook, lang met een set {goedkope in 2005 165 euro per stuk voor een 230Ah ) accu,s doen
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 10 jan 2019, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door jansloos »

=====================

Jos,
is er geen accu die een beetje op jouw onderschrift lijkt? :-B
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Kroppie »

nog niet gevonden, wel de goedkoopste (diegene die je niet nodig hebt)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door travelscout »

Ook hier ontstaan al weer van die misverstanden als we de soorten accuu´s niet bij de voorgenoemde opmerkingen specificeren. Dus ter correctie, sommige soorten accuus (niet die specifieke van ts!), zijn er juist op gemaakt om;
- schadelijke gevolgen van het kromtrekken van platen te voorkomen.
- nooit helemaal vol te zitten.
Paul.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door hathi »

Bij deze dan Paul,........
in 2007 een 2e hand scootmobiel gekocht,,daar de beide accu’s (Gel,sonnenschein) uit gehaald incl,stekkers en lader,en in de camper geplaatst( weer 12 v) ,dus nu is de Camper een scootmobil :bow:
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door kampo »

@Dirk Pauwels
Goede gezondheid gewenst.
Een accu gaat niet stuk na 10 maanden gebruik. Dan is er iets mis met je concept.
Normaal moet je ons zelf kunnen vertellen wat het probleem is. Volgens mij heb je echt genoeg kennis en ervaring.
Bovendien sta je ernaast en kan je het probleem gewoon aflezen. Zo moeilijk is het niet in dit geval.

Waarschijnlijk wil je ons niet alles vertellen over je systeem. Waarom is me altijd een raadsel. Dan weet je op voorhand dat de deelnemers aan de discussie gaan afwijken. Het begint met iets schrijven over schadegevallen die er mogelijk iets of niets mee te maken hebben en daarna heb je er altijd die over hun eigen camperbelevenis of zelfs huis gaan schrijven. De drang is groot. Zou het met de gevorderde leeftijd te maken hebben of met een gebrek of teveel aan belevenis uit het verleden? Nee, het is omdat je vraagstelling te veel fantasie toelaat. Hoe scherper en duidelijker gesteld hoe zinvoller de antwoorden gaan worden.


Myway heeft je al snel aangegeven in welke richting je moet gaan zoeken.
myway schreef:
do 10 jan 2019, 7:50
Tja ............. een accu mishandelen met zowel ontladen als laden en dan roepen hoe kan dat nou dat hij na 10 maanden weer kapot is.
Maak eerst eens een inventarisatie hoe hij per 24 uur wordt ontladen.
Een accu van een dergelijk formaat en die tijdens het laden ook nog flink ontladen wordt zal met meer dan 20 Amp geladen moeten worden.
Tijdens het rijden met 90 Amp laden van de dynamo vindt een dergelijke accu helemaal niet leuk.
Het gaat dus aan alle kanten fout, dan is het niet zo gek dat de accu kapot is.
Ondertussen blijkt dat je langdurig (of minuten) 88A uit een goedkope semi tractie accu van 225Ah aan het trekken bent. Dan weet je het zelf eigenlijk al. Niet slecht dat het 10 maand goed gaat.

1. Mag dat en wat is dat langdurig ? Staat in de specs van de accu hoe goed of hoe slecht dat zo iets is. Je moet conservatief zijn, want wat in de specs staat geeft de richting maar je weet ook dat het marketing is. Welke reservefactor ga je inbouwen ? Kan een LFP dat dan wel langdurig aan, zoveel , ook dat staat in de specs van de LFP accu, maar vergeet niet reserve te voorzien en bekijk het conservatief.

2. Hoe diep ga je de accu ontladen en hoe en hoe snel kan je hem na een ontlading weer bijladen? Ben je wel altijd evenveel aan het laden als aan het ontladen? Dat een accu daarvan stuk gaat staat overal geschreven. Vergeet ook niet dat je er meer moet insteken als wat je eruit gehaald hebt.
Hoeveel is dat en in hoeveel tijd ga je dat doen.

3. Wat lees je af, je zal wel al zo een 24h "inventarisatie" gemaakt hebben

PS: je kan berekenen hoeveel Ah je nodig hebt om 10 liter water op te warmen van +10°C naar +50°C.
Daarna kan je schatten hoeveel Ah MEER je terug in de accu moet krijgen om die stroom er terug in te krijgen.
Groeten Kampo
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door rozo85 »

Inhakend op een opmerking in het draadje (sic) van frank1954. Spanning die beneden de 12,3 V zakt zou te diep ontladen zijn? Vraag 1: belast of onbelast? Vraag 2: 12V onbelast en een tijdje in rust is toch 50 procent geladen en prima als ondergrens?

Gr Rolf
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Dirk Pauwels »

@ kampo
Mijn gezondheid is niet slecht, maar ik ben in behandeling voor longkanker en van die behandeling ben je vermoeid. Ik heb vorige maand nog 5000 km gereden met de camper, mits voldoende rusten gaat dat wel.
Ik denk dat het gewoon een slechte batterij is.
Ik heb eens nagezien wanneer ik de vorige batterij gekocht heb en dat was in 2012. Die kwam dus uit mijn vorige camper. Vorig jaar in Januari koop ik een batterij op het internet, aangegeven al semi tractie. Die wordt aan huis geleverd en op de batterij staan tekeningen van een kraan, een buldozer, een vrachtwagen enz. Maar geen caravan of camper. Nadien zie ik op hun website dat diezelfde batterij als startbatterij aangeboden wordt. Volgens de verkoper was dat ook een speciale batterij die diep ontladen mocht worden enz. enz. Enfin die batterij was volgens mijn Ah meter na minder dan 100 Ah al leeg. Dus ben ik die gaan omruilen ergens in de buurt van Rotterdam. Bleek de verkoper niet eens een Ah meter te hebben en moest die eerst in het fabriek gecontroleerd worden. Drie weken later kreeg ik bericht dat ik een andere mocht komen halen. Dat is de batterij die nu slecht is. Op reis schrijf ik elke avond en morgen de spanning en Ah op en blijkt er op een avond en nacht zo 50 à 60 Ah uit de batterij te zijn. Die boiler werkt niet op de batterij, maar alleen als de batterijlader aanstaat. Die kan 20 A geven en de boiler verbruikt 10 A. Tijdens de dagen dat we rijden werkt de boiler op het koelwater. Die andere waterkoker waarvan sprake, dat is voor een kop koffie, 0.2 liter en dat verbruikt 2 Ah op de batterij. U ziet dat ik alles wel goed opvolg. Ik heb een vloerschuurmachine en vroeger gingen die batterijen 2 jaar mee, toen ik er geregeld water in moest doen, en nu met die gesloten batterijen zijn ze na 1 jaar al op.
Dat ik niet de gehele installatie met foto's en zo op het forum zet is omdat de gebruikte materialen niet volgens de (of Jullie) normen zijn maar omdat ik dat toevallig had liggen. Ik ben ook elektrieker en mekanieker dus ik weet wel wat ik doe, maar ik ben geen batterijenspecialist. Blijft dus de vraag of ik beter af zou zijn met een lithium batterij en of er dan iets moet aangepast worden aan de laadspanning.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door travelscout »

10 liter water verwarmen tot van 10 tot 55 grd C duurt errug lang met 120W (=12Vx10A).
Als dat op 12V doet met een lader die 90A kan leveren, kun je ook goed met 90A je boiler verwarmen (90*12=1000W).
Maar als de lader om wat voor reden dan ook uitvalt, zal die verder gaan op alleen je accu => diepontlading.
Lijkt me dus geen verstandige manier, tenzij je er weer een beveiliging tussen bouwt.

En ja, veel duurdere accu´s (lithium) kunnen meer hebben.
Maar hebben ook hun eigenste voor -en nadelen:
https://batteryuniversity.com/learn/arc ... al_battery

En nog eens ja, Je zult ook moeten investeren in een BMS, om dan nog veel duurdere vergissingen te voorkomen.
Paul.
Plaats reactie