batterij weeral kapot na 10 maanden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Metor »

Blijft dus de vraag of ik beter af zou zijn met een lithium batterij en of er dan iets moet aangepast worden aan de laadspanning.
Je portemonnee is er zeker niet beter van af. :lol3: Bij de Chinezen wel goedkoper, maar een bv 200Ah is zeker niet goedkoper dan 2 stuks 230Ah goede loodzuur batterijen.
Je huidige batterij is einde oefening. Investeer desnoods in 2 stuks loodzuur batterijen van een gerenommeerd merk en zoek niet de goedkoopste aanbieding/merkloos van een willekeurige internet site uit. Heb je gelijk veel meer capaciteit, betere piekbelasting wat resulteert in een veel langere levensduur.
Lithium (wel alleen speciale lifepo4 voor campergebruik) batterijen zijn wel de betere batterijen voor levensduur/cycly maar in jouw geval lijkt er geen enkele reden om over te stappen. Bij lithium moet je systeem best aangepast worden door een specialist of in ieder geval goed bekeken worden of het compatible is.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door myway »

@Dirk
Ik ben benieuwd hoe je het verbruik in Ah meet, heb je daarbij ook de mogelijkheid om rekening te houden met het Peukert effect?
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Dirk Pauwels »

De Ah meter in de camper houd geen rekening met peuker effect en moet je regelmatig zelf eiken en resetten. het is iets zoals deze maar dan van 300A. https://www.ebay.com/p/DC-90v-20a-Curre ... 0896368216

Maar om een batterij te testen gebruik ik een andere Ah meter met daarna een batterijbewaking en dan een lamp van 60 W.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door gsm »

Metor schreef:
vr 11 jan 2019, 16:13
Investeer desnoods in 2 stuks loodzuur batterijen van een gerenommeerd merk en zoek niet de goedkoopste aanbieding/merkloos van een willekeurige internet site uit.
Schuilt hier de verleiding of valt dat wel mee ?
Ik twijfel tussen de LFD230 voor €259 en deze 250Ah semi tractie voor €239
https://www.amperewinkel.nl/semi-tracti ... olt-250-ah
20Ah meer voor €20 minder
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door travelscout »

Zelf gebruik ik vrijwel dezelfde chinese meter, schakelaar etc., Dirk.
Deze werkt ook voor mij meer dan goed genoeg en kent vele mooie opties.
Je kunt daar ook de maximum laad en ontlaadstroom op instellen.
Dan schakelt die wel alles in een keer uit en dien je handmatig te resetten.
Ook de USB-poort kent voor de computeraars vele mooie opties.
Maar voor het toveren van het juiste aantal Ah´s :-) op de eigen display, is die inderdaad niet erg geschikt.

Wat mij betreft hoeft dat ook niet.
Immers, als je accu leeg is (minder dan 10,8V), blijft die nog steeds leeg.
Of je nu een nauwkeuriger verbruiksmeter hebt (incl peukert gedoe), of helemaal niet.

In jouw geval zou ik niet te veel veranderen.
Dus gewoon weer een semitractie kopen.
Maar wel investeren in een (extra?) minimum spanningsbewaker en een zwaardere 230V acculader.
Eentje die meer Amperes kan leveren en zonder al die onzinnige laadprogramma's.

Diep ontlading is zeker bij eenvoudige accu´s het meest voorkomende probleem van vroegtijdig overlijden.
Die 14,4V laadspanning moet een gewone semitractie wel kunnen hebben.
Maar liever tijdig terug schakelen naar 13,8V.
Dat deed je toch al?
Paul.
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Dirk Pauwels »

Beste Paul, waar haal je nu weer vandaan dat ik een zwaardere acculader nodig heb. Ik gebruik deze omvormer https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... 3_amp.html
met ingebouwde lader van 23A dat is toch wel voldoende zeker. En die Chinese Ah meter is voor mij ook voldoende je kan er op aflezen hoeveel je op een nacht verbruikt, maar voor de resterende capaciteit te weten kun je beter op de spanning afgaan. Omdat je de Ampèremeter zelf moet ijken ga ik er nu een andere A-meter naast zetten.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door jielus »

gsm schreef:
za 12 jan 2019, 0:01
Metor schreef:
vr 11 jan 2019, 16:13
Investeer desnoods in 2 stuks loodzuur batterijen van een gerenommeerd merk en zoek niet de goedkoopste aanbieding/merkloos van een willekeurige internet site uit.
Schuilt hier de verleiding of valt dat wel mee ?
Ik twijfel tussen de LFD230 voor €259 en deze 250Ah semi tractie voor €239
https://www.amperewinkel.nl/semi-tracti ... olt-250-ah
20Ah meer voor €20 minder
Ik heb de eerst genoemde en die wordt al 2 jaar gemarteld in mijn camper. Mijn geplande gebruikstermijn al overschreden dus ik ben zeer tevreden! Koop direct weer dezelfde wanneer we volgend jaar weer op pad gaan!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door stobbie »

Als je een loodaccu van 225A wil vervangen door Lifepo, hoef je natuurlijk geen 225A exemplaar te kopen omdat je een lifepo veel verder leeg mag trekken. Dus een 125A Lifepo zou ongeveer dezelfde capaciteit hebben. Goede cellen gaan bij de juiste behandeling bijna onbeperkt mee, laden tot 90% en niet verder leeg dan 20%. Bij langdurig niet gebruiken ontladen tot rond de 50%.
Maar ze zijn veel minder vergevingsgezind. Gaat het bij een loodzuur accu nog een jaartje goed als je hem slecht behandeld, een Lifepo is dan in notime echt stuk.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door kampo »

Hoi Dirk
Bedankt voor je bijkomende uitleg. Ondertussen probeer ik als een “Hercule Poirot” je spannende :-B accu verhaal te volgen:

Je hebt zelf een 10 liter ? boiler gebouwd met een 12V element dat 10A (120 W ?) stroom trekt in de opwarmfase van het water. Nadien gaat de thermostaat er voor zorgen dat de stroom enkel komt om de temperatuur te onderhouden en dat zal weinig zijn. Maar dan zeg je dat de stroom niet uit de accu komt maar uit het 230V net via een acculader. Die lader is “slechts” 23A en er hangen nog andere verbruikers aan? Heb je het gemeten en laat je de boiler nooit per abuis op de accu aanstaan ?

Dat boiler verwarmen zal dan met slechts 120 Watt wel eeuwig duren eer je die 10 liter warm water hebt. (Zelf doe ik er 2h over met een 5 liter boilertje op 24V en een 400W elektrisch element. Ik gebruik het enkel al rijdende en het staat +15 geschakeld).

Dan is er ook nog een waterkoker van 2000 Watt ? 88A/12V is een redelijke aanslag op je accu van “slechts” 225Ah.

Dan krijg je misschien toch iedere keer een redelijk diepe gebruikscyclus van de accu ?


Ik maak even een bestandopname
- Chinese accu monitor met Ah maar zonder Peukert correctie op shunt van 300A
- Chinese echte sinus inverter van 2000VA (goedkoop combinatietoestel met lader en omschakelautomaat)
- Met geïntegreerde 3 traps Acculader 230V > 12V van 23A
- Budget semi tractie accu van 225Ah
- Versterkte VW Alternator van 200A ?
- Buck Boost lader van 50A ?
- Solarsysteem

Verbruikers:
- Waterkoker van 2000 W/230V (eigenlijk te verbieden op een kleine 225Ah accu !)
- Electrische 10 liter boiler op 12V van 120 Watt met motorspiraal (omgebouwde Daalderop) en Eberspächer Hydronic
- Compressorkoelkast op 230V
- Dieselverwarming op 12V
- …

Bemerkingen
1. Het is bekend dat sommige budget accu’s niet half zo lang meegaan. Je kan ze herkennen aan de ontbrekende datasheets en abnormaal lage prijzen. Bij de allergoedkoopste blijkt inderdaad dat de vermelde specs niet overeenkomen met de werkelijkheid. Maar als je hem niet gebruikt zou die minder goede accu ook niet stuk mogen gaan ...
2. Op een 2000 Watt inverter zou je eigenlijk om wat autonomie en levensduur te krijgen een HH accu van 400 à 600 Ah moeten gebruiken. Minder is een aanslag op je HH accu.
3. De acculader is met 23A aan de minimale kant. Dat is 10% van de accucapaciteit. En als je een lader ook als voeding gebruikt tijdens het accu bijladen moet je naar 25% of zo iets gaan. Dan zou ik een acculader van 50A of 70A gebruiken.
4. Je energiebalans daar loopt het waarschijnlijk mis, zoals meestal in dit soort gevallen. Je bent meer aan het verbruiken als wat je hebt of je bent niet voldoende aan het bijladen volgens wat je verbruikt hebt. Maar waarom je het zelf nog niet door hebt, begrijp ik niet.
5. Je hebt een vermoeden dat de acculader tijdens gebruik van de inverter, aan het net, dan 14,4 Volt aanhoudt ?? Wat inderdaad te veel is voor een volle accu. Maar er staat ook bij dat er in die chinees een doorschakelautomaat zit. Hoe zit het nu juist . Sta je urenlang een volle accu te overladen met 14,4 Volt of gaat de acculader na verloop van tijd netjes naar 13,2-à 13,6 Volt ? Kan je toch gewoon aflezen ?
6. Lithium accu’s ter vervanging heeft niets te maken met de discussie hierboven. Natuurlijk zijn die beter en duurder in aanschaf. Maar LFP accu’s gaan bij een probleem setup even snel stuk.
7. De Lithium accu’s van een bekend merk zijn duur maar zonder risico. Die met een minder ingewikkeld (geïntegreerd) BMS zijn iets goedkoper. Zelf LFP (LiFePO4 of LiFeYPO4) bouwen uit een kit is ongeveer 30% goedkoper. Alle componenten zelf invoeren uit China en alles zelf samenstellen is nogmaals 30% goedkoper. Dan is al het risico wel voor jezelf. Heb je de tijd en goesting om er een paar weken op te studeren? De meeste mensen kunnen of willen dat niet. Onderschat het niet. Geloof ook niet alle snelle kreten daarover op de verschillende forums. Over de Lithium flaters van zelfbouwers lees ik zelden. Maar ze zijn er wel.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door myway »

Ik denk niet dat we Dirk er van gaan overtuigen dat er een verkeerde accu op een verkeerde manier wordt gebruikt.
Peukert effect, niet belangrijk.
De accu van Dirk is 225 Ah als er ontladen zou worden met 11,25 Amp
Regelmatig wordt die accu met veel meer dan die 5% is 11.25 Amp ontladen.
Die accu is dan geen 225 Ah maar misschien maar 185 Ah.
Tja daar ga je dan met een metertje die Peukert niet kan verwerken.

Om een semitractie-accu te adviseren bij het gebruik van een zware omvormer, ik snap het waarschijnlijk niet
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Dirk Pauwels »

@ Kampo
Die waterkoker is 1000W en werkt maar 1 minuut voor een kop koffie
Die batterijlader gaat naar 13.6V als de batterij vol is, maar gaat terug naar 14.4V als er een verbruik is. zelfs met het waterpompje. Dus als de boiler aanstaat en dat duurt inderdaad vele uren dan blijft de batterijspanning 14.4 V tot de thermostaat in de boiler afslaat. Als ik thuis aan het net hang dan is de batterij toch altijd vol, derhalve heb ik toch geen zwaardere batterijlader nodig. En de alternator is 250A, geen VW maar Mercedes.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Metor »

Ik twijfel tussen de LFD230 voor €259 en deze 250Ah semi tractie voor €239
https://www.amperewinkel.nl/semi-tracti ... olt-250-ah
20Ah meer voor €20 minder
Zou geen risico lopen en altijd voor de LFD230 gaan.
De 250Ah merkloos heeft een te vage beschrijving en geen detail. Bovendien is hij aangegeven voor gebruik als start/licht accu, waarbij het een semi tractie betreft?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door travelscout »

Tja Dirk, dit roept de verwarring bij mij in ieder geval op:

"De camper wordt vaak in het weekend gebruikt en daarna thuis aan het stopkontakt gehangen. Ik heb een omvormer die automatisch de verbruikers (koelkast) op het net schakelt, en dan als batterijlader (20A) fungeert".

Ik ga er vanuit dat je met "het net" zo je boordnet bedoelt en niet "de paal aansluiting".
Er lees ook nergens een reden om 230V te gebruiken, behalve vwb de acculader.
Dus grote verbruikers zoals boiler en waterkoker blijven zo werken op 12V en hebben dus veel meer stroom bij 12V nodig.
Dat scheelt veel vermogen, verliezen en techniek van je omvormer.
Wel dient je bedrading dikker te zijn.
Tevens dien je ervoor te waken, dat je in principe hier alleen gebruik van kan maken als er een stevige lader aangesloten is.
En ja, ook die lader kent verliezen maar die zijn met een paal aansluiting, weinig meer van belang.
Paul.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Metor »

Dirk schreef:
Op reis schrijf ik elke avond en morgen de spanning en Ah op en blijkt er op een avond en nacht zo 50 à 60 Ah uit de batterij te zijn.
Dat is wel een zeer hoog verbruik voor een avond en nacht.
Waar komt dat hoge verbruik vandaan?
Staat toch niet je 12V 10A boiler stiekem aan op de batterij?
Zou een boel verklaren.
Denk overigens dat Dirk met het woord "omvormer" de lader bedoelt voor de batterij, dus de paal aansluiting. Verder is ook een echte omvormer aanwezig (12V=> 230V) voor de waterkoker (koffie).
Plaats reactie