batterij weeral kapot na 10 maanden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door travelscout »

Ik vermoed dat je accu te ver ontladen is geweest (diepontlading oftewel een accuspanning onder de 10,8V.).
Misschien is het wel gebeurt, zonder dat je het gemerkt hebt.
Immers: als die accu met meer stroom per uur ontladen wordt, dan de acculader per uur laden kan, dreigt toch een moment van diepontlading.
Daarom vraag ik je of je een minimum spanningbeveiliging in gebruik hebt.
Indien instelbaar voorkom je daarmee diepontlading van iedere willekeurige accu.

Met semi-tractie accu kun je ook veel stroom ontladen in korte tijd, zoals een startstroom voor de motor zelf.
Maar of jouw specifieke accu ook met een stroom geladen van 90A geladen kan worden, zonder dat er blijvende schade ontstaat, betwijfel ik.
Zulke grote stromen zijn vooral een indicatie voor diepontlading (de interne weerstand van de accu is dan te laag).
Voor semitracties is een laadstroom van 0,1x de accu capaciteit gebruikelijk.
In jouw geval dus 0,1 x 225Ah = 22A.
Er zijn AGM's die wel tegen zulke grote laadstromen kunnen zijn maar ook weer niet allemaal (0,2 tot 1,0 x CA).
Ik raad je dringend aan eens goed te kijken naar de specificaties van jouw oude accu en een nieuwe.
Als je merk en type hier op geeft, zullen er vast mensen zijn die je daar bij willen helpen.

En verder?
Een "close in boiler" van 10Ltr. en 230V met een vermogen van 1000Watt, gebruikt bij 230V slechts een Ampere of 4 (=1000/230).
Als je hem zondermeer aansluit op 12V wordt dat dus 90A. (=1000/12).
Vergis je je niet met de waarde die je opgeeft (88A.) van je waterkokert of is dit toeval?
Met de oplossing die je omschrijft kun je de stroom inderdaad verlagen.
Maar duurt het dan niet errrug lang voordat het water voldoende verwarmd is?

Ben ik persoonlijk nog erg benieuwd hoe je voorkomt, dat de boiler het koelwater naar motor verwarmt.
Immers, dat zou toch zonde zijn van alle moeite om het water eerst elektrisch te verwarmen!
Paul.
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Dirk Pauwels »

Heeft iemand (slechte) ervaring met lithium batterijen uit China? Bij Alibaba kosten die meer dan drie keer minder dan bij Victron. Op een Duits forum werd geopperd dat ze waarschijnlijk allemaal in China geproduceerd worden.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8939
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door kampo »

En wat zijn de instellingen van je buck-boost ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Dirk Pauwels »

Die staat nu op 14.4V, maar dat kan ik regelen met een laptop en USB kabel. Maar nu heb ik ook een zonnepaneel met een regelaar IVT Is die geschikt voor een Lithium batterij want ik lees op EBAY bij een bepaalde zonnepaneelregelaar dat die niet geschikt is voor Lithium batterijen.
https://www.ebay.com/itm/10-60A-Solar-P ... :rk:2:pf:0

The Regulator is only suitable for lead acid batteries:OPEN, AGM, GEL
It is not suited for nickel metal hydride, lithium ions or other batteries

Ik gebruik deze regelaar; https://www.conrad.be/p/ivt-mppt-contro ... 0-a-110498
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door myway »

Tja ............. een accu mishandelen met zowel ontladen als laden en dan roepen hoe kan dat nou dat hij na 10 maanden weer kapot is.
Maak eerst eens een inventarisatie hoe hij per 24 uur wordt ontladen.
Een accu van een dergelijk formaat en die tijdens het laden ook nog flink ontladen wordt zal met meer dan 20 Amp geladen moeten worden.
Tijdens het rijden met 90 Amp laden van de dynamo vindt een dergelijke accu helemaal niet leuk.
Het gaat dus aan alle kanten fout, dan is het niet zo gek dat de accu kapot is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door travelscout »

Overigens...

Als je op een 12V circuit een laadspanning aansluit en tegelijkertijd verbruikers aansluit, wil dat helemaal niet per definitie betekenen dat er een laadstroom naar of een ontlaadstroom van de accu vloeit.

De stromen naar en/of van de verschillende onderdelen in dat circuit, wijzigen zich naar gelang de interne weerstanden zich wijzigen. En ja, iedere accu heeft een continu wijzigende interne weerstand.
Dus: op het moment dat je zowel een verbruiker van 80A aansluit samen met een lader die precies dezelfde 80A weer aanvult, zou je (theoretisch) de accu gedurende dat moment, kunnen verwijderen.
Zoiets kun je alleen beter niet uitproberen.
Paul.
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Dirk Pauwels »

[quote=travelscout post_id=1784498 time=1547069039 user_id=35063]

Daarom vraag ik je of je een minimum spanningbeveiliging in gebruik hebt.

En verder?
Een "close in boiler" van 10Ltr. en 230V met een vermogen van 1000Watt, gebruikt bij 230V slechts een Ampere of 4 (=1000/230).
Als je hem zondermeer aansluit op 12V wordt dat dus 90A. (=1000/12).
Vergis je je niet met de waarde die je opgeeft (88A.) van je waterkokert of is dit toeval?
Met de oplossing die je omschrijft kun je de stroom inderdaad verlagen.
Maar duurt het dan niet errrug lang voordat het water voldoende verwarmd is?

Ben ik persoonlijk nog erg benieuwd hoe je voorkomt, dat de boiler het koelwater naar motor verwarmt.
Immers, dat zou toch zonde zijn van alle moeite om het water eerst elektrisch te verwarmen!
[/quote]

er staat een minimum spanningsbeveiliging op.
De waterkoker is 1000W. Dus op de omvormer aangesloten heb ik op de batterij een verbruik van 88A bij een volle batterij, maar als de batterij wat zwak is kan dat oplopen tot 115A.
Na het starten loopt er inderdaad warm water van de boiler naar de motor, maar dat is goed voor de motor en na 30 minuten rijden is de boiler weer op temperatuur. En desnoods kan ik dat vermijden door de diesel motorverwarming op te zetten. Het warm water van die Eberspacher 5 kW loopt eerst door de boiler en dan naar de motor.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door myway »

Als de batterij zo laag in de spanning staat dat hij bij een verbruik van 1000 watt 115 Amp moet leveren heeft de omvormer zich toch al lang uitgeschakeld.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door 't Busje »

Die boiler laten werken op de omvormer is DE manier om je accu naar de filistijnen te helpen. Het valt mee dat de accu het nog 10 maanden heeft volgehouden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door de Jonckheer »

Alles met een verwarmingselement (koelkast, boiler, waterkoker, enz) zou eigenlijk niet moeten in een camper want je maakt jezelf afhankelijk van een stroompaal omdat dergelijke stroomvreters je accu om zeep helpen. Een gas boiler en koelkast op gas of een compressorkoelkast is een veel beter idee. Om die reden heb ik een geiser en geen boiler. Zo'n onding wil ik niet in mijn huis dus waarom dan wel in mijn camper?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door hathi »

Dirk ,sorry,maar je overschat,de mogelijkheden van een accu,al heb je dan,ook een hoge amperage,maar ,( als troost),dat zijn er hier op het Forum wel meer,maar dan ,meestal met een lager Amperage,het moet in overeenstemming zijn ,verbruik,capaciteit ,en laden ,dus zul jeeen tandje terug moeten,met het gebruik ! :crazy:
Hans
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Hoofdnoorman »

de Jonckheer schreef: Om die reden heb ik een geiser en geen boiler. Zo'n onding wil ik niet in mijn huis dus waarom dan wel in mijn camper?
Wellicht maakt onbekend onbemind?

Ik had in mijn huis in Noorwegen een 400 liter boiler. Ja, ik weet dat het daar allemaal even wat anders ligt in de energiesystemen, we hadden geen gas daar.
Maar och wat fijn zo'n ding. Het bad vol in 3 minuten. Douchen onder een super waterstraal. Geen koud water als er iemand ook heet water tapt en je onder de douche staat.
EDIT: Wij hadden 3 x 63 Amp hoofdzekeringen. De lege boiler was na ongeveer 30 minuten weer bruikbaar.
Elektrisch verbruik van het hele huis 34.000 kWh :!: Inclusief verwarming. het kwam er op neer dat de energiekosten jaarlijks gelijk was als wat ik in mijn eengezinswoning voor gas en licht kwijt was. Mijn huis in Noorwegen was wel 4 keer zo groot en drie inwonenden i.p.v. één persoon.

Dus, Jonckheer, het is best wel een persoonlijke keuze.


Ook ik zit te twijfelen of mijn accu's nog goed zijn. Zitten er nu twee jaar in, maar de spanning loopt ook snel terug. Het lijkt bijna of deze accu's het cyclisch verbruik niet zo goed aan kunnen.
Vroeger kreeg ik altijd iedere twee jaar 2 x 200 Ah accu's die uit een vrachtwagen kwamen. Deze waren dan twee jaar oud. Een aantal jaren geleden is de vrachtwagen waar de batterijen uit komen in brand gevlogen in Italië. Mijn voorziening was weg.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Arie55 »

Ga niet voor een goedkope optie. Het in China bestellen kan, maar de echt goed spullen zijn dan ook goed aan de prijs. En dan zijn de prijs verschillen met hier, gering.

Mijn ervaring is met twee parallelle yellowtops van 75Ah, met een C5 van 65A. Ik heb ze nu 5 jaar en merk dat de fut er al goed uit is. Kleine belastingen gaan nog steeds prima, maar als ik de vaatwasser (korte perioden met een belasting van ong.1500W) voor onderweg aan wil zetten, dan houdt de alternator het niet bij als de yellowtops al op <80% staan. Als de verwarmingselementen aangezet worden, dan zie ik een stroom van -80A, met de alternator en start accu erbij. Ik moet dus nu al? eerst een stuk gereden hebben, dan de vaatwasser miep aanzetten en verder rijden.
Afgelezen op de bmv 575kWh -> kostprijs accu's ~460/575 = 80 cent/kWh. Klopt niet helemaal, daar de zonnepanelen niet mee gerekend zijn. Ik sta zelden aan 'de paal'.

Accu kapot na 10 maanden --> garantie claimen

@ Hoofdnoorman
Rudy, ik las altijd jouw berichten over de twee accu's als, zo hee, daar moet ik nadien ook maar eens aan gaan denken als het zover is. Maar als ik dit lees, denk ik hmm, wat is dit nou?
Accu's blijft een lastig vraagstuk.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door travelscout »

"Accu's blijft een lastig vraagstuk."

Wel nee, we willen teveel en lezen te weinig.
En zoals als ik al eerder hierboven schreef, als je de ontlaadstroom gelijktijdig weer aanvult met dezelfde stroom, wordt er helemaal niets, niets van je accu gevraagd. Dus: het gaat dan ook niet ten koste van het aantal laadcylci m.b.t. de levensduur.

Daarnaast circuleren er veel misverstanden die alleen maar goed zijn voor de accuboeren.
Maar goed, moet iedereen zelf verder maar weten.

Ik hoop alleen dat de leverancier waar ts garantie zou kunnen proberen te claimen hier maar niet meeleest...
Paul.
Plaats reactie