batterij weeral kapot na 10 maanden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Dirk Pauwels »

Ik had in maart een nieuwe batterij gekocht van 225 ah en deze blijkt weeral versleten te zijn. Na 38 Ah is ze al leeg. Ik denk dat het komt doordat ze te lang op 14.4 Volt aangesloten is. De camper wordt vaak in het weekend gebruikt en daarna thuis aan het stopkontakt gehangen. Ik heb een omvormer die automatisch de verbruikers (koelkast) op het net schakelt, en dan als batterijlader (20A) fungeert.
De lading gebeurt met 14.4V en als de batterij vol is wordt de spanning verlaagd naar 13.65V. Maar zodra er een verbruik op de batterij komt gaat de spanning weer naar 14.4V. Nu heb ik een boiler van 12V 10A die wel vele uren per dag aanstaat en dus de spanning op 14.4V houdt. Ik denk dat daarmee het water uit de batterij verdwijnt en tegenwoordig kun je die niet meer zelf opvullen.
Ik ga nu een lithium batterij kopen en een boiler op 220V en hoop dat daarmee het probleem opgelost is. Of zie ik nog iets over het hoofd. De laadstroom van de alternator was bij mijn semi tractie loodbatterij de eerste 10 minuten zo'n 90A, dan een kwartier 70A en verder 50A. Dit was misschien ook al teveel.
De grootste verbruiker is een waterkoker 1000W voor enkele minuten (88A).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Kroppie »

met de spanningen is opzich niets mis.
bij de meeste accu,s de sticker aan de bovenkant eraf pulleken of deksel loswippen, en daaronder zitten vaak gewone schroefdoppen, ze moeten in de fabriek namelijk ook gevuld worden.

en waarom thuis bij niet gebruik aan de lader?, vol laden, 1 pool los, en vlak voor vertrek pool vast en ff naladen zodat je met een randvolle accu vertrekt.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door 't Busje »

Waarom staat er een boiler van 12 V 10 A (120 watt) vele uren per dag aan, als de camper ongebruikt thuis staat? Ik zou maar eens beginnen met die boiler van een schakelaar te voorzien en hem alleen inschakelen als je hem nodig hebt.
Het opwarmen van water met accustroom is op zich al een slechte zaak.
Je schrijft niet wat voor soort accu het is, maar een ontlaadstroom van 88 A vinden de meeste accu's niet leuk, zelfs lithium accu's niet, hoewel die meer kunnen hebben.
Laatst gewijzigd door 't Busje op wo 09 jan 2019, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Dirk Pauwels »

De koelkast blijft gevuld, daarom wordt thuis de stekker in gestoken en gaat de omvormer automatisch in laadstand.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Kroppie »

je kan dat laden toch onderbreken door 1 pool los te nemen , kk kan op 220.

je kan ook steeds een nieuwe accu kopen natuurlijk, dat is wel veel makkelijker, dan doen wat wat nodig is


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door 't Busje »

Dirk Pauwels schreef:
wo 09 jan 2019, 14:41
De koelkast blijft gevuld
En eet je dan in het weekend de spullen van het vorige weekend of het weekend daarvoor, die al een week of meer in die koelkast liggen?
Heb je thuis geen koelkast?

Maar met een accu per jaar ben (ik had bijna geschreven "kom") je ook wel klaar!
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Dirk Pauwels »

Wel als Jullie dat allemaal willen weten waarom mijn boiler aanblijft en mijn koelkast ook, dat is omdat ik een bedrijf heb met magazijn en ik wegens ziekte niet goed naar boven geraak leg ik mij in de camper te rusten zodat ik in de buurt van de zaak ben als ze mij nodig hebben.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door blizard »

Als je de accu bij een bedrijf gekocht hebt, kan je garantie claimen, sommige merken wel 2 jaar.
Omdat je Litjium wilt, kan je die "nieuwe "dan wel weer verkopen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door PaulBng »

Dat is een hele goede reden, Dirk.

Maar die boiler lijkt toch de oorzaak van het probleem.

Misschien is het een optie om, wanneer de camper thuis staat, de boiler op een aparte 12v voeding aan te sluiten ipv aan het 12v boordnet?

Dan kan de boordaccu zich bezig houden met lampjes enzo. Gaat ie wrs een stuk langer mee...
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door travelscout »

Jammergenoeg schrijf je niet welke accu je precies hebt.

Veel huishoud accu´s houden niet van een ontlaadstroom van 88A of zelfs meer (tijdelijk samen met je koelkast).
Ook een laadstroom van 90A (hoe laag was de spanning van je accu voor het laden?), is wel erg veel.
En 14,4V op een gewone semi-tractie kan goed maar liever ook niet te lang (zoek eens naar de specs van je accu).
Vermoedelijk zou je om die reden misschien beter een goedkopere gewone startaccu kunnen gebruiken.
Maar ook dat heeft weer zijn nadelen.

Accu´s houden er juist wel van om gebruikt te worden, ze gaan eerder kapot van niets doen.
Maar 10 maanden is wel heel erg kort.

Behalve voorgaande vraag ik me af of je ook een minimumspanningsbeveiliging hebt geinstalleerd.

Oh ja.. gesloten accu´ s bijvullen? Zonde van je moeite! Niet doen dus.
Paul.
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Dirk Pauwels »

Ik zal de boiler eens uitbouwen en er een weerstand van 220V in steken. Dat is een zeer oude boiler van het merk Daalderop, 10 liter dat al in 3 kampeerauto' s van mij gebruikt geweest is en het was al een afdankertje. Ik heb daar 3 m koperen buis opgerold in gestoken waar het koelwater van de motor door loopt. De weerstand was defect maar ik heb die destijds ingekort zodat die op 12 V dezelfde stroom opnam. Ik heb nu gezocht naar zulke weerstand en ik vind er een van het merk Ariston met dezelfde diameter en 3 x 1000 W. Dat geeft mij de mogelijkheid van 2 weerstanden in serie te zetten zodat het verbruik maar 250W is of de derde weerstand van 1000W te kiezen. Zodat ik het verbruik op een camping laag kan houden om nog andere toestellen gelijktijdig te gebruiken.
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Dirk Pauwels »

[quote=travelscout post_id=1784428 time=1547052620 user_id=35063]
Jammergenoeg schrijf je niet welke accu je precies hebt.[/quote]

Heb ik toch wel geschreven, een semi tractie batterij van 225 Ah.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Kroppie »

gewoon, gel, of agm?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: batterij weeral kapot na 10 maanden



Bericht door Dirk Pauwels »

Geen gel of agm, een gewone dus.
Plaats reactie