Aansluiten 2de accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Aansluiten 2de accu



Bericht door Tripod »

Hallo alle,

Inmiddels heb ik al even volgens 'De Wit' in Schijndel de juiste producten in huis om mijn auto accu te koppelen aan een huishoud accu.
Dit zodat de 2de accu geladen kan worden.

Echter heb ik dit nog niet geïnstalleerd omdat ik nog geen fatsoenlijke doorgang kan vinden in het vuurschot. Iemand ervaring met een Ford Connect LWB uit 2008?
Nu had ik vandaag een bedrijf aan de lijn die vaker 2de accu's aansluiten, deze vertelde mij dat de Ford connect een dynamo heeft die extra zuinig werkt en daarom 9/10 niet de 2de accu kan bijladen. Waar kan ik dit controleren of dit ook bij mijn auto het geval is?
Nu heb ik aardig grote zekeringen mee gekregen bij 'De Wit' (ben nu op mijn werk, kan even niet het formaat terug zien), maar het bedrijf wist mij al te vertellen dat ik zeker weten de verkeerde had. Wat is minimaal verstandig om als zekering bij beide accu's te plaatsen?

Dan nog een kleine vraag, welk ventilatie luik is aan te raden voor een Ford Connect LWB? Ik hoef namelijk niet een gigantische paddestoel op het dak. Gezien de bus vooral als werkbus gebruikt word, maar zo nu en dan ook als stealth campertje.
Ik sta ook open voor andere goed werkende opties om een bepaalde ventilatie te krijgen in de bus. Vooral zodat er alsnog veilig op bijvoorbeeld een parkeerplaats in de auto geslapen kan worden.

Alvast mega bedankt voor de reacties.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiten 2de accu



Bericht door myway »

Heb je een intelligente dynamoregeling?
Als dat zo is kan het niet dmv. bv. een cyrix relais.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Aansluiten 2de accu



Bericht door Tripod »

Dat is het dus eventjes, ik kan niet terug vinden of ik een intelligente dynamoregeling heb ja of de nee.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Aansluiten 2de accu



Bericht door Aloys »

"Aardig grote zekeringen"? Het is afhankelijk van de dikte van je kabel, tussen de accu's. Ik heb een vrij stevige
kabel gebruikt (ik weet de oppervlakte zo niet meer, méér dan 16mm2 dacht ik) met aan beide kanten een
70A-zekering. Die zekeringen heb ik zo dicht mogelijk bij de plus van beide accu's gemonteerd.

Waar het om gaat is dat die zekeringen eruit gaan wanneer de kabel onderweg beschadigd zou raken en tegen
het metaal van de auto kortsluiting zou veroorzaken.

Ik meet wel eens laadstromen van meer dan 40A wanneer de huishoudaccu redelijk ontladen is. Dus een te
lichte zekering is ook niet goed, want dan moet je die regelmatig vernieuwen! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Aansluiten 2de accu



Bericht door Tripod »

Klopt inderdaad, ik meen uit mijn hoofd dat ik ook 2x 70Ampere. Echter liggen die nu in mijn bus en ik kan daar nu even niet bij. Kan dit vanavond nakijken.

Het geen waar ik nu vooral even tegenaan loop, is het feit dat er misschien een slimme dynamo regeling in de bus kan zitten en ik nergens terug kan vinden of dit het geval is. Zo ja, mocht dit erin zitten, hoe ik alsnog de huishoud accu kan gaan bijladen via de dynamo.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Aansluiten 2de accu



Bericht door 't Busje »

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een auto van 2008 al een "intelligente" dynamoregeling heeft, want, voor zover ik weet, is dat pas met Euro6 in zwang gekomen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten 2de accu



Bericht door Kroppie »

in geval van slimme dynamo heb je zoiets nodig,
bijvoorbeeld

https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... 00-25.html

of

https://www.dewitschijndel.nl/votronic- ... xzEALw_wcB

ford was erg vroeg met "slimme" (iets minder domme) dynamo,s, dus eerst wachten tot je weet wat je precies allemaal hebt en dan pas bestellen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiten 2de accu



Bericht door myway »

myway schreef:Heb je een intelligente dynamoregeling?
Als dat zo is kan het niet dmv. bv. een cyrix relais.
Even over het hoofd gezien dat het om een wagen gaat uit 2008.
Nou is het wel zo dat Ford, die normaal helemaal niet zo vooruitstrevend zijn met nieuwe techniek, een van de eerste waren met een intelligente dynamoregeling.
Dat ze geen informatie kunnen geven of het er wel of niet opzit verbaast mij niet.
Een aantal weken geleden hier inlichtingen over gevraagd bij Fiat Nederland, ze wisten het niet maar ik zou terug gebeld worden.
Dat werd gedaan door een Fiat bedrijfswagen dealer.
Die wisten het ook niet, hadden er nog nooit van gehoord.
Inmiddels heb ik begrepen dat je het kunt zien aan de aansluiting van de massa aan de startaccu.
Als daar een blokje in de kabel zit net voor de pool zou het om een intelligente dynamo gaan.

Het ding wat Jos aangaf van Votronic gaat niet werken met een intelligente dynamo, terwijl Votronic dat wel aangeeft.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Aansluiten 2de accu



Bericht door Metor »

Of je een voertuig hebt met intelligente dynamoregeling is simpel te testen.
Je stopt een voltmeter in de sigarettenplug in de cabine en je gaat rijden met verlichting aan. Die voltmeters met aangebouwde plug zijn te koop bij b.v. Ali-, maar je kunt er ook een multimeter voor gebruiken voorzien van zo'n plug voor de test.
Tijdens wisselend rijden, optrekken en afremmen op de motor kijkt je bijrijder hoeveel de accuspanning varieert.
Als dit meer is dan ~1V is het een intelligente dynamo.
Met "domme" dynamo zal dit veel minder varieren, de variatie nu is (alleen) afhankelijk van het toerental van de motor (meer toeren iets hogere spanning, bij stationair iets lagere spanning).
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiten 2de accu



Bericht door travelscout »

Is inderdaad eerder aan de orde geweest zoals hier:

viewtopic.php?f=38&t=8462893&p=1701193& ... o#p1701193
Paul.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Aansluiten 2de accu



Bericht door Tripod »

Vandaag contact gehad met de Ford garage hier in de buurt, deze konden mij niet vertellen of mijn auto gebruik maakt van een "slimme" dynamo regeling. Nu is het zo dat mijn bus voor controle aanstaande maandag daar is, dan moest ik de vraag nogmaals stellen en konden ze gaan uitzoeken of dit het geval was. Het is dus niet zo 1,2,3 kenteken checken en het antwoord weten.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiten 2de accu



Bericht door Arie55 »

stel je vraag eens aan de mannen op de werkvloer, die weten vaak meer dan de kantoor pikkies. Stap dan af op de wat oudere lieden die er zijn.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Aansluiten 2de accu



Bericht door Tripod »

Ja precies, geen idee aan wie ze het op kantoor vroegen, ze zei een monteur.
Maar aanstaande maandag bij het brengen van de auto, moest ik het nogmaals aan de monteurs vragen. Zal de oudere werknemers er even tussenuit vissen haha
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Aansluiten 2de accu



Bericht door jan- »

Tja.. Wat is een slimme dynamo? Mijn auto is uit 2005 en volgens mij communiceert de dynamo met de boardcomputer zodat als het koud is de accu met een hogere spanning geladen wordt. Ik heb jarenlang de huishoudaccu met een scheidingsrelais goed kunnen opladen totdat de dynamo het in Marokko begaf. Dus hij was nog niet zo slim om voornamelijk bij het afremmen op de motor de accu te laden.

Je kan zoals eerder aangegeven het best met een volt of multimeter testen hoe slim je dynamo is.

Ik kon ook geen D+ signaal vinden. Dat valt wel op te lossen door een 12V signaal via het contact en dan een delay relais. bv.: https://www.aliexpress.com/item/WS16-DC ... 89313.html

Ik had ooit eens verzonnen om een 230V omvormer op de dynamo aan te sluiten en dan via een gewone 230V acculader de huishoudaccu te laden. Maar omdat in mijn auto al een dikke kabel naar de cabine liep bleek dit niet nodig te zijn. Laat maar weten als je hier meer over wilt weten want dan kan ik het topic hierover nog wel opzoeken.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie