Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



Bericht door Charm »

Dankjewel.
Ik heb de correspondentie er nog even bij gepakt.

Aan de montage van de panelen werd desgevraagd geen bijzondere eisen gesteld: "met schroeven op het dak bevestigen" was het antwoord.

Op mijn vraag: "kunnen ze permanent op het camperdak worden gemonteerd?", was het antwoord: "ja dat kan als je geen hoge eisen stelt aan de service life".
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    henk en lila
    Berichten: 3874
    Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
    Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
    Contacteer:

    Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



    Bericht door henk en lila »

    Nou, enorm? 30 kg bij 3 panelen! En die passen al niet eens op de meeste gewone campers. Teveel dakluiken of schotel of airco. Als er meer dan 5 op passen zou ik denken dat je niet in de categorie met gewichtsproblemen zit.
    Groet, Henk
    nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
    Gebruikersavatar
    Atoz
    Berichten: 5451
    Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
    Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

    Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



    Bericht door Atoz »

    Daar gaat het hem nou ook telkens om.... Voor een 500 tot 1000 Watt systeem heb je een expeditie-camper nodig. Dus dat soort antwoorden doet dus niet terzake en zijn voor de gewone camper bezitter zelfs verwarrend.

    Mijn vaste pannelen liggen ook niet plat op mijn zwarte epdm camper dak, maar 'zweven' twee CM boven dat dak.
    En ondanks die zwarte kleur functioneren die 4 x 100 wp na zes jaar nog steeds.
    Ik meet de volgende 12 maanden alvast regelmatig de temperatuur van zowel panelen als van het dak.
    Maar dan moet het echt eerst wat warmer worden x:D
    Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
    740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
    TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
    4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
    Gebruikersavatar
    DiffRental
    Berichten: 1594
    Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

    Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



    Bericht door DiffRental »

    Vorig jaar voor dezelfde keus gestaan.
    Inderdaad voor het gewicht willen kiezen voor 2 flex panelen, besparing zou in mijn geval +/- 20 kg zijn geweest.
    Mijn netto laadgewicht is na aftrek van 2 personen +/- 250 - 200 kg, 20 kg besparing is dan bijna 10%.

    Uiteindelijk de beslissing genomen om toch vaste panelen te plaatsen omdat de kwaliteit van de flex panelen ter discussie staat.
    De aanpassingen die ik in gedachte had om de panelen "stijver" te maken en voldoende te laten koelen de gewicht besparing zou halveren.
    Groeten Peter
    Gebruikersavatar
    kampo
    Berichten: 8865
    Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
    Locatie: Brussel

    Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



    Bericht door kampo »

    ON4BGC - Guido schreef:
    za 05 jan 2019, 0:50
    Daar gaat het hem nou ook telkens om.... Voor een 500 tot 1000 Watt systeem heb je een expeditie-camper nodig.
    Dus dat soort antwoorden doet dus niet terzake en zijn voor de gewone camper bezitter zelfs verwarrend.
    ...steeds weer dezelfde uitval, weinig informatief en niet gefundeerd. Man wat ben jij verbitterd of afgunstig !
    Hier 3 panelen van 160Wp
    Er is plaats voor 4 stuks dus 640Wp op een relatief kort voertuig als een L3H2.
    Mits wat organisatie … en daar loopt het mis.

    Afbeelding
    Groeten Kampo
    Vertrokken4
    Berichten: 4187
    Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

    Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



    Bericht door Vertrokken4 »

    Er is natuurlijk een verschil of je panelen meeneemt in het ontwerp van de auto of achteraf plaatst op een bestaande (fabrieks)camper. Op de meeste bestaande voertuigen kan je wel 2 panelen kwijt zodat je ergens rond de 200WP komt wat voor de meeste gebruikers voldoende is. Liever een paar aanpassingen dan je te laten verleiden tot flexpanelen, heb er nog nooit iets anders dan uiteindelijk ellende van gezien. En als de boel onderweg niet of onvoldoende werkt is je vakantie/reis mooi naar de kl.t.n. Als het niet past beter een rekje construeren bijvoorbeeld over een dakluik heen en daar vaste panelen op monteren. De functionaliteit van zo'n dakluik of ventilatie roosters verandert daar niet door.

    Natuurlijk hebben Kampo en ik het voor onszelf relatief makkelijk met een vlak dak dat we vrij konden indelen omdat we zelf het ontwerp maakten (kenden elkaar toen niet overigens). Maar daarnaast maak ik jaarlijks meerdere autarkische camperconcepten voor mensen die willen ombouwen of bouwen, dat kan zijn voor een fabriekscamper, een bus, of een hele nieuw te bouwen vrachtwagen/expeditie camper. Dat doet Kampo ook zij het op een iets andere basis dan ik. Om mensen vanwege het bezit van een bepaald voertuig te beoordelen en af te schieten als zou hun commentaar/advies er niet toe doen is wel een beetje dun.

    Groetjes,

    Jeroen
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51117
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



    Bericht door Kroppie »

    ON4BGC - Guido schreef:
    za 05 jan 2019, 0:50
    Daar gaat het hem nou ook telkens om.... Voor een 500 tot 1000 Watt systeem heb je een expeditie-camper nodig.
    mijn burstner A570 uit 1990 is toch niet echt een expeditiecamper te noemen, maar toch 3x 275Wp (825Wp) op dak zonder probleem mogelijk.

    viewtopic.php?f=10&t=8465546&start=42#p1765359

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    Atoz
    Berichten: 5451
    Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
    Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

    Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



    Bericht door Atoz »

    Gaan we hier nu met zijn allen beweren dat de gemiddelde camper meer dan 100 wp op zijn dak heeft liggen?
    Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
    740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
    TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
    4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
    Gebruikersavatar
    hathi
    Berichten: 13342
    Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
    Locatie: ASTEN

    Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



    Bericht door hathi »

    Ja dat aerodynamisch,begrijp ik ook niet zo goed,ik heb er 2 stuks vlak op het dak gelijmd ,volgens voorschrift van Shell,ze zijn maar 2 1/2 cm hoog,met allum rand,en ze werken al 20 jaar zonder probleem,ze waren toendertijd wel prijziger ,dan nu,mss is dat de oorzaak?
    Hans
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51117
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



    Bericht door Kroppie »

    ON4BGC - Guido schreef:
    za 05 jan 2019, 13:11
    Gaan we hier nu met zijn allen beweren dat de gemiddelde camper meer dan 100 wp op zijn dak heeft liggen?
    nee, ik laat alleen zien wat er eventueel mogelijk is op een heel doodgewoon klein campertje, meer niet


    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    DiffRental
    Berichten: 1594
    Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

    Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



    Bericht door DiffRental »

    En hier 2x 110 Wp, met wat organiseren en als het gewenst is, kan het dubbele ook makkelijk.
    Groeten Peter
    Gebruikersavatar
    henk en lila
    Berichten: 3874
    Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
    Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
    Contacteer:

    Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



    Bericht door henk en lila »

    ON4BGC - Guido schreef:
    za 05 jan 2019, 0:50
    Daar gaat het hem nou ook telkens om.... Voor een 500 tot 1000 Watt systeem heb je een expeditie-camper nodig. Dus dat soort antwoorden doet dus niet terzake en zijn voor de gewone camper bezitter zelfs verwarrend.
    ...
    Daar ging het mij helemaal niet om Guido.
    Ik zou op mijn L2 bus zelfs 3 x 130 Wp kwijt kunnen maar twee is genoeg voor ons.
    Waar het mij wel om ging is dat 30 kg peanuts is als je van meet af aan een gewichtsplanning hebt.
    Ik doelde dus vooral op mensen dus 7 m+ kopen uit de folder en geloven dat die minder dan 3500 kg wegen. Vervolgens moet er dan een 10 kg lichter plakpaneel op en vervolgens is er geen ruimte tussen de dakluiken en de schotel. :lol3:
    Groet, Henk
    nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51117
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



    Bericht door Kroppie »

    :thumbup: regeren is vooruit zien.

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    hathi
    Berichten: 13342
    Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
    Locatie: ASTEN

    Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



    Bericht door hathi »

    Volgens mij heeft charm plek genoeg,met een aanhanger,met zonnepanelen achter de Camper,of loop ik al weer achter ?
    Hans
    Plaats reactie