Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



Bericht door Charm »

Daß war einmal.... :P
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Charles Franconi
    Berichten: 1716
    Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
    Locatie: Europa

    Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



    Bericht door Charles Franconi »

    ON4BGC - Guido schreef:
    za 05 jan 2019, 13:11
    Gaan we hier nu met zijn allen beweren dat de gemiddelde camper meer dan 100 wp op zijn dak heeft liggen?
    Als het een beetje wild-camperaars zijn wel. Ik ben nu 8 jaar s’winters in Zuid Europa.
    Momenteel hier in de Peloponessos een ‘dipje’ met 2 a 3 graden C overdag en nauwelijks zon en geen wind.
    En iedereen die hier staat en een gaskoelkast heeft en een TV, die hebben toch zeker 500 Watt er op liggen, wil je een aggregaat niet hoeven te gebruiken.
    En met een compressorkoelkast en TV heb je nog meer nodig is mijn ervaring. Ik ben in 2012 begonnen met 400 Watt, toen nog 400 er bij en sinds dit jaar op de aanhanger nog een keer 400. Over de top? Ja, met veel zon zeker, maar heb je maar 1 a 2 uurtjes zon per dag, dan komt er voldoende per uur binnen. En alles met vaste panelen van de Chinaman. Ik wil nog geen risico lopen met flexpanelen.
    Charles
    Bijlagen
    5CA2B655-74A6-4DF8-BB89-577933D25D54.jpeg
    5CA2B655-74A6-4DF8-BB89-577933D25D54.jpeg (341.05 KiB) 1291 keer bekeken
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



    Bericht door Charm »

    Ik heb de flexibele panelen verwijderd. Dat ging gelukkig soepel. Het dakdeel onder de panelen was sterk vergeeld; het cellenpatroon was er als het ware ingebrand. De bovenlaag van de panelen was vertroebeld en de gemeten Voc was 12V resp 13.5V. Rijp voor de sloop. Er gaan nu gewone panelen (2x 120Wp) terugplaatst worden
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Hoofdnoorman
      Berichten: 15352
      Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
      Locatie: Deventer

      Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



      Bericht door Hoofdnoorman »

      Die van mij (80 Wp) werken nog prima. Maar ze liggen er dan ook pas een half jaar op. Mogelijk moet ik ze verplaatsen omdat ik, wellicht, een ander dakluik ga monteren.'
      Het extra, 3-de flexpaneel wat ik heb en welke ik los gebruik gedurene de "moeilijke" vier weken ronde Kerst en Driekoningen, doet het ook prima. Wel is het een zaak om heel voorzichtig te zijn met verplaatsen als die warm is door de zon. Dan is hij ineens superflexibel.
      De Flexpanelen op het dak hebben aan de onderzijde een paar plastic verstevigingsstrippen om de 3 mm verdikking van de bevestiging op te heffen zodat het paneel niet doorzakt en er nog iets lucht onderdoor kan.
      Vriendelijke campergroet,
      Rudy en Hockey.
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



      Bericht door Charm »

      Ik heb ook nog een inklapbaar los flexibel paneel van 2x50W als extra voor de donkere dagen. Er zit een eenvoudige MPPT regelaar bij.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Ronald mols
        Berichten: 1
        Lid geworden op: zo 12 jan 2020, 7:21

        Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



        Bericht door Ronald mols »

        Beste ,

        Ik heb met verassing jullie post's gelezen en mijzelf een klein beetje meer verdiept in het probleem .
        De problematiek bevind zich in het soort van kunststof waaruit de toplaag is gemaakt . Bij de meeste kunststoffen word de bovenlaag minimaal aangetast door vuil en slijtage (uv slijtage) . Dit zou je al gedeeltelijk kunnen oplossen met regelmatig te poetsen . Als de toplaag te ver is aangetast , dan kan je deze schuren met een schuurpapier korrel 400 /500 , en daarna op-polieren met een polier pasta of zelfs met een tandpasta (gewone traditionele witte pasta) .
        Nadien kan je, bij wijze van onderhoud, een waxlaag voor kunststof aanbrengen ( opletten niet in volle zon ) . Zo krijg je een beschermlaagje waarop het vuil minder snel hecht en het reinigen gaat sneller , (opletten dat je nadien je panelen terug wax't) .

        Ik heb mijn flexibele panelen nog maar net geplaatst , dus ik heb het probleem nog niet , maar ik had aan mijn camper wel 2 lampjes hangen met zonnecellen , en die waren dof uitgeslagen .Na het toepassen van de bovenstaande bewerking kreeg ik het volgende resultaat !
        Bijlagen
        zonnepaneel2.jpg
        zonnepaneel2.jpg (24.61 KiB) 905 keer bekeken
        zonnepaneel1.jpg
        zonnepaneel1.jpg (20.37 KiB) 905 keer bekeken
        Gebruikersavatar
        Mickel Moen
        Berichten: 5259
        Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
        Locatie: Súdwest Fryslân
        Contacteer:

        Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



        Bericht door Mickel Moen »

        Draadje is al weer van januari 2019. Toen blijkbaar gemist. Maar aangezien mijn naam genoemd wordt reageer ik toch maar even.

        Een verwerende toplaag is nieuw voor mij. Geen ervaring mee en ook hierin zal er veel kwaliteitsverschil zijn.

        Ik heb inderdaad helaas wel al de nodige ervaring met valende panelen.

        Nummer drie Is na de zomer van 2018 ook overleden. De warmte is het niet. Veel gemeten die zomer.
        Ik was er flink ziek van. Dus heb ik het de vorige winter laten liggen. Wel kwam ik na enig speurwerk en helder nadenken op het torderen van het hefdak. Dit is waarschijnlijk toch meer dan ik dacht. Dit in combinatie met de ligging van het paneel over de hele breedte van het dak moet dat het haast wel zijn.
        Ik geef het niet op, dus vorig voorjaar nieuwe panelen gekocht. Ik heb nu gekozen voor twee 60Wp panelen van Wattstunde. Samen 120Wp. Deze zijn van het maritieme soort.
        Deze heb ik in de lengte geplaatst en naast elkaar.

        Wat zijn de voordelen die ik verwacht.
        1. Ze zijn bijna de helft kleiner. Het kan niet anders, dat er dan minder mechanische spanning op het paneel komt.
        2. Het zijn halve cellen. Ook dat zal uitmaken bij eventuele mechanische spanning. Per paneel 32 cellen.
        3. In de lengte geplaatst, wat in verband met het torderen een betere keuze is bij een slaaphefdak.
        4. Deze panelen van Wattstunde hebben een aluminium kern. Ze zijn zwaarder, stijver en degelijker. Ze zijn minder flexibel dan de vorige en dat zie ik als een voordeel. Het mechanische kwaliteitsverschil acht ik in vergelijking met de panelen met alleen een kunststof onderplaat groot. De panelen die expliciet maritiem genoemd worden zijn over het algemeen ook beduidend duurder.

        Tot slot heb ik tussen panelen en dak polycarbonaat kanaaltjesplaat gelijmd. Ook deze plaat zal enig torderen opvangen.

        Voor meer zie mijn blog: https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html

        Afbeelding
        Groetnis, Geert
        .Afbeelding mickelmoen.nl
        Vertrokken2
        Berichten: 6847
        Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

        Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



        Bericht door Vertrokken2 »

        Ik ga nu het derde seizoen in met martieme panelen “made in Germany”. Veel slechte wegen gehad, extreme hitte. Maar sofar so good.
        Bijlagen
        1B24C36F-FC88-4495-92B7-3D862E2266B1.jpeg
        1B24C36F-FC88-4495-92B7-3D862E2266B1.jpeg (314.47 KiB) 827 keer bekeken
        Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
        La Passione Passa dal Cuore
        Gebruikersavatar
        bikerwally
        Berichten: 211
        Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

        Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



        Bericht door bikerwally »

        @Gobert,
        Zit er polycarbonaat onder of kleven ze gewoon op het dak ?
        Afbeelding
        hevala
        Berichten: 20
        Lid geworden op: di 25 mar 2014, 17:08

        Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



        Bericht door hevala »

        Ik heb sinds vier jaar twee 140 Watt flexibele zonnepanelen op mijn Ford Nugget met opklapdak. Ik wilde niet veel gewicht op het opklapdak en ook geen extra hoogte centimeters. Ze doen het nog prima. Wellicht wat "over" gedimensioneerd maar we staan eigenlijk altijd op plekken zonder stroompaal. Bovendien heb ik zo wat reserve voor als ze het wat minder zouden gaan doen. Verder heb ik een 1500 Watt converter (ivm Nespresso apparaat). Compressiekoelkast, ventilator voor de standkachel, 17 inch laptap en de elektrische waterkoker zijn onze grootste verbruikers. Zoals op de foto te zien is lopen de zonnepanelen over de verstevigingsgoot heen. Dat gaat prima in de praktijk. Die tip kreeg ik van een bedrijf dat vaak zonnepanelen installeert op volkswagen campers.
        Bijlagen
        D1 b_IMG_4572 Solar.JPG
        D1 b_IMG_4572 Solar.JPG (71.88 KiB) 536 keer bekeken
        IMG_5679_Zonnepanelen vk.jpg
        IMG_5679_Zonnepanelen vk.jpg (165.21 KiB) 536 keer bekeken
        Gebruikersavatar
        jan-
        Berichten: 2606
        Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
        Locatie: Harderwijk

        Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



        Bericht door jan- »

        Pas mijn flexibel zonnepaneel maar weer eens getest en deze leek niets meer te doen. Dus ik dacht dat ik na 2 jaar ook aan de beurt zou zijn. Zat te kijken naar de mogelijkheid van een glas paneel en kwam uit op https://flipcart.nl/product/vidaxl-zonn ... gheidsglas €72.82 en 6,5 kg gewicht. Dit is niet veel meer dan de 2 panelen van mickelmoen. Door ze dicht bij het scharnier te plaatsen van mijn hefdak zou het wat gewicht betreft misschien nog wel gaan. Hoogte blijft wel een nadeel.

        Ik dacht, laat ik voor de zekerheid mijn regelaar nog testen. Zag ik een los draadje. Na dit aangesloten te hebben bleek mijn paneel het gewoon nog te doen! Mijn campertje staat meestal onder de carport. Misschien dat de panelen daardoor minder snel achteruit gaan?

        @mickelmoen: in je Blog schrijf je:
        Update april 2019. "Nummer drie Is na de zomer van 2018 ook overleden"
        Update juni 2018. "En nu is ook nummer twee gesneuveld"
        Zijn er nu 2 of 3 overleden?
        Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
        Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
        Gebruikersavatar
        Kroppie
        Berichten: 51119
        Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
        Locatie: beemster

        Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



        Bericht door Kroppie »

        ik had op mijn camper [burstner 570] 3 panelen van 275Wp elk, kosten rond de 100 euro per stuk, dus voor 300 euro 825Wp op dak, bij de verkoop van de camper die panelen verwisseld voor een stel andere [4x 80Wp] die ik nog had, de 3 van de camper staan nu in de tuin terug te leveren aan het net, da,s lachen als je de meter achteruit ziet lopen.
        ik geloof niet in flexibele panelen vast gelijmd op een dak wat een heel andere uitzettingscoefficient zal hebben dan de panelen, dat moet een keer fout gaan, daarbij zijn die dingen nog veeeel duurder ook dan gewone


        jos
        jos

        het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

        too old to worry about anything
        Gebruikersavatar
        Aloys
        Site Admin
        Berichten: 19103
        Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
        Locatie: Kampen
        Contacteer:

        Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



        Bericht door Aloys »

        jan- schreef:
        za 18 jul 2020, 12:57
        @mickelmoen: in je Blog schrijf je:
        Update juni 2018. "En nu is ook nummer twee gesneuveld"
        Update april 2019. "Nummer drie Is na de zomer van 2018 ook overleden"
        Zijn er nu 2 of 3 overleden?
        Drie dus, ik heb in de quote de twee regels compleet verwisseld, zo leest het makkelijker :D
        Beheerder www.camperforum.nl
        Een overzicht van onze reisverhalen.
        Gebruikersavatar
        Atoz
        Berichten: 5451
        Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
        Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

        Re: Duurzaamheid flexibele zonnepanelen teleurstellend



        Bericht door Atoz »

        Jullie Nederlanders zouden dit toch moeten weten....
        Flexibele panelen worden veelvuldig op bootjes en boten geplaatst, soms worden die panelen zelfs op maat gemaakt, maar er is wel dingetje....
        De prijs: 8€ per Wp is niet uitzonderlijk.

        En dan zie je geldigheid panelen aan spotprijzen verkocht worden.
        En ja ik heb er ook 2 van 50Wp elk, was 135€ voor de twee.
        Gebruikte ik afgelopen november en december in Spanje om wat testen mee te doen.
        En ja ze doen wat ze moeten doen, was zelfs leuk om de hellingshoek en de richting tov de zon mee te experimenteren.

        Maar voor geen geld ter wereld komen die ooit op mijn camperdak vastgekleefd.
        Gewoon omdat ze er visueel slecht uitzien, toch als ik ze vergelijk met die op bootjes liggen.

        Dus hier bepaalt de prijs toch wel degelijk de kwaliteit. Zelf gezien ;-)
        Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
        740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
        TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
        4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
        Plaats reactie