BAS 60 vlakschotel: schuin zetten voor Joyne?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
duive013
Berichten: 26
Lid geworden op: do 04 okt 2018, 20:41

Re: BAS 60 vlakschotel: schuin zetten voor Joyne?



Bericht door duive013 »

Naar mijn idee is tot dusver niet gelukt überhaupt deze satelliet te vinden....Vind niets bekends, want geen van gedocumenteerde zenders welke ik zou moeten aantreffen komt tevoorschijn. Ik heb echt heel wat afgezocht maar loop gewoon vast. Heb het toen maar zo gelaten en ben gaan zoeken voor mogelijke oplossing op dit forum. Vond vervolgens dus dit draadje en dat geeft de burger de bekende moed....

Heb lief ding voor over wanneer dan alsnog lukt..

Wat kan ik proberen...
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: BAS 60 vlakschotel: schuin zetten voor Joyne?



Bericht door komtwelgoed »

Natuurlijk kun je de Eutelsat 9B ontvangen. Zoek maar eens met de volgende transponders:

11919V, DVB-S, 27.500, 3/4 o.a de zender IBC Tamil TV en Holygod TV Europe & Middle

11996V, DVB-S, 27.500, 3/4 o.a. de zenders CCTV 4 Europe, CGTN Español, CGTN Documentary en PTV Global.
duive013
Berichten: 26
Lid geworden op: do 04 okt 2018, 20:41

Re: BAS 60 vlakschotel: schuin zetten voor Joyne?



Bericht door duive013 »

De wagen staat nu weer even in de stalling, kan nu even niets..

Zodra ik weer pad ben ga ik hiermee aan de slag. Ben wel heel erg benieuwd op het lukt..

Hartelijk dank zover, ik laat van mij horen....

Grtjs Aad
duive013
Berichten: 26
Lid geworden op: do 04 okt 2018, 20:41

Re: BAS 60 vlakschotel: schuin zetten voor Joyne?



Bericht door duive013 »

Ik heb even de kans gehad de schotel uit te zetten... Inderdaad heb ik besproken transponders kunnen vinden met de aangegeven zenders echter lees ik dat het om Eurobird 9A gaat. Kan het soms om een en dezelfde satelliet gaan ?? Ik lees er iets over op internet..

Vervolgens ben ik op gaan zoeken op de 3 transponders waar Joyne op uitzendt. Daar krijg ik echter helemaal geen signaal te pakken. ( al heb ik nog geen abbo. dan moet er toch een lijst verschijnen. Tenminste dat verwacht ik dan) Maar helemaal geen signaal vindt ik toch bepaald vreemd.

Doe ik wat verkeerd vraag ik mij af... Zit dan toch op de verkeerde satelliet te zoeken..
Nogmaals, ik moet dit handmatig uit richten...

Ik heb wat foto`s gemaakt zie de voorbeelden..
Bijlagen
werkende transponder voor PTV Global-CGTN-Documentary etc.jpg
werkende transponder voor PTV Global-CGTN-Documentary etc.jpg (72.65 KiB) 548 keer bekeken
transponder 3 Joyne geen signaal.jpg
transponder 3 Joyne geen signaal.jpg (79.2 KiB) 548 keer bekeken
transponder 1+2 Joyne  geen signaal.jpg
transponder 1+2 Joyne geen signaal.jpg (77.23 KiB) 548 keer bekeken
duive013
Berichten: 26
Lid geworden op: do 04 okt 2018, 20:41

Re: BAS 60 vlakschotel: schuin zetten voor Joyne?



Bericht door duive013 »

Nog 2 foto`s hier betrekking op... De laatste foto( sceenshot), is dat soms gewoon de Eutelsat 9B waar we het over hebben ???
Bijlagen
werkende transponder voor PTV Global-CGTN-Documentary etc.jpg
werkende transponder voor PTV Global-CGTN-Documentary etc.jpg (72.65 KiB) 548 keer bekeken
Screenshot Eurobird 9A (9 degree East).png
Screenshot Eurobird 9A (9 degree East).png (92.56 KiB) 548 keer bekeken
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: BAS 60 vlakschotel: schuin zetten voor Joyne?



Bericht door komtwelgoed »

De Eutelsat 9A op 9 graden oost had inderdaad de bijnaam Eurobird zoals de Eutelsat 13 oost de bijnaam Hotbird heeft. De Eutelsat 9A hangt echter niet meer op 9 oost. Hij is vervangen door de nieuwe moderne Eutelsat 9B en deze heeft niet de bijnaam Eurobird. Het is dus een verouderde benaming in je ontvanger maar er wordt in ieder geval wel de positie 9 oost mee bedoeld.

Joyne heeft ook zenders die niet gecodeerd zijn. Die kun je dus zonder abonnement ontvangen. Kijk hier: https://www.lyngsat.com/packages/Joyne.html
Bij transponder 12074V zijn de geel gemarkeerde tv-zenders fta, en ook 10 radiozenders.
De transponder die jij laat zien hebben de oude en dus verkeerde transponderspecificaties. Joyne gebruikt 11727V, 11747H en 12074V.
Je moet de transponderspecificaties opnieuw ingeven dus SR, fec enz.

Je zult je schotel wel optimaal uit moeten richten voor Joyne want die zijn moeilijker te ontvangen dan de transponders die ik je opgegeven had.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1898
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: BAS 60 vlakschotel: schuin zetten voor Joyne?



Bericht door Rob66 »

Ik zie dat de symbolrate nog op 27500 staat, deze moet je veranderen in 30000 en je zal zien dat je de Eutelsat9/Eurobird 9 wel zal vinden.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
duive013
Berichten: 26
Lid geworden op: do 04 okt 2018, 20:41

Re: BAS 60 vlakschotel: schuin zetten voor Joyne?



Bericht door duive013 »

komtwelgoed schreef:
za 20 apr 2019, 16:55
Je zult je schotel wel optimaal uit moeten richten voor Joyne want die zijn moeilijker te ontvangen dan de transponders die ik je opgegeven had.
Wat kan daar de reden dan voor zijn vraag ik mij af.. Zit er zowaar verschil in doorgeven via de transponders van een en dezelfde satelliet ??
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: BAS 60 vlakschotel: schuin zetten voor Joyne?



Bericht door komtwelgoed »

Dat heeft met de transponder specificaties te maken.
Wil de provider dat de zenders makkelijk te ontvangen zijn, dan kunnen er maar een beperkt aantal zenders op een transponder.
Wil een provider veel zenders op een transponder, dan zal hij gebruik moeten maken van DVB-S2, en een modulatie van 8PSK moeten nemen, een hoge symbolrate van 30.000 en een geringe foutcorrectie, bijv. een fec van 3/4 of 5/6.
Aangezien transponders huren een zeer kostbare zaak is, gaan bijna alle providers over naar veel zenders op een transponder. Je zult dan een grotere schotel moeten hebben om voldoende signaal te ontvangen.
duive013
Berichten: 26
Lid geworden op: do 04 okt 2018, 20:41

Re: BAS 60 vlakschotel: schuin zetten voor Joyne?



Bericht door duive013 »

Hartelijk dank voor deze uitleg, luid en duidelijk verwoordt. Zo wordt deze materie voor mij als leek nu meer en meer duidelijk. Ook moet ik de symbolrate verplaatsen van 27.500 naar 30.000. Compleet over het hoofd gezien. Ik ben erg benieuwd of ik uiteindelijk Joyne ga ontvangen via deze transponders, met het oog op de beperkingen van deze vlakschotel met betrekking wat ik er over lees...

De eerst volgende trip ga ik dit uitproberen, ik laat het uiteraard weten..
duive013
Berichten: 26
Lid geworden op: do 04 okt 2018, 20:41

Re: BAS 60 vlakschotel: schuin zetten voor Joyne?



Bericht door duive013 »

Beetje later dan gepland echter had ik de belofte gedaan terugkoppeling te geven. Welnu het is niet gelukt. Geen enkele keer is het gelukt om ook maar iets van een signaal op te pakken met deze symbolrate (30000). Niet in Nederland, niet in West,Midden,Oost,Noord-Duitsland, België.Nergens. Zover is nu duidelijk dat dit nimmer gaat werken. Een bijzondere aardige mede camperaar heeft om te proberen zijn ontvanger bij mij aangekoppeld om het laatste stukje twijfel weg te nemen. Nee dus. Het wordt of een grotere schotel of berusten. Kan mij niet voorstellen dat er nog andere opties zijn..
duive013 schreef:
ma 29 apr 2019, 14:37
Hartelijk dank voor deze uitleg, luid en duidelijk verwoordt. Zo wordt deze materie voor mij als leek nu meer en meer duidelijk. Ook moet ik de symbolrate verplaatsen van 27.500 naar 30.000. Compleet over het hoofd gezien. Ik ben erg benieuwd of ik uiteindelijk Joyne ga ontvangen via deze transponders, met het oog op de beperkingen van deze vlakschotel met betrekking wat ik er over lees...

De eerst volgende trip ga ik dit uitproberen, ik laat het uiteraard weten..
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: BAS 60 vlakschotel: schuin zetten voor Joyne?



Bericht door komtwelgoed »

Om Joyne te kunnen ontvangen, heb je 2,5dB meer signaal nodig dan de zenders IBC, Tamil TV, Holygod TV Europe & Middle, CCTV 4 Europe, CGTN Español, CGTN Documentary en PTV Global die ik eerder noemde in het bericht van 14 april. De oppervlakte van de schotel moet dan bijna 2x zo groot zijn om Joyne dan te kunnen ontvangen.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: BAS 60 vlakschotel: schuin zetten voor Joyne?



Bericht door Stieneke en Donald »

Ben ik weer.

Komtwelgoed had de volgende (Skew) standen van de BAS 60 berekend:

stand 1 = -14°
stand 2 = -7°
stand 3 = 0°
stand 4 = +7°
stand 5 = +14°

Schotel staat op de foto op stand 1 wat dus -14° is.
(Ik heb op advies van leden vorig jaar de BAS op stand 2 gezet voor Valencia eo. Is -7°)

Komende winter willen we (indien mogelijk) naar Portugal. Bij Vilar Formoso Pt in en dan langzaan zuidwaarts.
Moet de schotel op stand 1 gezet worden voor Portugal?

Afbeelding

Ik heb een driehoek ingetekend, kan je zelf FF narekenen. Heb ooit met sin, cos en tang hoeken kunnen berekenen maar weet het niet meer. :bang:


Link van de BAS 60 om uit te vergroten.
https://www.mupload.nl/img/e8jxq1j7e0e3.jpg

A;vas dank voor het meedenken. :thumbup:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: BAS 60 vlakschotel: schuin zetten voor Joyne?



Bericht door komtwelgoed »

Beste Stineke en Donald

In Vilar Formoso is de skew -14°, in de Algarven tegen de Spaanse grens -17° en meer naar de Atlantische kust nog schuiner voor de Eutelsat 9 oost. Je moet de antenne voor dat gebied dus op stand 1 zetten. Wat wel de vraag is of je met deze BAS 60 daar Joyne nog wel ontvangt. In Vilar Formoso misschien nog net maar zuidelijker heb ik mijn twijfels.
Gebruik in ieder geval de zender CCTV 4 Europe die heel makkelijk te ontvangen is om de Eutelsat 9 oost te vinden. Die zit op transponder 11996V, DVB-S, QPSK, SR 27.500, fec 3/4.
Plaats reactie