Simpel alarm/waarschuwingssysteem

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Simpel alarm/waarschuwingssysteem



Bericht door bupozaanstad »

Alarmsystemen, je hebt hele dure en geavanceerde systemen maar ook simpele en doeltreffende systemen en natuurlijk de zogenaamde “af fabriek” systemen. De bedoeling van al deze systemen is dat ze zowel de camper als de inhoud van de camper behoeden voor ongenode gasten. Let wel dit systeem is alleen van toepassing als je in de camper bent en bijvoorbeeld ligt te slapen of met de verduistering nog een boekje leest

Wij hebben gekozen voor een PDC systeem (Parking Distance Control ) en in het Nederlands een systeem met parkeer afstand controle, en ik zal proberen simpel uit te leggen hoe het werkt.

Net naast elke deur boor je met de gatenboor die bij elke set parkeersensoren wordt bijgeleverd een gat op ongeveer anderhalve meter boven de grond, je kunt er ook voor kiezen dit op de hoogte te doen van de deurgrepen. Heb je deze gaten geboord dan gaat de installatie grotendeels binnen verder met het trekken van de bedrading.

Zoals we allemaal weten “piept” een PDC systeem en hoe dichter je bij een object komt hoe harder hij gaat piepen en als hij niet meer piept maar een constante pieptoon geeft dan sta je wel heel dicht bij een paaltje of andere auto. Dat gaan we gebruiken om ongenode gasten te weren.

We beginnen met het trekken van de draden van de sensors naar de plaats waar we het kastje van het systeem willen plaatsen, meestal in de buurt van de HH accu. Je zult de draden van sommige sensors wel moeten verlengen maar dat is vrij simpel te doen. Eenmaal alle draden van de sensoren bij de plaats van installatie klaar liggen sluiten we deze aan op het kastje van het systeem. Als dit allemaal gelukt is plaats je een schakelaar tussen de voedingslijn van het controller kastje van de PDC en sluiten we deze aan op de HH accu, wel even in de handleiding kijken dat de draad voor de schakelaar van de achteruitrijdlampen is aangesloten want anders wordt het systeem niet geactiveerd.

Nu kunnen we gaan testen, de meeste PDC systemen hebben een instel potmetertje waarmee je de gevoeligheid kan instellen, let daar wel op bij aankoop. Laat iemand op ongeveer 2 meter van de camper voor een sensor gaan staan en stel de potmeter zo in dat hij zijn eerste piepjes geeft, op het moment dat deze persoon steeds dichter naar de camper toe komt zal de frequentie van de pieptonen oplopen en op een halve meter afstand zal er een constante piep zijn. Als het kastje zo geplaatst is dat de toon vrij de camper in kan komen is dit meer dan genoeg lawaai om de diepste slaper te wekken, zelfs na een paar flessen wijn ;-)

Dit systeem is vooral handig voor personen die graag “in het wild” staan en op afgelegen plaatsen. Wij gebruikten dit al in onze vorige camper een LT28 en nu ook weer in de Ducato en we zijn maar één keer “gewekt” toen we op een plekje in de Alpen stonden, er liep een koe op een paar meter afstand van de camper voorbij maar beter één keer voor Jan met de korte naam dan één keer te laat.

Het is een goedkoop en simpel systeem, wij betaalden nog geen 25 euro via Ebay inclusief verzenden, en doordat we de hoogte van de sensoren op ongeveer anderhalve meter van de grond hebben geplaatst zal dit zeker niet afgaan als er een konijn of dergelijke voorbij huppelt.
Laatst gewijzigd door bupozaanstad op wo 02 jan 2019, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Simpel alarm / waarschuwings systeem



Bericht door Janpinz »

Prachtig mooi!
Hoeveel sensoren heb je geplaatst?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Simpel alarm/waarschuwingssysteem



Bericht door Aloys »

Mooi verhaal, doe er ook even een linkje bij, naar de Chinese leverancier.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Simpel alarm/waarschuwingssysteem



Bericht door 't Busje »

In het "wild" ben ik minder bang voor inbraak of ander onheil dan in de bewoonde wereld. Als je echt wild staat, ben je voor een inbreker lastig te vinden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Simpel alarm/waarschuwingssysteem



Bericht door bupozaanstad »

Je hebt natuurlijk "wild en wild" het kan ook een plaats zijn waar overdag volk langs komt en die je hebben zien staan. Ik bedoel dan op een plekje wat geen camperplaats is maar wel een heerlijk plekkie ;-)

Omdat mijn wagen geen zijdeur heeft heb ik 4 sensoren geplaatst naast beide voordeuren en naast beide achterdeuren, voordeel van de sets in de onderstaande links is dat je genoeg sensoren hebt.

http://nl.aliexpress.com/item/free-ship ... st=ae803_3

http://nl.aliexpress.com/item/Buzzer-Al ... st=ae803_3
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Simpel alarm/waarschuwingssysteem



Bericht door TestCase »

Gaaf idee!

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Uitgeschreven

Re: Simpel alarm/waarschuwingssysteem



Bericht door Uitgeschreven »

Dit systeem staat wel onder stroom de ganse tijd, anders werkt het niet. Ik heb dit gehad op de vorig camper. Je kan het ook bij Conrad verkrijgen voor en paar tientallen euro.Het is bedoeld voor bumper inbouw van een personen wagen.Heel omslachtig. Je hebt er met een schermpje vooraan op het daschbord.
Draadloze systemen zijn wel een stuk gemakkelijker te plaatsen.Maar het idee zelf is goed.Alleen als je naast een andere auto staat kan die problemen hebben met zijn deuropener,want dit systeem 'straalt' nogal wat.

https://www.lidl-shop.be/nl-BE/Beweging ... p100202239

Nu heb ik er daar een paar van aangeschaft.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Simpel alarm/waarschuwingssysteem



Bericht door bupozaanstad »

@ ON4AVT

Het systeem zet je alleen aan als gaat slapen, of in het donker de gordijnen dicht hebt vandaar de schakelaar die er tussen zit. Je hebt ze inderdaad ook met een schermpje wat de relatieve afstand laat zien tot het object maar dat hoef je niet aan te sluiten. Voordeel is dat je het simpele systeem kan aan zetten wanneer jij dat nodig hebt, sta je op een CP met 20 andere dan kan je besluiten het uit te laten.

Het systeem van de LIDL zal zeker goed werken maar die bewegingssensor meet / registreerd erg breed en als hij iets registreert dan zit je met 105 dB(A) rechtop in je bed en je zal het moeten uitschakelen want het blijft ongeveer 10 minuten doorgaan. Het is net wat je wilt maar met de PDC sensoren loopt er bijvoorbeeld een hert of een mens op een paar meter afstand langs de camper, het systeem piept even en stopt weer met alarmeren omdat het hert / mens gewoon doorloopt. Stopt het voorbij lopende "object" dan blijft het piepen en komt het dichterbij dan wordt de piep frequentie hoger en staat het "te dichtbij" dan heb je een constante piep en is het tijd om de bus spuitverf ( fel oranje ) en de HB-knuppel te pakken ;-) ;-)
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Uitgeschreven

Re: Simpel alarm/waarschuwingssysteem



Bericht door Uitgeschreven »

Ja ik ken het systeem, dat vertelde ik Ik heb ook gezegd dat het een goed systeem is.
De laatste keer dat men inbrak ,ben ik er niet ervan wakker geworden.Ik slaap te diep om die piep te horen.Daarom zocht ik iets anders, die alleen werkt als ze werkelijk binnen willen.De afstand kan ook ingesteld worden.Van die 105 db word ik wel wakker. Het werkt met afstand bediening die in mijn bereik ligt.Kan het dus direct afleggen en inschakelen.Het systeem moet niet binnen staan, maar buiten, werkt met afstand bediening.Kan je ook voor de venster zetten aan de binnen kant op hoogte, gaat dan alleen maar af als er een persoon voor gaat.
Een ander systeem is dat wat karper vissers gebruiken rond hun tent als ze s'nachts slapen.Een sirene die aangestuurd word met een sensor.Of een visdraad.Ik ben inventief geworden sedert.Het enige minpunt aan het systeem van u is dat je gaten moet boren en alle kabels weg werken en uit lengen.
Daarom ga ik voor draadloos.Dat is alles. Voor de rest geen afbraak aan het systeem.Voor de prijs moet je het niet laten.
Willy
Gebruikersavatar
dominique1
Berichten: 94
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 18:56

Re: Simpel alarm/waarschuwingssysteem



Bericht door dominique1 »

het lijkt simpel , heb je ook foto s van waar die sensoren zitten?

groetjes
Take it easy,don't let the sound of your own wheels
drive you crazy .
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Simpel alarm/waarschuwingssysteem



Bericht door bupozaanstad »

Zal ik even moeten maken maar gezien de medische conditie blijf ik nu even binnen. Is ook geen punt waar je ze plaats als ze maar naast de de deuren zitten op gemiddelde borsthoogte. Verder is het plaatsen voor elke camper anders in verband met de inbouw van het interieur, je zal altijd moeten kijken of er ruimte is en hoe je de draden bij de HH accu kan krijgen. Ik kan me voorstellen dat je bij een luxe fabriekscamper vele malen voorzichtiger ben dan ik bij mijn 27 jaar oude Ducato ;-)
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
dominique1
Berichten: 94
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 18:56

Re: Simpel alarm/waarschuwingssysteem



Bericht door dominique1 »

bedankt voor de reactie.
idd wat voorzichtiger maar ga me er in verdiepen.

beterschap

groetjes
Dominique
Take it easy,don't let the sound of your own wheels
drive you crazy .
Plaats reactie