Tweede zonnepaneel met ander formaat parallel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Basvdheijden
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 21:26

Tweede zonnepaneel met ander formaat parallel?



Bericht door Basvdheijden »

Beste forumleden,

Na lang lezen op dit prachtige forum, heb ik zoveel informatie verkregen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Er zijn dus heel veel topics over het aansluiten van twee zonnepanelen en ik heb inmiddels alle variaties wel voorbij zien komen:
- 2 regelaars, met elk paneel op een aparte regelaar,
- in serie,
- parallel.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik heb een zonnepaneel van 200wp (Vmp 26.2V en Voc 33.4V). Hier wil ik graag een kleiner paneel bij gaan leggen (100wp - 130wp). Ik lees dan dat ik dat het beste parallel kan doen, maar dat de uitgangsspanning gelijk moet zijn in dat geval. Eerste vraag: gaat het hierbij om de Vmp of de Voc / open circuit spanning?

Ook heb ik begrepen dat de spanning gelijk is als er een gelijk aantal cellen op het paneel aanwezig zijn. Nu het probleem/de vraag: dit impliceert dan toch dat het tweede paneel dezelfde grootte moet hebben? Dus dan zou ik toch nooit een tweede, kleinere paneel kunnen toevoegen?

Alvast veel dank voor de antwoorden :-) Dat helpt mij enorm.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede zonnepaneel met ander formaat parallel



Bericht door Kroppie »

elke cel heeft een spanning van +- 0,5 volt ongeacht de afmetingen van die cel, de capaciteit is wel afhankelijk van de grootte van de cel, het kan dus goed dat een groter paneel het zelfde aantal cellen en dus ook dezelfde werkspanning (Vmp) heeft.

verschillende panelen met dezelfde werkspanning(Vmp) kun je parallel plaatsen, voor serie plaatsen moeten ze hetzelfde aantal amperes leveren(Imp) daar bij serie plaatsing het paneel met de minste amperes het totale vermogen bepaald.

zo duidelijk en anders lees ik het wel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Tweede zonnepaneel met ander formaat parallel



Bericht door cobes »

jos,
is altijd een van de twee gelijk zodat je altijd kunt plaatsen met een regelaar parallel of serie,
of zijn er ook panelen die op beide punten verschillend zijn dus verschillende spanning en verschillende Ampères en moet je dan wel met twee regelaars werken¿
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede zonnepaneel met ander formaat parallel



Bericht door Kroppie »

je hebt ook panelen met afwijkende aantallen cellen, maar de meest gebruikte zijn 36 en 72 cllen, er zijn er b.v. ook met 40, en om die samen te gebruiken dan moet je met 2 regelaars werken, en dan liefst regelaars waar je de laadspanningen van in kunt stellen zodat je kan streven/instellen naar 2(bijna)gelijken, om eventuele verliezen zo veel mogelijk te voorkomen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Tweede zonnepaneel met ander formaat parallel



Bericht door cobes »

toppy weer wat geleerd :thumbup:
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Basvdheijden
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 21:26

Re: Tweede zonnepaneel met ander formaat parallel



Bericht door Basvdheijden »

Dank voor de reacties!

Het lukt mij dus niet om een (ander, tweede) paneel te vinden met exact dezelfde Vmp. Wat is de marge die ik hierin heb?
En in het geval het me niet lukt om zo’n tweede, gelijk paneel te vinden: wat zouden jullie dan adviseren in mijn geval?
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Tweede zonnepaneel met ander formaat parallel



Bericht door Metor »

Wat voor regelaar heb je in je systeem zitten.
Als je een (xxx shunt xxx) PWM regelaar hebt heb je een grote marge in VMP. Alles boven nominaal 18V is goed.
Bij een MPPT regelaar ligt het gevoelig. Dan zouden de Vmp's niet meer dan zo'n 1V van elkaar moeten afwijken.
Laatst gewijzigd door Metor op wo 02 jan 2019, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Tweede zonnepaneel met ander formaat parallel



Bericht door 't Busje »

Er bestaan ook regelaars met twee ingangen voor afzonderlijke ongelijke panelen, bijvoorbeeld: https://www.bombeeck-digital.nl/nds-sc3 ... elaar-mppt .
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Tweede zonnepaneel met ander formaat parallel



Bericht door Ronald53 »

Metor schreef:
di 01 jan 2019, 20:44
Wat voor regelaar heb je in je systeem zitten.
Als je een shunt regelaar hebt heb je een grote marge in VMP. Alles boven nominaal 18V is goed.
Bij een MPPT regelaar ligt het gevoelig. Dan zouden de Vmp's niet meer dan zo'n 1V van elkaar moeten afwijken.
Als je de vergelijking met een shuntregelaar gaat maken, dan zie ik niet waarom die beter zou zijn dan de MPPT regelaar, zelfs als de panelen afwijkend zijn. De shuntregelaar doet niet veel anders dan een extra belasting parallel aan de accu te zetten, en wel zó dat de spanning op de accu niet te hoog wordt. Je hebt dan een extra warmtebron in de vorm van die shunt. De MPPT gaat op zoek naar een optimale stroom/spanning combinatie aan de ingang, en zorgt er via een soort van transformator voor dat op de accu de juiste spanning komt te staan. Er wordt zo (bijna) geen energie weggegooid. Alleen, als de panelen niet identiek zijn wordt een stroom/spanning combinatie gekozen die hoogstwaarschijnlijk niet voor de panelen afzonderlijk de beste is. Maar ik zie er geen problemen door ontstaan, en de opbrengst is al gauw hoger dan met een shuntregelaar. Maar, optimaal wordt het pas als je beide panelen van een eigen MPPT regelaar kunt voorzien. Dan zijn de kosten weliswaar hoger, maar als je verwacht regelmatig alle Joules hard nodig zult hebben, dan ben je uiteindelijk beter af. Die regelaar met twee ingangen is wellicht een optie. Ik kende zo iets niet voor 12V toepassingen. Voor 230V wel, de zonnepanelen op mijn dak zijn ook verdeeld in twee strings, die op afzonderlijke ingangen zitten.
Ronald
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Tweede zonnepaneel met ander formaat parallel



Bericht door Hoofdnoorman »

't Busje schreef:
di 01 jan 2019, 20:58
Er bestaan ook regelaars met twee ingangen voor afzonderlijke ongelijke panelen, bijvoorbeeld: https://www.bombeeck-digital.nl/nds-sc3 ... elaar-mppt .
Ik was wel geïnteresseerd, maar zie toch echt nergens iets staan dat er ongelijke panelen aangesloten kunnen worden.
Ook gaat deze MPPT pas laden als de ingangsspanning boven de accuspanning komt, staat in de gebruiksaanwijzing.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Tweede zonnepaneel met ander formaat parallel



Bericht door 't Busje »

SC300M (main characteristics):
– Allows the charge of the service battery, using solar panels with a nominal voltage of 12V.
– Has two separate inputs for two solar panels of maximum power up to 150Wp for each, with a nominal voltage of 12V.
Open circuit voltage for each photovoltaic panel (Vos) 16V - 27V
Input number 2
Maximum peak power for each input 150Wp
Activation voltage for start battery charging < 12,5V
Nominal voltage for each battery 12V
Hieruit maak ik op dat de panelen verschillend mogen zijn, zowel qua voltage als qua vermogen.

Je andere opmerking klopt, hoewel de voorwaarde ook zou kunnen slaan op het knipperen van de LEDs, maar dat zal wel niet:
The green LED flashes to indicate that the the service battery is charging, only if the photovoltaic panels produce a higher voltage than the battery.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Tweede zonnepaneel met ander formaat parallel



Bericht door Peter A7 »

Dat is bij elke MPPT zo, de ingangsspanning moet altijd iets hoger liggen.

Dat is op zich geen probleem omdat de Ump toch ca 5 à 7 volt boven de accuspanning ligt.
Beste groeten,

Peter :)
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Tweede zonnepaneel met ander formaat parallel



Bericht door Ronald53 »

Peter A7 schreef:Dat is bij elke MPPT zo, de ingangsspanning moet altijd iets hoger liggen.

Dat is op zich geen probleem omdat de Ump toch ca 5 à 7 volt boven de accuspanning ligt.
Correctie: dit is bij ALLE gangbare regelaars voor zonnepanelen zo. Een regelaar met een step-up functie is een specialty.
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Tweede zonnepaneel met ander formaat parallel



Bericht door Peter A7 »

Ronald, ik ben in de war met je antwoord.
Want bij een PWM regelaar is dat helemaal niet het geval.
Die gaat wel een beetje laadstroom naar de accu laten vloeien van zodra de paneelspanning boven de accuspanning uit komt.
Erg weinig stroom, dat wel.
De MPPT regelaar slaapt dan nog :lol:

Er is een duidelijk verschil in de werking tussen de twee soorten regelaars.
Beste groeten,

Peter :)
Plaats reactie