EBL: bij D+ worden start- en huishoudaccu parallel geschakeld?
EBL: bij D+ worden start- en huishoudaccu parallel geschakeld?
Tijdens de bestudering van het schema van de EBL208S is mij opgevallen dat zodra D+ opkomt het scheidingsrelais wordt geactiveerd waardoor de Start- en HH-accu parallel worden geschakeld (via de 30A shunt). Ik zie zo snel geen begrenzingsvoorziening (behalve de zekeringen van 30A). Hoe wordt de vereffeningsstroom tussen beide accu's gelimiteerd?
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: EBL: bij D+ worden Start- en HH-accu parallel geschakeld??
ik heb nog nooit een grote vereffenings stroom gemerkt, zelfs niet met koppelen van een lege 100Ah startaccu aan een volle 460Ah hh accu, lijkt mij iets van een theoretische mogelijkheid.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19167
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: EBL: bij D+ worden start- en huishoudaccu parallel geschakeld?
De draaddikte is misschien een limiterende factor? Mijn dikke draden zijn aan weerszijden afgezekerd met 60A.
Die zekeringen heb ik nog niet stuk gehad. Het hoogste wat ik op mijn A-meter zag was ruim 40A...
Die zekeringen heb ik nog niet stuk gehad. Het hoogste wat ik op mijn A-meter zag was ruim 40A...
Re: EBL: bij D+ worden Start- en HH-accu parallel geschakeld??
je hebt altijd te maken met leidingsverliezen en interne accuweerstand die de stroom beperken. Maar dat is nogal onvoorspelbaar en als constructeur/ontwerper zou je dat willen beheersen. Het zou mij daarom niet verbazen dat de 30A shunt in het circuit die functie vervult. Of er moet nog iets zijn dat buiten het zicht van de EBL valt. In ieder geval werkt het gewoon zoals het nu is. Ik was (en ben) gewoon benieuwd.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19167
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: EBL: bij D+ worden start- en huishoudaccu parallel geschakeld?
Ik was mijn eigen constructeur/ontwerper en voelde niet de behoefte om dat te beheersen...
Re: EBL: bij D+ worden start- en huishoudaccu parallel geschakeld?
We blijven hobbyisten.....
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: EBL: bij D+ worden start- en huishoudaccu parallel geschakeld?
en de "professionelen" doen het gewoon zonder stroom begrenzing , dus ik als hobby,ist maak me niet druk.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: EBL: bij D+ worden start- en huishoudaccu parallel geschakeld?
De beperkende factor, die inderdaad gewenst is, is de optelsom van de inwendige weerstand van de 2 accu's, de weerstand van de kabel. de shunt en overgangsweerstanden van de verbindingen.
Onlangs twee 240Ah accu's parallel gehad, waarbij eentje goed ontladen was. In het begin liep er meer dan 100A.
Onlangs twee 240Ah accu's parallel gehad, waarbij eentje goed ontladen was. In het begin liep er meer dan 100A.
Re: EBL: bij D+ worden start- en huishoudaccu parallel geschakeld?
Wat de max. vereffeningsstroom kan worden of zijn, is mij niet bekend. Heb tijdens de verbouwing van het boordnet de twee draden die het motorcompartiment samen gevoegd. Dit zijn een 6 en een 10 mm2. Jouw 30A zekeringen is in mijn geval 60A aan beide zijden. De max. laadt stroom die ik gezien heb met de bvm700, was iets van 30A. Terwijl als de vaatwasser onderweg aanstaat, er een tijdelijke max. ontlaad stroom van 80A is (*). De draden naar de omvormer zijn beduidend dikker.
Ik vermoed dat de kleine draad weerstand hier een rol speelt.
*) de omvormer loopt niet via de 60A zekering, maar heeft een eigen zwaardere zekering.
Arie
Ik vermoed dat de kleine draad weerstand hier een rol speelt.
*) de omvormer loopt niet via de 60A zekering, maar heeft een eigen zwaardere zekering.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: EBL: bij D+ worden start- en huishoudaccu parallel geschakeld?
Wat altijd gewerkt heeft kan door een moeilijke denkwijze een probleem worden de beste wensen voor 2019
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Want we reizen tot we sterven
Re: EBL: bij D+ worden start- en huishoudaccu parallel geschakeld?
@hans51: het heeft inderdaad altijd gewerkt, tot op de dag van vandaag. Een probleem is het daarom niet. Het was wel aanleiding tot mijn vraag waarom het eigenlijk altijd werkt. Soms zijn dingen zo vanzelfsprekend.... Een moeilijke denkwijze, schrijf je? Ben je wellicht in de war met 'gezonde nieuwsgierigheid'? Ik leg je het verschil graag een keer uit Ook jij de beste wensen en een hoop gezonde nieuwsgierigheid toegewenst!
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
-
- Berichten: 6876
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: EBL: bij D+ worden start- en huishoudaccu parallel geschakeld?
Er is geen vereffeningsstroom tussen 2 parr. geschakelde accus, als deze door de dynamo geladen worden.
Bepalend is dan de hogere spanning door dynamo gelevrd en de weerstand van elke accu afzonderlijk.
Deze weerstand bepaalt de laadstroom.
Hierdoor loopt door elke accu afzonderlijk, wel een verschillende stroomsterkte.
Door de dynamo wordt de som van beide ladingen gelevert.
Vereffening vindt alleen plaats als accu's parr. staan. De accu met de hoogste spanning laadt de ander, met deze " vereffeningsstroom."
Bepalend is dan de hogere spanning door dynamo gelevrd en de weerstand van elke accu afzonderlijk.
Deze weerstand bepaalt de laadstroom.
Hierdoor loopt door elke accu afzonderlijk, wel een verschillende stroomsterkte.
Door de dynamo wordt de som van beide ladingen gelevert.
Vereffening vindt alleen plaats als accu's parr. staan. De accu met de hoogste spanning laadt de ander, met deze " vereffeningsstroom."
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/