Koplampen Fiat Ducato (1991)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Koplampen Fiat Ducato (1991)



Bericht door bupozaanstad »

Ik ben al aan het zoeken geweest op het forum maar kan helaas niets vinden dus wellicht is er iemand die tips heeft:

Omdat ik met de "tractor", bijnaam voor de Ducato, regelmatig in "the middle off nowhere" verblijf zou het mooi zijn om een betere licht opbrengst van de koplampen te hebben. Bij mijn vorige wagen een Volvo 850 had ik in de standaard koplampen Xenon geplaatst, wel lampen met een kapje voor de lamp zodat er geen verblinding was voor tegenliggers en zodat het geen probleem opleverde bij de APK maar is er al eens iemand geweest die zoiets heeft gedaan bij een oude Ducato. De licht opbrengst van de koplampen is nou niet echt bijzonder te noemen. De reflectors en het glas zijn overigens nog in perfecte staat. Wat meer licht zou gewenst zijn zeker op half verharde wegen in de bergen.

Henk
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koplampen Ducato 1991



Bericht door Kroppie »

en de lampen met dikkere draden, ook de massadraad!!, een relais en een nieuwe fitting eens opnieuw rechtstreeks op de accu aansluiten.
draden zijn origineel niet zo dik, gaat toch 2x5 ampere door en de fitting en massa punten zijn ook >25 jaar oud,

draad rechtstreeks van de accu naar een relais, relais sturen met de originele draden, maar beter eerst eens meten hoeveel volt er op de lampfitting komt terwijl de lamp brand en hoeveel volt er op de accu vertrekt, stel accu is 12 volt en op de lamp meet je 11 volt, dan weet je wat te doen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Koplampen Ducato 1991



Bericht door bupozaanstad »

De stroom en spanning bij de lampen is gewoon goed alleen die gloeilampen zijn hopeloos ouderwets. Vandaar dat ik op zoek ben naar wat beters met meer opbrengst.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
PDJ

Re: Koplampen Ducato 1991



Bericht door PDJ »

De reactie hierboven door Jos beschreven is echt een aanrader! Dit heb ik bij mijn oldtimer amererikaan ook gedaan en werkt echt goed. De lichtopbrengst verbeterd echt flink!
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Koplampen Ducato 1991



Bericht door javanes »

Je spreekt over gloeilampen, dus er zit geen H4 in?
Vervang dan die units eens door exemplaren voor een H4. Kost je €50,-
En daar ook nog een paar rally lampen in van 100/90 watt.
En bedrading van een Fiat van dat bouwjaar en zeker die belabberde massapunten van dat merk zijn volgens mij niet zo optimaal als je schrijft.
En dat is inderdaad vrij makkelijk op te lossen met een paar relais zoals Jos al schrijft.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Koplampen Ducato 1991



Bericht door zwerf-busje »

In het rally wereldje zijn ook wel lampen verkrijgbaar met meer watts.
Dat is een paardemiddel, maar het werkt wel.
Die moet je wel alleen rijdend aan hebben want anders verbrandt de reflector.
Groet Ruud
PDJ

Re: Koplampen Ducato 1991



Bericht door PDJ »

En, als je dat zou doen, dan moet je de bedrading ook verbeteren, anders krijg je geheid problemen (sluiting, of zelfs brand!)
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Koplampen Ducato 1991



Bericht door zwerf-busje »

Goede tip, maar is de standaard bedrading van een ducato van 1991 zo slecht?
Groet Ruud
PDJ

Re: Koplampen Ducato 1991



Bericht door PDJ »

Op zich niet, maar al wel verouderd dus de isolatie is minder geworden. Ook is er voor de standaard lampen een bepaalde dikte draad nodig, voor de sterkere lampen is dus ook dikkere bedrading nodig.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koplampen Ducato 1991



Bericht door Kroppie »

niet eens zo slecht toen het nieuw was , maar zo oud als nu komen alle gevolgen van dat ouder worden, extra boven water , draden aan de dunne kant, door die nog niet zo mooi waterdichte stekkers als tegenwoordig, vaak geoxideerde verbindingen, slecht uitgevoerde massa punten, gammele zekering strip, en hoe ouder hoe meer verlies over de div punten .

soms tonen zelfs fabrikanten voortschrijdend inzicht.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Koplampen Ducato 1991



Bericht door bupozaanstad »

Zoals ik al 2 keer aangaf is de bedrading volledig in orde en 4 jaar geleden vervangen door de vorige eigenaar, daar ligt het dus niet aan. Het zijn puur de lampen. Maar ik lees iets van rally lampen?
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Koplampen Ducato 1991



Bericht door bupozaanstad »

Nu ik mij er verder in verdiep zie ik dat er origineel H4 duplolampen in zouden moeten zitten maar er zitten echt geen halogeenlampen in? Zie wel dat een set H4 koplampen van het merk Van Wezel voor mijn wagen 27 euro per stuk kosten dus dan maar een compleet nieuwe set aanschaffen.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Koplampen Ducato 1991



Bericht door Peter LMC »

Laatst gewijzigd door Peter LMC op do 27 dec 2018, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Koplampen Ducato 1991



Bericht door Bakkertjes »

Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Plaats reactie