Waarom deze omvormers?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
bananajuiz
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 01 okt 2018, 20:18

Waarom deze omvormers?



Bericht door bananajuiz »

Ik heb een Mercedes 613d gekocht die 10 jaar geleden omgebouwd is tot camper. Aangezien deze in Zweden staat is het voor mij lastig zaken uit te zoeken maar heb wel foto's gemaakt van wat elektronische componenten waarvan ik nu probeer het nut uit te zoeken.

Het motorgedeelte is (volgens mij) volledig een 24 volt systeem. Er staan twee 12 volt accu's in serie geschakeld om 24 volt te creëren. Het huishoudsysteem is 12 volt waarbij er drie accu's parallel geschakeld zijn.

Enkele vragen:

1. Er zitten twee omvormers in: een Waeco PerfectPower DCDC20 en DCDC24. Ik vermoed dat deze omvormers gebruikt worden om het huishoudsysteem te voorzien van stroom en de aangesloten accu's op te laden. Echter vraag ik me af waarom er twee omvormers te vinden zijn. Wat zou een logische verklaring hiervoor zijn?

Afbeelding
Afbeelding

2. Beide PerfectPower's leveren een voltage op van 13,8 volt. Vergeleken met een PerfectCharge (12v>14,4v) is dit wat minder. Zijn de bestaande omvormers geschikt om de huishoudaccu's op te laden?

3. Enig idee wat dit is?

Afbeelding

Dank!
Laatst gewijzigd door bananajuiz op za 15 dec 2018, 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.
tvdsande
Berichten: 2270
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 9:21

Re: Waarom deze omvormers?



Bericht door tvdsande »

Deze omvormers maken van 12 of 24 volt 220 en zijn niet om de accus op te laden.
En daar waar Alde op staat zal denk ik wel van de verwarming zijn.
bananajuiz
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 01 okt 2018, 20:18

Re: Waarom deze omvormers?



Bericht door bananajuiz »

Deze omvormers maken van 24 volt 12 volt. Zie bijv. http://www.watersportwinkelonline.nl/pe ... er-dcdc-20.
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Waarom deze omvormers?



Bericht door Denja »

@ bananajuiz "Zijn de bestaande omvormers geschikt om de huishoudaccu's op te laden?"
Als dat is zou kunnen :thumbup:
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
bananajuiz
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 01 okt 2018, 20:18

Re: Waarom deze omvormers?



Bericht door bananajuiz »

Denja schreef:
za 15 dec 2018, 13:25
@ bananajuiz "Zijn de bestaande omvormers geschikt om de huishoudaccu's op te laden?"
Als dat is zou kunnen :thumbup:
Is dit niet het geval dan? Waar dienen ze dan voor?

Ik zie geen andere mogelijkheid dat deze de 24 volt van de dynamo omzet naar 13,8 volt om de huishoudaccu's op te laden...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Waarom deze omvormers?



Bericht door Kroppie »

om accu,s te laden is 13,8 volt te weinig, zullen ws fungeren als voeding voor een 12 volt systeem.

heb ooit een mb 609 omgebouwd tot camper en het 24 volt auto gedeelte op verzoek omgebouwd met bestaande spullen van de eigenaar.

een omvormer geplaatst welke van 24 volt 230 volt maakt (geschakeld door de D+), daarop aangesloten een acculader welke van 230 volt een 14,4 volt accu laadspanning maakt.

zo werd tijdens het rijden toch het laden van het 12 volt camper gedeelte via het 24 volt auto systeem mogelijk gemaakt.

misschien niet zo efficient als mogelijk was , maar de eigenaar had alle spullen al , dus was zo goedkoop klaar(ik ben dus niet de enige die het zo goedkoop mogelijk probeerd te maken :D )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Waarom deze omvormers?



Bericht door seth_space »

In de omschrijving bij Conrad lees ik dit:
Voordelige, supercompacte spanningsomvormer in geschakelde uitvoering (switch-mode) voor het gebruik van 12 V-verbruikers op 24 V-lichtnet.

WAECO PerfectPower DCDC 20
De hoogwaardige DC/DC-omvormers zijn ook geschikt voor het snel en veilig laden van verbruikersbatterijen tijdens het rijden. Vanwege de verhoogde uitgangsspanning van 14,2 volt zijn PerfectCharge-oplaadomvormers de eerste keus voor dit specifieke doel.
https://www.conrad.nl/p/waeco-perfectpo ... -w-1401979

Hoe heb je die 13,8v gemeten?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Waarom deze omvormers?



Bericht door Kroppie »

volgens de specs bij conrad heeft de perfect power 13,8 volt uitgangsspanning, en de perfect charge 14,2 volt laadspanning, voor laden beveelt conrad dan ook de perfect charge aan.(zijn dus 2 verschillende apparaten met elk een ander doel.!)
de perfect power als 12 volt spannings bron
de perfect charge om vanuit 12 volt een 12 volt accu te laden )
e.e.a. volgens de site van conrad.

en waarom 2 van getoonde omvormers?, ik heb geen logische verklaring daarvoor (ook geen onlogische), de enige mogelijkheid is vragen bij de inbouwer/vorige eigenaar/verkoper

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bananajuiz
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 01 okt 2018, 20:18

Re: Waarom deze omvormers?



Bericht door bananajuiz »

Dank voor jullie reacties!

Voor zover ik mij kan herinneren (weet het vrijwel zeker) zag ik in de camper verder geen andere omvormers/laders naast een standaard acculader (230v > 12v) die de eigenaar waarschijnlijk gebruikte om te huishoudaccu's op te laden op een camping/bij zijn huis.

Ik kan me niet voorstellen dat deze camper opladen tijdens het rijden niet ondersteunt. Kan het zo zijn dat die PerfectPower's wel enigszins laden maar door de geringe voltage niet ideaal zijn? Is het een idee om zo'n PerfectCharge achter zo'n PerfectPower te hangen zodat je 24v > 13.8v > 14.4v creëert wat wel beter is voor het opladen? Deze opstelling lijkt me ergens een beetje vergezocht. Wat zijn betere alternatieven om een 12v systeem op te laden d.m.v. een 24v systeem?

Een andere mogelijkheid zou zijn de huishoudaccu's ook in serie te schakelen om 24v te creëren. Hier vervolgens zo'n PerfectPower op aan te sluiten om 12v (13.8v) te creëren en hier de verbruikers op aan te sluiten (12v LED lampen, absorptiekoelkast, afzuiger, gasmelder, radio etc.).

Benieuwd naar jullie advies!
Laatst gewijzigd door bananajuiz op za 15 dec 2018, 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Waarom deze omvormers?



Bericht door blizard »

Dit noemen ze koffiedikkijken.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet heleaal wat je met dit draadje wilt.
ALs het nu een fabriekscamper zou zijn, zou je aan een eigenaar van een vergelijkbare kunnen vragen.
Nu creeer je alleen aannames...
bananajuiz
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 01 okt 2018, 20:18

Re: Waarom deze omvormers?



Bericht door bananajuiz »

Ik heb heel weinig ervaring met campers en zeker niet met zelfbouw dus wellicht zie ik iets heel normaals over het hoofd m.b.t. het hebben van twee soortgelijke omvormers. Dat dit niet het geval is, is ook een antwoord waar ik naar op zoek was.

Daarnaast lijkt mijn vraag of de PerfectPower's, die 13.8 volt leveren, wel geschikt zijn om een accu op te laden, vrij specifiek.

Overigens vond ik dit zojuist op het Dubbellucht forum over het laden van een 12v huishoudsysteem met een 24v motorsysteem:
Een omvormer die de spanning omzet naar 12 Volt is niet geschikt om een accu te laden, immers een accu heeft een laadspanning nodig van 14.4 Volt om volledig geladen te worden. De reden dat voor deze omvormer 14.2 Volt als uitgangspanning is gekozen is dat als de omvormer lange tijd aan staat de accu geen gas gaat vormen. Dit gasvormen begint bij 14.4 Volt. Je kunt ook kiezen voor een uitgangspanning van 13.8 Volt. Deze spanning wordt vaak gekozen als er eisen aan de veiligheid gesteld worden. De accu wordt dan goed geladen en er bestaat absoluut geen kans op gasvorming.
Lijkt erop dat 13.8v wellicht niet zo ideaal is als 14.4 maar dat het zeker kan. En dat geeft antwoord op mijn aanname dat deze omvormers (of in ieder geval eentje) gebruikt wordt om het huishoudsysteem op te laden.

Rest mijn vraag of het beter is om zo'n PerfectCharge achter mijn bestaande PerfectPower te hangen om het voltage op te krikken naar 14.4v om beter te laden. Uiteraard is dit afhankelijk of ik nu laadproblemen ervaar, maar dat is lastig te testen omdat die bus in Zweden staat. Vandaar benieuwd naar jullie ervaringen, theorieën of meningen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Waarom deze omvormers?



Bericht door seth_space »

Heel terecht dat je deze vragen hier stelt en heel duidleijk wat je met dit draadke wilde bereiken.
Of dat doel ook behaald is kun je alleen zelf bepalen :)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Waarom deze omvormers?



Bericht door de Jonckheer »

Een absorptiekoelkast moet je niet op een omvormer of accu aansluiten, die gebruikt daar veel te veel stroom voor. Op een redelijk krachtige omvormer kun je wel een 230 volt huishoud koelkast aansluiten, dat gaat prima.
Het is raar om in een 24 volt voertuig ook een 12 volt systeem er op na te houden omdat vrijwel alles wat op 12 volt te koop is dat ook in 24 volt is. Twee systemen maakt het alleen maar nodeloos ingewikkeld.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Waarom deze omvormers?



Bericht door kampo »

Zo deed men het vroeger toen er nog maar weinig 24V kampeertoebehoren bestonden.
Een 12V leefruimte op een 24Volt vrachtwagen …

24Volt dat had je vanaf de Mercedes Dudo 613, de 609 stond nog in volledig 12V dacht ik. Er waren ook dual 24/12V uitvoeringen bij MB. Verlichting op 12V en starten op 24V.

Waarom er hier 2 stuks DC/DC Waeco omvormers opstaan ? Eéntje van 20A en nog één van 24A is me niet duidelijk. Het blijft weinig. Hoe groot is de dynamo ?
Die omvormers verbruiken veel, laag rendement en inschakelproblemen. Meer problemen als plezier. De omvormertjes gaan niet lang mee en je hebt minder goede laadstroom.

Vandaag doet men bij bijna alle vrachtwagencampers de leefruimte in 24V. Alles LED, koelkast, kachel, waterpomp is verkrijgbaar in 24V aan dezelfde prijs. Dunne kabels, geen verliezen, veel stroom. En dan omgekeerd, af en toe een klein 5A DC/DC omvormertje zoals voor de 12V piezo ontsteking of de radio.
Groeten Kampo
Plaats reactie